[WN] HYPP Wie spreekt uit eigen ervaring..........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kayenty

HYPP Wie spreekt uit eigen ervaring..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 10:36

HYPP( Hyperlemic perodic paralysis )impressive syndrome.

Wat dit voor aandoening is weet ik wel ik kan er ook genoeg over vinden op internet.
Wat ik niet kan vinden is de ervaringen van eigenaars die met deze aandoening te maken hebben. Daarmee bedoel ik eigenaars die zelf een paard bezitten met het impressive syndroom . Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe eigenaars dit ontdekte en hoe ze met deze aandoening omgaan . In welke mate hun paard last heeft van deze aandoening en op welke leeftijd deze aandoening ontdekt werd bij hun paard.
Er wordt namelijk een heleboel over de aandoening geschreven en beschreven maar niet over de ervaringen van eigenaars.
Graag jullie reacties.

Kayenty

Re: HYPP Wie spreekt uit eigen ervaring..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 10:50

Kayenty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 11:05

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:14

Ik denk niet dat je kunt zeggen dat er een vaststaand patroon is. Elk paard geeft zijn eigen 'ziekte'beeld wat sterk afhankelijk is van de manier van verzorging, de ernst van de aandoening en de mate van gebruik.

Hier in NL zal het niet zoveel voorkomen, al ken ik wel een paar paarden die N/H zijn. Lisa-Pluisje kan je er genoeg over vertellen als 'slachtoffer' zijnde. Zoek haar oude berichten eens op.

Wil je meer verhalen dan zul je naar een Amerikaans forum moeten, al zien de fanatieke haltermensen HYPP daar niet als een probleem, eerder als een middel om eerder/meer te winnen.
Wel zit daar ook meer wetenschap hoe deze paarden met zo min mogelijk aanvallen door het leven kunnen gaan.

Deze sites ken je ongetwijfeld al en anders is het voor anderen misschien interessant leesvoer:
http://www.vgl.ucdavis.edu/~lvmillon/hy ... facts.html
http://hypp.8m.com/hyppcare.html
http://www.bringinglighttohypp.org/

Persoonlijk als ik dit filmpje zie kan ik niet begrijpen dat iemand dit een merrie en veulen aan zou willen doen
Hypp-aanval merrie in bijzijn van veulen

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:32

Dat videobeeld....verschrikkelijk om te zien, ik voel me al machteloos als ik het vanachter mijn pc zie...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:43

Wat een vresselijk filmpje zeg.
Als het ware blokkeren de spieren van zo'n paard met HYPP.
En hoe ontdenk je dat HYPP bij je paard

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:53

MSQuincyTE schreef:
In principe moet er een voorouder in de bloedlijn zitten met Impressive (Quarter hengst). Dit kan tegenwoordig al ver terug zijn en hoeft dus niet op het papier te staan. Iets wat bij een paard zonder papier natuurlijk helemaal moeilijk na te gaan is, daar zit dus ook het grote gevaar.
De symptomen kunnen zo verschillend zijn in vooorkomen en heftigheid daar lees je best iets over op de gegeven links.

Bloed- of haartest kun je laten doen via het Van Haeringen-lab.
http://www.vhlgenetics.com/vhl/index.html in Wateringen (wordt niet geaccepteerd door de AQHA) of via de testkit van de AQHA zelf.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:56

Gelukkig heeft mijn paard geen inpressive in haar bloedlijn.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:57

Bestaan er ook medicijnen voor HYPP

Kayenty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 12:03

Ik kan begrijpen dat mensen die tijdens of na het kijken van dit filmpje kippenvel krijgen. Maar als je dit wetenschappelijk bekijkt is er niets engs aan. Het is maar goed dat we op wetenschappelijk gebied niet alles zien of horen. Aan de andere kant helpt dit filmpje wel eventueel bij het herkennen van de symptonen. Uiteraard heeft niet elk paard de zelfde reacties bij een HYPP aanval. Als er geen studie van gemaakt was zouden we niet weten hoe we er mee om moeten gaan of evt verminderen van zulk soort aanvallen. Helaas zijn de beelden dan niet altijd prettig om te zien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:07

MSQuincyTE schreef:
Gelukkig heeft mijn paard geen inpressive in haar bloedlijn.

Lag het maar zo simpel. Toen eenmaal bekend werd wat HYPP aanrichtte zijn er aardig wat paarden zonder papier op de markt gedumpt omdat ze onverkoopbaar bleken. Ook zijn er fokkers geweest die wat met de papieren gerommeld hebben zodat er plots een andere vader of moeder op het papier kwam. Dit zijn geen zaken die heel veel voorkomen, maar dat het gebeurde is een feit.

Wees dus altijd attent op bepaalde signalen die het paard afgeeft en laat testen als je het niet vertrouwd.

MSQuincyTE schreef:
Bestaan er ook medicijnen voor HYPP

Nee, het is geen ziekte waar een medicijn voor is. Je kunt hooguit het leven zo klachtenvrij mogelijk proberen te maken door heel konsekwent een bepaalde leefwijze te garanderen en het voer en werk aanpassen.

Kayenty schreef:
Maar als je dit wetenschappelijk bekijkt is er niets engs aan.
Helaas kijkt een veulen niet zo wetenschappelijk naar zijn moeder en heeft de moeder ook al weinig verstand van wetenschap.

Mag ik vragen uit welk oogpunt je dit toppic geopend hebt ??
Heb je er zelf mee te maken vanwege een paard oid of is het voor een onderzoek op school/studie oid ??

Kayenty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 12:09

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:11

Kayenty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 12:26

Ik heb jou een pbtje gestuurd . Ik neem aan dat er genoeg mensen zijn die Duits ook geen probleem vinden. Anders vraag maar...........

Kayenty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 12:37

Sugarmiss schreef:
MSQuincyTE schreef:
In principe moet er een voorouder in de bloedlijn zitten met Impressive (Quarter hengst). Dit kan tegenwoordig al ver terug zijn en hoeft dus niet op het papier te staan. Iets wat bij een paard zonder papier natuurlijk helemaal moeilijk na te gaan is, daar zit dus ook het grote gevaar.
De symptomen kunnen zo verschillend zijn in vooorkomen en heftigheid daar lees je best iets over op de gegeven links.

Bloed- of haartest kun je laten doen via het Van Haeringen-lab.
http://www.vhlgenetics.com/vhl/index.html in Wateringen (wordt niet geaccepteerd door de AQHA) of via de testkit van de AQHA zelf.

Daar heb je helemaal gelijk in maar er zijn ook mensen die niets met het AQHA te maken hebben wat de papieren betreft.
Soms scheelt het in de kosten voor een Hypp onderzoek Het van Haeringen Laboratorium B.V is inderdaad erkend voor de AQHA, APHA en al die andere. Meestal moet het ook op de afstammings papier staan indien het een veulen is vanuit een Impressive bloedlijn. Het Formulier is mede bedoelt voor eigenaren met een paard zonder een afstammingsbewijs maar wel een vermoeden hebben van een HYPP positief paard.

Dr Van Haeringen Laboratorium B.V.
Postbus 408
6700 AK Wageningen
Tel: 03174164402
Fax: 0317426117
E-mail VHL@Bedrijf.DIVA.nl

Kayenty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 12:40

sorry had jou link niet gezien sugar miss

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:04

Ik had eigenlijk nog nooit bewegende beelden gezien van een HYPP aanval. Zeer, zéér naar, moet ik zeggen. Sorry. Off-topic want geen eigen ervaring .