[WN] GRRR, westernrijden WEER vergeleken met de future guys

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeppySan

GRRR, westernrijden WEER vergeleken met de future guys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 19:52

Bij de show voor de koninging werd westernrijden WEER voorgesteld als trick riding!
Ze rijden allemaal op apaloosa's waar ook een nederlands stamboek van is en dit (het trick riding) was het tijdverdrijf van de cowboy's en oja, er bestond ook nog zoiets wat reining heette en waar toevallig een nederlandse europees kampioene was geworden!

GAAN we weer!!!

Als ze niet weten wat westernrijden is laten ze dan niets uitzenden!!!
We hebben al zoveel vooroordelen te verwerken.

Zelfs het mennen met de friezen in klederdracht wordt serieuzer genomen dan het westernrijden.

Kan me er zo kwaad om maken!

(ps: ik heb niks tegen de future guys hoor, maar vind het verschrikkelijk irritant dat het trick riding voorgesteld wordt als western rijden)

farmershill

Re: GRRR, westernrijden WEER vergeleken met de future guys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:26

Ik denk dat de familie Bartels alleen verstand heeft van dressuur.
Jammer dat er niet meer takken van de westernsport te zien waren, dan hadden ze kunnen zien dat het er niet zo ruig aan toe gaat als ze denken.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:27

Yep, heb het ook gehoord tijdens het stukje van The future guys... zat ook te grommen in mijn stoel
En dan wordt het ook nog op zo'n serieuze toon verteld van.... ja mensen, wij weter hier ook over te vertellen hoor !.... grom, grom...

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:31

Tsja zelfs als IJsbrand Chardon zelf aan het vertellen is, zaten ze er nog doorheen te kleppen

Jammer, héél jammer, zeker als je bedenkt dat de westernsport zo enorm veelzijdig is, met zoveel verschillende onderdelen. Echt een gemiste kans!

=^.,.^=

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:38

Ben blij dat ik niet de enige ben die zich er over op zat te winden Volgens mijn man zou er HEUS wel meer western worden uitgezonden, dat WEL serieus zou worden gepresenteerd. Helaas....

Dus daar gáán we weer: westernruiters hangen állemaal ónder hun paarden!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:24

Ik vind trickriding gaaf

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:30

Als ik die naam zie moet ik altijd denken aan wat een Bokker er ooit eens van maakte

IJsbrand was leuk, net als vroeger.
Tijdens de Friezen-8 kwam er uit Anky ook niet veel zinnigs mbt dat onderwerp. Overigens zie je die patronen ook het best als je er boven hangt.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 21:44

Romkabouter schreef:
Ik vind trickriding gaaf

is het ook maar het is GEEN westernriding! zoals ze daar beweren

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:37

PeppySan schreef:
Romkabouter schreef:
Ik vind trickriding gaaf

is het ook maar het is GEEN westernriding! zoals ze daar beweren

Ze rijden wel western. Precies wat Peppysan zegt: tijdverdrijf van de cowboys. Het is een subdivisie van western, net als dat je dressuur onder engels kan scharen. Ik vond het een mooie show om te zien. Verder heeft western rijden weinig met de Nederlandse paardengeschiedenis en het koninklijk huis te maken, dus wat kon je anders verwachten.
Ik zou het commentaar eerder over de hele uitzending geven: Veels te veel geslap geouwe**** en weinig paarden activiteiten in beeld, laat staan zinnig commentaar.
Ik zou me er vooral niet te veel over opwinden, het is mooi om te zien dat de paardensport in nederland zo leeft, hoe of wat ze rijden maakt mijns inziens echt niet uit.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:50

De show van de future guys is leuk maar kan niet worden vergeleken met het western rijden vindt ik

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:06

Veel te veel s*** blablabla door alles heen, weinig tot geen kennis van zaken, koppen in beeld die niemand wil zien en daardoor te weinig van het hele paardengebeuren gezien.

Overigens ging het om ALLE takken van paardensport in Nederland en daar hoort western al heel lang bij.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:22

Een van mijn nichtjes zal van de week wel aan mij vragen....tante Nancy doe jij dat nou ook, dat op en af springen en onderste boven hangen etc....

whahaha.

Ach we mogen al blij zijn dat ze iets laten zien, de ruwe kantjes ervan af, komt vanzelf wel.....toch??? En eindelijk is er eens op tv gezegd dat we een Europees Kamp. reining hebben. Het begin is er, nietwaar. En als nou alle leken denken "zo he, dat is gaaf zo'n western wedstrijd, dat moeten we ook eens gaan bekijken". Dan kunnen ze uiteindelijk toch zien, wat het eigenlijk inhoud Western Riding .

(maar wij dachten ook hoor....nee he, daar gaan we weer ...is het geen barrel race....)

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:36

Ik ben bang dat het nooit gebeurt dat reining, of andere takken van westernriding serieus aan bod komt. Twee jaar op rij een EK in Nederland, en wat zie je ervan op tv? Helemaal niets! Dat ze de trickers lieten zien is prima, harstikke leuk zelfs, maar laat half Nederland weer denken dat dat westernriding is.
Trickriding is toch onderdeel van een rodeo, en bv. reining niet! En dan wordt de toelichting over Rieky ook nog gegeven in de rubriek recreatie en vrije tijd! Belachelijk!
Adrienne heeft rtl4 inmiddels een mailtje gestuurt waarom weer de westerntak niet belicht is, maar of het nut heeft? Misschien dat meer mensen dat kunnen doen, meer stemmen doen meer dan een.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:44

Wat andere mensen zeggen van wat ik doe maak ik me al jaren niet druk meer om.
Verkeerde imago's hebben vele mensen mee te kampen en ik zit er niet mee.
Ik vind het leuk wat ik doe, als andere mensen een verkeerd beeld daarvan hebben is dat hun probleem.
En als ze mij daar op aan spreken, kan ik ze op dat moment wel ompraten
Zolang westerrijdend Nederland goed bezig is met de sport, zal het mij een worst wezen wat niet paardrijdend Nederland er van vind.

Let wel: De reden dat het niet op tv komt is niet omdat men er niets van weet, maar omdat het de meeste mensen niet boeit.
Net als eventing, ijshockey, boogschieten etc etc etc.
Als je graag op tv wilde met je sport had je moet gaan voetballen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:53

Romkabouter schreef:
Let wel: De reden dat het niet op tv komt is niet omdat men er niets van weet, maar omdat het de meeste mensen niet boeit.
Net als eventing, ijshockey, boogschieten etc etc etc.
Als je graag op tv wilde met je sport had je moet gaan voetballen.

Het gaat er niet om dat het niet te zien is op tv (deels natuurlijk wel, want het is altijd leuk je eigen sport op tv te zien), maar elke keer als ze er wat van laten zien, dan wordt het of verkeerd toe gelicht of het wordt naar het belachelijke getrokken, met presentatoren die op een paard rond butsen met achterlijke muziek erbij. Dan heb ik nog liever dat ze niets laten zien!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 10:40

Ik denk dat je beter blij kunt zijn dat ze iets laten zien.

Ook al is het niet representatief, je krijgt wel aandacht. En de meeste kijkers hebben geen fluit verstand van paarden of paardrijden en zien daarom die fouten/slechte dingen die wij zien niet.

Dat wij het als negatief ervaren, wil niet zeggen dat een leek het als negatief ervaart
Die zien "hey geinig, dat paardrijden". In principe is dat wel de aandacht die je wilt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:33

Dat heb je goed omschreven romkabouter

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:55

Romkabouter schreef:
Ik denk dat je beter blij kunt zijn dat ze iets laten zien.

Ook al is het niet representatief, je krijgt wel aandacht. En de meeste kijkers hebben geen fluit verstand van paarden of paardrijden en zien daarom die fouten/slechte dingen die wij zien niet.

Dat wij het als negatief ervaren, wil niet zeggen dat een leek het als negatief ervaart
Die zien "hey geinig, dat paardrijden". In principe is dat wel de aandacht die je wilt.

Nou daar ben ik het totaal niet mee eens. Je kunt beter niks zien dan dat gepruts. (Even voor de duidelijkheid ik heb het niet over de Future Guys want die zijn erg goed op hun gebied)

Maar over al die programma´s die western sport in het belachelijke trekken. Zelfs als het af en toe semi serieus is moet er nog "cotton eye Joe" op de achtergrond klinken. Als je niks laat zien kun je in elk geval nog tegen mensen uitleggen hoe het is en wat de bedoeling is mochten ze het niet kennen. Door deze ellende moet je telkens weer mensen proberen te overtuigen dat die kennis die ze hebben totaal fout is.
Door dit gepruts hou je het "hihow Silver" en "klapperpistool" idee in stand.
Dat veroorzaakt dat je je toestroom aan nieuwe ruiters enorm beperkt.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:31

Trickriding vinden misschien sommige mensen nog wel leuk, en dan ook nog als cowboys gekleed, betere promotie voor de westernsport dan 5 minuten pleasure met gedegen commentaart erbij want dan zapt iedereen gelijk weg
Die mensen zijn bezig een tv programma te maken en zijn er helemaal niet mee bezig of ze daar nu een sport mee promoten.
Die promotie daar moeten we met z'n allen voor zorgen tot een tv sport zal het wel nooit komen. Al weet je maar nooit pijltje gooien, heet nu darts en scoort

Westernfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:28

Wil je het imago van de westernsport veranderen omdat het niet overeen komt zoals de 'buitenwacht' er tegen aankijkt, zal je zelf er zelf aan moeten werken.
Ooit tig jaar geleden een fjord gekocht in het tijdperk 'schillenpaard'. Ik was 1 van de eersetn die er een zadel op legde ipv. de schillenkar. Commentaar genoeg, maar daar nooit wat van aangetrokken. Ik heb aan ontzettend veel evenementen mee mogen doen (ook internationaal gericht) en heel veel promotiewerk gedaan voor het paard! Met als resultaat dat we een bloeiend stamboek hebben en veel mensen plezier aan het ras beleefd.

Nu inmiddels bezig met Westernrijden. Ja op een fjord. Ook daar krijg ik nu commentaar op van zowel uit het stamboek als Westernruiters. Maar ik ga gewoon verder en probeer een positieve uitstraling te geven en uitleg te geven waar ik kan.
Als iedereen met een hart voor de Westernsport dit nu doet, zal je zien dat het imago langzaam aan gaat veranderen!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:14

Ik hoorde de tekste gisteren en vroeg me af hoeveel mensen zich daar druk over gingen maken.
Ik denk dat iedereen die zich er een beetje in verdiept wel weet hoe het zit en mensen die het verschil niet zien zijn niet de moeite waard om je druk over te maken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:26

Adrienne schreef:
Nou daar ben ik het totaal niet mee eens. Je kunt beter niks zien dan dat gepruts.

Als je over mensen die paardrijden praat, dan ben ik het met je eens. Maar de doorsnee bankzitter ziet geen verschil tussen gepruts en niet-gepruts. Die zien een of ander item over paarden. Waarschijnlijk snappen ze het verschil tussen engels en western niet eens.

En die muziek? Tja, wat moeten ze er dan onder draaien?
Countrymuziek? Dat past er net zo slecht bij vind ik.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:27

Steaming schreef:
Al weet je maar nooit pijltje gooien, heet nu darts en scoort

Dat bedoel ik maar

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:26

Wat betreft "aparte" uitspraken van reporters over de westernsport hoorde ik vanavond bij 1000 zonnen & garnalen op de Belgische zender ook een heeeeel aparte: tijdens een reportage over western wedstrijden rijden in Belgie gaf op een moment een meneer (ene Jan....) commentaar over het geheel. Onderaan in beeld verscheen, tijdens het commentaar van deze man, het volgende in beeld:

Jan
..... rijd western op zijn Belgisch.....

Uhm......Ja maar.......wat, hoe....... Duhh ??????? Grinnik de grinnik !!!!

Lag dubbel van het lachen op de bank voor de TV !

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:59

komop mensen, laten we hier nou geen woorden aan vuil maken... wij weten toch wat het is en die anderen ...laat ze lekker in het duister tasten. Op deze manier houden we het zelfs een beetje elitair.

En ik weet dat sommigen onder ons de Western Sport zouden willen promoten....heb ik geen last van. Ik weet wat ik weet en geniet van mijn ding en of half Nederland er nu voor valt of dat er slechts een handjevol Western rijdt...het zal me aan mijn achterwerk oxideren. Mijn paarden en ik hebben een goed (western) leven.