[WN] Goede round-pen maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johnnie

Goede round-pen maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 17:19

Ik heb vandaag een roundpen gemaakt met mijn makkers van 1§ meter doorsnee. Gewoon elke 50 cm een paal van 2,50 cm de grond ingejapt en hieromheen netten van riet geplaatst.

De bedoeling is om hierin mijn paard de basisoefeningen en respect bij te brengen.
Zijn er mensen die round-pen ervaringen met me willen delen?

DubbelFun

Re: Goede round-pen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:37

Het ligt er natuurlijk aan waar je de roundpen voor gaat gebruiken. Die van Paul Derrez is een stuk steviger gebouwd

Voor 'gekontroleerde*' bezigheden zul je er wel genoeg aan hebben, maar een hengst los in laten staan zou ik niet doen.

*Beetje rijden en NH-dingetjes.

Rieten matten is niet het meest langstlevende materiaal en als je een paard veel laat galopperen zal er langs de zijkanten veel zandophoping gaan plaatsvinden. Dit is behoorlijk zwaar. Je hebt dus kans dat de onderkant gaat 'uitbuiken'.

Ook zullen daar de eerste zwakke plekken komen ivm rottingsverschijnselen. Let er dus op dat je paard niet met zijn been ergens door kan steken of achter kan blijven hangen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 23:17

Ik heb bij Ab Bakker wel eens in de round pen gereden.
Een round pen wordt ook wel gebruikt om jonge paarden in te trainen.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:13

johnnie schreef:
Ik heb vandaag een roundpen gemaakt met mijn makkers van 1§ meter doorsnee.

Wat staat daar nou 18 meter ??

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 11:09

Sammy_Jo schreef:
johnnie schreef:
Ik heb vandaag een roundpen gemaakt met mijn makkers van 1§ meter doorsnee.

Wat staat daar nou 18 meter ??

das een Belgische 16

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:19

Als je de mogelijkheid hebt om toch een wat steviger hekwerk neer te zetten i.p.v riet is dat idd aan te bevelen. Als je merrie eenmaal doorheeft dat ze er dwars doorheen kan ben je verder van huis, en ik kan me niet voorstellen dat dit in de herfst en winter echt goed blijft staan, als er veel wind komt.

Overigens: zijn die netten van riet ijzerdraad gemaakt? Als je paard daar doorheen gaat kan ze zich flink bezeren!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 18:13

Cassidy schreef:
Als je de mogelijkheid hebt om toch een wat steviger hekwerk neer te zetten i.p.v riet is dat idd aan te bevelen. Als je merrie eenmaal doorheeft dat ze er dwars doorheen kan ben je verder van huis, en ik kan me niet voorstellen dat dit in de herfst en winter echt goed blijft staan, als er veel wind komt.

Overigens: zijn die netten van riet ijzerdraad gemaakt? Als je paard daar doorheen gaat kan ze zich flink bezeren!

Dwars door de roundpen gaan zal moeilijk zijn daar iedere 45 tot 50 cm een paal staat van 12 cm dik. Aan de buitenkant hebben wij een rieten hekwerk gemaakt om haar het zicht naar de omringende weien even te ontnemen..

er staan wel 8 paarden in de onmiddelijke omgeving. De matten zijn natuurlijk gevlochten zonder toevoeging van draad. Ze zijn inderdaad niet zo stevig maar de roundpen is gemaakt enkel en alleen voor de oefeningen te doen om respect op te bouwen en niet om haar angstig te maken. Ik heb haar nooit een reden gegeven om bang voor mij te zijn. Vandaar dat ik nu iets consequenter moet worden.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:44

johnnie schreef:
Ik heb haar nooit een reden gegeven om bang voor mij te zijn. Vandaar dat ik nu iets consequenter moet worden.

,...................bang????

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:49

johnnie schreef:
Cassidy schreef:
De matten zijn natuurlijk gevlochten zonder toevoeging van draad. Ze zijn inderdaad niet zo stevig maar de roundpen is gemaakt enkel en alleen voor de oefeningen te doen om respect op te bouwen en niet om haar angstig te maken. Ik heb haar nooit een reden gegeven om bang voor mij te zijn. Vandaar dat ik nu iets consequenter moet worden.
Ze hoeft niet per se bang voor je te zijn om te proberen zich aan het werk/spel te onttrekken als ze geen zin heeft en er dan uit te lopen. Als ze dat door heeft ben ik bang dat ze dat wel gaat doen. Ik neem aan dat je de omheining zo hebt gemaakt dat ze zich er zo wie zo niet aan kan bezeren?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 20:55

jessiejanes schreef:
johnnie schreef:
Ik heb haar nooit een reden gegeven om bang voor mij te zijn. Vandaar dat ik nu iets consequenter moet worden.

,...................bang????

Mooie hengst die Hickory, krek mijn Sparkley zelfde bouw, kleuren en uitstraling.

wat bedoel je met Bang;

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:07

Dat je je nog steeds afvraagt of ze bang voor je zou kunnen zijn.
Het gaat over rangorde, jezelf steeds afvragen of je iets fout kan doen,maakt je afwachtend en dat betekend dat het paard het heft in handen neemt,dus dominant wordt.(verder niks engs ,hoor!)

johnnie schreef:

Ik heb haar nooit een reden gegeven om bang voor mij te zijn.

Vandaar dat ik nu iets consequenter moet worden.

Tis maar hoe je het leest.
En misschien ben ik wel gewoon iets teveel door het beeldscherm heen het kijken,en moet ik gewoon m'n mond houden.

johnnie schreef:
Mooie hengst die Hickory

Dank je, we zijn ook blij met hem.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 09:07

het zou zonde zijn als je omwat voor een reden ook, je mond zou dicht houden.
Ik lees telkens aandachtig elk commentaar en ik doe hier ook iets mee. Je kunt je voorstellen dat ik behoedzaam met belonen en bestraffen ben, temeer ik een dressuurachtergrond voor paarden mis. Over honden africhten weet ik stukken meer. Vluchtdier en jagerinstinkt.

En dan, het paard manupuleerd me permanent en ik weet dat, echter wat ik haar vraag doet ze nu wel. Dus uiteindelijk bereik ik toch wat en ben ik de lachende partij. Ik laat niet met me sollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:18

Ik werk erg graag met een roundpenn. Zowel met jonge paarden tijdens het opleren, als met oudere voor het grondwerk.
Grondwerk neemt bij mij een belangrijke plaats in bij de opvoeding van de paarden. Ook voor de eerste keren onder het zadel vind ik een roundpenn zeer prettig om te gebruiken.

Kwa materiaal: twijfelachtig. Aan de ene kant KAN het prettig zijn om de omgeving niet te zien als je daar aan het werk bent. Aan de andere kant laat ik ze graag in een vroeg stadium JUIST zo veel mogelijk zien omdat je anders van die beesten krijgt die in een niet/afgesloten omgeving kunnen gaan hyperen omdat ze niks gewend zijn.
Echt stevig lijken rieten matten me niet als ze er een keer tegenaan stuiteren, maar aan de andere kant zie ik ook vaak roundpenns met stroomdraad afgezet en dat wil je ook niet meemaken als een paard een keer uithaalt met z'n achterbeen en zo'n draad meetrekt...
Ik ben meer liefhebber van degelijke houten hekken met desnoods een schrikdraadje erlangs tegen knabbelen als het ook gebruikt wordt om los te gooien.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 09:31

Sonja schreef:
Ik werk erg graag met een roundpenn. Zowel met jonge paarden tijdens het opleren, als met oudere voor het grondwerk.
Grondwerk neemt bij mij een belangrijke plaats in bij de opvoeding van de paarden. Ook voor de eerste keren onder het zadel vind ik een roundpenn zeer prettig om te gebruiken.

Kwa materiaal: twijfelachtig. Aan de ene kant KAN het prettig zijn om de omgeving niet te zien als je daar aan het werk bent. Aan de andere kant laat ik ze graag in een vroeg stadium JUIST zo veel mogelijk zien omdat je anders van die beesten krijgt die in een niet/afgesloten omgeving kunnen gaan hyperen omdat ze niks gewend zijn.
Echt stevig lijken rieten matten me niet als ze er een keer tegenaan stuiteren, maar aan de andere kant zie ik ook vaak roundpenns met stroomdraad afgezet en dat wil je ook niet meemaken als een paard een keer uithaalt met z'n achterbeen en zo'n draad meetrekt...
Ik ben meer liefhebber van degelijke houten hekken met desnoods een schrikdraadje erlangs tegen knabbelen als het ook gebruikt wordt om los te gooien.

Als je permanent paarden aan het opleren bent, kan ik me voorstellen dat een roundpen bouwkundig op een ander niveau moet liggen. Bij mij is dit anders. Ik hoop met de instrumenten die ik nu heb, het paard binnen 2 maanden te leren respect voor me te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:36

Met andere woorden: als het om slechts 1 paard gaat, is het niet erg als hij de boel afbreekt?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 10:18

Sonja schreef:
Met andere woorden: als het om slechts 1 paard gaat, is het niet erg als hij de boel afbreekt?

Ehhh toch wel, de boel afbreken zou een slechte zaak zijn. Ligt natuurlijk aan een hoop factoren bv het paard wil bij me vandaan, wil zich onttrekken aan het het feit dat ik haar gedrag corrigeer !
Ze maakt eerder de kring kleiner als groter. Ik beantwoord dit gedrag ook positief echter manipuleren, ik heb haar door