[WN] Chaps, jullie ervaringen!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BighornGirl

Chaps, jullie ervaringen!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:22

Ik ben al enige tijd aan het twijfelen om chaps an te schaffen. Ik heb al verschillende types gepast, maar ik heb toch mijn twijfels.
Van die suede chaps met een rits die lijken zo rond je been te plakken en lijken me moeilijk om vrij te bewegen in het zadel, ook lijkt het materiaal me vaak te dun. Want ze zouden voornamelijk dienen om buiten te rijden.
Ook heb ik al van die dure leren work-chaps gepast. Die met haakjes of riempjes worden vast gemaakt, maar deze lijken ernorm groot en stijf.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn?
Laat het me weten!!!!!!!!

DubbelFun

Re: Chaps, jullie ervaringen!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:23

Waarom wil je eigenlijk chaps aan schaffen ??

BighornGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:31

Als we gaan buitenrijden, rijden we bijna altijd de bossen in, en op een of andere manier ben ik altijd diegene die in de bramen hangt, insektenbeten heeft (zelfs door een jeans door), natte broek door de regen. En mijn jeansbroeken verslijten enorm omdat ik een werkzadel heb, dat volledig met de ruwe leder-kant bekleed is. Dus denk ik dat dat wat kosten op jeansbroeken zou besparen en wat minder beten en schramen zou oplopen

Of zit ik daar fout, ik heb er echt geen ervaring mee!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:35

Ik heb suede chaps zonder franje en met een rits en ik gebruik ze voornamelijk in de winter. Voor de warmte en tegen de regen. Plakkerig zijn ze niet, misschien in de zomer wel.....
Ze worden al heel gauw soepel en nadat ze nat zijn geweest zijn ze weer even stug totdat je er weer mee gaat rijden.
Ik heb ze zelfs al een in de wasmachine gehad, ging prima.....

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:38

ik zou met rits en elastiek kopen, ik heb zonder rits en elastiek [ voorheen mét] en t is zo irritant, ze zakken constant af en zijn kaarsrecht, slechte pasvorm dus. ik heb ze liever met rits en elastiek

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:41

Misschien dat het helpt tegen de bramenstruiken en de insectenbeten (al zoeken die wel een ander plekje om te steken), maar je blijft nog steeds op je kont in het zadel zitten, daar zit ook geen chap. Dus de zitting van je broek slijt net zo snel.

Ik rij al dik 10 jaar in de bossen, zit nooit vast in bramen en wordt zelden gestoken.
Heb je wel eens een seatsaver overwogen ??

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:42

Waarschijnlijk slijt haar broek omdat hij in de bramen halen oploopt?

En volgens mij slijt je met een seatsaver net zo snel je broek, alleen je seat blijft saver......

Je moet gewoon eens een paar soorten passen, kijken wat lekker zit. Ze zijn er ook in wax, zoals van de jassen. Kan je niet iets lenen en uitproberen?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:43

Laatst bijgewerkt door hobbelheks op 09-08-05 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:43

Ik heb laatst om te proberen met chaps van een stalgenoot gereden. Op zich vond ik het wel fijn, alleen bleek achteraf dat ik twee schuurplekken had opgelopen op mijn kont precies op de overgang tussen chap en broek. Dat was best een beetje pijnlijk.
Maar vermoedelijk kwam dit doordat de chaps ook iets te wijd waren voor mij. Ik vond het overigens met een temperatuur van 20 graden en dan ook nog in de binnenbak best uit te houden. Dus het zweterige vond ik meevallen.
Ik ga waarschijnlijk voor de winter ook een paar kopen (die wél goed passen).

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:40

chaps moeten juist strak om je benen zitten zijn ze te ruim dan krijg je geheid schuurplekken op je broek en in het ergste geval op je benen en dat gaat gaande weg de buitenrit pijnlijker en pijnlijker worden.
de schuurplekken op je kont zal je wel houden want je chaps zitten alleen om je benen en middel en het is geen broek en ik zou zo ook niet aantrekken met een korte broek.
of je ze met rits koopt of met riempjes dat is een kwestie van smaak
maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een rits omdat ik van verschillende kanten hoor dat riempjes gaan irriteren na een tijdje in het zadel en ja hoe dunner en soepeler de champs zijn hoe lekkerder ze zitten.
( mijn mening en ervaring)

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:49

VIND DUNNERE FIJNER DAN DIKKER. ZIJN IETS MINDER STIJF. DIE GLAD ZIJN AAN DE ONDERKANT... (HOE ZEG JE DAT?)
KIJK WEL OF ZE GOED GESTIKT ZIJN, ER ZIJN VEEL SOORTEN KWALITEITEN. WIST IK NIET, TOTDAT IEMAND MIJ EROP WEES EN DE
VERSCHILLEN LIET ZIEN.
MAAR JA, IEDEREEN HEEFT TOCH ANDERE SMAAK, BUDGET, EISEN, BLA BLA.

KORTOM, IK VIND DE DUNNERE SOEPELE FIJN!! EN WAT JIJ FIJN VIND, MOET JE GEWOON ZELF UITPROBEREN...
VERDER WEET IK HET NIET.
(HIER HEB JE ZEKERS NIET VEEL AAN HE?)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:55

Ik heb zelf showcaps, strak, met rits en franjes en de hele mikmak eraan. In het begin kon ik zonder hulp mijn paard niet opkomen Inmiddels gaat het een stuk beter. Elke keer dat ik ze aantrek (en dat is hooguit een keer of 15 per jaar, alleen tijdens wedstrijden) zitten ze enorm strak en als ik ze dan een kwartiertje aan heb, zitten ze een stuk beter. Ze bieden enorm goede bescherming en zijn zeker warm. In de zomer iets té

Is het niet een oplossing om gewoon een ademend regenpak aan te trekken? Die heb je vast ook in normale kleuren, zoals blauw of zwart. Ze zijn waterdicht, houden insecten tegen (die komen er echt niet doorheen) en wellicht houden ze je benen ook wel heel

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:03

heb zelf workchaps, hele zware. Als ik ze aan doe is het altijd weer ff wennen, want volgens mij wegen ze wel een kilootje of 5. Maar in de winter vind ik ze super. Ik denk dat de mijne voor in de zomer een btje té dik zijn, maar je hebt vast ook dunnere versies.
Net als XoNo kon ook ik eerst me paard een btje moeilijk en oncharmant opkomen, maar dat went vanzelf .

Heb ook wel eens met dunnere chaps gereden, meer showchaps die van suede zijn, en die zitten ook prima hoor, alleen zijn ze dus wat dunner. Weet alleen ni of die waterdicht zijn. Mijn workchaps iig wel (hihi, hebben zelfs de superergste stortbui ever doorstaan :-D) Het is maar net wat je zelf het fijnste vind.

Wel raad ik inderdaad ritsen aan in plaats van haakjes. Bij haakjes is vaak de achterkant van je onderbeen nog vrij 'open' en hebben de insecten nog vrijspel. Plus die dingen worden bij slechte kwaliteit snel lam.

Neem idd wel goed passende, want anders is het drie keer nix, loop je ze zo uit en zitten ze voor geen meter meer.

Succes.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 02:12

In het begin moest enorm wennen aan mijn chaps.
Ik kon ook moeilijk op mijn paard komen met chaps aan.
In de winter zijn caps lekker warm aan.
Ik heb trouwens suede chaps kleur zwart

amerigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:03

Ik heb wax chaps gekocht van een kennis (tweedehands dus) en oorspronkelijk kwamen ze uit een gewone (lees: Engelse) ruitersportzaak. Ze zijn enigszins gevoerd, zeer soepel en zacht, met een rits en zonder franje, maar verder qua model hetzelfde als de leren 'western' chaps!
Ik kan ze ook prima in de zomer dragen tot ongeveer 20 graden en ze zijn ook perfect waterdicht!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:13

Ik heb chaps gehad en ze nooit gedragen. Je plakt in het zadel en kunt geen kant uit. Ik rij tegenwoordig gewoon met spijkerbroek, en als ze slijten moet er gewoon een nieuwe komen. Als het regent heb ik een oilcoat aan en een hoed op.

Voor mij geen chaps meer, ik vind het ondingen!