[WN] ervaringen met lichtgewicht/kunstof zadels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keci

ervaringen met lichtgewicht/kunstof zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 20:36

Hoi, ben benieuwd naar ervaringen van de western bokkers met lichtgewicht zadels, kunstof en deels kunstof/deels leer. Ik heb inmiddels op een 4-tal verschillende leren a-merk zadels gereden en die zitten prima, maar zijn ook loeizwaar ! Vandaar deze vraag, zijn de lichtgewicht zadels vergelijkbaar qua zitcomfort en pasvorm op het paard ?

Groet, Kees

Jeddah

Re: ervaringen met lichtgewicht/kunstof zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:39

Ik rij al een paar jaar op een Wintec Western en ben ZEER tevreden! Geen onderhoud, zit heerlijk past prima (op mijn NRPS merrie) en nu ook in Full-QH boom te krijgen! Oja, en ze kosten natuurlijk ook geen drol, dus ook al zouden ze minder lang meegaan dan een leren, geeft dat niets, koop ik gewoon weer een nieuwe!

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:33

Ik rijd al enige tijd met een volledig kunststof westernzadel (Lamicell) op mijn Arabiertje en ben daar erg tevreden mee.
Het is lekker licht en zit prima. Ik vind dit zadel beter zitten dan vele leren zadels, maar dat is waarschijnlijk erg persoonlijk.
Mijn zadel is echter wel wat ouder en begint toch wel te slijten en ik ben dan ook op zoek naar een nieuw zadel. Ze gaan nou eenmaal niet zo lang mee als een leren zadel!
Ik denk dat dat toch wel weer een kunststof zadel gaat worden. Ik weet alleen niet goed waar die nieuw te krijgen zijn. Het enige wat ik tot nu toe gevonden heb zijn de Fabtron zadels bij de Oregon Trail tack store. Die hebben wel als voordeel dat ze een speciaal zadel voor Arabieren (handig voor mij ) hebben, maar ik vind ze nou niet echt heel goedkoop.
Dus mocht iemand suggesties hebben over andere kunststof zadels en waar die te koop zijn, hoor ik het graag!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:13

Ik heb mijn vorige en zal mijn volgende uit de VS halen via Ebay, zelfs met alle verzend en Duane kosten was ik goedkoer uit dan hier, maar inderdaad, ze zijn hier nu haast nergens te vinden. Divoza had ze eerder wel, weet niet of ze ze nog hebben.

keci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 22:28

zelf vind ik de fabtron zadels met kunstof en leer gecombineerd heel mooi, op de foto in ieder geval , maar idd ze zijn best aan de prijs ! bij divoza zag ik geen kunstof zadels meer staan, maar bij de lokaler ruitersportzaak (de heimolen) liggen er wel een aantal in diverse maten, ga ik van de week 's langs, kijken van welk merk ze zijn !

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 06:33

Die kunststof dingen zijn hier rond de 760,- dan is ebay vaak een leuke optie. Ik had destijds een wintec via ebay maar helaas pastte die niet op pride. Leek mij ideaal, lekker licht, simpel in onderhoud en niet duur.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 07:42

Ik persoonlijk vindt de kunstof western zadel er niet zo leuk uit zien.
Dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Typhoons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 07:44

Ik heb ook de Lami-cell, of eigenlijk mijn moeder. Ze vind mijn leren zadel te zwaar. We hebben hem in Vorstenbosch gekocht. Volgens mij was hij rond de 400 euro. Het is een reining model en zit echt heel lekker. Ik rij er ook mee als het regent, ideaal want je maakt hem zo droog!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:22

Ik heb een Wintec light-oil gehad. Prima kwaliteit, goede boom. Lag goed op Sugar, maar ik zat er niet lekker in. De zitting was voor mij te breed (twist) en in galop gingen mijn bovenbenen zeer doen. Ik ben te verwend met mijn Ortho-Flex met narrow twist
Het gewicht van de Wintec was 10 kg, die van de OF 17 !!

Nu heb ik een boomloze Bob Marshall en die is wel van leer, maar door de gebruikte materialen en het ontbreken van een boom weegt die ook maar 12 kilo, de simpeler uitvoering (round skirt) zal zelfs nog lichter zijn.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:28

Eén van onze zadels is ook een kunststof zadel, merk Big Horn. Verder een prima zadel is natuurlijk geen zadel om de blits te maken in de pleasure maar verder heel functioneel, kinderen kunnen zelf een paard zadelen.
Je ziet deze zadels ook veel bij trail ride bedrijven.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:43

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar persoonlijk vind ik de kunststof zadels ook minder mooi. Ook, of vooral, die van Fabtron niet... Gelukkig is dat wel hetgene wat ik het minst belangrijke aan een zadel vind
Op E-Bay e.d. zijn ze inderdaad veel goedkoper, maar dan zit je weer met passen. Ik vind het zelf heel moeilijk om te zien of een zadel goed past en laat het dan liever passen door iemand die er verstand van heeft. Ben je dus wel duurder uit, maar ik heb liever een wat duurder goed passend zadel, dan dat ik zelf ga rommelen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:59

Er staan nu trouwens wel een aantal zeer interessante wintecjes te koop op ebay.............. Leuke kleuren en maten.

keci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 09:03

@cornelie:bedoel je de nederlandse ebay ?

Verder sluit ik me aan bij gipsy, ik heb er te weinig kaas van gegeten om te weten of een westernzadel past of niet, durf daarom niet zomaar het risico te nemen om via ebay of marktplaats een 2ehands aan te schaffen

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:14

Ik heb goede ervaringen met Westwood.

Ik wil niet redetwisten over of kunststof of leer, echter bedenk wel dat een goed zittend en passend zadel het belangrijkste is voor goed contact en de gezondheid van je paard. Een slecht passend zadel levert muscho problemen op die in een oogopslag niet zijn te herkennen door de meeste van ons.

keci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 10:36

ff vraagje nog: ik begrijp dat er bij de leren zadels veel verschil in gewicht is, wordt dit veroorzaakt door de boom en/of het gebruikte leer ? Welke merken horen dan bij de lichtere categorie ? Boomloos ben ik niet zo kapot van: wat de boer niet kent

En johnnie, ik heb 2 keer op een westwood mogen rijden: helemaal geweldig, precies een zetel, helaas wel iets te zwaar voor mij, met mn hernia rug

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:48

cornelie schreef:
Er staan nu trouwens wel een aantal zeer interessante wintecjes te koop op ebay.............. Leuke kleuren en maten.

Zeker weten! Ik ga er zeer binnenkort eentje bestellen voor Senna nu ze ook in de grote QH bars zijn!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:01

keci schreef:
ff vraagje nog: ik begrijp dat er bij de leren zadels veel verschil in gewicht is, wordt dit veroorzaakt door de boom en/of het gebruikte leer ?
Beide. Je hebt houten bomen en kunststof bomen. En ook daar zit weer een gewichtsverschil in.
Een simpele naaldhouten boom is lichter dan een eiken boom.
Een goede kunststoffen boom zal zwaarde zijn dan een naaldhouten boom, maar weer zwaarder als de holle kunststof schalen bomen, waar ik geen voorstander van ben.
Leer heb je in verschillende diktes, 3 to 6 mm. En de betere zadels zit meer (en dikker) leer op als de goedkopere. Verder scheelt het natuurlijk of je een roundskirt, een enkele square skirt of een dubbele square skirt hebt.

Citaat:
Welke merken horen dan bij de lichtere categorie ?

Dat is zo moeilijk te zeggen, elk merk heeft een 'goedkopere' en een dure lijn. Logisch dat de dure lijn betere materialen heeft en dus vaak zwaarder zal zijn.

Citaat:
Boomloos ben ik niet zo kapot van: wat de boer niet kent
Jammer, misschien eens 'de boer op'.
Bij Pmarena kun je een week gratis een boomloos zadel testen en er zijn ook vast wel mensen waar je eens een boomloze proefrit zou mogen maken.

Zeker als je zegt last te hebben van een hernia is het van groot belang dat de zitting (en dus ook jouw zit) in overeenstemming is met wat jouw rug prettig vind. Een bepaalde soort zitting (vlak of hol) kan voor jou een prettige rit tot gevolg hebben of een zeer onplezierige met pijnlijke nasleep.

keci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:26

ik rij nu met een dressuurzadel, diepe zit en lage kniewrongen en dat gaat op zich goed, zolang ik maar niet te lang aan een stuk door stap, afwisselen dus ! 1 x gereden met een NRHA zadel; glad en redelijk plat, dus ik had totaal geen grip en na een kwartiertje een knallende rugpijn !!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:32

Wat zijn de andere merken geweest waar je op gereden hebt en wat voor type zadels waren dat??

Een reiner heeft over het algemeen al een redelijke diepe zit, nog meer opbouw vind je bij de echte pleasure zadels (Equitation-type).
Dit soort zittingen zul je echter bij een 'simpel' kunststof zadel niet vinden, die hebben meestal een middelmatige tot vlakke zitting.

keci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:07

verder heb ik nog gereden op een continental, maar was ook niet zo'n succes: hoge boom, met diepe zit, en aangezien ik een mannetje ben zat dat niet zo lekker, verder op een garland en zoals eerder vermeld een westwood, die beide prima zaten, maar vooral de westwood was behoorlijk zwaar !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:03

keci schreef:
.. 1 x gereden met een NRHA zadel; glad en redelijk plat, dus ik had totaal geen grip en na een kwartiertje een knallende rugpijn !!

Ik ga er van uit dat dit een reining zadel was. Dat is wel tegenstrijdig met het 'glad en redelijk plat' zijn.

De Continental 'hoge boom met diepe zit' was ook geen succes. Continental heeft veel typen zadels, maar toch vooral veel reiningtypes.

Als de Garland en Westwood wel goed zaten zou je het dus in die richting moeten zoeken. Het zijn beide Europese merken van een gemiddeld tot goed niveau. Maar heel veel keus in types en soorten bomen/gewicht zal er niet zijn. Bij een 'normaal' westernzadel zit je nu eenmaal al snel aan de 14+ kilo.

keci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 13:11

kun je mij eerst uitleggen wat dan precies een reining is ?? Zegt me nl, nog, niets ! bij de nrha was het zitvlak nogal gladjes, wit leder ?, en ondanks mn spijkerbroek gleed ik alle kanten uit op mn flitsende merrie (vandaar dat ik twijfel of een boomloos wel een succes zou zijn) }>

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:59

nRha staat voor Reining, dus zal er ook wel een zadel op gebouwd zijn wat voor dat doel bestemd is.

De zitting van een zadel kan bestaan uit glad leer, suede (stroef) of roughout (ruw).
Het is heel persoonsgebonden wat iemand prettig vind. Ik zit ook liever op een wat stroevere zitting, maar ik maak dan ook geen slidings (niet met opzet iig).
Ook bij boomloos kun je de zitting bestellen zoals je hem hebben wilt, die van mij is dus van suede.
Hier istie weer

Zelf heb ik ook niet zo'n beste rug meer, maar op de BM heb ik beduidend minder last na een ritje als op mijn andere zadel.
Niemand kan in jouw rug 'kijken', het is echt een kwestie van uitproberen en dan wel langer als een kwartiertje.
Proefzitten op een stilstaande bok zal iig weinig zin hebben.

Ik heb hier een site met veel verschillende soorten/types zadels
http://www.completerider.com/learn/west ... etypes.htm
Kijk eens naar de vormen van de zitting (opbouw) misschien zie je dan wat ik bedoel.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:34

Sugarmiss schreef:
keci schreef:
ff vraagje nog: ik begrijp dat er bij de leren zadels veel verschil in gewicht is, wordt dit veroorzaakt door de boom en/of het gebruikte leer ?

Beide. Je hebt houten bomen en kunststof bomen. En ook daar zit weer een gewichtsverschil in.
Een simpele naaldhouten boom is lichter dan een eiken boom.
Een goede kunststoffen boom zal zwaarde zijn dan een naaldhouten boom, maar weer zwaarder als de holle kunststof schalen bomen, waar ik geen voorstander van ben.
Leer heb je in verschillende diktes, 3 to 6 mm. En de betere zadels zit meer (en dikker) leer op als de goedkopere. Verder scheelt het natuurlijk of je een roundskirt, een enkele square skirt of een dubbele square skirt hebt.

Er schiet mij ineens nog wat te binnen! Enige tijd geleden ben ik bij een westernshop geweest om me te oriënteren op een nieuw zadel. Toen ik daar vroeg naar een kunststof zadel, zei de verkoopster dat ze die niet verkocht omdat die slecht waren en alleen voor kinderen bedoeld. Door de kunststof boom zouden ze het gewicht van een (stevige) volwassene niet kunnen houden
Dit kwam op mij erg vreemd over. Er zitten tegenwoordig immers ook in veel leren zadels kunststof (ralide) bomen toch?
Ik kan me voorstellen dat als er inderdaad een holle kunststof boom in zit , dat dat niet geschikt is, maar zadels zoals die van Fabtron hebben een ralide boom en dat is toch gewoon hartstikke stevig?
Misschien dat iemand dit verhaal kan bevestigen / ontkennen!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:50

keci schreef:
ff vraagje nog: ik begrijp dat er bij de leren zadels veel verschil in gewicht is, wordt dit veroorzaakt door de boom en/of het gebruikte leer ? Welke merken horen dan bij de lichtere categorie ? Boomloos ben ik niet zo kapot van: wat de boer niet kent

En johnnie, ik heb 2 keer op een westwood mogen rijden: helemaal geweldig, precies een zetel, helaas wel iets te zwaar voor mij, met mn hernia rug

Nou ik zit erop als een stoere hengst, en ondanks dat ik 2 keer aan een hernia geopereerd ben, no proplemos