[WN] equiflex

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vhnele

equiflex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 16:52

Kan iemand mij helpen aan informatie over de equiflex boom? Voor- en nadelen. Is het zoals een boomloos zadel die meerdere paarden past of vangt het enkel kleine veranderingen op bij 1 paard waarvoor het zadel werd aangepast? Zijn er paarden die met dit zadel toch nog singelpijn/nijd kennen?

DubbelFun

Re: equiflex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:13

Bedoel je de Flex-tree van Steele
http://www.steele-equifit.com/default.htm
Want er zijn natuurlijk meerder soorten bomen die 'flexen' .

Je moet er iig niet te veel van verwachten, want buiten dat de boom misschien in meer of meerdere mate flexibel is, zit er natuurlijk ook nog een behoorlijke bult stug leer omheen waardoor de werking sterk verminderd.

Verder zit er verschil in wáár het flext: alleen op de rug zodat de holte van de rug gevolgd wordt of ook in het schoudergebied zodat de beweging van de schouders worden gevolgd en hierdoor geen knellingen kunnen ontstaan.

Bedenk je ook dat een flexibele boom, afhankelijk van de mate van flex, minder aan drukverdeling kan doen. Immers alleen een starre boom kan de druk over een totaal oppervlak verdelen.

Nu heb ik liever een mindere drukverdeling dan een slecht passend zadel wat knellingen zal veroorzaken. Maar daar zijn de meningen over verdeeld

Singelpijn/nijd bij paarden kan ook 'aangeleerd' gedrag zijn wat maar moeilijk af te leren is.
Sommige paarden kun je zonder een krimp aansingelen, anderen doen de oren al in de nek als ze de singel al voelen tegen hun buik zonder dat deze aangetrokken wordt, zoals een simpele dekensingel is bijvoorbeeld.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 23:32

Veel info over dit soort bomen op onze website.
Zie onder.
MVG Louis

nattetas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:53

ik heb ook z'on zadel voor mijn paard,we hebben weet ik niet hoeveel zadels op mijn paard gehad en geen 1 lag er goed,toen heeft sanne van de western importcompany naar arthur gebeld om raad te vragen en hij zei dat ze dat zadel moest bestellen,nou dat heeft ze gedaan en nu heb ik een perfect zadel voor mijn paard maar ook voor ons zelf want het zit perfect,het lijkt wel of er een soort van gel in de zitting zit,ik zelf rijd er op dir moment niet op omdat ik zwanger ben{nog maar 8wkn te gaan}maar mijn meedeberijdsters zijn er weg van.
dus wil je meer weten over dit zadel bel even naar sanne.

gr.natas