Bij mij is de interesse om paard te rijden erg laat gekomen. Maar ja beter laat dan nooit. Om het hele verhaal te vertellen zou naar mijn mening het hele forum vullen dus hou ik het kort.
3 jaar geleden gingen wij op vacantie in de lunnerburgerheide in Duitsland. Een vacantie om paard te leren rijden. Dit was ons goed bevallen en de interesse was gewekt. Na een aantal rasbeschrijvingen te hebben gelezen vond ik een quarter eigenlijk wel passen. Na lang gezoek want ik had toch veel eisen, kwam ik in Duitsland terecht bij een bekendstaande fokker en trainer. Een rondleiding hier was een genot en de paarden ja allemaal hadden ze wel wat. Hij stelde voor enkel paarden eens te rijden en mijn oog viel op een merrie behoorlijk uit de kluiten gewassen. Ze was 1,59 hoog en na demonstratie liep ik langs het paard, draaide me om om haar prachtig gevormd achterwerk te bekijken en ze beet me in mijn achterste. Ik schrok en keek het paard aan vanaf een afstand, en er sprong een vonk over. Die ogen, die blik zo ondeugend en bijna lachwekkend en ja hoor ik was verkocht. Ik kocht haar dus. Ze werd mooi per trailer bij me afgeleverd en de transactie werd na medische keurig afgehandeld. ik had een quarter.
Verzot op cowboyfilms ben ik altijd geweest en ik ging nu helemaal op in
de westernsport. Ik ben zelf een John Wayne type dus vandaar dat ik geen genoegen kon nemen met een kleiner type, zou ook belachelijk staan denk ik, dus lessen op mijn eigen paard. Nu 2 jaar verder ben, ik zover dat wij beide trail doen. Gaat redelijk zij kan het maar ik blijf nog achter. Ze tolereert veel van me, fantastisch, maar heeft ook best wel nukken, maarja dat is vrouwen eigen denk ik. Ik verdiep me nu in haar taal. Poeh, een opgave want dit paard spreekt boeken vol. Ze is erg actief met haar taal en dit verwonderd me zeer. Ze is een paard met karakter en dit laat ze ook merken, want op alles geeft ze commentaar.
Voorbeeld, als ik haar s,avonds in de stal zet laat ze duidelijk merken of ze honger heeft. Ik aai haar even en dan gaan haar oren naar achter, ze draait zich om en ik zie haar duidelijk achterwaart kijken. Als ik wegga draait ze zich om en kijkt of ik ook wel in de goede richting loop. Is de richting niet goed, dan bromt ze. Is de richting wel goed draait ze met haar oren alsof ze vliegen aan het wegjagen is. krijgt ze haar portie hooi dan gunt ze me weer een blik waardig.
Als het nu naar haar mening te lang duurt dan draait ze in rondje in haar stal.
Ik ben knetter op dit paard en ja verwennen ik doe het wel al weet ik dat het soms te veel is. Ik ga bij haar in de stal staan en overigens ik mag er enkel in als ik wat lekkers heb. Ziet ze dat ik niks heb, draait ze zich om en gaat precies voor de deur staan zo dat ik er ook niet in kom