[WN] hoe zien of western zadel past of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoe zien of western zadel past of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:55

Haay allemaal,

ik heb vanmiddag een westernzadel gekocht voor mijn appaloosa. Er is natuurlijk iemand bijgeweest om te kijken of het past. Deze man zegt van wel. Maar toch zou ik graag zelf ook willen zien of het past, en waar moet je dan vooral opletten?
Wat ik zelf wel kon zien ( zonder die man ) was dat de schoft en de ruggengraat goed vrij lagen en dat het goed om z'n lichaam aan sloot.
En ik zou graag een 2e check willen met iemand die verstand heeft van dit soort zadels omdat ik het dan helemaal zeker weet.
Is er ook iemand in de buurt van Veenendaal die mij daarmee wil helpen? En natuurlijk zo snel mogelijk zodat ik al snel van dit heerlijke zadel kan genieten met de buitenritten?

cissie

Re: hoe zien of western zadel past of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:58

Dank je..ik heb het doorgelezen en wat ik zoal allemaal laswas gelukkig goed bij mijn paard
Maar toch kijk ik nog verder rond

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 09:49

Dat artikel over zadels passen uit de eerste link gaat helemaal niet over westernzadels! Kijk maar naar de bijbehorende plaatjes.... Een westernzadel heeft ook helemaal geen 'kamer' waarover gesproken wordt in het artikel.
Het stukje over zadels passen op Dione's site is volgens mij gebaseerd op het bovenstaand artikel en lijkt mij ook niet aan te raden om te doen. Het lijkt me niet gebaseerd op enige kennis van [western]zadels.

De onderste link naar het artikel van Louis kan ik je echter van harte aanbevelen om te lezen.
Je kan ook zelf contact met hem opnemen via een PB, op Bokt heet hij Sablou. Hij is nooit te beroerd om vragen te beantwoorden, weet ik uit eigen ervaring!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:42

De bovenste 2 zijn niet bedoeld om te kijken of een zadel evt past, maar mdat de ts ook een engels zadel heeft misschien wel leuk om gewoon door te lezen, maar dat kun jij niet weten.

De onderste heb ik er ook bijgezet, zijn nuttiger en meer gericht op WN zadels, staat er ook bij, misschien niet zo duidelijk maaar de ts snapte hem heb ik via pb vernomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 11:45

Haay bedankt allemaal
Ik heb gepb't met sablou en heb ook de link van z'n site gehad en hij heeft inederdaad vragen beantwoord

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:28

Waarom twijfel je aan de man die het zadel heeft gepast ? En kon je daar niet alles aan vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:55

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:33

Ik heb de foto's van je andere topic bekeken.
Ik denk dat de belangrijkste indicatie is of het zadel goed ligt of niet, het lopen van het paard zelf is. Mijn eerste zadel paste niet goed en daardoor wilde mijn paard niet graag galloperen en gaf na 4x rijden aan gevoelig te zijn op de rug. Met mijn huidige zadel wil ze heel graag galloperen.
Het zadel lijkt aan de achterkant (op het kruis) niet helemaal mooi aan te sluiten, omdat deze wat breed uitloopt.
Bij wie heb je het zadel gekocht?
Laat er zeker een expert op dit gebied naar kijken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:39

Dit zadel ligt te krap op de schoft en die deken is niet geschikt om zo alleen onder een westernzadel te leggen.
En hoe de singel vast zit is me ook niet helemaal duidelijk maar iig niet zoals het hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:49

Ik heb er 2 mensen naar laten kijken die er verstand van hebben en het zadel ligt verder goed.
Het zadel is nog wat stijfjes dus moet nog zowiezo wat vorm krijgen.
Maar waarom ligt het deken niet goed dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:54

Die deken is niet geschikt om direkt onder een zadel te gebruiken, veel te dun. Daar moet eerst een stootdempende laag tussen, nu heb je de boom van dit (slecht)passende zadel zo goed als direct op de rug van je paard liggen. Dat is vragen om problemen.

Overigens hadden die 'kenners' je dat ook wel mogen vertellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:58

ik denk dat iemand die komt kijken naar het zadel het beter ziet of het past dan diegene die naar een foto kijkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:06

Gelukkig ben ik het paard niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:18

oja en het paard loopt er ook nog eens lekker mee en goed ontspannen
ik denk ook niet dat da voor niets is......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:26

Het is jouw feestje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:30

ik zei in het andere topic al dat er morgen iemand die western rijd komt ( een vriendin van me ) zij kan het mischien ook wel zien. Ik kan er gelukkig nog mee terug

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:43

ik heb er niet zoveel verstand van, maar kan vanaf de foto zelfs zien dat dit zadel niet netjes op de rug van dit paard ligt, tuurlijk voor het echte preciezewerk moet je ernaast staan en ermee rijden enz om het beter te kunnen beoordelen.
Maar als je het vanaf een simpel genomen foto al behoorlijk duidelijk te zien, lijkt het mij duideijk.

Sommige paarden gaan pas minder goed lopen als het zadel al langer op de rug ligt, rug/nek/schouder blessures hebben soms langer de tijd nodig om te ontstaan.

Iemand die wn rijd heeft er in veel gevallen ook niet zoveel kijk op, daar moet echt een kenner of doorgewinterde wn-er aan te pas komen.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:44

Ik heb in je andere topic een reactie gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:50

Cissie, gelukkig heb ik nog een engels zadel..en zolang ik niet zkeer weet neem ik het zekere voor het onzekere dus rijd ik voorlopiug nog met het oude zadel.
ik kan hem gelukkig nog inruilen
Maar allemaal bedankt...misschien hadden die 2 mensen het wel inderdaad verkeerd Gelukkig heb ik er nog niet zoveel meegedaan om zijn rug eventueel te belasten
Maar misschien pst het zadel volgend jaar wel op mijn fjord ofzo