[WN] lethal white?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

lethal white?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 12:52

Vraag,

Bij ons in de buurt is een veulen geboren met lethal white syndrome. Het diertje leeft nu niet meer. Volgens mij komt deze erfelijke afwijking toch vooral bij paints voor? Of zijn er andere rassen die dit ook kunnen krijgen? De vraag die bij de paardeneigenaren in de kantine van mijn werk speelt is of dit te voorkomen valt. Kortom: kun je de eigenaar van de merrie iets verwijten of is het een geval van jammer maar helaas...

FlyingHigh

Re: lethal white

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:59

LW kan je voorkomen door de ouderdieren te laten testen op de aanwezigheid van het OLWS- gen voordat de dekking een feit is. Vaak zijn het ouderdieren die frame Overo getekend zijn.
Dus wil je de kans op een LW- veulen voor 100% voorkomen, laat dan beide (!!!) fokdieren testen.

FlyingHigh

Re: lethal white

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:01

FlyingHigh schreef:
LW kan je voorkomen door de ouderdieren te laten testen op de aanwezigheid van het OLWS- gen voordat de dekking een feit is. Vaak zijn het ouderdieren die frame Overo getekend zijn.
Dus wil je de kans op een LW- veulen voor 100% voorkomen, laat dan beide (!!!) fokdieren testen.

Laten testen is simpel te doen; even bellen naar v Haeringen Lab in Wageningen, testkitje vullen met maanhaar incl. worteltjes en dat opsturen en je krijgt een keuring certificaat thuisgestuurd met de uitslag.

Anya

Re: lethal white?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 13:03

Thanks! dat ga ik dus even doorgeven aan de collega's.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:05

OLWS kan ook bij andere rassen voorkomen, als er in het verleden frame overo is ingekruisd. En een paard hoeft geen vlekken te vertonen om drager te zijn.

Een paard testen op OLWS is idd de meest veilige manier om het te voorkomen, maar hoe groot is de kans dat je twee dragers met elkaar kruist buiten de Paint/Pinto rassen?

Overigens: is het echt bewezen dat het OLWS is geweest? Is er sectie gepleegd? Een extreme sabino kan ook wit zijn bij geboorte, en de mensen op een verkeerd been zetten/de beslissing in de hand werken om het dier in te laten slapen voordat er pijnsymptomen komen.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:11

De vraag was of het te voorkomen was......tja, dat kan gelukkig. Maar inderdaad, hoe groot is die kans op twee dragers buiten de Paints/ pinto's en Quarters!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 13:16

Wat ik ervan begrepen heb was het diertje volkomen wit uit een bonte moeder (of het een paint was weet ik dus niet) en kreeg heel erge koliek. Of er sectie is gedaan weet ik niet. Ik ken de fokkers/veulen niet. Het kwam binnen via een collega die had gehoord dat het om lethal white zou gaan. En aangezien ik western rij, moet ik er wel wat van weten was het idee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:20

Als het een bonte moeder is geweest, is de kans dus idd groot dat het Paint/Pinto was.
Maar dan moet er ook van de kant van de vader OLWS gekomen zijn. Door wie was de merrie gedekt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:37

Als er koliek in het spel is is de kans idd groot dat het OLWS is.
Triest, maar helaas gebeurt het nog regelmatig, terwijl het echt niet nodig is.

De kans dat je uit 'onbekende' bonte ouders (of Quarters) een OLWS fokt is natuurlijk erg klein, reden waarom er dan ook meestal niet getest wordt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 13:42

@Cassidy, dat weet ik dus niet. Misschien kan ik het navragen. Dan laat ik het nog weten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:45

Het zou voor de hengsteneigenaar iig handig zijn om op de hoogte te worden gebracht van dit sterfgeval: voor het geval dat hij niet getest heeft op OLWS, hoeft hij dat dan ook niet meer te doen om te weten dat zijn hengst drager is.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-07-05 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:46

En dan maar hopen dat hij er vervolgens 'netjes' mee omgaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:51

Helaas zie ik nog te vaak dat de informatie betreffende deze erfelijke ziekte niet in de dekadvertenties opduikt (Bekijk de hengstenspecial maar eens goed). In hoeverre de hengstenhouder daar dan mondeling melding van maakt is dan idd de vraag (en in hoeverre de merrieeigenaar weet wat dat inhoudt, dito). Het is NIET alleen de verantwoording van de hengsteneigenaar als er een OLWS veulen geboren wordt. Iedere (paint/pinto)merrieeigenaar behoort in principe op OLWS te testen (of een OLWS vrije hengst uit te zoeken).
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-07-05 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:53

En zodoende blijven we dus dit 'probleem' houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:02

Ik denk dat iedere merrieeigenaar die 11 maanden in spanning op een veulen heeft gewacht en dan uiteindelijk geen veulen naast zijn merrie heeft staan (of dan maar heel kort), zich een tweede keer bedenkt voordat hij dat risico nog eens loopt. Een eerste keer kan uit onkunde, een tweede keer is pure domheid (of ronduit misdadig)

Helaas zie ik ook het tweede nog weleens gebeuren, en dat ga je met voorlichting ook de wereld niet uit helpen. Zulke mensen willen te vaak een gekleurd veulen, en kijken niet/te weinig naar kwaliteit en erfelijke aandoeningen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:07

Maar ook verkeerde registratie kan een deel van het probleem zijn.

Als mensen er willens en wetens op fokken zul je het nooit tegen houden.
Gelukkig hebben merries geen gevoel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:57

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met registratie? Als een Paard te boek staat als Tobiano kan hij evengoed drager zijn van OLWS? Ook een solid kan drager zijn van OLWS. En heel vaak is een Tovero erg moeilijk van een Overo te onderscheiden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:31

Maar OLWS wordt vaak alleen in kombinatie met een Overo gezien en men denkt ' veilig' te zijn bij een Tobiano.
Dat is dus idd niet waar.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:54

Hoe meer kruisingen Paints er komen, hoe meer niet-Paints er rondlopen die mogelijk OLWS positief zijn ... da's extra oppassen geblazen met de fok!

Cassidy schreef:
En heel vaak is een Tovero erg moeilijk van een Overo te onderscheiden.

Ook het Paintstamboek heeft daar last van . Sorry . Persoonlijke frustratie . Als een tovero ten onrechte als tobiano wordt geregistreerd, werk je zaken als OLWS ook in de hand.

Overigens is OLWS geen ziekte maar een genetische afwijking. Er zijn al veel discussies over geweest en het motto blijft: testen * testen *testen * . Lethal white kan (en moet) worden voorkomen !!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:37

Anya, heb je inmiddels al wat meer info over de hengst?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 20:27

Nope, Collega zou proberen het na te vragen, die wist het ook niet. Wist alleen dat het een paint was.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:40

Om even terug te komen op de kans als je twee dragers kruist, dat is 25%, ongeacht het ras. Het ras heeft niets met de afwijking te maken, het komt alleen veel voor bij Paints omdat dat nu eenmaal een bont ras is, maar bij elk ras en/of niet-ras waar het frame-overo patroon voorkomt, komt het OLWS voor. Als een paard drager is, is'ie drager, daar zijn geen 'gradaties' in... je kunt niet 'een beetje' drager zijn. Dus drager X drager = 25% kans.

Er is geen meldingsplicht voor OLWS en het is dus uiteindelijk de verantwoording van de merriehouder/fokker om te zorgen dat je geen twee dragers op elkaar zet. Vrágen om een copy van het officiële testresultaat is het enige wat je kunt doen, niet alleen 'op hun woord' afgaan, er is nog veel te veel onwetendheid, ook onder Painteigenaren/fokkers.
Overigens hoeven niet beide dieren getest te worden als één van de twee al OLWS-vrij is bevonden, alléén als beide ouderdieren positief zijn loop je die 25% kans, als één van de twee negatief is, krijg je géén LW-veulen (maar je kunt dan uiteraard nog wel een drager fokken, dus wil je met deze nakomeling doorfokken, zul je die wel weer moeten testen).