ik ben van plan om voor mn paard een westernzadel te kopen. ik heb chronisch vermoeidheids syndroom, en dus vaak heel moe en veel last van mn spieren en gewrichten. ik heb al een paar keer op een westernzadel gereden, en mijn spieren deden lang niet zo zeer als bij een gewoon zadel. ik zat er veel ontspannener (is dat wel een woord?) in. zijn er hier misschien mensen die om dezelfde reden een westernzadel gekocht hebben?
nou mijn vragen: het is niet de bedoeling om echt western te gaan rijden, ik wil alleen zo'n zadel gebruiken omdat het mijn spieren en gewrichten wat meer spaart. is het nou een goed idee om zelf een te kopen? mijn paard heeft zelf nog nooit zo'n zadel op gehad, krijg ik daar problemen mee? ik heb dus helemaal geen verstand van westernzadels, ik ga me er nu natuurlijk wel in verdiepen, dus vandaar dat ik hier begin.
ten eerste lijkt het me al heel anders om zo'n zadel vast te krijgen, zeg maar. maar dat is te leren. heeft iemand misschien een website ofzo, waar zoiets duidelijk op staat? als ik wel een koop komt er zowiezo iemand om hem te passen (ik denk dat ik een van divoza neem, dat is vlak in de buurt, en die hebben een passervice)
westernzadel, betekend dat ook direct westernhoofdstel en westernbit enzo? niet dat dat een probleem is natuurlijk, maar dit zijn gewoon dingen waar ik tegen aan loop.
is er een model/merk waar jullie wel of geen goede ervaringen mee hebben? waar moet ik op letten? nou jullie merken het wel, ik heb dr geen verstand van, dat komt natuurlijk nog wel, anders koop je niet zo'n zadel. die zadels waar ik op heb gezeten, verschilden nogal, de een had een vrij diepe zit, dat zat het beste, er was ook een die juist helemaal geen diepe zit had, en daar kreeg ik wat meer last van. ik moet goed stevig zitten, zodat ik eigelijk zo min mogelijk spieren hoef te gebruiken. ik weet dat dit raar klinkt en er zijn ook al mensen geweest die zeiden dat ik maar beter kon stoppen met rijden
, maar dat wil ik niet, ik weet dat er manieren zijn waarin ik het mezelf makkelijk kan maken en toch kan rijden. en ik denk dat als ik eenmaal weer een tijd in het zadel heb gezeten dat het steeds beter gaat.vertel mij alles wat ik weten moet!!!
in ieder geval alvast bedankt voor het lezen!
Goede merken van westernzadels zijn Circle Y, Crates, Billy Cook etc etc. Je hebt zadels die hebben gewoon een gesp hebben en andere singels moet je weer knopen, dus ja je kan alle kanten op met zo'n ding. Dus het hangt een beetje van je budget af wat je kan gaan aanschaffen, misschien is het ook interessant om naar wat 2e hands zadels te kijken...Iig veel succes ...
)