[WN] Westernrijden en een paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Njen

Westernrijden en een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 12:36

Hoeduur kost een westernpaard gemiddeld? Ik krijg misschien voor me verjaardag een paard en aangezien ik westernverslaafd ben vroeg ik me dat af. En stel dat het een 3 jarige zou zijn, is het makkelijk om die western in te rijden en hoeduur zijn westernzadels en hoofdstellen enzo gemiddeld?

Als iemand nog iets weet wat om te beginnen belangrijk is om te weten, vertel

Cassidy

Re: Westernrijden en een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:54

Als je zelf geen ervaring met western rijden hebt zou ik een paard door een prof laten inrijden, of iemand vragen die er verstand van heeft. Paard western inrijden is niet veel anders dan paard dressuurmatig inrijden. Het paard moet in eerste instantie wennen aan zadel, hoofdtel en gewicht van de ruiter. Paard moet wennen aan de manier van sturen, weten wat de bedoeling is bij beendruk. De grote verschillen komen later pas, als je wat meer doorrijdt.

Westernzadels (vooral van goede kwaliteit) zijn doorgaans duurder dan een dressuurzadel. Voor een 1000 Euro moet je toch wel een goed zadel kunnen vinden. Hou er rekening mee dat een driejarige nog groeit en je na verloop van een jaar of zo aan een ander zadel toebent. Hoofdstellen kosten iets meer dan een dressuurhoofdstel, maar ik heb trainingshoofdstellen gezien voor 25 Euro. Neem geen eenoor, of tweeoor hoofdstel, een gewone frontriem of een v-tje is het beste. Neusriem moet apart worden aangeschaft, zit niet bij het hoofdstel, kan nogeens 20 Euro kosten, als niet meer. Wacht met aanschaf van het bit (doorgaans Snafflebit = trens) op advies van de trainer. Dan nog teugels (reken op 55 Euro voor goede split reins) en een curb strap a 10 Euro. In het begin kun je ook gewoon met dressuurhoofdstel rijden, als je maar een hoge neusriem neemt.
Goede Pads zijn te krijgen vanaf 60 Euro. Beenbescherming is iig niet verkeerd, maar daar kan gewone dressuurbescherming voor gebruikt worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:01

De kosten van een westernpaard kunnen behoorlijk oplopen, ligt er helemaal aan wat voor ras je wilt. Een driejarige Quarter (groen) kan 5000 Euro moeten kosten, als niet meer. Kant en klaar western ingereden paarden van andere rassen dan Quarter, Paint of Appaloosa kosten meer dan de paarden van die rassen die dressuur zijn gereden.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 13:07

Okee, bedankt voor de info!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:21

Cassidy schreef:
De kosten van een westernpaard kunnen behoorlijk oplopen, ligt er helemaal aan wat voor ras je wilt. Een driejarige Quarter (groen) kan 5000 Euro moeten kosten, als niet meer.
Mag het ook ietsjes minder zijn
Met een beetje langer rondkijken kun je ze ook voor Euro 3000 vinden hoor

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:34

O zeker, maar ik wilde een wat onvoordelig financieel plaatje schetsen. Niets is frustrerender als je denkt genoeg budget te hebben omdat iemand heeft geroepen dat je met een 3000 Euro een driejarige quarter kunt kopen, je het paardje van je leven tegenkomt en het niet kunt kopen omdat het toch in de wat duurdere prijsklasse valt. Wat je aansluitend na de aanschaf van het paard overhoudt is altijd meegenomen. Wat je mist is niet zomaar bijgesprokkeld.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 13:45

Ik had idd al gedacht tussen de EUR 3000,- en EUR 5000,- totaalkosten;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:49

Heb je bij de totaalkosten ook bedacht dat je paard klinisch gekeurd en rondom op de foto's moet? Ik kan me voorstellen dat je je paard dan ook verzekerd wilt hebben. Trek daar ook maar een kleine 1000 Euro voor uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:52

Cassidy schreef:
Niets is frustrerender als je denkt genoeg budget te hebben omdat iemand heeft geroepen dat je met een 3000 Euro een driejarige quarter kunt kopen, je het paardje van je leven tegenkomt en het niet kunt kopen omdat het toch in de wat duurdere prijsklasse valt. .
Iemand die een beetje rondkijkt op i-net (in NL iig) ziet al snel genoeg wat de prijzen zijn. Nu kun je er misschien nog wel wat afkletsen, maar een paard waar 6K voor gevraagd wordt hoef je niet eens naar te bellen, die zakt echt niet tot 3K .
Dat dat paard van 6K misschien niet relevant geprijst is is een andere verhaal

De TS kan zich beter eerst afvragen hoever ze wil komen in de sport, want minstens zo frustrerender is het als blijkt dat je paard al eerder aan zijn plafond zit dan jij én als blijkt dat je geen afscheid kunt nemen van een maatje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:58

En ik weet niet wat je verder aan spullen hebt, maar tegen de winter kunnen de kosten voor winterdeken(s), zweetdeken(s), longeerlijn en zweep en andere toebehoren een aardig gat in je budget slaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:03

Sugarmiss schreef:
De TS kan zich beter eerst afvragen hoever ze wil komen in de sport, want minstens zo frustrerender is het als blijkt dat je paard al eerder aan zijn plafond zit dan jij én als blijkt dat je geen afscheid kunt nemen van een maatje.

De doelstellingen kunnen veranderen, ook als je denkt dat je het wedstrijdcircuit niet inwilt kan het ineens gaan kriebelen.
Maar ook als je denkt wel de wedstrijden in te willen kan er iets gebeuren waardoor het een stuk minder aantrekkelijk wordt. En dan vinden sommigen een dure aanschaf eigenlijk te zonde voor een recreatiepaard.

Ik ben van mening dat je je hart moet laten spreken bij de aanschaf van een paard. Ik wil eerst een paard zien voordat ik beslis dat hij echt niets voor me is, ook als hij in eerste instantie qua aanschaf hoger uitvalt dan gepland. Dus ik zou altijd bellen als een paard me van de foto zou aanspreken, zelfs gaan kijken en eventueel rijden. Ik verwacht dan ook niet dat men 3000 Euro gaat zakken, maar misschien blijkt het verschil in prijs toch niet onoverkomelijk, of kan er een regeling getroffen worden.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:34

Dat heb ik namelijk wel gehad een regeling met het betalen van mijn paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:06

In het verleden had ik er persoonlijk iets op tegen om paarden op afbetaling te kopen. Ik had zoiets van: koop dan geen paard als je het geld er niet voor hebt, en: als je het geld al niet bij elkaar kunt krijgen voor het paard, hoe moet dat dan als er echt wat gebeurt? En in principe sta ik daar nog steeds achter. Maar ik ben inmiddels ook zover dat ik niet meer zeg: geen handvol maar een landvol. De echte match kom je maar een paar keer in je leven tegen (ook op paardengebied) , en als je die zou moeten laten schieten omdat je verkoper en de koper een paar honderd Euro niet kunnen overbruggen is dat gewoon zo ontzettend jammer.
En ik krijg ook de indruk dat verkopende partijen er steeds meer voor openstaan. Ze krijgen ze tegenwoordig ook niet meer zo snel verkocht.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:09

Toen ik mijn paard kocht kende ik haar al 1 1/2 jaar

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 15:12

Jah, we gaan zoiezo eerst kijken of we het wat vinden en eventueel zouden we willen proberen er ook gewoon een westernzadel opleggen ipv een engels en gewoon kijken hoever we ermee komen. Wtb de spullen, Poetsspullen, longeertouw, longeerzweep, halster, halstertouw heb ik al en eventueel dekens zouden we willen proberen goedkoper(of eventueel 2dehands) te krijgen, maar eerst willen we natuurlijk weten hoegroot het paard word wat te gaan kopen. Maar waarschijnlijk als het de goeie maat is kunnen we veel andere spullen zoals dekens overnemen en eventueel zelfs een westernzadel tegen een lagere prijs. Degene die nu hier met der paard staat moet door persoonlijke problemen der paard verkopen, maar de spullen kunnen wij dan overnemen en die heeft een engels en western zadel, vandaar dat we op zoek zijn naar een evengroot of eventueel zelfde soort paard.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 15:14

Mijn moeder zit eventueel ook aan afbetaling te denken, aangezien ze het ook niet zo breed heeft, wel kan ik eventueel meebetalen, maar dat zijn ook alleen de spullen en waarschijnlijk niet meer, aangezien ik moet helpen met voer en hoefsmid te betalen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:19

In dat geval zou ik ook een uitgebreide ziektekostenverzekering erbij nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:26

Is er geen mogelijkheid om het paard van je stalgenoot over te nemen? Dan weet je iig dat zadel en hoofdstel passen.

En als je niet gaat kijken voor een Quarter, kun je een leuke Haflinger krijgen voor de helft to een derde van de prijs die een Quarter moet kosten.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:46

Cassidy schreef:
Als je zelf geen ervaring met western rijden hebt zou ik een paard door een prof laten inrijden, of iemand vragen die er verstand van heeft.

Als de TS geen/weinig ervaring met westernrijden heeft zou ik willen aanraden om geen 3-jarige te kopen maar een meer ervaren paard. Ik rij zelf heel redelijk western (zo'n 3.5 jaar vrij intensief les op een westernmanege), maar zou voorlopig geen niet-ingereden paard kopen. Ik heb nu een uitstekend getrained verzorgpaard van 10 jaar, die leert mij westernrijden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:51

Ik weet niet hoe de TS rijdt, maar als een degelijke dressuurbasis aanwezig is, kun je dat je paard iig dat meegeven. Maar zoals de TS zelf stelde, zadel erop en kijken waar het schip strand, is iig niet de goede aanpak.

En wormboy, ik weet niet hoeveel jij voor je paard hebt betaald, maar een goede en gezonde 10 jarige vinden die ook western is gereden, en dat voor een schappelijke prijs, is een lot uit de loterij.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 15:55

Ik weet dat het niet de beste oplossing is, maar dat bedoelde ik bij een al ingereden paard. Ik kan het paard overnemen, maar ik wil hem niet overnemen aangezien hij als je er niet opzit het halve terrein oversleurt. Ik rij 4 jaar engels en een half jaar western waar ik mee moest stoppen aangezien ik twee verzorgponies kreeg. Mijn moeder zat anders ook idd aan het haf te denken.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:02

Cassidy schreef:
En wormboy, ik weet niet hoeveel jij voor je paard hebt betaald, maar een goede en gezonde 10 jarige vinden die ook western is gereden, en dat voor een schappelijke prijs, is een lot uit de loterij.

Het is een verzorgpaard, dus niet mijn eigendom. Het paard heeft op een westernmanege gestaan en wordt door de huidige eigenaresse goed getraind. Inderdaad een lot uit de loterij voor mij , maar zoals gezegd, niet mijn eigendom.

Overigens zit ik wel eens stiekem op Marktplaats e.d. te kijken en zie zo af en toe wel oudere westernpaarden aangeboden voor redelijke prijzen. Goede kans dat ze op iets latere leeftijd wat rustiger in hun kop zijn, en hopelijk zijn ze goed getraind (uit zo'n advertentie kun je natuurlijk eigenlijk niks over de gezondheid halen).

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:09

Mijn paard is ook een goed getaint paard.
Ze is 15 jaar maar dat zal je soms absoluut niet zeggen.
Een ouder paard is dus niet altijd rustiger

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:10

Njen, dat feit dat hij je het terrein oversleurt als je er niet opzit is snel genoeg verholpen, mits je hem duidelijk laat zien dat jij de baas bent. Als het verder qua rijden goed klikt, de verkoopprijs ok is en het paard gezond is, wat let je?

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 20:53

Dat hebben we al geprobeerd en we willen liever geen risico met hem nemen, hij is wat dat betrefd echt megasterk en niet bang voor een zweep ofzo mocht het erop aankomen. En anders wil ikzelf ook liever een merrie, kan ik later meer mee eventueel.