[WN] hoe en wat zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ango

hoe en wat zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 20:32

Hallo,
Ik heb twee paarden, eigenlijk anderhalf.
Ombos mijn stoere ruin is gewoon engels ingereden, hij is 12 jaar. Ik rij hem dressuurmatig.
Mijn nieuwe paard heb ik samen met mijn vriendin, dit omdat twee paarden alle beweging en aandacht geven erg veel werd en ik ook nog eens een kindje krijg, waardoor het allemaal alleen maar drukker zal worden.
Blizzard is nu nog 3, bijna 4.

We hebben al veel grondwerk met haar gedaan en dat gaat super. Ze is heel gevoelig en doet goed haar best. Ondanks het feit dat ze wat haar gangen betreft een super dressuurtalent blijkt te zijn hebben we besloten haar western in te rijden.

Ik had begrepen na wat informatie ingewonnen te hebben dat het bij western ook heel belangrijk is dat je paard door zijn lichaam loopt en nageeflijk is enz. Wat we bij dressuur ook verlangen.
Nu zou er bij ons iemand komen om het inrijden verder af te maken, maar hij had perse een round penn (goed geschreven??) nodig. Zodat Blizzard niet een hoek in kon rennen. Verder had hij het er over dat het paard soms wel eens een ochtend geen eten moest krijgen of eens een halve dag aan de muur moest staan. Hier was ik niet zo gelukkig mee, ik vind dat van geen enkel respect getuigen tegenover het dier. En zeker een dier waar zo makkelijk mee te werken is.
Kan iemand met ervaring op het westerngebied mij uitleggen wat ik ervan moet verwachten.
Of hoe het wel zou moeten gebeuren. En is het beleren van het paard dan zo verschillend bij engels rijden??
Heel verhaal, sorry, moest het even kwijt.

CCTexanAngel

Re: hoe en wat zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:21

Hoi,
Wat een onzin zeg! Het beeld wat die man schets is helemaal niet het standaard beeld van hoe je een paard western inrijdt. Het is zijn manier van inrijden, er zijn zeker heel veel andere trainers die een paard op een paardvriendelijke manier inrijden!
En het verschil tussen engels en western beleren is er niet (vind ik) bij de manier waarop je een paard beleerd, je leert hem alleen andere dingen. Hoewel er in het begin helemaal geen verschil zou moeten zijn...

Als iemand al van te voren zegt dat je paard wel is een ochtend geen eten zou kunnen krijgen of een halve dag vast zou moeten staan, zou ik echt een andere trainer nemen... Als je alles gewoon rustig aan doet en stapje voor stapje is dat echt niet nodig!

Ik snap het geloof ik ook niet helemaal Er zou iemand langs komen om het verder af te maken... Bedoel je in 1 dag? Als dat het geval is, is die rondpen en de rest wel te verklaren ja... Zoiets kan je echt niet in 1 middagje doen... Veel te balangrijk om dat er even in te proppen helemaal als het op zo'n nare manier gaat. Hij moet er wel plezier in hebben en ook over 10 jaar nog met plezier lopen, toch?

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:27

ango schreef:
Verder had hij het er over dat het paard soms wel eens een ochtend geen eten moest krijgen of eens een halve dag aan de muur moest staan. Hier was ik niet zo gelukkig mee, ik vind dat van geen enkel respect getuigen tegenover het dier.

Nou idd, dit is ook zeker NIET de manier hoe ik het zou doen !
Ik vind wel dat je duidelijk moet zijn naar het paard toe wat je van hem wil.
Ik heb Texas van mij nog nooit op die manier vast gezet of
hem geen eten gegeven, wat ik trouwens helemaal FOUT vind.
Een paard associeert dit niet met de training.

Ik heb mijn Texas in 3 kwartier :
Zadelmak gemaakt.
Voor het eerst een hoofdstel in.
En ook meteen erop gegaan.

Maar nu moet ik wel zeggen dat hier ook heel veel grondwerk aan
vooraf gegaan is en dat scheelt de helft !

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:57

Die roundpenn kan ik wel in komen; is inderdaad handig voor het grondwerk. Dat vastzetten en geen eten geven kan misschien nuttig zijn, maar niet 'zomaar'. Het slaat echt nergens op om je paard zomaar een keer geen eten te geven, maar ik kan me wel voorstellen dat dat in combinatie met de training nuttig kan zijn. Ik heb ook wel eens gelezen dat dat vroeger in Nederland gebeurde. Je kunt bijvoorbeeld het ontbijt overslaan, gaan rijden, en daarna pas voeren. Het paard ervaart dat dan als een extra beloning. Het gaat er dus niet om om je paard uit te hongeren ofzo.
Vastzetten gebeurt in Amerika veel. Paarden leren daarvan geduldig te zijn er rustig stil te staan. Wanneer ze volledig rustig en ontspannen zijn (koppie naar beneden, achterbeen in rust e.d.) kun je ze weer los maken. Ze leren dan dat rukken en trekken geen zin heeft en dat het veel meer oplevert als je je gewoon overgeeft en rustig houdt. Het kan wel eens gebeuren dat het een hele dag duurt voordat dit gelukt is. Dat is natuurlijk balen, maar als je je paard losmaakt als ie zich nog druk staat te maken is de hele actie nutteloos geweest.

Ik wil niet zeggen dat ik deze methoden toejuich, maar ik wilde gewoon even uitleggen wat de gedachte erachter is. Zeker als je niet uit het westernwereldje komt, kan ik me voorstellen dat het je nogal vreemd in de oren klinkt, maar bedenk dat er bij het engels rijden ook methoden gebruikt worden die in de western absoluut "not done" zijn.

Ik raad je aan om je trainer te vragen hoe hij deze methoden precies toepast en wat het voor nut heeft. Bedenk dan pas of je het hiermee eens bent en of je deze trainer met jouw paard wilt laten werken.

ango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 08:04

bedankt voor jullie snelle reactie. Dat van het eten na het rijden daar kanik ook wel in komen. Maar overslaan niet. En aan de muur staat ze rustig, daar wordt ze iedere dag gepoetst. Overal waar je haar vast zet is ze braaf. Ik heb zelf ook al op haar gezeten, gaat ook heel goed. Maar wil nu het risco niet meer nemen i.v.m. zwangerschap. Wat dat engeld rijden betreft heb je gelijk, ik heb ook al dingen gehoord die gewoon randen aan mishandeling. Verschrikkelijk.
Vandaag komt er iemand anders mee naar Blizzard, haar uitleg van het geheel vond ik veel duidelijker. Ook vroeg ze in eerste instantie veel meer over het paard zelf, en dat sprak voor haar!!!
Ik zal jullie op de hoogte houden. Even een vraag van een pc-genie, hoe zet ik een foto erbij??? (erg he)

ango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 08:36

O ja, nog een vraagje. welk merk westernzadel is nou goed en welk niet?? Ik weet dat het goed moet passen, maar in de merken ben ik niet echt thuis. Ik ken wel circle y maar verder ben ik niet echt op de hoogte

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:02

Je heb natuurlijk een heleboel verschillende merken en natuurlijk
is de het belangerijk dat het goed moet passen maar, het moet voor jou ook goed zitten.
Zo heb je dus :
Garlan, Billy Cook, Circle Y, Continental, Westwood,
Crates, Rocking R, Colorado Saddlery, Horseman Outfitter enz..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:08

Montana, Circle A, Sasser, Pullman, Dale Chavez, Bob Loomis, Dick Pieper, Burgmeier...

Ga voor de rest met LindyH mee: mijn paard wordt na het rijden ook in haar box vastgezet, met zweetdeken op (anders gaat ze rollen). Ze staat met haar hoofd in een andere hoek als haar voerbak. Als er eten in de voerbak ligt heeft ze te wachten tot ik haar losmaak, want te snel eten of drinken na werk is ook niet goed (net als het omgekeerde) Ze leren heel geduldig te wachten tot je ze losmaakt.
Dus zou je ook dit als overslaan van een voerbeurt kunnen beschouwen. Als ze bijvoorbeeld vaststaat terwijl er wordt gevoert komt er wel gemummel van haar kant, maar ze gaat niet flippen of zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:01

Cassidy schreef:
Als er eten in de voerbak ligt heeft ze te wachten tot ik haar losmaak, want te snel eten of drinken na werk is ook niet goed (net als het omgekeerde) Ze leren heel geduldig te wachten tot je ze losmaakt.

Van dit is ook maar net wat je er zelf van vind. Vroeger deed ik dit ook, onder het mom van 'ze moeten maar geduld leren krijgen'. Toen ging ik me bedenken hoe vervelend ik het zou vinden als ik honger heb (paarden krijgen op gezette tijden voer, en kunnen niet 'snacken' tussendoor zoals wij, ze hangen dus erg aan voertijden) en iemand bind me vast een stukje bij mn eten vandaan.
Er zijn paarden die daar juist heel lastig van worden (en dus langer vast moeten, lastiger worden,en dus langer vastmoeten bla bla bla. Imo een beetje paardje pesten).
Als ik mijn paard goed uitgestapt hebt, en naverzorgd heb, kan ze rustig gaan eten. Daar hoeft ze dan echt nog niet een half uur voor vast te staan. De tijd die ik heb besteed aan naverzorging is lang zat.
Sinds ze dat mag, is ze een stuk braver geworden. Ze weet dat ze dr eten toch wel krijgt. Ik doe het met geen enkel paard meer.

maar okee, zoveel mensen, zoveel manieren...

Voor de rest moet je gewoon met iemand in zee gaan waar je een goed gevoel bij hebt.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:04

Drinken is overigens geen probleem, maar dat is wat off topic.

Ik houd ook niet van dat soort fratsen. Getuigd mij eerder van onkunde als je dat allemaal nodig hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:20

Cer, jij zegt na de naverzorging. Voor mij is naverzorging ook het staan met zweetdeken op. Waar ik een gruwelijke hekel aan heb is dat ze meteen die voerbak induiken, terwijl ze hoofdstel nog om hebben. Dat ze je als het ware omver lopen omdat ze perse moeten eten. Nee, die van mij moeten wachten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:38

Ik reageerde vnl op deze zin:
Citaat:
want te snel eten of drinken na werk is ook niet goed

Als je je paard uitstapt en naverzorgd, hoeft ie echt niet een half uur vast te staan.....

Die van mij moeten ook wachten, mogen ook niet de box in rennen of de voerbak in duiken. Maar gelukkig hoef ik ze daarvoor niet vast te zetten. Het gaat juist beter als ik ze niet vastzet, want dan is de honger niet zo groot. Als ze twee uur na voertijd pas eten krijgen, kan ik me voorstellen dat ze graag willen eten. Zou ik ook willen

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:40

Heeft die man Blizzard welleens gezien en al met haar
gewerkt of heeft hij zonder haar te zien al besloten
dat hij een roundpen nodig heeft en hoort het bij zijn
trainingsmethode om het paard allerlei 'straffen' op te leggen?
Vreemd. Als ik jou was zou ik hem zeker niet met mijn paard
aan het werk laten gaan. Zo te horen heb je een heel leuk
paardje en dat kun je beter niet laten verpesten
Over het zadel; het merk is niet zo belangrijk; als hij maar
goed op je paard past, goede kwaliteit is en jij het een fijn
zadel vind.
Over het drinken na het werk; Ik heb bij verschillende stallen
in Italie gewerkt en ook op een stal in Oklahoma waar
ze zomers (als het echt warm is ) na het werk ook de paarden
een half uur laten wachten voordat ze water mogen drinken.
Niet om gemeen te zijn maar om de paarden eerst af te laten
koelen na het werk om koliek te voorkomen. Zo is het mij uitgelegd

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:01

Ik ben het helemaal eens met Sassy !

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:34

Ik heb vroeger ook geleerd dat een paard niet direkt mocht drinken na het werk maar sinds ik ook endurance rijd is wat dat betreft een wereld voor mij opengegaan Drinken is oke, heel graag zelfs. Er wordt af en toe zelfs van alles geprobeerd om een paard maar te laten drinken. En ook van binnen zit het anders dan bij ons, wij kunnen een klotsbuik krijgen maar een paard niet.
Maar we dwalen af

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:58

KOUD drinken en GROTE hoeveelheden is slecht.
Handwarm water met max 5 liter is geen probleem.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:03

Ook dat kan prima. Tijdens een endurance kan een paard rustig een emmer leeg drinken ( of meer ) en dan direkt weer verder rijden. Dan is het juist de kunst om een paard aan het drinken te krijgen Alleen inderdaad oppassen met ijs(koud)water etc, gewoon koud water is geen probleem.

ango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 17:02

He sassy,
Nee hij had blizzard alleen in de wei gezien maar niet aan het werk of iets. Vandaag is iemand anders gekomen, is er ook meteen op gegaan, ging perfect. We hadden natuurlijk al vaker op haar gezeten en gestapt, maar nu heeft ze ook los gelopen met iemand op haar rug. Zonder dwang gewoon relaxed ging echt super. Dus we kunnen in ieder geval al trots zijn op al het grondwerk dat we hebben gedaan.
Nog even wat het eten en drinken betreft, als ik ombos goed heb uitgestapt mag hij daarna van mij gewoon drinken. Met eten wacht ik wel even, maar als hij dan zijn stal in gaat ligt er gewoon niks in de bak, daar gaat hij dan even kijken voor de zekerheid, maar wacht dan af. Blizzard is moeilijker met voeren, maar haar hebben we geleerd achter in de stal te wachten totdat wij zeggen dat ze mag komen. Ze weet precies wat verwacht wordt van haar. Ik ga Ombos of Blizzard niet in de stal vastbinden terwijl er voer in de bak ligt, persoonlijk vind ik dat onnodig. Maar inderdaad, ieder doet het op zijn manier en met de beste bedoelingen.