[WN] westernzadel "mak maken"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smurfie

westernzadel "mak maken"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 17:37

Hey, Ik heb een vraagje..
Hoe kan ik het beste beginnen met een westernzadel? Ik weet 100 % zeker dat meneer gruwelijk gaat bokken als der iets vreemds op zn rug lig..Hij is gewoon ingereden dressuur.. Maar om buiten te rijden vind ik het toch lekkerder op een westernzadel te rijden...

XoNo

Re: westernzadel "mak maken"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:14

Waarom zou hij gruwelijk gaan bokken als je er een westernzadel op legt? Nja, hoe wilde je het anders doen? Ik ben bang dat je hem er gewoon op moet leggen hoor

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 18:19

XoNo schreef:
Waarom zou hij gruwelijk gaan bokken als je er een westernzadel op legt? Nja, hoe wilde je het anders doen? Ik ben bang dat je hem er gewoon op moet leggen hoor

Haha Uhm.. Mijn paard is af en toe een ongelofelijke draak Nahjah in de bak dan maar is het dan beter om eerst zeg maar gewoon zoals je normaal doet met een gewoon zadel mak maken.. Aan de longeer lijn enz enz.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:31

Hij is al ingereden begrijp ik? Dan zou ik het zadel er gewoon opleggen (wel 1 die goed past natuurlijk!) en hem dan aan de longe doen als je bang bent dat hij gaat bokken. Als hij heel gevoelig op zijn huid is en er zitten van die slierten achter op het zadel (even geen idee hoe die heten) kan je die misschien het beste even er af halen of vastknopen zodat hij ze niet voelt. Veel succes!

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 18:36

Zadel moet wel passen hehe ik probeer het eerst wel ff aan de longeerlijn hou nie zo van knop in me maag Moet ik 2e singel der ook gewoon aanlaten?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:47

Als je paard heel erg gaat bokken als je er een westernzadel op legt, denk je dan niet dat je zadel gewoon niet past? En dat het pijn doet?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:34

Smurfie schreef:
Moet ik 2e singel der ook gewoon aanlaten?
Niet per se, die gebruik je voornamelijk bij de koeienonderdelen.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 21:57

Majo schreef:
Als je paard heel erg gaat bokken als je er een westernzadel op legt, denk je dan niet dat je zadel gewoon niet past? En dat het pijn doet?

Hij heb der al wel op gelegen.. Om te passen maar ik heb hem dus ook alleen maar gepast.. Door iemand.. en die zei dat ie dus paste.. Maar omdat het zadel een stuk zwaarder is dan een gewoon veelzijdigheids zadel en hele andere vorm heeft als een normaal zadel.. tja Mijn verwachtingen zijn dan dat ie dus gaat bokken maargoed gaat het van de week ff doen:D ff tjekkuh wat ie doet hehe

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:47

Smurfie schreef:
Hij heb der al wel op gelegen.. Om te passen maar ik heb hem dus ook alleen maar gepast..

tja Mijn verwachtingen zijn dan dat ie dus gaat bokken maargoed gaat het van de week ff doen:D ff tjekkuh wat ie doet hehe

Hij heeft er dus al opgelegen??? En toen niks gedaan en ff later verwacht je dat hij gaat bokken????

snap er niks meer van

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:24

Als je bang bent voor bokpartijen kun je hem ook even met zadel longeren voordat je er opstapt.
Ik durf te beweren dat je paard het westernzadel als aangenamer gaat ervaren dan het dressuurzadel.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:46

De vorm maakt weinig uit, en omdat het gewicht verdeelt wordt over een veel groter oppervlak zal het paard daar echt niet moeilijk om doen hoor. Gewoon even longeren en erop. Achtersingel zou ik er gewoon aflaten, die heeft geen functie als je niet met lasso's of koeien aan het werk gaat. Sommige paarden kunnen in het begin wel eens een bok geven als ze dat ding tegen hun buik voelen. Mijn vorige merrie had dat ook, ik zonder er bij na te denken gewoon de achtersingel vast gemaakt (had de dag ervoor met koeien gewerkt op mijn andere paard en was de singel vergeten eraf te halen) Ik zat er net op, begint ze te bokken. Ik stond versteld want dat had ze zelfs bij het inrijden nog niet gedaan. Maar goed na 3 bokkesprongen stopte ze ermee, dus zocht ik er verder ook niets meer achter, gewoon jolijt dacht ik. Totdat ik af ging zadelen. Toen drong het tot me door waarom ze bokte..... Maar ja ze was gelijk gewend dus zo erg was het nu ook weer niet. Daarna heeft ze ook nooit meer gebokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:06

Jammer dat je er zelf niet blanko aan kunt beginnen. Als jij er vanuit gaat dat je paard gaat flippen, dan GAAT hij waarschijnlijk ook flippen. Omdat jij (onbewust) met heel je lichaamstaal aan zult geven dat er heel wat aan de hand is...
Ik zie echt niet in waarom je paard uit z'n dak zal gaan. Omdat het zwaarder is? Wat denk je dat hij voelt als je zelf in je Engelse zadel op z'n rug zit?

Laat anders gewoon een ander even relaxed zadelen, gooi 'm voor je eigen gemoedsrust even aan de longe, en ga er daarna maar lekker van genieten. Komt vast helemaal goed.

Veel plezier!

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:05

euhm even 2 dingetjes; de achtersingel is niet alleen voor de koeien... Het is voor een hele hoop meer... Ga je in de bergen rijden, ga je barrelracen, en zo nog een hele hoop meer. Het zorgt er gewoon voor dat het zadel niet naar voren klapt.. en dat in ALLE opzichten.

Daarnaast... stel je paard komt ooit vast te staan met zn benen in prikkeldraad? Gaat ie dan ook flippen? Misschien btje not nice dat ik het hier aankaart, maar wat je zelf zegt, van dat flippen, ik denk dat dat een probleem in het algemeen is wat je eerst moet gaan oplossen. Of dat er nu een ander zadel op zn rug komt of niet, of daar nu een achtersingel aan zit of niet, of jij nu achterste voren op je paard gaat zitten of niet... Het is niet alleen het feit dat ie gaat flippen bij een ander zadel, maar gewoon ook voor je eigen veiligheid. Stel je stuitert een keer van je paard af (kan bij iedereen gebeuren, hoe'n super getraind en lief paardje je ook hebt) en je blijft hangen of iets dergelijks... dan schriktie dan dus ook en ben jij de pineut. Misschien dus meteen iets om eraan te gaan werken?

Succes

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 14:00

Hi Hi...

Bedankt voor de reacties.. Ik heb hem inmiddels even gelongeerd en dat ging prima.. en daarna een lekker buiten ritje gemaakt HEERLIJK ZON ZADEL! hahah

En ik ga der helemaal niet vanuit dat ie gaat gek doen.. Maar je weet maar nooit ik zit altijd heel erg zelf verzekerd op me paard.. Maar ik moet buiten rijden omdat ik geen bak tot me beschikking heb dus ik ben wel een beetje voorzichtig Ik heb alleen maar een weiland en ik heb er de ballen verstand niet van westernzadels.. Maar omdat ik heel veel buiten rij vind ik het heerlijk en ik heb een paard die net 4 is dus je weet het niet..Ik rij hem ook gewoon met achtersingel nu en ik heb der absoluut geen problemen mee gelukkig