[WN] wat mag ik met een APHA (halter)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

wat mag ik met een APHA (halter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 22:01

De eigenaar van mijn "verzorgpaard" heeft aangeboden dat als ik eens een leuke halter wedstrijd zie, ik er gerust naartoe mag. Harstikke leuk, maar mag dat wel? Het paard is tenslotte niet van mij.
Het gaat trouwens om een 2 jarige breeding stock hengst.
Clinics kan zowiezo wel denk ik?

Bonnigje

Re: wat mag ik met een APHA (halter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 22:14

Ja. Voor breedingstocks worden alleen open klasses uitgeschreven en daarin mag je een paard uitbrengen wat niet op jouw naam staat.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 23:15

Dat is heel leuk voor haar.
Ik hoop dat ze een leuke wedstrijd tegen komt

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:36

Maar als je een paard van een ander start, wordt je als Pro gezien en kan je niet meer terug naar de novice of amateur, of pas na zoveel jaar weer.
Zou je hem later dus willen rijden bij een paint show dan moet je meteen weer in de open starten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 09:22

Ik denk niet dat er sprake van rijden komt. Maar geld dat ook voor halter? Als ik deze in de halster uitbreng bij de APHA, kan ik dan wel met mijn eigen paard bij de WRAN beginner starten?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:48

Ja hoor dat kan. Wran staat los van de APHA. Aangezien je wel prof moet starten, maar geen prof bent, zie ik er geen probleem in.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:54

Halter staat toch los van de rijonderdelen wat de status betreft?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:15

Als je een paard van een ander in de halter start niet, volgens mij. Dan ben je gewoon prof. Stel je start je eigen paard in amateur en open halter, dan mag je in de rijonderdelen nog gewoon beginners starten.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:27

Let op, wat Xono zegt, geldt voor de DPHC-shows:
XoNo schreef:
Stel je start je eigen paard in
APHA
amateur en open halter, dan mag je in de DPHC Beginners rijonderdelen nog gewoon beginners starten.

Echter ben je eenmaal in een APHA Amateur/Open rijdende klasse gestart, dan kun je niet meer bij de DPHC Beginners starten.
Stel je start op een APHA/DPHC/WRAN show, dan gelden de Beginners klassen als WRAN-Beginners-klassen en dan geldt bovenstaande niet!

Je status bij de APHA staat los van je status bij de WRAN. Als je bij de APHA Open start, kan je inderdaad bij de WRAN nog Beginners starten (mits je WRAN-Beginners status hebt).

Let wel op dat als bijvoorbeeld de eigenaar van het paard de inschrijfgelden voor de APHA Halter betaald, je daar problemen mee kan krijgen als je ergens in de toekomst alsnog de APHA Amateur Status aan wilt vragen!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:35

Ja, maar ik dacht dat dat wel voor zich zou spreken, aangezien de APHA geen beginners klasse heeft. Tenzij je de novice amateur als beginnersklasse ziet natuurlijk

Novice amateur is in principe gewoon een beginnende amateurklasse.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 13:39

Paintje, wat voor problemen? Hij vind het leuk als zijn paard geshowed wordt, maar heeft er zelf absoluut geen tijd voor, vandaar dat ie zei van als jij het leuk vind, mag het....
Het gaat absoluut niet om rijden, in de toekomst ook niet, puur om de halter.
Ik begrijp dat ik bij 2 verenigingen terecht kan, de APHA en de DPHC (Dutch paint horse club ofzo?)
Zijn er verder nog verenigingen die halter klasses uitschrijven en waar ik met hem terecht kan? Je begrijpt, deze hele wereld is nieuw voor me, dus eerst maar eens een paar clinics zien te volgen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:45

De DPHC organiseert de APHA wedstrijden. Je hoeft er geen lid van te zijn. De beginnersklassen (van de DPHC) hebben niets met de APHA te maken, naast het feit dat de klassen volgens APHA rulebook gejureerd worden. Die beginnersklassen zijn dus ook niet voor punten.

Je kunt verder nergens met je paint terecht Alleen APHA halter en dat wordt weer door de DPHC georganiseerd. De eerstvolgende wedstrijd is 23 juli in Panningen, Limburg. Misschien leerzaam als je eens gaat kijken om te zien hoe de boel in zijn werking gaat

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 14:13

stef schreef:
Paintje, wat voor problemen? Hij vind het leuk als zijn paard geshowed wordt, maar heeft er zelf absoluut geen tijd voor, vandaar dat ie zei van als jij het leuk vind, mag het....
Het gaat absoluut niet om rijden, in de toekomst ook niet, puur om de halter.

Geen problemen voor de eigenaar. Maar stel dat jij in de toekomst een eigen Paint zou hebben en daar wil je Amateur mee starten, dan kan de APHA moeilijk gaan doen omdat er in het verleden eens voor jouw starten betaald is.
Ik dacht dat je dan vijf jaar moet wachten voordat je weer Amateur status kan krijgen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 14:43

Wie weet wie haar startgeld betaald??? Als de eigenaar geld mee geeft en ze gaat zelf bij het secretariaat betalen weet niemand waar dat geld vandaan komt..... Niet dat ik vind dat je moet sjoemelen oid maar dit is moeilijk te controleren natuurlijk.