[WN] Kosten in de western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Kosten in de western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 10:54

Waarom is alles nu zo duur? Toen ik nog engels reed had ik les van een Z1 amazone, die het puur voor de lol erbij deed. Ze vroeg welgeteld 6 euro voor een half uur.
Ik stapte over op western, de 1e trainer 15 euro per les, de 2e trainer 20 euro per half uur.
Er moest een ander zadel komen, hoppa, 1000 euro (en dan had ik nog een vriendenprijsje) (terwijl mijn dress zadel me 500 had gekost)
Het lijkt me leuk om als we eraan toe zijn een keer een wedstrijdje te rijden, maar wat ik er allemaal voor aan moet schaffen (met name kleding) pfff....

Je ziet het ook in de paarden, zodra ze western gereden zijn (en niet eens paint, qh of app) gooien ze gelijk weet ik veel hoeveel op de prijs.
Op deze manier is western rijden gewoon niet voor iedereen weg gelegt, en moeten veel mensen roeien met de riemen die ze hebben.
Ik wil het graag goed doen, maar bijv een prof trainer, kan ik gewoon niet betalen, simpel

Cassidy

Re: Kosten in de western

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:30

Western is duurder ja, veelal moeten de spullen toch worden geimporteerd, hoewel je ook steeds meer dingen hier gemaakt ziet worden. En je moet ook niet vergeten dat alles duurder is geworden en de kosten voor dressuur instructie niet meer te vergelijken zijn met die van vroeger. En als je even zoekt kom je ook mensen tegen die je gewoon een groepsles geven voor die 12 Euro die je vroeger voor een uur kwijt was. Een western beleerd paard duurder: dat zeker, maar dat komt omdat in het verleden mensen die bedragen ook hebben neergeteld. Maar als je dat niet wilt of kunt betalen: paarden zijn ook om te scholen.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:38

Ik denk niet dat de western veel duurder is;
het geld dat je uitgeeft voor een stubben springzadel of KN dressuurzadel, koop je ook een goed westernzadel voor. Lederen laarzen bijv van Ariat voor de engelse sport kosten rond de 500 euro; daar heb je zeker ook goede westernlaarzen voor.
Rijbroeken en rijjasjes precies hetzelfde.
De meeste dressuur en spring-instructeurs vragen ook tussen de 20 - 50 euro
per uur, daar moet je zeker ook een western-instructeur voor kunnen vinden
Een goede KWPNer met goede bloedlijnen en potentie in de sport zal ook niet
veel goedkoper zijn als een goede quarter.
Ik denk dat de paardensport gewoon duur is of het nu engels is of western.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:47

Ik ben het ook niet helemaal met je eens. Ik vind juist dat momenteel de KWPN'ers etc. erg duur in aanschaf zijn. Voor een paar jaar terug betaalde je inderdaad voor een echte paint of een quarter meer, maar nu ben je ook 6 tot 7000 euro voor een beetje een engels sportpaardje kwijt, en dan heb je nog niets bijzonders.

Ik rijd nog steeds dressuur naast het western, maar kan niet zeggen dat ik het western rijden duurder vind. Je moet inderdaad goed investeren in een passend westernzadel, maar daar was ik voor 1000 euro ook mee klaar. Mijn engelse stubben zadel kostte me een paar jaar geleden nog meer bij aanschaf.

Ik kan ook niet zeggen dat de lessen duurder zijn. Ik heb voor een uur priveles dressuur ook altijd 30 euro betaald. Ik les nu even niet met mijn paint, maar voor een paar maand terug betaalde ik 14,00 voor een half uur westernles, komt dus ook op hetzelfde neer.

Het wedstrijdteneu voor de engelse sport is ook schrikbarend duur... Nette laarzen, witte rijbroek, blouse en jasje zijn ook allemaal erg prijzig! Bovendien voordat je je startkaart aan kunt vragen ben je ook een heleboel kosten verder.

Je kunt paardrijden zo duur maken als je zelf wilt, maar dat geld in mijn ogen zowel voor de engelse als de westernsport. Ik voel geen verschil in mijn portemonee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:08

Toch Sassy, ben ik het niet helemaal met je eens. Met name bij de dressuur vind je in de lagere prijzencategorie nog weleens meer keuze, rijlaarzen van 500 Euro draag ik nog steeds niet en heb ik ook niet gedragen toen ik nog Engels reed. En in de western kom ik geen laarzen/schoenen tegen van 79 Euro, zoals de goedkopere versie schoen van Ariat.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:21

Mijn ariat western laarzen waren 187,50 euro.
Maar ze lopen heerlijk.
Ik denk qua kosten dat het niet veel uit maakt met engels en western.
Er zijn ook dure dressuurzadels of springzadels.
En voor de hoofdstellen is het anders.
Engelse hoofdstellen zijn inclusief teugels,en dat heb ik bij de western hoofdstellen nog niet gezien inclusief teugels

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:23

@Cassidy
ik droeg deze wel toen ik nog engels reed en ben
nu goedkoper uit met mijn westernlaarzen
Er zijn ook wel westernlaarzen van ± 70 euro
te koop. Mijn zusje heeft pas lederen western
laarzen voor te rijden met crepe zool gekocht
voor 35 dollar bij sheplers
Die ariat schoenen die jij bedoeld worden ook
voor dezelfde prijs verkocht in de westernstore;
zijn zowel voor engels en western

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:08

HAHAHAHa............ik moet ff lachen.

Kosten zijn net zo duur, maakt niet uit dressuur, springen of western. Het blijft geld kosten.
Ik kan er over meepraten. Ik heb een dochter die dresuurt en springt.
En een dochter uitsluitend Western. Lessen en trainen. Eerlijk is eerlijk op dit moment betaal ik voor een dressuurles e 50,-- en een westernles e 30,- en springen 15,- (mazzeltje omdat we daar al zo lang lessen) Aanschaf paarden idem. ongeveer dezelfde prijsklasse.

En als je het dan wil vergelijken met mijn zoon!!!!! Die rijdt motorcross 250cc Nationaal. Helaas die is een beetje duurder uit. trainen in Spanje elke winter. zijn eigen lichaam trainen en elke week naar de masseur hou maar op. Het gaat er gewoon met kruiwagens uit netzoveel als mijn paarden stront produceren. Maar vooropgesteld wij hebben zoveel plezier in de paardensport en motorcross ons leven is goed en rijk gevuld met evenementen en het enigste wat we daarvoor terug moeten doen is altijd hard werken. Toch?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:39

motorcross is ook een dure sport.
Dus het maakt haast niet uit wat voor sport je kiest het kost allemaal geld.
En men zegt dat geld moet blijven rollen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:58

Qua lessen betaal ik bij western veel minder dan bij dressuur.

MSQuicnyTe, het kost allemaal geld maar bij sommige betaal je haast niks.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:09

Ik bedoel dat alle sporten geld kost niet alleen de paardesport

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:28

Wat ik nu betaal in een kwartaalkaart van lessen, 1x in de week les, betaalde ik in de Engelse sport in 10 lessen!

Verder moet ik eerlijk zijn dat de westernzadels idd wel wat duurder zijn, maar moet je zien, dat is met veel meer leer bewerkt, er zit meestal een motief in het leer, en daarnaast soms ook nog wat silveren dingen. Ook geloof ik er in dat een Westernzadel wat langer mee gaat.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:32

Tja, ik denk soms ook wel eens: wat een dure hobby....Ik hou maandelijks bij wat ik aan mijn paarden uitgeef en dat is op een paar jaar tijd SCHANDALIG veel. Mijn vriend zegt soms lachend: 'waarom ben je niet gaan volleyballen?!' Maar ik zou er niet zonder kunnen! Ik hou me steeds voor ogen dat ik het geld misschien toch aan andere dingen zou uitgeven. Toen iedereen zich een autootje kocht heb ik een paard gekocht.
Soms moet ik ook een keuze maken en bijvoorbeeld 1 wedstrijd schrappen omdat de kosten te hoog oplopen. Voor 1 uur les betaal ik 25 euro. Valt denk ik nog wel mee als ik de prijzen hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 20:51

wat ontzettend vreemd dat mensen het niet met me eens zijn....
Cassidy, wat ji zegt over de prijzen van vroeger, ik heb het over een jaar geleden. TOEN betaalde ik 6 euro voor een half uur dressuur les.
Ten 1e is het hier dus al knap waardeloos om aan een trainer te komen, en áls je die al kan vinden, betaal je je blauw.
En dat paarden er zijn om scholen is natuurlijk kul, want dan zal je dat wel moeten kunnen, en er wel de begeleiding voor moeten kunnen krijgen.
Een bitje? hop, 45 euro.
Voor 25 euro heb je een simpele bustrens.
En dan nog, voor een dressuur shabrakje kan je in elke paardenshop wel slagen, maar voor een pad.... Of je moet kilometers rijden, of je moet het via internet bestellen, want de dichstbijzijnde westernstore hier is(naar mijn weten) toch echt arthur's en dat is nog een dik uur rijden

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:56

Misschien ligt het ook beetje aan de locatie waar je woont.
Sinds hier een western stal is rij ik western. Anders zou ik ook nooit western hebben gereden.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:17

Ik ben het wel met je eens dat het een dure hobby is en inderdaad, als je geen westernstore in de buurt hebt is het zoeken geblazen en betaal je vaker meer omdat je minder/geen keuze hebt...
Het eerste jaar dat ik mijn wedstrijdpaardje had heb ik het meeste geïnvesteerd: zadel, trailer, hoofdstel, bitjes, chaps, boots, enz. Nu probeer ik de uitgaven ook te beperken omdat ik buiten mijn hobby ook nog andere bezigheden en 'verplichtingen' heb. (zoals de meesten wel zeker) Maar uiteindelijk blijf ik er bewust voor kiezen om met de sport door te gaan ondanks ik hierdoor soms keuzes moet maken.
Ik zou er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een proftrainer 1x per 2 weken ofzo te contacteren als het te kostelijk wordt i.p.v. elke week.
En wat de wedstrijden betreft: de kleding kies je zelf dus maak je zo duur als je zelf wil. Een goed passende hoed vond ik het belangrijkste en is dan ook mijn duurste aankoop geweest wat kledij betreft. (250 euro)

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:34

ja western rijden is duur stef, maar daar kies je voor of niet.
het wordt nog duurder als je ook nog met vee gaat western rijden
voor 2 min. starten in de koeien onderdelen betaal je al gauw meer als 100 euro per start.
postzegels verzamelen is net zo duur hoor als je uitgerekend net dat exenplaar wil hebben waar er maar een paar van zijn op de hele wereld ja dan...
wat ik dus wil zeggen of je gaat western rijden of je blijft bij je dressuur het is jou keuze en jou portemonee, maar het is natuurlijk onzin om te stellen dat als je western wil rijden dat dat maar voor een paar mensen is weggelegd.
ik zou ook wel in de formule 1 willen starten of op de TT in Assen, maar wat denk je kost zo'n auto of motor en dan heb ik het nog niet ens over het onderhoud en de brandstof.
dus wat is duur?
keuzes maken in je leven daar gaat het om en als je geen geld hebt voor een bepaalde sport, ja jammer dan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:36

Mijn hoed was een strohoed en heeft me helemaal 15 Euro gekost. Mijn snaffle was 15 Euro en mijn hoofdstel met teugels 45 euro. Als je je ogen open houdt, koopt als je iets goedkoops ziet en niet gaat wachten tot je het echt nodig hebt kom je een heleboel dingen tegen. Toegegeven, dan heb je dingen soms ongebruikt in de kast liggen. Maar vooral de laatste tijd ben ik erg blij met mijn voorraad aan spullen, helemaal met paard nummer 2 erbij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 22:38

piggeljay, het is geen kwestie van wat je wel of niet gaat doen, ik rij al western, en moet roeien met de riemen die ik heb.
Ik kan geen lessen bij rieky young of walter bouwmeester of weet ik veel betalen, hoe graag ik het ook zal willen, het zit er gewoon niet in, omdat het voor mij gewoon weg niet te betalen is.
Elke week lessen? Neuh, ik rij nu eens in de 2 weken, is me duur zat. (daarbij vind ik dat ook fijner omdat je dan meer tijd hebt om aan je huiswerk te werken)
Maar goed, het komt hier allemaal een beetje over (veel reacties) of ik gek ben, en dat zal dan wel.
Feit blijft voor mij dat ik het toen ik engels reed allemaal goed kon lijden om eens een nieuw dekje te kopen ofzo, nu moet ik gewoon sparen, omdat er veel meer geld naar mijn lessen gaat.
Waarom? Omdat ik het graag goed wil doen, ook al rij ik dan (nog) geen wedstrijden.
En ja, ik denk dat de western niet zomaar voor iedereen weggelegt is

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:54

kost een berg met geld, dat heb ik vanmiddag ondervonden toen ik de koop rondgemaakt heb van een westernzadel, een 2ehandsje idd omdat een goed kwaliteit nieuw zadel een berg met geld kost, als je deze in Ned. wilt kopen.
(daarom gekozen voor een goed zadel maar dan 2e hands)

Of western idd veel duuder dan bv Engels kan ik niwt goed over meepraten omdat ik aan de voet sta van deze sport.
Wel weet ik dat ik mn shetlanders dacht een leuke variatie aan te brengen door aangespannen te gaan rijden, leuk is het zeker.
Maar als je het dan toch over een dure tak van de paardensport heb, vind ik die laatste ook zeker in dat rijtje thuishoren.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 06:04

op marktplaats heb je ook genoeg western zadels die er nog mooi uit zien. miss ook wel kleding maar dat weet ik niet

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:06

Ik ben het er ook niet helemaal mee eens. Ik betaal voor mijn dressuurlessen 35 euro tot meer, mijn simpele dressuurzadel zonder silver etc heeft mij 1800 euro gekost en mijn huidige bit 200 euro.
Het is maar net hoe duur je het wilt maken.
Hmm, misschien dat endurance dan nog wel het duurste is Omdat ik daar ook verder in wil sleep ik mijzelf nu 3 x in de week naar de sportschool. Dus weer extra kosten, lidmaatschap, sportkleding etc etc

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:51

Aangespannen rijden, en dat zeker 4-span is ook heel erg duur. 4 keer tuig, bit, en natuurlijk paard. Stel dat je graag die Mylerbitten wilt...... 4 x €100 kajing....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:40

Ja western rijden is gemiddeld wel duurder dan dressuur rijden.
Bijvoorbeeld in de aanschaf van paard en spullen. Je kunt nog steeds een heel aardig dressuurpaard van 4 jaar kopen voor 3000-4000 euro. Voor dat geld krijg je een matige quarter. Wil je dezelfde kwaliteit maar dan op westerngebied, dan moet je dieper in de buidel tasten.

Een aardig middenklasse dressuurzadel kost nieuw rond de 600 euro een passier Grand Gilbert kun je tweedehands voor 700 krijgen, hier krijg je geen middenklasser westernzadel voor. Bitten zijn duurder, hoofdstellen teugel e.d. idem.

Ook de lessen die ik neem en de clinics die ik volg, zijn gemiddeld twee keer zo duur als bij dressuur. Ter vergelijk: een clinic van een grand prix dressuuramazone kost ca 35 euro.

De kosten voor deelname aan (Wran)wedstrijden vind ik ongeveer gelijk liggen (deels omdat je die bij dressuur al vooraf betaald). Deelname aan bijvoorbeeld NQHA of NRHA-wedstrijden is een stuk duurder.

Wat echt verschil maakt in de kosten zijn de afstanden naar de wedstrijden (waardoor je meer kilometers draait en een box moet huren) en de kosten die je moet maken om naar een trainer toe te gaan (dressuurinstructeurs komen 'aan huis'.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:51

Heb even zitten rekenen, als ik de afgelopen 18 jaar geen paarden zou hebben gehad, dan had ik mezelf zo ongeveer 50.000 euro aan kosten bespaard . Maar ik denk inderdaad dat western duurder is dan Engels. Maar zeker weten, doe ik het niet.