[WN] endurance en western rijden combineren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoske

endurance en western rijden combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 21:23

Ik rij zelf verschillende onderdelen binnen het western rijden maar buiten de westernsport heb ik ook veel interesse in het endurance gebeuren. Ik heb een keer met mijn oude draver aan de kortste afstand meegedaan en dit was een fijne ervaring.
Nu is mij vraag of deze tak van de ruitersport combineerbaar is met het westernrijden, dus met 1 zelfde paard!!?? Heeft hier iemand ervaringen mee? Is het bijvoorbeeld te belastend voor het paard? Enz...
Ik zou het leuk vinden om jullie meningen/ervaringen hierover te horen!

crazycactus

Re: endurance en western rijden combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:29

Ik heb geen ervaring met endurance, maar ik zie geen enkel probleem om die twee te combineren. Je rijdt alleen maar rechtuit in een redelijk regelmatig tempo met afwisselend stap draf en galop. Ik zie het maar als een stevige buitenrit. Daar wordt je paard toch nooit minder van. Zolang maar ze een goede conditie hebben.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:32

Ik doe ook allebei met hetzelfde paard. Ik reed eerst western en later is daar endurance bij gekomen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de endurance steeds meer de voorkeur begint te krijgen maar ben toch ook zeker wel van plan om af en toe wat westernwedstrijden & (vooral) haltershows mee te pikken.
Dus je bent gewaarschuwd! Er bestaat een kans dat je op een gegeven moment 'om' bent!

Moet trouwens ook zeggen dat het wel iets meer is dan 'een stevige buitenrit'
Je moet behoorlijk doorrijden om de (in Nederland geldende) minimum snelheid te halen. Zeker met een westernpaard dat gefokt is om o.a. lekker te joggen!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 21:43

Sflj, heb je dan ook in het begin met je bit gereden van het westernrijden of meteen alles aangepast? Ik heb namelijk vorig jaar eens info gevraagd bij een organisatie in België (vet2000, Vlaams endurance team) en als ik zou meedoen mocht ik gewoon mijn bit wat ik altijd gebruik indoen. Is dit aan/af te raden of maakt het niet uit? Als ik aan de endurance begin, start ik uiteraard de lichte klasse eerst.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:52

Hoe het in Belgie geregeld is weet ik niet maar in Nederland maakt het niet uit, in principe mag je met ieder bit -of juist bitloos- starten. Maar net wat je prettig vindt.
Verder rij ik gewoon met mn westernzadel maar ben wel aan het uitkijken voor een lichter exemplaar, eentje speciaal voor de endurance. Endurance zadels schelen gauw de helft in het gewicht.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 22:13

Ja, heb net ook op de site gekeken van het vlaams endurance team en daar vind ik tot nu toe nog niet echt iets specifieks over bitten e.d. Maar ik moet het eens goed nalezen. Toen hebben ze me ook wel gezegd dat ik gewoon met mijn hoofdstel+bit mag rijden. (kan me wel voorstellen dat er dan wel vreemd wordt gekeken door mensen die het western rijden niet kennen, hihi)
De enige vereiste was dat ik een veiligheidscap ophad en veilige schoenen (of veiligheidsstijgbeugels).

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:37

Ik rijd met mijn amerikaantje ook endurance. Alhoewel ik geen westernwedstrijden meer rijd kan je het prima combineren. Bovendien is voor het paard de afwisseling ook zeer prettig.
Vorig jaar ben ik hiermee begonnen en toen deed ik gewoon mee om wat ervaring op te doen. Nu we er lichtelijk aan verslaafd raken heb ik dit jaar het gas er wat op en hebben we ons 1e prijsje al gewonnen. Die trend hoop ik door te zetten ( dus wat gas erbij ) en dan volgend jaar een klasse hoger starten.
Simpel gezegd mag je met alles starten zolang je maar een helm ophebt.
Ik heb tijdenlang met een correctional gereden en dat is gewoon toegestaan. Omdat dit bit problemen gaf met drinken ben ik nu overgestapt op een pessoa bit en dat werkt ook prima.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:22

Misschien is TREC dan ook een leuk idee.
Ik vind dat een beetje een combinatie van
Endurance en Western
zie www.flyinghorse.nl
word ook veel met westernpaarden gedaan

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 20:24

Heb net even op de site gekeken wat het precies inhoud. Lijkt wel leuk! Alleen het onderdeel met de springhindernissen is niets voor mij....
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:49

Amigo wordt ook western gereden en heeft vorige maand zijn 3e endurance gelopen.
Hij vind het helemaal geweldig en kan er lekker al zijn overtollige energie in kwijt!
De optoming bij NL endurancewedstrijden is volgens mij geheel vrij [zolang het redelijk blijft natuurlijk], maar het is niet toegestaan met sporen te rijden.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:02

de enige eis aan tuig is dat het deugdelijk is en idd sporen mogen niet.
ik hoop het ook ooit te combineren

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:43

Smoske schreef:
Heb net even op de site gekeken wat het precies inhoud. Lijkt wel leuk! Alleen het onderdeel met de springhindernissen is niets voor mij....

volgens mij zijn het niet echte springhindernissen maar vooral trail-achtige hindernissen, die je bijv met een buitenrit ook tegen komt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:50

Dat TREC lijkt me hartstikke gaaf. Heb al een cremello gezien...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:24

Ik rijdt met mijn western gereden Arabier ook endurance wedstrijden, op een western stangetje, met lichtgewicht westernzadel en zilco halsterhoofdstel. Is prima te combineren met het westernrijden en mijn paard, en ik , vinden het heel erg leuk.
Maar het is inderdaad wel iets meer dan een stevige buitenrit,. Er rijden veel mensen met western optoming, daar kijkt niemand gek van op.
Zeker als je net begint en je hebt een goed passend zadel, is er niks op tegen om daarmee te rijden.
Per slot van zake zijn westernzadels ontworpen om er lang mee te rijden.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 21:44

Fijn te horen dat het te combineren is! Buiten westernrijden is endurance 1 van de takken binnen de paardensport die me aanspreekt. Mijn oude draver staat nu op pensioen (25 jaar) en daarom wil ik het met mijn 9-jarige quarter eens proberen. Hij vindt het alleszins fijn om een buitenrit te maken. Er zal dan wel wat getraind op moeten worden!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 06:38

Training valt op zich nog wel mee voor een klasse I. Als je je paard regelmatig rijd is deze klasse geen probleem. Het is meer de snelheid dan de afstand die je paard evt de das om zal doen. Maar leuk, er komen steeds meer amerikaantjes in de endurance sport.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 19:53

Ja! Vind ik zelf erg leuk als er verschillende rassen 'vertegenwoordigd' zijn! Mijn paardje staat nu op rust omwille van een kwetsuur maar binnenkort mag ik terug beginnen met rijden. Als ik thuis in de bak rij is zijn 'jog' super rustig maar in het bos is zijn tempo een stuk hoger, dus dat kan weer een voordeel zijn denk ik.

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:55

waarom mag je niet met sporen rijden?????

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 23:11

Omdat dat in de reglementen staat!

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:29

sflj schreef:
Omdat dat in de reglementen staat!

wijze opmerking sfjl......

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:30

Jaja maar waarom, wat is het argument om met endurance niet met sporen te rijden. (persoonlijk hoeft dat van mij ook niet maar ben wel benieuwd naar de achterliggende rede...)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:55

Tja, waarom wel eigenlijk? Voor de verfijning van de hulpen lijkt het mij wat overdreven, je hoeft alleen maar rechtuit en af en toe een bochie om
Je hebt alleen maar kans dat je regelmatig per ongeluk die dingen in je paard prikt omdat het vaak geen vlakke omgeving is etc. Dus misschien is dat wel de achterliggende gedachten. En als je ze nodig zou hebben om je paard naar voren te schoppen, dan is endurance niet echt geschikt voor het paard. En voor degenen die onderweg even wat extra's nodig hebben bij enge dingen oid, een zweepje mag wel mee.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:56

enkel een zweepje tot 90 cm

maar idd om de reden die cornelie al aangaf

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 17:59

Ik denk inderdaad ook om dezelfde reden die Cornelie al aangeeft: als je je paard met hulpen voorwaarts moet drijven is het misschien niet geschikt voor endurance. Want zo'n rit is best lang en om dan de hele tijd te zitten priemen...lijkt me niet prettig voor het paardje.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:56

Mij ook niet. Buiten heb ik ze zeker op Jae niet nodig. Kan je eigenlijk zo aan een endurance meedoen of moet je daar ook weer ergens lid van zijn en een startkaart hebben?