[WN] Split uit wat Blaze wil weten.. over trailparcoursen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: Dit is wat ik wel eens zou willen weten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 15:16

cornelie schreef:
Maar snobisme is westernruiters ook niet vreemd Knipoog Toen laatst in lelystad de trail buiten werd verreden hoorde ik toch diverse moppers. Want.... een westernruiter moet binnen kunnen starten en ook los kunnen rijden Haha!

Geheel offtopic natuurlijk Tong uitsteken In grote lijnen ben ik het met je eens hoor, maar in dit geval kwam het meeste gemopper (ja, ik mopperde ook Tong uitsteken) door het hek dat toen de trail werd opgebouwd gewoonweg omwaaide Haha! Daar word je als ruiter even niet vrolijk van als jij er later doorheen moet *LOL*

Verder vind ik persoonlijk ook dat er niets mis is met een wilde wedstrijd, MITS deze inderdaad netjes georganiseerd wordt en inderdaad de regels van de WRAN hanteert, wanneer dat vermeld wordt. Maar hoe controleer je dit? Ten eerste kan dit niet gecontroleerd worden, het is niet voor niets een wilde wedstrijd en ten tweede vind ik dat een wilde wedstrijd weer ten koste kan gaan van een wedstrijd die wel door de WRAN georganiseerd wordt. Dat zou weer starts kunnen kosten. Mijns inziens is er niets mis met een wilde wedstrijd, maar op het moment vind ik het niet nodig. De ruiters worden goed in hun behoefte voorzien van shows op het moment. Iets te goed, maar dat mag duidelijk zijn Tong uitsteken

Ik persoonlijk MOET ook een box hebben voor mijn paard. Hij heeft ten eerste stro nodig om te kunnen plassen (ja, aparte Haha!), ten tweede wil ik de rest van de show ook graag zien. Mijn mening is dat je vooral van veel kijken naar anderen enorm veel kunt leren. Ik laat mijn paard dan niet op de vrachtwagen of trailer staan. Ja, voor 20/30 minuten hooguit, maar dan heb je ook net niets gezien. Ten derde is er nog altijd dat starttijden probleem. Ik kan er inmiddels aardig omheen werken, zelf een schatting maken, maar als je inderdaad 2 uur van te voren aanwezig bent, vind ik het niet eerlijk en onhandig om 2 uur met je paard te gaan staan wachten of hem op de trailer/vrachtwagen te laten staan. Is er dus geen box op een wedstrijd, dan kom ik niet.

Vind het een goede zaak dat er in Uitgeest inderdaad een ECHTE sluitingdatum gehanteerd wordt. Zo kun je inderdaad het starttijdenprobleem van de baan helpen en mensen een goede indicatie geven van wanneer zij moeten starten. Lachen

Ik vind goed te rijden proeven ook erg leuk. Ik ben met Golden Boy momenteel bezig om hem ook trail te starten. Hij is nog niet zo heel bedreven erin. Als ik dan de trailproeven bekijk die in Middenmeer bijvoorbeeld ontworpen worden, dan is dit gewoon veel te moeilijk voor mij en mijn paard. Ik zeik hier overigens NIET de organisatie af, het is aan de ruiters zelf om die trails te rijden of niet. Maargoed, dan gaat er dus weer een start verloren. Ik vind trail een onderdeel waarbij je de kundigheid van je paard moet kunnen laten zien, zonder al te moeilijke obstakels. Sommige trail- en horsemanshipproeven lijken meer op een spelletje 'paardje pesten'. Het gaat er bij die proeven niet meer om wie het meeste goed doet, maar wie de minste fouten maakt. En daar slaat de organisatie de plank mis, vind ik persoonlijk. Ik denk ook dat dit soort dingen ervoor kunnen zorgen dat mensen niet meer komen. Je werkt alleen jezelf en je paard in de stress door ze zo in het diepe te gooien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:24

Misschien een splitsing in beginners trail en gevorderde trail? Want juist die ingewikkelde parcoursen zijn schitterend om te zien, mits ze goed uitgevoerd worden.... kwestie van harder trainen?? Over trail wordt soms wat makkelijk gedacht (net als pleasure trouwens) maar het is echt een kunst!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 15:28

Het is zeker een kunst Tong uitsteken Maar ik rijd dus geen beginners *LOL*
Trail wil ik met mijn pleasurepaardje erbij gaan doen. Trailen thuis doet hij super, maar op de wedstrijd moeten ze het echte werk leren (andere brug, ander hek, afleiding). Ik vind het ook super om te zien hoe ingewikkelde parcoursen netjes worden afgelegd, maar persoonlijk vind ik dat dan meer een NK-trail oid. Trailtjes op een doodgewone WRAN C wedstrijd, mogen soms wel iets makkelijker. De meeste zijn goed te rijden hoor, maar zo kan ik me bijvoorbeeld Middenmeer herinneren (was ergens in 2003 geloof ik), dat er erg moeilijke trails georganiseerd werden. Voor paarden die nog ervaring op moeten doen, is dat echt een sprong in het diepe. En dan heb ik het dus niet over de beginners trail, maar amateur en open.

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:36

XoNo schreef:
Ik vind trail een onderdeel waarbij je de kundigheid van je paard moet kunnen laten zien, zonder al te moeilijke obstakels. Sommige trail- en horsemanshipproeven lijken meer op een spelletje 'paardje pesten'. Het gaat er bij die proeven niet meer om wie het meeste goed doet, maar wie de minste fouten maakt. En daar slaat de organisatie de plank mis, vind ik persoonlijk. Ik denk ook dat dit soort dingen ervoor kunnen zorgen dat mensen niet meer komen. Je werkt alleen jezelf en je paard in de stress door ze zo in het diepe te gooien.

regel 643 De wedstrijdleiding moet zich realiseren dat het niet de bedoeling van deze proef is om een hinderlaag voor een paard aan te leggen of om het voor onoplosbare opgaven te stellen.

Ik ben het dus helemaal met XoNo eens.

Ik heb ook geen bezwaar tegen goed georganiseerde wilde wedstrijden. Maar wat is het bezwaar om voor een goed georganiseerde wedstrijd erkenning aan te vragen?
Ik blijf maar met het idee rondlopen dat er geen erkenning wordt aangevraagd omdat er dan de hand gelicht kan worden met de regeltjes die wij met elkaar afgesproken hebben. Want zo is het wel.

Alle wedstrijdregels worden via goedkeuring van de ALV van de WRAN ingevoerd.

Het zijn dus niet de regeltjes van het bestuur, maar de regeltjs van de vereniging waar we ons aan moeten houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:51

Als het het lichten van de regel is dat bij te winnen geldbedragen deze verdeeld moeten worden tot en met de 10de plaats (bij voldoende deelnemers) , zodat er voor plaatsen 1, 2 en 3 helemaal niets overblijft, ga ik daar helemaal in mee. Lips are sealed

Jos

Split uit wat Blaze wil weten.. over trailparcoursen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:10

Xono, ik wil nog even terug komen op de trails van Middenmeer.
wij hebben alle wedstrijden daar gestart. de trail parcoursen zijn daar niet te moeilijk.
er ligt veel, het is gevarieerd, het duurt wat langer, maar het is niet ondoenlijk zoals het nu over komt.
en als iets te moeilijk is voor mijn onervaren trail paard , sla ik het gewoon over.
ik vind trail in Middenmeer juist altijd erg leuk. je hebt niet het idee dat er maar een klein parcoursje ligt, want 'anders duurt het zolang'.

verder ligt er buiten genoeg trail materiaal om te oefenen , dus dat is ook erg fijn.

oja, en over de jackpot.
bij de kalverhoek was er genoeg te winnen. maar waar bleven nou die pleasure ruiters Verward

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 17:43

Jos schreef:
wij hebben alle wedstrijden daar gestart. de trail parcoursen zijn daar niet te moeilijk.

Misschien niet te moelijk, maar voor mij wel Haha! Mijn kunnen ligt niet zo hoog in de trail, mede omdat ik het geen leuk onderdeel vind om te trainen Bloos Haha!
Trails op andere wedstrijden vind ik toch beduidend makkelijker om te rijden dan die in Middenmeer. Of vind jij die te makkelijk? *LOL*

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:49

xono. de trail parcoursen zijn in middenmeer zeker niet te makkelijk voor mij.
anders zou ik wel fluitend , met 2 vingers in mijn neus 1e worden.
maar ik vind het geen rede om ze niet te rijden.
zoals ik al schreef, wat te moeilijk is sla ik over.
dus helaas weer geen lint Haha!
maar wel weer een ervaring rijker. (en de organisatie een starter Cool)

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:15

Jos schreef:
Xono, ik wil nog even terug komen op de trails van Middenmeer.
er ligt veel, het is gevarieerd, het duurt wat langer, maar het is niet ondoenlijk zoals het nu over komt.
en als iets te moeilijk is voor mijn onervaren trail paard , sla ik het gewoon over.
ik vind trail in Middenmeer juist altijd erg leuk. je hebt niet het idee dat er maar een klein parcoursje ligt, want 'anders duurt het zolang'.

verder ligt er buiten genoeg trail materiaal om te oefenen , dus dat is ook erg fijn.

**Kijk weer naar de Trail parcoursen**

Wordt weer leuk. Haha!

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:27

XoNo schreef:
Jos schreef:

Misschien niet te moelijk, maar voor mij wel Haha! Mijn kunnen ligt niet zo hoog in de trail, mede omdat ik het geen leuk onderdeel vind om te trainen Bloos Haha!
Trails op andere wedstrijden vind ik toch beduidend makkelijker om te rijden dan die in Middenmeer. Of vind jij die te makkelijk? *LOL*

Euhm,... ik zie nu een hele discussie over de trail parcoursen.

Ik teken ze. Okey. Ik ben geen trail ruiter. Ik ben een Reiner

Toch vind ik trail wel leuk om te starten.

Maar waarom teken ik die trail parcoursen moeilijk???

Vind ik leuk Clown

Nee geintje.

Ik vind dat als je een echte trail ruiter bent dat je alles moet kunnen beheersen. Dus ook een eventuele balk op een brug, een sprongetje (mag niet meer ) , een stukje zeil or whatever. Ik probeer ook veel variatie erin te tekenen. Lukt me overigens altijd nog aardig maar moet eerlijk zeggen inspiratie houdt op voor mij.

Ik laat ook de trail door iemand rijden. Kan niemand dan doe ik het. En met mijn reiner gaat dta niet van een leien dakje. Als Joey en ik de trail redden zonder een fatsoenlijk pleasure galopje bijvoorbeeld dan moet de rest die er wel voor traint het ook kunnen. Dat is mijn mening.

Okey onze trailparcoursen zijn technisch af en toe ingewikkeld maar schrikbarende trailmensen heb ik eigenlijk nog nooit gezien.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:36

Soms vind ik theorie en praktijk zoveel uit elkaar liggen. Dan zie je een getekend trailparcours met een mega lange galoplijn en is het in de praktijk maar 3 galopsprongen oid Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:54

Ja dat vind ik ook zwaar irritant!!!! In duitsland moest ik na de backup door het water, maar na de draai stond je al met je voeten in het water en dan moest je nog draven ook. Hoe verwachten ze dat je paard zonder aanloopje door het water heen draaft?? Of zoals in Haaksbergen, dat je tussen het hek en het vierkant moet draven (1,5 meter...) Daar is Jae toch een beetje te lomp voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:02

crazycactus schreef:
In duitsland moest ik na de backup door het water, maar na de draai stond je al met je voeten in het water en dan moest je nog draven ook. Hoe verwachten ze dat je paard zonder aanloopje door het water heen draaft?? .

Was het water zo diep of was de viscositeit anders Clown

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:11

Het was zwart water de bodem was niet te zien. Echt diep was het niet (tot de knie) maar de meeste paarden wilden er niet in draf door

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:01

Nu ben ik zelf natuurlijk zeer geinteresseerd in trailparcourtjes en de mate waarin die als moeilijk of juist niet moeilijk worden ervaren. Maar ik vind het wel jammer dat de discussie in dit topic (die volgens mij toch niet over trailparcoursen ging) daardoor verwaterd is. Misschien dat Romkabouter dit topic even kan splitsen of zo???

Hollybollie

Re: Split uit wat Blaze wil weten.. over trailparcoursen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:34

Het open trailparcours van vorig jaar in Middenmeer (Koninginnenwedstrijd) was echt wel moeilijk en bijna onmogelijk imo. Er was niet een ruiter die deze proef foutloos gereden heeft en dat had niets te maken met het niveau van deze ruiters imo. Ik had meerdere ruiters voor me in galop een bochtje moeten zien maken die imo onmogelijk was. Resultaat was dan ook paarden die bijna tegen de wand zaten of de andere kant op galoppeerde of stopte oid. Ik heb toen zelf besloten dit gedeelte in draf te doen (veiligheid voor alles).

Ik vind een creatief trailparcours leuk maar het moet niet te gek worden. Op die manier kan de combinatie dan idd niet meer de "kunst" van de trail laten gezien, maar wordt het kunst en vliegwerk.....

Groetjes,

Bianca

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:54

ik bak er ook niks van Clown ben (nog) niet zo geduldig hoe meer balkjes ik raak hoe gestresster ik word Haha!
maar ik doe ook gewoon mee

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:16

Hollybollie schreef:
Het open trailparcours van vorig jaar in Middenmeer (Koninginnenwedstrijd) was echt wel moeilijk en bijna onmogelijk imo. Er was niet een ruiter die deze proef foutloos gereden heeft en dat had niets te maken met het niveau van deze ruiters imo. Ik had meerdere ruiters voor me in galop een bochtje moeten zien maken die imo onmogelijk was. Resultaat was dan ook paarden die bijna tegen de wand zaten of de andere kant op galoppeerde of stopte oid. Ik heb toen zelf besloten dit gedeelte in draf te doen (veiligheid voor alles).

Ik vind een creatief trailparcours leuk maar het moet niet te gek worden. Op die manier kan de combinatie dan idd niet meer de "kunst" van de trail laten gezien, maar wordt het kunst en vliegwerk.....

Groetjes,

Bianca

Die was idnerdaad erg krap sinds dien teken ik de parcouren. EN daarvoor trouwens ook die toevallig niet. Maar we leggen ze nu ook uit om te meten.

We hebben daarvan geleerd en doen het naar mijn idee beter.

Maar inderdaad dat trailparcour was inderdaad niet tedoen

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:35

Ik wil even zeggen dat ik juist een wedstrijd in Middenmeer wilde gaan starten omdat de trailparcourtjes nogal "lastig" zouden zijn. Clown Daarnaast denk ik dat een trailpaard juist beter tot zijn recht komt in een wat lastiger parcour. Het paard moet dan meer meedenken waardoor het "trailpaard" in het paard naarboven komt. Met een hoop balken en afwisseling houd je het paard scherp waardoor je (naar mijn idee) een betere proef neer zou moeten kunnen zetten. De meeste trailpaarden gaan zich vervelen als het parcour geen echte uitdaging voor ze is en maken er dan letterlijk een puinhoop van Cool . ( Natuurlijk is een lastige proef absoluut geen garantie voor een goede proef Schijnheilig )

En xono, trail moet ook niet te vaak of te lang geoeffend worden, wel regelmatig, maar zeker niet te lang. De meeste paarden worden dan zeg maar een soort van "dood" voor de hindernissen terwijl ze juist zouden moeten opletten wat ze aan het doen zijn.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 15:40

Nou, daar ben ik het niet mee eens horsea. Zijn ook genoeg paarden (en mensen!) die stressig worden van moeilijke parcours. Je wilt toch een mooie proef laten zien en je doet je best ervoor, waardoor je toch met een hoop stress de bak ingaat. En dat is allemaal prima, maar het is nergens voor nodig. Hindernissen hoeven niet uit een stel balken te bestaan die op een hoop liggen alsof er mikado mee gespeeld is. Paarden die teveel fouten maken in een trailproef, krijgen er vaak ook minder zelfvertrouwen van (ligt natuurlijk aan het type paard, maargoed).

Dan heb je ook nog de volgorde waarop het allemaal moet en hoe krap het vaak ligt. Tegenwoordig is het in sommige proeven al een prestatie als je de volgorde kan onthouden en de manier waarop je de hindernis moet nemen.

Veel ligt te krap, waardoor je met je paard een 2 meter cirkel moet galopperen. Als ik in de natuur (daar komt het toch allemaal vandaan, zou je denken Tong uitsteken) zoiets tegenkom, dan doe ik die 2m mooi in stap Haha!

Dus een uitdagende proef hoeft niet meteen een moeilijke proef te zijn waarbij het eerder gaat om de geen met de minste fouten, dan degeen die de beste proef gereden heeft.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:43

horsea schreef:
De meeste trailpaarden gaan zich vervelen als het parcour geen echte uitdaging voor ze is en maken er dan letterlijk een puinhoop van Cool

Ik wist het, ik heb een trialpaard *LOL*

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 15:50

Romkabouter schreef:
Ik wist het, ik heb een trialpaard *LOL*

Goh, jij ook al Haha! Schijnheilig