[WN] Ervaring met cbbu pads?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Ervaring met cbbu pads?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 20:15

Ik zoek een nieuwe pad. Nu heeft een bokker me op het idee gebracht een cbbu pad te kopen. Dat staat voor Cut Back Build Up. heeft iemand ervaring met dit soort pads? Of de standaard Build Up pads?
Voor en nadelen?

crazycactus

Re: Ervaring met cbbu pads?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:27

Ik heb een cut back build up. Eerst had ik geen idee cbbu????? maar ik heb er dus 1, ik heb hem gekocht toen ik tina kocht. Die was op dat moment zo ontzettend mager, na haar 1e veulen, dat mijn cuttingzadel op haar schoft lag. Nu heeft ze een behoorlijke schoft, en de kamer is behoorlijk diep, dus kun je nagaan hoe weinig vlees en spieren mevrouw had.
De pad is dus vooral voor paarden met een hoge schoft (cut back) en die of ingevallen zijn naast de schoft, of waarvan je verwacht dat ze binnen korte tijd nog een eind gaan groeien, maar nu iets te smal is voor je zadel.
Bij Tina heb ik hem inmiddels niet meer nodig, maar de pad doet nog regelmatig dienst als tijdelijke oplossing.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 20:33

crazycactus schreef:
De pad is dus vooral voor paarden met een hoge schoft (cut back) en die of ingevallen zijn naast de schoft, of waarvan je verwacht dat ze binnen korte tijd nog een eind gaan groeien, maar nu iets te smal is voor je zadel.

Thnx! Ik heb dus geen ingevallen paard of een groeiend paard, maar gewoon een redelijk smalle pony met een schoft van 10 meter (om het maar even te overdrijven). Zeg je dan: Cut back is niet nodig? Alleen Build Up? Maar zit er bij dat Build Up dan ook schoftruimte? Is ie ingesneden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:41

Je moet die 2 dingen niet door elkaar gooien Haha!

Cut-back is voor meer schoftruimte.
Build-up is om een iets te breed zadel tijdelijk wat 'op te dikken'. Build-up werkt dus op/achter de schouders.

Ik gebruik veel Cut-back pads, gewoon omdat het me fijner lijkt voor een paard.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:46

Cut back is heel fijn voor een paard met een hoge schoft. Voor de rest zeg ik heb je een smal paard zoek dan een goed passend zadel. het heeft geen zin om dan maar een build up te kopen om de ruimte op te vangen, het is uiteindelijk een tijdelijk hulpmiddel.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 20:50

Weet ik Knipoog Ik heb een passend zadel. Zelfs op maat laten maken door Sablou. Alleen doordat mijn knol dus zo'n hoge schoft heeft, zit de pad vrij strak op zijn schoft. Je kunt hem wel de kamer (was dat in t Engels?) in trekken, maar na verloop van tijd zakt ie weer naar beneden. Als Build Up een tijdelijk hulpmiddel is, heeft dat voor mij dus geen zin.
Sugermiss, helpt het echt, zo'n cutback ding?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:54

Ik rij er al jaren mee. Overigens hebben die van mij ook allemaal een gecontourde rug. Of dat meehelpt aan de goede werking die ik er van ervaar... denk het wel Haha!

Heb je niemand in je omgeving die zo'n ding heeft liggen, zodat je hem eens kunt uitproberen ??

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:55

Bij een cutback is er sprake van schoftvrijheid. Lijkt me dan wel zo prettig voor je paard Lachen Build up heb je niet nodig als het goed is. Sablou verstaat zijn vak wel en dus ga ik er vanuit dat je zadel gewoon goed past. Haha!