[WN] cap of hoed met ruiterbewijs ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bolletje

cap of hoed met ruiterbewijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 06:58

ok vraagje, ik rijd zelf met een westernzadel, heb toen der tijd les genomen en ben nu overgestapt op natuurlijk paardrijden, rijd nu enkeld met westernzadel of bare back pad en touwhalster op mijn arabiertje en welsh k, nou wilde ik dus mijn ruiterbewijs eventueel gaan halen, rijd zelf nooit met cap, nare ervaring mee met mijn neusbeentje, dus risico om mijn neus te breken doe ik niet meer, en mijn instelling, op de fiets ben ik ook kwetsbaar of lopend ongeluk zit in een klein hoekje en kan dan net zo goed heel de dag met bescherming lopen,maar dus mijn vraag. Is een cap verplicht voor mensen die western rijden, op het ruiterbewijs staat dat je met een hoed moet rijden dan en ben je verzekerd zonder bit? Mijn rem is met het touwhalster perfect, met een gewoon bitje rijden doe ik niet meer.

BlackWych

Re: cap of hoed met ruiterbewijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 07:03

Dan heb ik helaas slecht nieuws voor je en een beetje goed. Als je voor je western ruiterbewijs gaat, mag je geen cap op (belachelijk maar waar). Je bent wel verplicht om met bit te rijden, zelfs een sidepull of bosal is niet toegestaan.

Suc6 in ieder geval!

=^.,.^=

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 07:11

Voorzover ik me herinner mag je alleen met hoed rijden als het examen ook echt als examen voor westernruiters wordt afgenomen. Bitloos kan je sowieso vergeten of je nou engels of western examen doet.

Een paar jaar terug heb ik examen gedaan, gewoon "op zn engels" zeg maar, toen mocht ik wel met mn westernzadel rijden maar voor de rest moest alles gewoon in engelse stijl, zowel de uitrusting als het rijden. Moest bijv ook een neusriem om (die ik dan maar heel losjes had omgedaan en die vervolgens door de examinator flink strak werd aangesnoerd, hoezo 2 vingers ertussen... Boos! )

In diezelfde periode heeft mijn verzekeringstussenpersoon uitgezocht of ik gewoon verzekerd was als ik buiten bitloos reed, en dat bleek gewoon zo te zijn. Maar dat kan natuurlijk per verzekering verschillen.

Op de site van de fnrs staan alle regels v.w.b. het ruiterbewijs.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 07:35

Idd, volgens mij is alleen een cap toegestaan.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:04

Nou, wij werden ook geacht om met hoed te rijden maar daar klaagde een hoop mensen over. Oa ik, ik rijd namelijk altijd met cap als ik buiten rijd. We hebben het dan ook gewoon gevraagd en wij kregen toestemming voor zowel een cap als voor een hoed.

groetjes leanne

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:18

Bij ons was het beide toegestaan voorzover ik weet, ik heb gewoon met cap gereden (al was dat toen op een dressuurpaard, maar bij westernpaarden werd er ook geen probleem van gemaakt). Als ze mij hadden verplicht met hoed te rijden had ik dat geweigerd, ik vind het toch een stukje veiligheid, m'n paard heeft nogal eens neiging opzij te springen als ze schrikt..

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:53

bij ons moest je met een cap en een trens
en dat is ong. 3 weken geleden

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:23

ik heb mijn examen wel degelijk met cap afgelegd!
Je bent wle verplicht met een hoofdstel te rijden en een trens bitje (snaffeltje)

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:01

http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?c=20&p=64
Ook Western ruiter kunnen aan het Ruiterbewijsexamen deelnemen.
tijdens het examen mag alleen op een zgn. snaffle gereden worden, zonder scharen, eventueel voorzien van een kinriem
u dient een western hoed, maar liever een veiligheidshelm (EN1384) te dragen
de te springen hindernis is een oxer van maximaal 40 cm hoog en 40 cm breed
behalve de "pleasure" gangen moeten ook de normale gangen gereden worden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:14

NotNice schreef:
de te springen hindernis is een oxer van maximaal 40 cm hoog en 40 cm breed
Dat wordt goed mikken Clown

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:58

ik heb het ook maar letterlijk van de site gekopieerd Haha!

da's wel lastig als je een beetje een bolle pony hebt... Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:02

mmm 40 cm. liever niet met mijn cuttinzadel. Wil nog wel een keer mijn ruiterbewijs weer halen. Heb hem 15 jaar geleden gehaald, maar ik heb hem laten verlopen.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:02

de mijne is ook verlopen, ik heb een ongelukje gehad en volgens de voorspellingen zou ik nooit meer kunnen rijden

dat is gelukkig heel anders gelopen!
maar ik heb geen ruiterrijbewijs meer...
op zich vreemd, als ik gewoon elk jaar had betaald dan had ik, ondanks dat ik jaaaaaren niet heb gereden gewoon 'bevoegd' geweest.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:11

mocht idd ook gewoon met cap rijden met ruiterbewijs en ja.. op een trens, mocht trouwens wel met martingaal. alleen het springen met westernzadel zit niet echt prettig als je paard veel hoger springt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:45

NotNice schreef:
behalve de "pleasure" gangen moeten ook de normale gangen gereden worden

ehmm ok Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:18

Waar nemen ze die ruiterbewijzen eigenlijk af? Ik rijd zelf in Starnmeer maar volgens mij doen ze dat daar niet. Moet je ook per se een eigen paard hebben?

Groetjes [***]

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:26

crazycactus schreef:
mmm 40 cm. liever niet met mijn cuttinzadel. Wil nog wel een keer mijn ruiterbewijs weer halen. Heb hem 15 jaar geleden gehaald, maar ik heb hem laten verlopen.

Ik heb ook gewoon met mijn reiningzadel gesprongen Tong uitsteken. Gewoon je beugels extra kort zodat je wat verder uit je zadel kan komen dan normaal. Waarschijnlijk krijg je wel het commentaar dat het er niet echt "professioneel"uitziet. (wat verwachten ze dan?? Slapen )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:33

Ja horsea dat snap ik maar weet je hoe hoog mijn horn is??????? Mijn roper is veel lager, daar kan ik wel 40 centimeter mee springen, met gemak zelfs.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:47

id oppassen met de knop! bij mij uit de groep was ook iemand die met haar buik de knp behoorlijk hard raakte was erg misselijk..
maargoed
Ik heb mijn ruterbewijs toen de tijd bij de stichting western riding achtrehoek gehaald. heb er goede begleiding gehad.