[WN] hoe zadel en hoofstel goed schoonmaken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

hoe zadel en hoofstel goed schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 09:01

omdat het echt heel heel dringend moet gebeuren ( Bloos Gaaaap Gaaaap) ga ik zometeen maar ff m'n hoofstel, zadel en borstuig invetten. maar hoe kan je dit het handigste doen? heb namelijk tientallen potjes met vet en olie. maar wat kan je het beste gebruiken? voor m'n engels zadel en hoofstel gebruikte ik altijd zwart ledervet, maarja:P met bruin tuig zal dat niet zo makkelijk gaan Tong uitsteken .

en er zit erg veel zweet op, kan ik dat eraf halen met een nat sponsje? want er is mij altijd vertelt dat het tuig dan uitdroogt. maar het moet wel schoon natuurlijk...

en hoe kan je het zilver mooi laten glimmen?

tja, als ik dan toch maareens tijd ervoor maak (ik ben errug Haha!) moet ik het ook maar meteen goed doen Knipoog
X shannon

judith

Re: hoe zadel en hoofstel goed schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:04

Ik doe altijd eerst goedschoonmaken met zadelzeep. Dan goed laten drogen en in de olie zetten met liefst gewoon olie zonder kleur, om verkleuring van je zadel te voorkomen! En ook goed de achterkant van je fenders enz!! En het zilver goed schoonmaken (met een tandenborstel gaat dat heel makkelijk) en daarna inwrijven met zilverpoets...
Veel succes Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:34

Zilverpoets kun je beter niet gebruiken als iets geen echt zilver is.. of als er een beetje goud in zit. Ik heb mijn montana buckle ook met zilverpoets gepoetst, maar het paardje is inmiddels net zo zilver als de rest.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:29

Tip:
om het stof/zand wat tussen je tooling op je zadel is gaan zitten ,eruit te krijgen;
uitblazen met een compressor(als je die hebt ,natuurlijk!) werkt goed en is een "droge" methode!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:24

Stof haal ik er altijd met een zachte borstel uit. Vervolgens zadelzeep en verder eigenlijk niets Lachen Zilver met een doodnormaal doekje wat oppoetsen.

Judith: kleurloze olie? Leer wordt toch sowiezo donkerder, met wat voor olie je het ook invet? Bovendien doet licht ook heeel erg veel met de kleur. Daarom wordt mijn volgende zadel mooi een dark oil. Staat ook mooier op mijn paintje vind ik Haha!

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 21:37

XoNo schreef:
Judith: kleurloze olie? Leer wordt toch sowiezo donkerder, met wat voor olie je het ook invet? Bovendien doet licht ook heeel erg veel met de kleur. Daarom wordt mijn volgende zadel mooi een dark oil. Staat ook mooier op mijn paintje vind ik Haha!

Ja, uiteraard zijn er ook andere dingen die de kleur van je zadel veranderen... licht, weersomstandigheden, schuren van je broek over het leer Knipoog Daar is het ook een gebruiksvoorwerp voor toch?
Ik heb gewoon kleurloze olie en daarmee beperk je de verkleuring door de olie natuurlijk wel tot bijna niet Lachen

Verder poets ik alles wat zilver lijkt met zilver poets hoor, ook als is het gewoon een zilverkleurig iets en geen echt zilver, werkt prima Lachen Je moet die zooi alleen niet op je leer krijgen!!! Krijg je lelijke witte bijtvlekken van!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:25

Wat voor zadelzeep gebruiken jullie? Waar je water bij moet gebruiken of "kant en klare"?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:56

Ik gebruik om mijn zadel schoon te maken eerst water en dan vet ik hem in met olijf olie met zonnebloem olie of sla olie. en een van de 2 gebruik ik dan. Dat mix Ik dan door mekaar en dan in vetten maar.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:03

Mac schreef:
Wat voor zadelzeep gebruiken jullie? Waar je water bij moet gebruiken of "kant en klare"?

Ik zal eens kijken welke dat is die wij hebben. Je moet er wel water bij gebruiken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:06

ik heb 'geleerd' dat je niet met zonnebloem of olijfolie je zadel mag invetten omdat die olie je stiksels kan verteren naar verloop van tijd?
Ik gebruik meestal Neatsfoot olie bij meneer A. te V. vandaan en kieffer bijenwas vet, ruikt ook nog lekker!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:11

Bij een western zadel is dat denk ik anders.
De amirikanen gooien op een nieuw zadel een hele fles olij olie. En ik vet al jaren mijn zadel in met olijf olie en zonnebloem olie. Dat doe ik niet elke maand mijn zadel in vetten. Dat doe ik ongeveer 2 a 3 per jaar vaker vet ik mijn zadel ook niet in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:34

MSQuincyTE schreef:
Bij een western zadel is dat denk ik anders.
De amirikanen gooien op een nieuw zadel een hele fles olij olie. .
Die hele fles olie op een nieuw zadel is bedoeld om het zadel van de juiste inkleuring te voorzien. Hoe donkerder de olie hoe donkerder het zadel uiteindelijk wordt.
Logisch dat daar dus flink wat olie in gaat zitten.

Bij een normale onderhoudsbeurt zou ik ook geen olijf- of zonnebloemolie gebruiken, dat geef ik aan mijn paarden

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:56

Ms Quincy Te hoeft haar zadel niet te olieën...... er is in amerika zoveel olie overheen gegaan dat je broek er zwart van wordt........ Ik heb er al 1 wrangler op verknalt.
Ik gebruik van alles, leathernew, zadelzeep en olie, van die magicsooi van de equitana.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:12

Die tip met de compressor vindt ik super ... wij hebben er meerdere dus ik ga het eens effe proberen !

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:15

crazycactus schreef:
Ms Quincy Te hoeft haar zadel niet te olieën...... er is in amerika zoveel olie overheen gegaan dat je broek er zwart van wordt........ Ik heb er al 1 wrangler op verknalt.
Ik gebruik van alles, leathernew, zadelzeep en olie, van die magicsooi van de equitana.

Hoe vaak ik hem ook schoon maak met water het helpt allemaal niks.
Hij blijft afgeven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:12

olie met water schoonmaken zal ook niet gaan werken denk ik....
Als ie te vet is kun je misschien beter met terpentine spirutus oid schoomaken, maar of dat goed is voor je leer...?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:15

Ik denk niet dat het goed is voor het leer.
Om het schoon te maken met spiritus.
Dat gebruikt mijn moeder voor de ramen om ze schoon te maken.