[WN] Ask the JUDGE: Trailhek vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Ask the JUDGE: Trailhek vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 11:28

Vraag:
In hoeverre wordt het een ruiter aangerekend als bij het trailhek nog verrichtingen* gedaan worden terwijl men de teugels al heeft overgepakt om het hek te openen.

Het overpakken van de teugels is soms toegestaan, maar wanneer moet dit gebeuren??
-vlak voor je het hek beetpakt
-zodra je binnen een bepaalde (en welke) zone van het hek bent

Achtergrond/reden:
Op de laatste wedstrijd in Mariënheem heb ik verschillende ruiters gezien die vanuit de zijgang om de balken heen hun teugels al overpakten terwijl ze eigenlijk het paard nog niet zo hadden gemanoeuvreerd dat zij er klaar voor waren om het hek te openen.

*Met verrichtingen bedoel ik in dit geval dus je paard nog een paar stappen opzij laten gaan of naar voren/achteren laten gaan vóór je stil kunt gaan staan om het hek te pakken.

Klaasje

Re: Ask the JUDGE: Trailhek vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:20

En moet je dan de teugels tijdens het overpakken bijv. ook weer aan de andere kant van het paard hangen?

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:42

Zover ik weet, niet vlgs. de AQHA regels, maar wel vlgns. de WRAN regels.

Het waarom van het laatste ontgaat me even. Cool

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:08

Je mag je teugels alleen overpakken als de hindernis niet anders toestaat.
Wanneer er een reglementaire manier is om door het hek te gaan, zonder dat je de teugels moet overpakken, dan moet dit.

Wanneer je bv alleen achteruit door het hek kan zonder je teugels over te nemen, er er ligt geen grondbalk o.i.d. dan moet dit.
Indien je dan toch de teugles overpakt is dit een 0 score.

Je pakt de teugels in een hand op het moment dat je aan het nemen van de hindernis begint.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 13:10

JanT schreef:
Je pakt de teugels in een hand op het moment dat je aan het nemen van de hindernis begint.

Dus op het moment dat je stilstaat om het hek vast te pakken ??

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:30

De benadering- en verwijdering van een hindernis hoort bij de hindernis. Praktisch gesproken geldt een gebied van een paardlengte vóór- tot een paardlengte ná de hindernis tot de hindernis (maar pin me er niet op vast, hoor, als dat eens twee paardlengtes worden is dat absoluut geen reden tot DQ!).

Voor een bit geldt: bij het wisselen van de teugelhand is er een kort moment waarop de teugels in twee handen zijn. Op dit moment mag er geen contact zijn met de mond (DQ vanwege gebruik van 2 handen). Het is dus het veiligst om in het geval van een hek pas te wisselen van hand als je vlakbij het hek bent, en je paard stabiel stilstaat (= aan losse teugel).

Op weg naar het hek toe mag ook, maar je zult dan een moment zonder contact of controle rijden. Als je dat goed kunt, ziet het geheel er wel vloeiender, en dus beter uit.

Iemand die op 3 meter van het hek stopt, de teugels overpakt, naar het hek toegaat, weer stopt om het open te doen, krijgt op dat moment 1/2 penalty wegens onnodig stoppen: één keer stoppen was immers overbodig.

Iemand die vlak bij het hek stopt, de teugels overpakt en in hetzelfde stopmoment het hek opent, krijgt geen penalty: één keer stoppen is redelijk bij een hek (en natuurlijk één keer bij het sluiten).

Iemand die tijdens de benadering van het hek de teugels overpakt, en in één vloeiende beweging het hek opent, doorgaat en weer sluit komt in aanmerking voor een positieve score (+ 1/2 of +1 afhankelijk van nog wat andere factoren).

Concreet op de jubileum-show: ik heb niemand bestraft voor te vroeg de teugels overpakken. Wat mij betreft waren alle deelnemers die de teugels moesten overpakken tenminste met de voorhand bezig met de benadering van het hek.

@Klaasjuhhh: ja, je moet de einden van je teugels hangen aan de kant van je teugelhand. Volgens prominente EWU én AQHA jury's is er een rijkunstig voordeel als je teugeleinden naar de andere kant van de hals hangen als waar je teugelhand is. Als dit ge-DQed wordt, is dat dan ook vanwege "onsportief voordeel".

@Dance: het "rijkunstig voordeel" vind ik ook wel wat ver gezocht. Overigens is de AQHA wat betreft teugels ook niet altijd even helder: (regel 443 g) ... De teugeleinden moeten bij het starten op twee handen aan weerszijde van de hals, behalve bij Working Cowhorse en Reining...

Groeten,

Chris.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 13:37

Chris bedankt voor je uitgebreide antwoord OK dan!
Frayba schreef:
Concreet op de jubileum-show: ik heb niemand bestraft voor te vroeg de teugels overpakken...
Daar vroeg ik het niet voor hoor Haha! . Het viel mij gewoon op en het lijkt me dus een van die dingen waar je onbewust op kunt minnen of nu we het allemaal weten op kunt plussen Knipoog

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:09

Sugarmiss schreef:
Het viel mij gewoon op en het lijkt me dus een van die dingen waar je onbewust op kunt minnen of nu we het allemaal weten op kunt plussen

Er zijn een heleboel situaties waarin je met dezelfde moeite een min-score of kleine penalty kunt voorkomen, en met een klein beetje moeite zelfs een plus-score kunt halen (en zeker niet alleen bij Trail...).

Je hoeft alleen maar te weten wát je wánneer moet doen (of laten)... Knipoog

Alle onderdelen komen in detail aan bod in onze Theorie Clinic op 16 en 17 juli: regeltjes, interpretaties, score-systemen, tips, do's & don'ts, video-voorbeelden, etc. Inmiddels zijn we voor deze cursus aan een wachtlijst begonnen, maar als er genoeg belangstelling is, lassen we gewoon nog zo'n weekend in!

Groeten,

Chris.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 14:43

Maar voor die mensen die er niet aan toe komen om zo'n clinic te volgen is af en toe een tipje hier toch ook meegenomen Lachen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:00

Frayba schreef:
Inmiddels zijn we voor deze cursus aan een wachtlijst begonnen, maar als er genoeg belangstelling is, lassen we gewoon nog zo'n weekend in!

Groeten,

Chris.

Wel leuk dat er zo veel animo voor is!!! Zo komt het westernrijden in nederland op een nog hoger niveau. Ik vind het wel handig om te weten waar een jury naar kijkt.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:06

ik kijk altijd van te voren hoe ik uitkom en uit dat punt kijk ik op welke hand ik mijn proef rij. (het voordeel dus als je op links en rechts kan rijden) hoef je dus nooit over te pakken.

janedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:35

@Frayba: ik vind het ook wel erg handig als ik weet wát ik wánneer moet doen. Daarom doe ik op 26 juni mee aan de clinic in Vrouwenpolder, dan wordt er ook vast aandacht besteed aan de do's en don'ts.

Ik vind het wel fijn dat er juryleden zijn die hier regelmatig vragen beantwoorden OK dan!