[WN] Westernopleiding te Deurne

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klaasje

Westernopleiding te Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 17:09

Hoi,

Wie heeft hier ervaringen en info over? Is het een goede opleiding? Wat houdt het precies in? Wat kan je er mee bereiken? enz...

Kom maar los, en vertel je meningen! (en feiten natuurlijk Clown)

nailabamba

Re: Westernopleiding te Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:37

hoi

Ik doe de westernopleiding, ben 2e jaars. De opleiding is een heel stuk verbeterd en meer westerngericht geworden. Ik vind het zelf een leuke en leerzame opleiding, je moet er wel veel moeite voor doen omdat je je paard steeds mee moet sleuren, maar volgend schooljaar zijn het 10 hele dagen dat je met paard en al naar school moet en woensdags zijn de theorielessen met algemene vakken. Als je stage loopt moet je ook nog minimaal 11 dagen iets ondernemen, bijv een dag met een hoefsmid mee ofzo. Ik kan nog veel meer vertellen, dus vraag maar wat je weten wilt.

charene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:07

Nakita (Silden) op bokt is bijna klaar met deze opleiding, heeft geloof ik deze week examens (als ik het goed heb)...
Stuur haar anders even een PB tje ......

Groetjes Charita

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:10

enige nadeel dat je hebt is dat als je de opleiding hebt afgerond je als trainer te boek staat en dien ten gevolge in de Open klasse moet starten...en da's niet zo fijn als je maar 1 paardje hebt en verder niks....

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:20

Ik ben ook wel benieuwd ik wil het misschien ook gaan doen Tong uitsteken

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 21:05

noisy schreef:
enige nadeel dat je hebt is dat als je de opleiding hebt afgerond je als trainer te boek staat en dien ten gevolge in de Open klasse moet starten...en da's niet zo fijn als je maar 1 paardje hebt en verder niks....

Dus je kan met deze opleiding alleen instucteur/trainer worden?

Typhoons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:45

Ik had Nakita gepb-t via quarterhorses.tk Charene. Nog niks terug gehad. Ik zag vandaag een folder van Deurne met daarin niet alleen een opleiding, maar ook een cursus voor instructeur op westerngebied..

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:46

noisy schreef:

En als je geen klanten hebt en niks er dus niks mee verdient? Clown

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:34

ik geloof dat mijn instructeur (VincentS op Bokt) ook deze opleiding volgt of heeft gevolgd... Lachen

charene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:38

Typhoons schreef:
Ik had Nakita gepb-t via quarterhorses.tk Charene. Nog niks terug gehad. Ik zag vandaag een folder van Deurne met daarin niet alleen een opleiding, maar ook een cursus voor instructeur op westerngebied..

Ik spreek haar straks dus zal haar even een seintje geven Knipoog ,maar ze is idd heel druk met leren voor haar examens morgen en overmorgen........

groetjes charita

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:41

ja heb er ook over zitten na te denken maar één paardje is het haalbaar dan als openruiter nadien??

ja das een andere zaak hey.

heb ook een paar vraagjes zijn ze open alle rassen? want zelf rij ik met een volbloed arabier (reining,pleasure) dus geen quarter hebben ze daar niets op tegen? want zelf heb ik geen quarter ter beschikking. en dan wat moet je paard kunnen? alle disciplines??

en dan ik zelf ben van België. ik heb men middelbaar diploma en binnen enkele dagen men A1- diploma Hogeschool Kleuteronderwijzer, en ben in het bezit van men B3 diploma paardenhouderij en fokkerij.

moet ik ook de volle drie jaren volgen? of heb ik vrijstellingen?, of hoe gaat dat in zijn werk want had al is gemaild naar die school maar kreeg geen antwoord. ik denk dan men email niet genoeg was lol: westernfriek@homail.com

wie weet er meer over?? laat het me weten. en dus je moet je paard dan vanaf volgend jaar 10dagen stallen op het hypisch centrum? of moet je telkens verplaatsen? moet je wedstrijden rijden?? en welke examens heb je? Bloos veel vragen maar ja weet graag veel als maffe belg Haha!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:26

bij de WRAN is er een nieuwe regel, dat als je op de western opleiding zit voor western instructeur, je in de open klasse moet starten.
zit je op de opleiding paardehouderij, dan mag kan je bij de WRAN toestemming vragen om amateur te starten.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:48

Het is nog een klein beetje anders:

Je bent prof als je TEGEN BETALING mensen en/of paarden traint (enz).

Als je GELD VERDIENT met lesgeven omdat je stage loopt voor een opleiding die niet primair als doel heeft om op te leiden tot trainer en/of instructeur, kún je het WRAN bestuur om dispensatie vragen.

Dus sec de opleiding in Deurne volgen maakt je nog geen prof. Dat gebeurt pas als er lesgeven (enz) van mensen en/of trainen (enz) van paarden TEGEN BETALING plaatsvindt. De aard van de betaling is niet van belang (stage, salaris, op uurbasis, etc).

Je kunt dus best beginnen met zo'n opleiding: bevalt het je dan wordt je toch wel prof; hou je er mee op voordat je stage-vergoedingen krijgt, dan is er niks aan de hand met je amateurschap.

Groeten,

Chris.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 10:37

Maar hoor je dan ook in de Open klasse te rijden als je GEEN les geeft of ergens anders aan verdient met paarden, maar WEL je diploma Westerninstructeur op zak hebt?

nailabamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:03

Wetsernfriek schreef:
heb ook een paar vraagjes zijn ze open alle rassen? want zelf rij ik met een volbloed arabier (reining,pleasure) dus geen quarter hebben ze daar niets op tegen? want zelf heb ik geen quarter ter beschikking. en dan wat moet je paard kunnen? alle disciplines??

en dan ik zelf ben van België. ik heb men middelbaar diploma en binnen enkele dagen men A1- diploma Hogeschool Kleuteronderwijzer, en ben in het bezit van men B3 diploma paardenhouderij en fokkerij.

moet ik ook de volle drie jaren volgen? of heb ik vrijstellingen?, of hoe gaat dat in zijn werk want had al is gemaild naar die school maar kreeg geen antwoord. ik denk dan men email niet genoeg was lol: westernfriek@homail.com

wie weet er meer over?? laat het me weten. en dus je moet je paard dan vanaf volgend jaar 10dagen stallen op het hypisch centrum? of moet je telkens verplaatsen? moet je wedstrijden rijden?? en welke examens heb je? Bloos veel vragen maar ja weet graag veel als maffe belg Haha!

Je hoeft geen quarter te hebben maar handiger is het wel. Want we oefenen ook de stop, spins e.d en dat gaat makkelijker met een western paard, maar op zich kun je het ook met een ander ras. Als hij maar goed basis gereden is (stap, draf, galop verzameld, zijwaarts, back up e.d). Als je een pleasurepaard hebt wordt er natuurlijk niet van je verwacht dat die kan spinnen als een reiner, maar een wending om de achterhand kan hij ook. En ieder paard kan een gewone stop maken. Met het examen houden ze ook rekening met het type paard dat je hebt.
Je neemt je paard gewoon 10 x mee heen en terug, voor zover ik weet is dat niet veranderd voor volgend jaar, maar dat zal je bij de school moeten informeren.
Je hoeft geen wedstrijden te rijden om de opleiding te kunnen doen.
Je kunt wel vrijstellingen krijgen voor de vakken op woensdag, heb ik ook. Of je korter over de opleiding kan doen kan ik niet voor je zeggen.
Aan het eind van ieder jaar heb je een theorietoets voor het western gedeelte en het laatste jaar doe je rijexamen en examen lesgeven. Maar omdat de opleiding nog erg aan het veranderen is kan er natuurlijk nog het een en ander veranderen.

nailabamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:08

klaasjuhhh schreef:
Dus je kan met deze opleiding alleen instucteur/trainer worden?

nee hoor je kan ook je eigen bedrijf starten, als je geld hebt Haha!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 14:58

Ja, maar dat kan ook met een consumptieve of weet ik veel wat diploma toch? Clown

nailabamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:17

ja natuurlijk dat is ook zo, in principe wordt je opgeleid voor trainer/instructeur. Maar wat zou je anders willen doen?

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 21:10

Dat was alleen even een reactie dáár op Knipoog

Typhoons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:16

Ik heb net een informatieblaadje over de post gekregen van Deurne, over de Cursus Instructeur. Dit is 7 vrijdagen in Deurne.
Iemand hier ervaring mee?
En is het enigste verschil met de Opleiding dat je hier niet hoeft te werken op een paardenbedrijf?

Gr Maud

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 14:56

Ik heb hem ook aangevraagd.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:20

nailabamba schreef:
Wetsernfriek schreef:

Je hoeft geen quarter te hebben maar handiger is het wel. Want we oefenen ook de stop, spins e.d en dat gaat makkelijker met een western paard, maar op zich kun je het ook met een ander ras. Als hij maar goed basis gereden is (stap, draf, galop verzameld, zijwaarts, back up e.d). Als je een pleasurepaard hebt wordt er natuurlijk niet van je verwacht dat die kan spinnen als een reiner, maar een wending om de achterhand kan hij ook. En ieder paard kan een gewone stop maken. Met het examen houden ze ook rekening met het type paard dat je hebt.
Je neemt je paard gewoon 10 x mee heen en terug, voor zover ik weet is dat niet veranderd voor volgend jaar, maar dat zal je bij de school moeten informeren.
Je hoeft geen wedstrijden te rijden om de opleiding te kunnen doen.
Je kunt wel vrijstellingen krijgen voor de vakken op woensdag, heb ik ook. Of je korter over de opleiding kan doen kan ik niet voor je zeggen.
Aan het eind van ieder jaar heb je een theorietoets voor het western gedeelte en het laatste jaar doe je rijexamen en examen lesgeven. Maar omdat de opleiding nog erg aan het veranderen is kan er natuurlijk nog het een en ander veranderen.

je hoeft hiervoor geen quarter te hebben vind het daarom ook nergens op slaan dat nailabamba hier boven zegt dat dat wel handiger is, want je kan het met elk paard doen die basis dingen van de western kent. mijn vriendin naomi doet ook deze opleiding met haar nrpser en dat gaat ook prima. ze heeft nu trouwens haar laatste examendag.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:31

ja vond het al zo raar. mijn arabier kan goed stoppen, wisselt redelijk, spint redelijk vlot en rolbacks, speedcontrol is hij topper in van super snel naar enorm traag verzameld zonder probleem.

en pleasure kan hij ook goed juist zijn hoofd kan nog beter komen, maar daar werken we aan.

dus dermee de vraag. je weet nooit dat ze anti ander ras zijn, en alleen quarter gezind zoals 90procent van de westernruiters dus ja kritiek krijgde genoeg als ge gene quarter hebt dus Huilen

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:25

is er een email adress ofzo? waarnaar ik even kan mailen?? want had is op wedstrijd zo een briefje ingevuld was in het hippisch centrum en ze gingen me mailen enzo maar nooit niets gehad.

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:18

Maar hoor je dan ook in de Open klasse te rijden als je GEEN les geeft of ergens anders aan verdient met paarden, maar WEL je diploma Westerninstructeur op zak hebt?

Hi Klaas,
Ik ben heel vaak in Deurne geweest voor info op Western gebied. Ik ben ook samen met Syl naar de informatieavonden geweest over westerninstucteur. Helaas geven ze je geen officieel rijkserkend diploma en alleen een certificaat. Die draai ik op de computer ook wel een voor je uit. Ja het is in de westernwereld zo als je als instructeur en trainer geld verdient. Dan mag je helaas niet meer in de amateur of non pro starten. Je zou alleen instructeur kunnen worden en dan geen geld ervoor gaan vragen. Helaas denk ik dan dat je het niet erg lang volhoudt. Zoek een goede trainer bij je in de buurt en ga lekker aan de slag zou ik zeggen. Veel uurtjes in je zadel doorbrengen en veel kijken naar toppers. We hebben er al aardig wat hier in Nederland. We komen in het najaar ook weer naar Oosterwolde en een advies; leer een beroep. Dan kun je je paarden bekostigen er zijn er maar weinig die met paarden veel geld verdienen. (Alleen de dierenarts en de smid)Als jij ze wel kent dan wil ik ze ook leren kennen dan kunnen ze mij ook vertellen hoe dat moet ik wordt er alleen maar armer van. Ff off-topic: ga je ook naar Deurne 8,9 en 10 juli???? groetjeezzz Ineke