[WN] olw/lw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

olw/lw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 20:45

Steeds zodra het over vachtpatronen van paints gaat kom ik deze afkortingen tegen, maar wat houdt het in?
Ik weet iets van leathal white ofzo en dat het niet goed is (dood veulen???)
Maar verder....

Desiree01

Re: olw/lw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:57

Francis weet hier alles van.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:14

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:35

Stef, stuur me even je e-mail adres, dan heb ik heen artikel voor je waar alles op een begrijpelijke manier wordt uitgelegd.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 06:32

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 12:42

Nog een artikel (met foto erbij)

http://www.apha.com/breed/lethalwhites03.html

De veulens missen doorgaans de zenuwen in de darmen die ervoor zorgen dat de darminhoud wordt doorgetransporteerd, soms is de verbinding met de anus niet gemaakt. Het veulen zal dan ook binnen twee dagen na de geboorte aan interne verstopping overlijden als het niet ingeslapen wordt. Operatie is niet mogelijk. De veulens zijn doorgaans helemaal wit. Een OLWS veulen hoeft NIET voor te komen als je merrie en hengst laat testen en weet waar je mee bezig bent.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:33

even een vraag van een leek. Als je weet dat je merrie/hengst drager is van het OLWS gen, waarom wordt er dan nog mee gefokt?

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:15

Omdat het recesief is.
Omdat het wijd verspreid is.
Omdat je met een DNA test de ouders bij elkaar kan zoeken zodat je geen OLWS-leider krijgt.
Omdat een drager ook eigenschappen kan hebben die je graag in je veulens ziet.
Als je dan beide ouders test en een is vrij, dan heb je 50% kans op een vrij veulen en 50% op een drager, waar je niets aan merkt.
Dus gewoon een kwestie van bewust uitkruisen, wordt bij alle diersoorten gedaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:19

Ik snap de genetica erachter wel, ik zou alleen persoonlijk niet willen fokken met een drager, omdat je dan opnieuw een drager kunt creeren. Net zoiets als dat ik niet zou fokken met een merrie die erg blessuregevoelig is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:33

Als je alle dragers zou uitsluiten bij de fok zou er haast geen Overo Paint paard meer overblijven. Het Frame Overo Patroon is altijd gelinkt aan het OLWS gen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:37

Lielle schreef:
Ik snap de genetica erachter wel, ik zou alleen persoonlijk niet willen fokken met een drager, omdat je dan opnieuw een drager kunt creeren. Net zoiets als dat ik niet zou fokken met een merrie die erg blessuregevoelig is.

Maar die 2 voorbeelden zijn heel verschillend!! Een drager mankeert NIKS! Kan je eeuwig 1000den jaren mee fokken, zolang je eventjes test met wie je haar laat dekken zul je NOOIT een veulen fokken die door het LW gen (frame overo) wat mankeert.

Een merrie die blessuire gevoelig is mankeert WEL wat. Die kan ook veulens geven die blessuure gevoelig zijn mits dat erfelijk is bij haar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:28

Toch kan ik me wel voorstellen dat er mensen zijn die zo denken. Bijv. voor Herda en GBED zijn er nog geen testen, en veulens uit kruisingen van dragers van deze aandoeningen hebben er wel degelijk last van en/of overleven het niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:36

Ik weet niet of die blessuregevoeligheid erfelijk is, dat risico zou ik niet willen lopen. En datzelfde geldt voor OLW, ik zou niet het risico (50 Ziek willen lopen om weer een drager op de wereld te zetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:58

Dan zou ik niet voor dat ras kiezen, simpel zat. Het ras is ontstaan omdat mensen de vachttekening zo ontzettend mooi vonden. Zonder die vachttekening bestaat het ras niet.

Het is in principe hetzelfde als het fokken van Dalmatiers. Eens in de zoveel tijd zit er een hond tussen die doof is. Komt trouwens ook voor bij de Splash Overo's bij de Paints. Ze zijn OLWS negatief, maar kunnen wel doof zijn.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:45

Wat is er mis met een drager? Zolang je er rekening mee houdt bij het fokken, is er toch niets aan de hand?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:48

OLWS vergelijken met Herda, GBED of HYPP slaat de plank volledig mis. Dragers van de andere afwijkingen kunnen zelf ook symptomen hebben. Dit zijn problemen waar een paard een levenlang last van heeft.
Bij OLWS mankeert een drager niets. Het is gewoon een gezond paard. Alleen op het moment dat je twee dragers op elkaar zet loop je een risico. Door OLWS-dragers uit te sluiten van de fok, beperk je jezelf enórm in de keuze van fokdieren. Een compleet vachtpatroon (en daarmee het halve ras) sterft uit, terwijl dat niet nodig is.
En zelfs al zou je twee dragers op elkaar zetten, dan nog vind ik dat minder ernstig dan bijv. twee HYPP dragers op elkaar zetten (ik zou met een HYPP drager zowiezo niet fokken).
Hier zullen wel wat mensen over gaan vallen, maar een paard met HYPP heeft z'n hele leven last van die afwijking... een paard met OLWS gaat dood. Kort maar krachtig, maar in mijn ogen minder 'erg' dan een paard wat een leven lang doodziek is... (Even voor de duidelijkheid, ik zou zelf die keus om twee OLWS dragers op elkaar te zetten nooit maken, heb niet voor niets mijn drager met een geteste tobiano gedekt, maar 't gaat hier even om het vergelijk...)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:03

Herda dragers mankeren overigens ook niks.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:19

Cassidy schreef:
Dan zou ik niet voor dat ras kiezen, simpel zat. Het ras is ontstaan omdat mensen de vachttekening zo ontzettend mooi vonden. Zonder die vachttekening bestaat het ras niet.

Het is in principe hetzelfde als het fokken van Dalmatiers. Eens in de zoveel tijd zit er een hond tussen die doof is. Komt trouwens ook voor bij de Splash Overo's bij de Paints. Ze zijn OLWS negatief, maar kunnen wel doof zijn.

het is mijn geval ook tamelijk hypothetisch, ik heb geen paints en al zeker geen splash overo *LOL* Ik zit meer te denken ook aan dingen als hemofilie bij mensen. Anderzijds zie ik ook het argument van de kleurafweging wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 19:24

Francis schreef:
Herda, GBED of HYPP

Hooo, chinees!!! Haha!
Que?

BTW Lielle, betreft hemofilie, Mijn zwager heeft Hemofilie, en dit komt alleen bij jongens tot uiting. Meisjes kunnen echter wel drager zijn.
Zouden mijn zus en mijn zwager naar jou idee dan geen kinderen mogen krijgen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:33

Overigens is er sinds kort wel een test voor GBED.
Zie hier voor een overzicht van de bekenste ziektes bij QAP's .

Overigens heb ik ook weinig tegen OLW's, MITS die verantwoordelijkheid om het te vertellen ook duidelijk genomen wordt door de eigenaren, zéker als blijkt dat een partij er duidelijk minder vanaf weet.

Wat er kan gebeuren als een eigenaar dat niet doet hebben we allemaal kunnen lezen in het geval van het HYPP-paardje van Lisa_Pluisje en zij was zeker niet de eerste die dit overkwam.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:15

Educatie is inderdaad ook erg belangrijk! In de aankomende Paint Post komt er, niet voor de eerste keer, weer een stukje over.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:14

stef schreef:
Francis schreef:
Herda, GBED of HYPP

Hooo, chinees!!! Haha!
Que?

BTW Lielle, betreft hemofilie, Mijn zwager heeft Hemofilie, en dit komt alleen bij jongens tot uiting. Meisjes kunnen echter wel drager zijn.
Zouden mijn zus en mijn zwager naar jou idee dan geen kinderen mogen krijgen?

Mogen is niet aan mij om te beslissen, maar ik zou in dat geval dus geen kinderen willen (nu trouwens ook niet, maar dat is wat anders). Zeker omdat je dus 50 % kans hebt op een kind dat daadwerkelijk de ziekte krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 23:32

Wat is bij hemofilie het alternatief? Als het een jongetje is aborteren? Kans van 50% is in mijn ogen te groot. Is namelijk bij HYPP bij paarden ook het geval...en dan zou ik zelf geen kinderen nemen.

Maar OLWS heb ik geen problemen mee. Mits je de ouderdieren laat testen in het geval dat je een veulen wilt.

@ Stef: Herda (hereditary equine regional dermal asthenia) is een erfelijke ziekte bij Quarters die ervoor zorgt dat paarden grote wonden op hun rug kunnen krijgen op het moment dat ze beleerd gaan worden. De huid is niet stevig genoeg om een zadel te dragen en laat op grote vlakken los, oorzaak is een defect in het gen wat collageen in de huid van het paard aanmaakt.

http://www.bringinglighttohypp.org/HERDA.html

http://horsecity.com/stories/031204/hea_herda_KT.shtml

http://horsecity.com/stories/031604/hea_herda2_KT.shtml

Afbeelding

En GBED (Glycogen Branching Enzyme Deficiency ) is een ziekte die er voor zorgt dat een pasgeboren Quarter Horse veulens komt te overlijden. De veulens hebben een defect in een gen dat er voor zorgt dat spieren bepaalde vertakte suikers kunnen opslaan. Hart, spieren en bewegingsapparaat hebben deze suikers nodig...dus het veulen kan niet overleven.

En HYPP zou voor jou intussen een begrip moeten zijn, met alle discussie die hier op bokt over zijn geweest.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 07:31

Grappig, maar ik heb het nooit zo bekeken dat het fokken van een OLWS drager een probleem is omdat -zoals gezegd- alleen de combinatie van twee OLWS genen een veulen fataal is. Ik vind het vreemd om naar onze Peps te kijken met het idee dat ze een enge ziekte heeft. Die heeft ze namelijk niet!!

Ik zou hartstikke graag een OLWS negatieve overo fokken, maar zoals Cassidy al zegt wordt de keuze dan wel erg beperkt. Splashes zijn namelijk zeldzaam (en kunnen dan weer doof zijn Gestoord ) en sabino fokt niet zo sterk kleur door die binnen de acceptatiegrenzen van de APHA valt. Tobianovlekken zien er gewoonweg heel anders uit en zijn dus een hele andere "categorie" qua smaak.