[WN] Rijden op één hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mercy

Rijden op één hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 07:50

Beste Bokkers,

Sommigen weten het al, maar ik heb slechts één hand (en nog een halve die ik goed kan gebruiken...) Knipoog
Nu vraag ik mij af... Mijn paard is nog niet zover dat hij met een Shank gereden kan worden. Mag ik dan met een gewoon bitje op één hand starten op een wran-wedstrijd?

Jeddah

Re: Rijden op één hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:24

Ik weet niet hoe het bij de WRAN zit, maar een nieuwe regel bij de APHA is dat dat inderdaad mag.

Mocht het niet mogen kun je vast dispensatie aanvragen en die zul je zeker wel krijgen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:30

jeddah schreef:
Mocht het niet mogen kun je vast dispensatie aanvragen en die zul je zeker wel krijgen.

mooi antwoord

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:02

Ik vind dat trouwens zowiezo een rare regel. Als ik mijn paard met 1 hand daarmee net zo goed kan rijden (of beter) dan met een scharenbit is het toch onzin dat ik die erin hang. Mogelijk hinder ik hem daar alleen maar meer mee.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:04

Ja, maar daar gaat het niet om sflj, de vraag is of je met 1 hand met een snaffel mag rijden... Knipoog En dat mag tegenwoordig bij de APHA. Junior paarden mogen dus op 1 hand op snaffel gereden worden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:15

jeddah schreef:
Ja, maar daar gaat het niet om sflj, de vraag is of je met 1 hand met een snaffel mag rijden... Knipoog En dat mag tegenwoordig bij de APHA. Junior paarden mogen dus op 1 hand op snaffel gereden worden.

O sorry moderator!

Maar ik zou dus willen dat senior paarden (zoals die van de TS) dat ook mogen. En niet alleen bij de APHA. Of vraag ik nu iets heel geks en moet ik niet zeuren en er gewoon een schaar inhangen?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:17

Nee, nee, niks geks!! Vind alleen dat het wel in een nieuw topic mag Haha! !

Ik ben het helemaal met je eens hoor! Ik weet ook niet waarom dat zo moet, je zou juist zeggen dat je met een SR paard op Snaffel een nog betere ruiter bent, of niet?

Vervelende is dat je op de foto's van de World Shows veel (bijna alle) JR (pleasure)paarden op shank ziet lopen! Want dat mag dus wel.... Verdrietig

Mercy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 09:36

jeddah schreef:

Bij mij gaat het dus ook nog om een Seniorpaard! Dus senior-snaffle-één hand.... Verward
Wellicht dat ik het bij de organisatie maar moet aankaarten, dispensatie aanvragen dus....
Leuk om te zien wat voor discussie ik hiermee op gang breng. hihi...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:42

Oei, als je paard een SR is, dan zal die hoe dan ook (behalve in beginners klasses) denk ik wel op shank moeten en dus gewoon op 1 hand kunnen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:21

Mercy, hoe oud is jouw paard precies?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:23

Waarom wil je dat weten sflj? Dat maakt toch niks uit?! Of ie nou 14 is of 8?

Mercy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 10:45

sflj schreef:
Mercy, hoe oud is jouw paard precies?

Leo is verleden week 7 jaar geworden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:34

Start je amateurópen dan moet je op shank met 1 hand (geen probleem dus)
Start je Beginner dan mag je op shank(1 hand) en voor starten op trens met 1 hand zul je disopensatie moeten aanvragen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:01

Even maar in het algemeen. Op iedere regel bestaat een uitzondering. Dit geldt in principe voor alle organisatie (AQHA/ApHC/APHA en ik denk ook de WRAN etc.), echter daar is een mits aan verbonden.

Voor mensen met een handicap, om medische redenen van mens en paard, mits aangetoond, kan dispensatie aangevraagd worden bij de wedstrijdorganisatie. Normaal wordt of moet dit worden verleend.

De jury wordt van te voren ingelicht. Ook bij bijzondere omstandigheden die gebeuren tijdens of kort voor de wedstrijd, kan aan de jury (die altijd het laatste woord heeft) dispensatie aangevraagd worden voor het een en ander.

Om maar eens iets te noemen. Iemand heeft om medische redenen veel moeite met op- en afstappen en heeft daar een hulpmiddeltje bij nodig. Als de jury dit van te voren weet, zal hij toestemming geven bij het tonen van het bit dat diegene op het paard mag blijven zitten. Mits hij/zij in staat is het bit in en uit te doen zonder dat hij/of zij gedwongen wordt erbij af te stappen.

Het zelfde was de vraag om knopsporen te mogen gebruiken. Dit was om medische redenen en voor het welzijn van het paard. Gelukkig is de dispensatie verleend.

Voor mensen met een lichamelijk handicap bestaan meer uitzonderingen, daar kun je dus simpelweg om vragen.
Het probleem is hier echter niet de status van de ruiter, die is amateur en rijdt al altijd (gedwongermate dat wel) op één hand, maar dat het paard nog niet zover is met shank gereden te worden. Tenminste zo heb ik dat begrepen. Correct me if I am wrong. Dan wordt de zaak al wat moeilijker en geloof ik niet dat het toegestaan wordt.