[WN] Engels rijden met...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loenz

Engels rijden met...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 16:36

...westerntuig

Ik rijd gewonn engels, maar vind westerntuig toch echt mooier, je zit er beter op, en je paard gaat er beter van lopen.

Maar kan je gewoon engels rijden met westerntuig?(behalve dat je niet (goed) kan lichtrijden)

groetjes Luna

DubbelFun

Re: Engels rijden met...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:54

Hoe zat dat ook weer met die vooroordelen Cool Clown

Natuurlijk kun je engels rijden met western tuig, maar niet alle zadels zitten lekker, op de meeste zadels kun je prima lichtrijden en waarom een paard er beter door zou gaan lopen is mij een groot raadsel Verward

Roxanneheij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:58

Ik snap dat je van die dubbele neusriemen en martelgalen afwilt, maar ga dan Echt western rijden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:58

Een goed passend dressuurzadel laat je paard ook goed lopen, een slecht passend westernzadel kan je paard ook in zijn bewegingen hinderen.

Ik zou toch even naar mijn dressuurzadel kijken als ik jou was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:59

Roxanneheij schreef:
Ik snap dat je van die dubbele neusriemen en martelgalen afwilt, maar ga dan Echt western rijden

Ik rij western, en heb ook een neusriem en een martingaal Lips are sealed

Roxanneheij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:04

tja niet mijn smaak, maar dat is ieder voorzich

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:06

Hebben is 1 ding, gebruiken een 2e en misbruiken een 3e Cool

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:52

cassidy schreef:
Citaat:
Ik rij western, en heb ook een neusriem en een martingaal Lips are sealed
Ik rij engels en heb geen van beide Haha!

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 17:56

Roxanneheij schreef:

hoezo?je kan tock ook engels rijden op westerntuig(volges mij Verward )....hoef je tog nie PER SE echt western gaan rijden?

wat zijn eigenlijk veel verschillen met westernrijden en engels rijden (de grootste verschillen)?

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 17:57

Cassidy schreef:
Een goed passend dressuurzadel laat je paard ook goed lopen, een slecht passend westernzadel kan je paard ook in zijn bewegingen hinderen.

Ik zou toch even naar mijn dressuurzadel kijken als ik jou was.

daar heb je cker gelijk in, maar veel paarden die ik gezien heb gaan met een westernzadel veel ruimer lopen dan met een ander zadel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:09

eh.... wat is dat nu voor onzin!
Ik zou zeggen laat je zadel nakijken. Een paard loopt ruim van zichzelf en o.a. als gevolg van de hulp van de ruiter kan een paard verruimen. Als gevolg van een slecht passend western of dressuurzadel kan een paard inderdaad beroerder gaan lopen. Maar dan past het zadel gewoon niet.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:16

het grootst verschil van western rijden is dat je, je paard los laat aan de teugel ( lange teugel) en dat je met je zit en benen stuurd en niet meer met je handen.
met je handen geef je alleen aanleuning.
maar als jij toch engels wil blijven rijden met een western uitrusting waarom niet, alleen zou ik je wel waarschuwen hang er dan wel een D snavel in de mond van je paard en geen shank bit met een poort want dan kan je, je paard weleens pijn doen in de mond, maar dat wist je waarschijnlijk wel.
in iedergeval veel plezier met welke uitrusting je er ook aan hangt, paardrijden is gewoon leuk voor de een engels en voor een ander western

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:35

Loenz schreef:
maar veel paarden die ik gezien heb gaan met een westernzadel veel ruimer lopen dan met een ander zadel.

Nou, dan heb jij andere westernpaarden zien lopen dan ik Cool

Citaat:
het grootst verschil
van (?)
western rijden is dat je, je paard los laat aan de teugel ( lange teugel) en dat je met je zit en benen stuurd en niet meer met je handen.

......ooooohhhhh...... wat doe ik toch altijd ingewikkeld zeg... Haha!

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 19:31

Nu krijg ik een aantal boze reacties van dit de paarden die IK heb zien lopen beter liepen met een westernzadel Verdrietig ik vroeg/zei het alleen maar...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:45

Eh Piggeljay: volgens mij hoor je een dresuurpaard ook voor een groot gedeelte met je zit en je benen te sturen hoor.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:03

Citaat:
het grootst verschil
van (?) western rijden is dat je, je paard los laat aan de teugel ( lange teugel) en dat je met je zit en benen stuurd en niet meer met je handen.

Ik dacht toch echt dat je met western juist op je teugel stuurt (neckreining) Tenminste dat is wat je wilt bereiken, zonder in de mond te komen sturen aan een losse teugel, maar daar gebruik je je benen niet bij, hoogstens je zit (gewicht verplaatsen) of ben ik nou zo blond Blond Ben ook pas westernbeginner maar van wat ik gezien en gelezen heb is het einddoel sturen met je teugels dmv neckreining...

Het einddoel is idd een los teugeltje, maar voordat je daar bent zal je toch echt wel je teugels moeten gebruiken (anders zou je ze er ook wel vanaf kunnen halen Clown)

Ontopic: de stijl waarin je rijdt heeft imo niks met je tuigage te maken. Je kunt gewoon engels rijden met een westernzadel. Als jij dat beter vind zitten is dat geen punt. Maar verwacht niet dat je paard beter gaat lopen als je er een westernzadel opgooit, dat beter lopen moet je zelf doen Knipoog Lichtrijden is overigens niet zo'n probleem in een westernzadel, dat doe ik ook. Wel zou het handig kunnen zijn om te zoeken naar een zadel met een kleine knop. Veel succes ermee! Lachen

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 06:11

Brendageene schreef:
Citaat:
het grootst verschil
van (?) western rijden is dat je, je paard los laat aan de teugel ( lange teugel) en dat je met je zit en benen stuurd en niet meer met je handen.

Ik dacht toch echt dat je met western juist op je teugel stuurt (neckreining) Tenminste dat is wat je wilt bereiken, zonder in de mond te komen sturen aan een losse teugel, maar daar gebruik je je benen niet bij, hoogstens je zit (gewicht verplaatsen) of ben ik nou zo blond Blond Ben ook pas westernbeginner maar van wat ik gezien en gelezen heb is het einddoel sturen met je teugels dmv neckreining...

Het einddoel is idd een los teugeltje, maar voordat je daar bent zal je toch echt wel je teugels moeten gebruiken (anders zou je ze er ook wel vanaf kunnen halen Clown)

Ontopic: de stijl waarin je rijdt heeft imo niks met je tuigage te maken. Je kunt gewoon engels rijden met een westernzadel. Als jij dat beter vind zitten is dat geen punt. Maar verwacht niet dat je paard beter gaat lopen als je er een westernzadel opgooit, dat beter lopen moet je zelf doen Knipoog Lichtrijden is overigens niet zo'n probleem in een westernzadel, dat doe ik ook. Wel zou het handig kunnen zijn om te zoeken naar een zadel met een kleine knop Veel succes ermee! Lachen

hoezo?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 06:40

Als je engels wilt rijden, wil dat zeggen handen laag, bij elkaar en voor de knop werken (het deel tussen oren paard en knop zeg maar). Als je dan een ophouding wilt maken bijvoorbeeld, dan kom je al gauw de knop tegen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:27

Het lichtrijden met een westernzadel is een stuk vermoeiender dan met een engels zadel. Je hebt geen steun aan je knieën en je moet je bovenlichaam wat naar voren buigen om goed omhoog te komen. Daarvoor moeten je onderbenen weer wat naar achter, dus is ook niet ieder westernzadel geschikt voor jouw doel.
Een pleasurezadel is dan nog het handigst (alhoewel ik het verafschuw, maar ja iedereen moet zelf weten hoe hij/zij rijdt). Alleen dan komen we weer op het topic van de negatieve beeldvorming!!!!! En op zo'n manier worden de westernruiters nooit serieus genomen................

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:32

Ik heb vorig jaar een pony engels beleerd met een western zadel. Het was het enige passende zadel voor die pony, dus waarom niet. Inmiddels loopt die pony keurig met een engels zadel netjes zo als ik het wil (nu moet ik zelf nog verder leren Lachen ).

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:35

Sorry Cactus, maar dit vind ik echt onzin!
Ik heb alleen maar een westernzadel en heb afgelopen zondag 35 kilometer lang licht gereden! Zoveel moeite kost dat niet.
Daarnaast doe ik dat ook heel veel als ik 'western' train. Met het losrijden ga ik nooit meteen doorzitten.
Het maakt volgens mij niet zoveel uit wat voor zadel enz. je gebruikt en ook in de (basis) hulpen zit er niet zoveel verschil tussen Western en Engels. Het grootste verschil is volgens mij (afgezien van de uitdossing en het zadel enz.) hoe de paarden geacht worden te lopen!
Voor de rest hebben beide rijstijlen in de basis erg veel overeenkomsten, denk ik.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:39

Dennis schreef:
Ik heb vorig jaar een pony engels beleerd met een western zadel. Het was het enige passende zadel voor die pony, dus waarom niet. Inmiddels loopt die pony keurig met een engels zadel netjes zo als ik het wil (nu moet ik zelf nog verder leren Lachen ).

Wat is het verschil tussen Engels beleren en op de western manier?
Onze quarter is destijds met een Engels zadel en door een springruiter zadelmak gemaakt en heeft later een westerntraining gehad.
Volgens mij maakt het het paard echt niet zoveel uit wat voor zadel er op ligt hoor!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:41

Moet je het is in mijn cuttingzadel proberen, daar liggen de fenders meer van naar voren dan bij een reining of een pleasure zadel. Dat zie ik je geen 35 kilometer doen hoor. Ik rijd ook licht in het begin, en buiten doe ik het altijd gezien het feit dat ze dan niet echt lekker willen joggen (zeker niet in een groep). Met mijn roper zadel gaat het wel beter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:45

Een reiningzadel zet je ook meer achterover neer. Ik heb een reiner en een allroundzadel (meer pleasure) en dat is idd een wereld van verschil. Ik rij ook licht, helemaal bij het inrijden. De rare gezichten die je in de western krijgt als je dingen overneemt uit de dressuur zijn in mijn omgeving toch echt voorbij (en ik heb dressuurruiters ook cirkeltjes mee zien nemen om hun paard een beetje soepeler te krijgen)

Pikken wat je pikken kunt, toch?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:49

sflj schreef:
Dennis schreef:

Wat is het verschil tussen Engels beleren en op de western manier?
Onze quarter is destijds met een Engels zadel en door een springruiter zadelmak gemaakt en heeft later een westerntraining gehad.
Volgens mij maakt het het paard echt niet zoveel uit wat voor zadel er op ligt hoor!

Het maakt idd weinig uit. Ik heb alleen van western helemaal geen kaas gegeten. Heb 1x op een western gereden paard gezeten. En we hobbelde alle kanten op behalve de goede Clown. Tjee, wat voelde ik me een beginner.

Maar het maakt niets uit wat je met je paard/pony rijd met wat voor zadel er op.