[WN] Zadel vetten en olïen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Zadel vetten en olïen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 16:58

Ok, sorrie voor deze vraag, maar de zoveelste vet en olie vraag Clown ...
Hoe onderhouden jullie je westernzadel?

Ik heb net een nieuwe billy cook gekocht, ik wil eigenlijk weleens wat ervaringen horen hoe jullie dat doen?

Watvoor merken en hoe vaak vetten of oliën?

En hoe hoort dat leder aan te voelen (moeilijk uit te leggen, zeg maar karton, rubber...), wanneer is het leder verzadigd met olie/vet?

Alvast bedankt Lachen!

piggeljay

Re: Zadel vetten en olïen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 18:37

je hebt zadelzeep dat kan je op je zadel spuiten en dat reinigd je zadel, maar vet het ook in.
dan heb je nog speciale olie voor je zadel die te koop is bij de bekende western winkel in het zuiden.
het zadel moet zacht zijn en verzadigd is een zadel pas als het geen vet meer op neemt maar zolang jij nog olie er op kan doen dat als het waren wordt op gezogen als in een spons dan is je zadel nog niet verzadigd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 18:52

piggeljay schreef:
verzadigd is een zadel pas als het geen vet meer op neemt maar zolang jij nog olie er op kan doen dat als het waren wordt op gezogen als in een spons dan is je zadel nog niet verzadigd
Gevaarlijke stelling, want waar eindigt de verzadiging en begint het doorlekken naar de boom (wat funest is) Cool

@SymO: ik ga er vanuit dat je een hele nieuwe BC hebt gekocht (dus geen 2e hands maar voor jou nieuw Lachen )
Om slijtage onder de fenders te voorkomen kun je hier wat talkpoeder tussen doen en dit in het begin als het zadel weer gaat piepen/kraken herhalen.
Voor het draaien van de fenders in een prettiger beenstand kun je de achterkant van de fenders natmaken met water en de beugels gedraaid samenbinden. Een bezemsteel of gewone stok tussen de beugels wordt ook vaak gedaan, maar dan is de draaiing minder en duurt het dus wat langer voor de boel gedraaid blijft hangen.

Voor de rest van het zadel neem je een doekje met wat vet en smeert het spaarzaam in.
Verder is 'gebruiksvet' het beste onderhoud wat er is Lachen

Typhoons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:19

Ik heb dat toen ook gedaan met mijn nieuwe zadel. De fenders gedraaid met een bezemsteel ertussen. Daarna vetten en als laatst oliën.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:09

Waar kun je dat spul kopen dat je op je zadel spuit en wat reinigt en invet ??? Dat ken ik helemaal niet , lijkt me wel makkelijk !
Ik ben nu met zadelzeep aan het klooien en met vet .
Af en toe zet ik mijn zadel heel lichtjes in de olie .
Daar krijgt 'ie een mooie kleur van !

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:23

Bij Monique in Westerbork. Is vrij dun spul in een spuitflesje en kun je zo uitpoetsen! Superspul! Je kunt het ook voor je leren bankstel gebruiken, haha! (niet goedkoop trouwens)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:14

ik heb ook leather new van the oregon trail tack store,ik heb met 1 fles 2 jaar gedaan en het kost 13,50 dus valt best mee! en het is super spul en ook voor je bank inderdaad! Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:05

Ik gebruik Eurad en dat is prachtig spul!
Het maakt niet alleen je zadel mooi schoon maar het leerwerk gaat er ook van glimmen.
Ben er echt heel tevreden voor omdat het ook met basket print geen probleem geeft. Er blijven niet van die restjes inzitten..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:06

Als het ook voor een leren bank geschikt is, zou het (oid) dan ook niet gewoon in een bankenverkoopzaak te koop zijn Lachen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:57

Misschien wel!
Leather new, dat bedoel ik dus ook! Ik vind 30 gulden niet bepaald goedkoop voor een halve liter flesje poetsspul.
Maar goed, het is inderdaad prima spul en als je je zadel maar 1x per jaar poetst kun je er je levenlang mee toe! Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:08

Een produkt van Farnam dus.

Het is op basis van glycerine en wordt echt als een 'zeep' verkocht.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 08:33

Citaat:
@SymO: ik ga er vanuit dat je een hele nieuwe BC hebt gekocht (dus geen 2e hands maar voor jou nieuw )
Om slijtage onder de fenders te voorkomen kun je hier wat talkpoeder tussen doen en dit in het begin als het zadel weer gaat piepen/kraken herhalen.
Voor het draaien van de fenders in een prettiger beenstand kun je de achterkant van de fenders natmaken met water en de beugels gedraaid samenbinden. Een bezemsteel of gewone stok tussen de beugels wordt ook vaak gedaan, maar dan is de draaiing minder en duurt het dus wat langer voor de boel gedraaid blijft hangen.

Ja het is een nieuwe BC.
Dat leder is nog erg stug, wat natuurlijk logisch is. Ik heb stijgbeugels al gedraaid gehad een hele poos met zo'n stok er doorheen.
Nu heb ik een paar keer geolied..
Hoe vaak moet ik dit herhalen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:47

Die stok kun je erin laten zitten totdat de boel hangt zoals het prettig is, afhankelijk van dikte/kwaliteit leer kan dit best een flinke tijd duren.
Ik haal 1x per kwartaal een vet doekje over mijn zadel, waarvan de fenders al direkt vanaf het begin soepel zijn geweest Lachen

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:32

Nou , ik woon ook vlakbij Moniek dus ik ga gauw eens even kijken !
Bedankt voor de info !

Groetjes Eliza