[WN] full quarter boommaat= hoeveel cm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

full quarter boommaat= hoeveel cm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 14:53

wie verteld me hoe het zit??
ik weet, nadat we zadels gepast hebben, dat mijn paard een full quarter,roundskirt zadel nodig heeft.
maar stel je voor dat ik een zadel zie wat mij aanspreekt maar waarvan je niet weet welke maat het heeft,hoeveel cm breed is full quarter dan?

ik neem aan dat dat ook wel weer per merk zal verschillen,wil degene die weet hoe breed zijn FQ zadel is dat hier even met het merk erbij neerzetten aub?en ook waar er gemeten is?
kom ik dan iets online tegen dan weet ik of het (hoogstwaarschijnlijk) gaat passen....

mijn dank is groot

DubbelFun

Re: full quarter boommaat= hoeveel cm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:28

desillies schreef:
kom ik dan iets online tegen dan weet ik of het (hoogstwaarschijnlijk) gaat passen....
Ik moet je hoogstwaarschijnlijk gaan teleurstellen Verdrietig

'Hoogstwaarschijnlijk' in deze klinkt als 'een beetje zwanger' ; je bent het of je bent het niet, een zadel past of het past niet. Zo simpel is het.

De maten die jij graag wilt weten liggen (gullet) tussen de 7.1/2"en de 8.1/2" zéér sterk afhankelijk van leverancier. Dit is toch al snel een 2,5 cm !!
Er is nl (nog steeds) geen standaardisatie op dat gebied. Ook zit je met het feit wáár er precies gemeten wordt; 1 cm naar beneden en je krijgt al een 'ruimer' zadel Cool

Verder ben je er niet met de maat van de gullet, je hebt ook nog te maken met de 'rock'; de holling op de rug. Zeker bij korte paarden zoals die veelal bij het westernrijden gebruikt worden is dit een heel belangrijk iets. Is er teveel rock (te bol) gaat je zadel kiepen en geeft drukplekken op zitgebied en/of schouders, is er niet genoeg rock (te vlak) krijg je bridging (drukpunten op schouders en nierstreek) .
En dan heb je natuurlijk nog de lengte van de gebruikte boom: 21"of 23" kan op een paardenrug een hoop uitmaken.

Denk je erover om hier in NL iets via internet te kopen of via USA?? In het laatste geval betaal je aanmerkelijk minder en heb je grote kans om het zadel nog leuk door te verkopen mocht het niet passen.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:08

desillies schreef:
wie verteld me hoe het zit??

heel arrogant Sigaar : wij

Sugarmiss schreef:
De maten die jij graag wilt weten liggen (gullet) tussen de 7.1/2"en de 8.1/2" zéér sterk afhankelijk van leverancier. Dit is toch al snel een 2,5 cm !!
Er is nl (nog steeds) geen standaardisatie op dat gebied. Ook zit je met het feit wáár er precies gemeten wordt; 1 cm naar beneden en je krijgt al een 'ruimer' zadel

helemaal mee eens.....

Ik heb je een PB'tje gezonden.

MVG Louis

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:57

Effe vraagje daarbij... ik las laatst op Bokt iets over wel en geen zweetplekken op bep. plaats na rijden. Kan je oa zien of zadel goed ligt. Wat was dat ook weer?
Ik heb wb full.. een fullboom en zadel is 22 cm tussen concho's..

Het viel me op.. toen ik het zadel op mijn paard legde, deze gelijk als een huis lag!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 06:43

bedanktvoor de reaties tot nu toe! OK dan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:52

Branca schreef:
ik las laatst op Bokt iets over wel en geen zweetplekken op bep. plaats na rijden. Kan je oa zien of zadel goed ligt. Wat was dat ook weer?
Als je zadel goed ligt en je paard heeft gezweet moet je een egale zweetplek kunnen zien die aan beide zijden gelijk van vorm is. Natuurlijk zal het bij de 'bewegende delen' (schouders) misschien wat natter zijn.
Heb je nu in het midden van het zadel een droge plek, maar voor en achter is het wel nat, dan past je zadel niet goed (bridging).
Heb je op de schouders 2 droge plekken dan drukt je zadel daar, waardoor zweten niet mogelijk is.

Sommige paarden hebben 'ingedeukte' schouders ('gaten' achter de schouderbladen), ook deze zullen dan droog zijn omdat een zadel met een starre boom (die meestal tot op de schouder doorloopt) daar niet kan komen.