[WN] Welke beweegredenen voor het starten van een show?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shellybelly

Welke beweegredenen voor het starten van een show?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 09:29

Ik persoonlijk ben wel eens benieuwd wat de beweegredenen van iemand zijn om wel of niet een wedstrijd te starten.
Aangezien de laatste tijd zeer veel wedstrijden zijn georganiseerd waaronder enkele die maar matig bezocht zijn of zelfs afgelast moesten worden vanwege de lage inschrijvingen, ben ik hier zeer benieuwd naar.
Misschien kunnen we als organisatie hiervan iets leren.. als organisatie sta je vaak aan de zijkant of achter de schermen en ben je wel benieuwd wat er eigenlijk leeft onder de ruiters Pling

Anya

Re: Welke beweegredenen voor het starten van een show?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:53

Los van dat ik tot voor kort niet kon starten, dus dat de beweegredenen wel heel makkelijk werden, gelden voor mij de volgende argumenten:

- wel of niet in de buurt (Ik start alleen min of meer in de buurt, dus maximaal een provincie verderop).
- kan Jeanette rijden (ik heb nog geen rijbewijs, moet ik nog halen, dus Jip moet kunnen rijden qua tijd en qua fysiek).
- is het geen feestdag (pasen, pinksteren, kerst, koninginnedag zijn dagen voor Ben, hij heeft al heel veel geduld met een paardenmiepje als echtgenote).
- datum erg op tijd bekend: ik moet echt ver van te voren plannen vanwege vervoer en werk.
- geen twee data direct achter elkaar (twee weekenden weg vind ik teveel achter elkaar, ik heb ook andere dingen die gedaan moeten worden).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:06

mijn persoonlijk beweegredenen om wel/niet te starten:

- meestal zijn de wedstrijden voor mij flink uit de buurt, de meeste zitten in het noorden vh land en dat is me net effe te ver.

- tijd ontbreekt, geld ontbreekt, steek liever geld in privelessen om goed genoeg te worden om te kunnen starten.

- te goed voor de beginners en nog niet goed genoeg voor de amateurs. Het wil me maar niet lukken om alles op 1 hand perfect te krijgen. Lachen

- op 2-daagse wedstrijden zijn de voor mij te rijden klassen vaak verdeeld over 2 dagen dus ben ik dan ook verplicht 2 dagen te blijven met alle bijbehorende extra kosten (slapen, eten, vaak dure stalling) zorgen voor oppas thuis etc erbij. Das niet handig en voor een 1-verdiener niet op te brengen.

Je gaat naar een wedstrijd voor de competitie en de daarbijbehorende te halen prijs (in mijn geval althans, wedstrijdervaring in de zin van stressmanagement hoef ik niet meer op te doen, heb jaren dressuur gereden). Als je dus nog niet goed genoeg bent ga je niet het halve land door voor krap 5 minuten starten om dan met lege handen naar huis gaan. Heb al genoeg roze en bruine lintjes:)

- wel starten op oefenwedstrijdjes "om de hoek" om toch mn paard de ervaring te kunnen geven van het wedstrijdgevoel

Dit zijn niet bepaald redenen voor een wedstrijdorganisatie om wel of niet een wedstrijd te organiseren maar wel voor mij de redenen dat ik het (nog) niet doe.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:33

Ik ga naar wedstrijden als: ze een beetje in de buurt liggen, en de locatie me aanspreekt. Voor de rest maakt het me allemaal niet zo uit. Of er wel of geen leuke prijzen zijn interesseerd me vrij weinig, vind het wel leuk maar is voor mij geen motivatie om een wedstrijd te kiezen. Startgelden zijn allemaal een beetje gelijk, en omdat ik nooit allround start loopt het niet echt in de papieren. Ik neem ook eigenlijk nooit een box, want die vind ik vaak overdreven duur.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:43

op dit moment omdat ik geen paard heb om te showen Knipoog

Ik vind het wel belangrijk dat de bak goed is. hoeft niet perfekt maar wel rijdbaar voor de reining.

hoe ver het is maakt me niet zo veel uit
al zal ik natuurlijk eerder een wedstrijd in de buurt kiezen dan die verder weg is Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:23

- of ik vervoer heb of niet. Ik heb zelf geen auto die een trailer mag trekken, bovendien ontbreekt de trailer ook en daarbij ontbreekt ook nog eens een E rijbewijs Tong uitsteken Ik ben dus op 3 punten afhankelijk van iemand anders Haha! Gelukkig is mijn trainster, Sylva, wel bereid om af en toe met me op stap te gaan Tong uitsteken
- hoever het is maakt mij niet uit, daarin ben ik dus ook afhankelijk van iemand anders. Of hij of zij bereid is om zover te rijden. Persoonlijk maakt het me weinig uit of ik nou een uur of 4 uur in de auto zit.
- wat voor show het is. Er zijn op dit moment zoveel WRAN c shows dat ik het niet erg vind om er af en toe één te missen.
- financieel moet het ook allemaal lukken. Juist omdat er zoveel shows georganiseerd worden en ik graag wedstrijden rijd, wordt het een duur grapje allemaal.
- de lokatie moet me aanspreken. Ik rijd liever in een wat grotere bak, een box huren MOET mogelijk zijn.
- de jury. Er zijn bepaalde jury's waar ik voorkeur voor heb en bepaalde jury's waar ik liever niet door gejureerd word.
- Paintshows en Quartershows probeer ik altijd te starten. Er zijn er niet megaveel van, bovendien vind ik ze altijd erg gezellig en rijd ik voor de puntjes Lachen

Roxanneheij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:45

Ik wil gewoon alles startten hahaha maar ben ook afhankelijk van mn vader omdat ik dus geen E rijbewijs heb.
Ook rijd ik het liefst in de buurt, maar dat is de laatste tijd geen probleem meer. Er komen steeds meer WRAN wedstrijden en ik vind dat geweldig!!!

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:57

Hoi,

Volgens mij zijn hier al topics over maar dat had je waarschijnlijk al gezien?

Ik ga over het algemeen genomen naar wedstrijden die een beetje in de buurt zijn maar is een wedstrijd leuk en goed georganiseerd dan wil ik daar wel verder voor reizen.

Met leuk bedoel ik een goed sfeertje, aardige behulpzame mensen.

Met goed georganiseerd bedoel ik o.a. :
-het ongeveer nakomen en het kunnen melden van starttijden (en daar schort het nog veel te vaak aan naar mijn mening!!!)
-goede inrij en wedstrijdrijbak
-indeling van klassen

Ik heb bijvoorbeeld 19 juni gekozen voor de wedstrijd in Simonshaven ipv de wedstrijd op de Kalverhoek. Ik ben nog nooit in Simonshaven geweest maar "geef ze het voordeel van de twijfel". De vorige keer op de Kalverhoek kreeg ik geen duidelijke tijd voor mijn eerste onderdeel. Op de dag van de wedstrijd bij aankomst kreeg ik een tijd maar deze klopte dus werkelijk voor geen meter. Daar sta je dan met je nette pakkie aan, je paard helemaal netjes gepoetste en gewassen, een uur of twee te wachten.

En leuke prijzen zijn uiteraard ook meegenomen Knipoog maar is niet mijn hoofdcriterium.

Groetjes,

Bianca

RedKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:17

hallo,

voor mij gelden de meeste redenen die ook al genoemd zijn;
* 1 wedstrijd in de maand vind ik meer als zat ivm kosten e.d.
* als ik moet kiezen tussen twee wedstrijden dan kies ik de dichtsbijzijnde wedstrijd.
* prijzen, jury, enz maakt me niet zoveel uit
* beetje afhankelijk of groom mee kan, ga niet in me eentje naar een wedstrijd

Al met al zijn dit geen redenen waar een organisator van een wedstrijd wat mee kan.

Soxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:43

Ik vind het gewoon leuk om wedstrijden te rijden en te toetsen waar mijn paard en ik staan in africhting etc.
Ik plan het wedstrijdseizoen zo dat ik in ieder geval de Nederlandse shows kan starten als support voor de bestuursleden van mijn vereniging(AAHCH) die erg hun best doen om voldoende mooie shows voor ons te organiseren. Verder start ik een aantal keer in Duitsland vanwege de grotere competitie en de mogelijkheden daar meer punten te behalen. Bovendien zijn de Duitse shows waar wij starten heel erg gezellig. Ook heb ik toch wel ambities op Europees niveau, dus zolang mijn paard er ook nog lol in heeft.............
Ik vind de competitie in de International Top Ten van de ApHC erg leuk en kicken wanneer we als Nederlanders daar aansluiting kunnen vinden (daarmee bedoel ik alle NEderlandse appie-ruiters die daar geplaatst worden)
Verder is het een uitdaging om nog ieder jaar een nieuw onderdeel erbij te doen, dit jaar Hunter. Zodat mijn paard en ik uiteindelijk echt all round kunnen zijn.
En ja, het kost een klap geld, maar daar werk ik dan met plezier wat extra voor. Vandaar ook de planning.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:50

- Voornaamste reden voor mij is geld.. alles bij elkaar kost een wedstrijd heel wat en ik start dan graag een wedstrijd waarbij ik weet dat er wat puntjes te behalen zijn dan dat ik voor de lol ergens ga starten waar maar 3 deelnemers zijn in een klasse (of ik die punten wel of niet haal is dan weer een 2e Knipoog )
- Verder ben ik nu nog wel afhankelijk van iemand die me wil rijden, ga binnenkort mijn E halen, maar nu moe ik dus altijd iemand regelen, gelukkig wil er altijd wel iemand mee Lachen
- De afstand maakt me niet zoveel uit, ik rij liever wat verder voor een goede wedstrijd dan 1 dichtbij waar ik me niet plezierig voel
- Ik heb graag wel iemand bij me die weet waar hij/ zij mee bezig is, een goede groom is in mijn ogen een MUST... In mijn eentje alles moeten doen op een show vind ik vreselijk, helemaal op het NK ofzo!!! gelukkig heb ik er 1 die alles precies weet en doet hoe ik het wel.. ik kan me er namelijk heel druk over maken dat kleine dingen verkeerd gaan, heb al genoeg aan mijn eigen wedstrijdzenuwen Tong uitsteken (zelfs na 5 jaar wedstrijdervaring nog steeds Knipoog ) Gelukkig is mijn groom zelfs zo lief om vrij te vragen als ze per ongeluk moet werken op een datum als ik wil starten Haha! en als zij niet kan zorg ik dat ik iemand anders mee heb waar ik van opaan kan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:28

Ik heb het afgelopen jaar aardig wat gestart, en ik merk dat ik nu wat selectiever ga worden in waar ik ga rijden.

In tegenstelling tot wat ik vaak lees, begint reisafstand eigenlijk steeds minder belangrijk te worden. Ik begin een voorkeur voor bepaalde organisaties te krijgen en dat heeft vooral te maken met een stukje planning. Ook heb ik liever de wat grotere wedstrijden nu, stomweg omdat er dan meer deelname en dus concurrentie is (ik wordt eerlijk gezegd liever tiende van de dertig dan 2e van de 6, is dat raar? ). En nu ik wat meer jury's heb meegemaakt, heb ik daar ook zo m'n favorieten bij zitten. Overigens zijn dat niet automatisch degenen waarbij ik goed geplaatst ben geweest. Heeft meer te maken bij een 'gevoel' --> of ik me (na het zien van de video thuis) kan vinden in plaatsingen, of er een vakkundige toelichting te krijgen is, of de omgang vanuit de jury prettig was, of hij/zij zich een klein beetje aan tijdsschema's kan houden etc etc.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 23:03

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de beweegredenen van wedstrijdruiters. Zelf heb ik nog niet zoveel show-ervaring Bloos , maar ik wil de redenering mbt mijn "rooster" best in de groep gooien Haha!
- reistijd binnen 2 1/2 uur
- iig double judged als ik ver moet reizen
- stalling (grootste kostenpost) moet een beetje binnen de perken blijven; anders kortere reistijd, zodat ik op 1 dag op en neer kan
- shows te plannen zodat ik er eentje per maand heb

Wat ik dit jaar jammer vind bij de Paints is dat het NK en het EK zo dicht op elkaar zitten. Heb al van verschillende mensen gehoord dat ze gaan kiezen ipv allebei te doen.

Vwb de Nederlandse Paintagenda: daar zat een groot gat tussen de eerst show (april) en de eerstvolgende (juli). Woon je in het oosten des lands, dan is dat gat makkelijk op te vullen met Duitse shows, maar voor de rest van NL kan ik me voorstellen dat je om die reden de eerste show laat voor wat hij is.

Een andere beperking waar ik tegenaan loop is dat ik met mijn tweejarige breeding stock geen showmanship kan starten. Niet bij de Paints, omdat voor BS alleen open wordt uitgeschreven. Niet bij de WRAN, omdat je daar alleen met een 3-jarige mag starten. Terwijl SAH voor een 2-jarige juist zo leuk kan zijn. Voor mij dus een reden om geen lid te worden van de WRAN. Daarom gooi ik het nu op Paint shows, waar ik iig kan halteren zodat zowel Shane als ik wat wedstrijdervaring op kunnen doen. Dikke kans dat ik dat gewoon zo blijf doen als hij drie is, omdat de Duitse shows wel erg gezellig én goed georganiseerd zijn ...

NL Paintshows start ik overigens sowieso, tenzij ik echt niet kan.

cowboyinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:45

Ik zou het liefste alle wedstrijden starten , maar de tijd ontbreekt en wat in dit topic ook steeds naar voren komt is het kostenplaatje.
Met name de rassenshows zijn toch wel prijzig, het is vaak toch ver weg en dan ben je eigenlijk al verplicht om een box te huren. Als je dan ook nog aan verschillende onderdelen mee wilt doen, word het toch wel kostbaar.
Het is voor de meeste onder ons toch een hobby en moet wel betaalbaar blijven vind ik

dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:25

Als je wilt barrelracen ?? gratis starten in oenkerk (frl.) zit nog een leuk feest aanvast ook. 25 juni vanaf 18.00 uur. zie op forum teampenning en barrelrace.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:14

- welke onderdelen er uitgeschreven worden
(vaak zit barrel race er niet bij)
- grootte en grond v/d arena

Reistijd maakt me niet zoveel uit
maar k wil t wel graag genoeg van te voren
weten om een wedstrijd goed in te plannen
als t verder weg is Lachen

shellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 21:50

cowboyinneke schreef:
Met name de rassenshows zijn toch wel prijzig, het is vaak toch ver weg en dan ben je eigenlijk al verplicht om een box te huren. Als je dan ook nog aan verschillende onderdelen mee wilt doen, word het toch wel kostbaar.
Het is voor de meeste onder ons toch een hobby en moet wel betaalbaar blijven vind ik

Onze laatstse show (die is afgelast vanwege te weining deelname) hadden we een double pointed show voor een bedrag waarvoor je normaal 1 jury had gehad en nog hadden we te weinig deelname. Je gaat je dan echt afvragen wat doen we fout??? Dus het is niet alleen het kostenplaatje wat meespeelt bij de deelnemers

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:16

shellybelly schreef:
Onze laatstse show (die is afgelast vanwege te weining deelname) hadden we een double pointed show voor een bedrag waarvoor je normaal 1 jury had gehad en nog hadden we te weinig deelname. Je gaat je dan echt afvragen wat doen we fout??? Dus het is niet alleen het kostenplaatje wat meespeelt bij de deelnemers

De timing, gok ik.
De paarden waren nog niet helemaal uit hun wintervacht (ik was wel gekomen, maar zat hier wel mee) en er zat een "gat" in het programma tot de volgende show.

Dit is mijn redenering, dus maar een gok. Iemand mee eens/oneens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:24

Ik vond de verdeling van de shows hier in de regio dit jaar ook een beetje typisch. Soms ineens weken achter elkaar wedstrijd, dan weer een groot gat in de planning... Tja, en dan ga je keuzes maken wat je wel en niet gaat starten. Dat hoor ik van andere ruiters ook. Ik kom zaterdag niet, want volgende week is er een wedstrijd die voor mij nog veel dichterbij is. En voor een hoop ruiters is het budget EN de privetijd niet toereikend om elk weekeinde op wedstrijd te gaan.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:49

Citaat:
Ik begin een voorkeur voor bepaalde organisaties te krijgen en dat heeft vooral te maken met een stukje planning.

Ik ben wel benieuwd waaruit jouw keus uit organisaties bestaat?

Zelf vind ik de volgende punten in die mate van belangrijk:

- of het dichtbij is, als het verder is moet lokatie wel super zijn!
- of mijn paard er klaar voor lijkt (schijn kan bedriegen Bloos )
- of ik de lokatie ken
- of de lokatie ruim is (vooral om in te rijden)
- of het in de planning past (in de ruimste zin van het woord)

Minder belangrijk vind ik dingen zoals inschrijfgeld, welke jury, welke organisatie, en nog beter is natuurlijk als er leuke prijzen te winnen zijn! En als het prijzengeld dan hoger is, maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Wel vind ik het vervelend als lidmaatschap verplicht is. En als het programma met starttijden is aangegeven is natuurlijk ook prettig.

En 's winters ga ik niet graag met een trailer op stap als het vriest maar dat lijkt me logisch. En als ik een slechte ervaring heb op een bepaalde locatie ga ik niet snel terug.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 10:43

Omdat wedstrijden rijden niet goedkoop is, start ik hooguit eens per maand. Ik probeer in elk geval de appaloosa-shows in Nederland mee te pikken, en vul de rest op met WRAN-shows. Redenen om ergens te starten zijn dan of ik kan (heb ik niets anders te doen dat weekend en of mijn vriend thuis is om op onze dochter te passen), waar het is speelt ook wel mee, maar is niet de hoofdreden. Bepaalde locaties/organisaties vind ik fijn en die hebben dan dus de voorkeur, maar ook dat geeft niet de hoofddoorslag.

hmmmm...eigenlijk denk ik dat je niets aan mijn antwoord hebt zo...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:19

shellybelly schreef:

ik denk dat in dat geval ook meespeelt dat de show net in een tijd viel waarop de meeste merries net een veulen hadden of nog hoogdrachtig waren.
en een heel veel willen niet met een jong veulen naar een wedstrijd. vanwege de stress al, maar ook omdat het veel extra geregel is. een extra groom om het kind vast te houden als mams moet starten, of extra kosten van een box ed.

voor mij, zoals al door velen aangegeven, het kostenplaatje, de afstand (helemaal met een veulen erbij), de conditie van het paard. en heeft het, gezien de trainingstand, wel zin om naar een wedstrijd te gaan (die is bij mij nu 0 Haha! dus voorlopig ga ik nergens heen)

tevens viel het me ook op dat de laatste maanden er ineens veel wedstrijden waren en dan ineens weer heel weinig.
ik denk dus dat de timing van wanneer een wedstrijd veel uitmaakt.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:26

Het kostenplaatje blijft meespelen bij mij. Ik vind de prijzen van de boxen meestal erg duur. Ik begrijp wel dat het niet anders kan om uit de kosten te komen als er bijv. een grote tent gehuurd is met boxen.
Als je 4 onderdelen mee doet en een box huurt ben je gemakkelijk 200euro kwijt. Dit vind ik op den duur echt te veel. Voor de punten rij ik (nog) niet , ik vind het net leuk om 'iets' terug te krijgen. Al is het een weihalster. Een beker is leuk maar een deel inschrijfgeld terugverdienen vind ik persoonlijk nog leuker...dat geld kan dan weer gespendeerd worden aan een extra les of een extra wedstrijd.
De afstand speelt ook mee en de samenstelling van het programma! Ik vind het wel fijn als bijv. de onderdelen binnen 1 klasse zich opvolgen. Hoef je niet de hele dag lopen te stressen en kan je na je proeven zelf nog wat van de wedstrijd genieten.
De ruitersport is nu eenmaal duur maar het valt me op dat 'onze wedstrijden' over het algemeen duurder zijn dan mijn vriendin die dressuur rijd. soms vraag ik me af hoe dat komt....zijn onze judges zo duur of mag je een westernwedstrijd en een dressuurwedstrijd niet vergelijken? Zij betaalt slechts een paar euro voor een plaatselijke wedstrijd...wij betalen dat al minstens als 'office charge'. Op 1 zelfde manege komt het zelfs voor dat als er dressuurwedstrijd is de boxen maar 15euro kosten, bij een westernwedstrijd minstens het dubbel...
Ik vind het wel jammer wanneer er weinig inschrijvingen zijn op een wedstrijd want de organisatie steekt er zooo veel tijd en ik kan me wel voorstellen dat ze zich dan afvragen wat de wedstrijdruiters nu eigenlijk willen....
Ik denk dat iedereen elke wedstrijd wel zou willen doen maar dat het gewoon niet mogelijk is en dit door allerlei factoren die al opgenoemd zijn: afstand, kosten, geen eigen vervoer, niet klaar zijn, ....Zo vind ik het jammer dat die wedstrijd in Herock niet meer doorgaat...deze was wel betaalbaar én ontzettend gezellig!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:37

Misschien wordt er in de dressuur meer gesponsord? 't Is maar een wilde gok hoor, ik zou het niet weten, maar dat kan natuurlijk ook nog een reden zijn dat het bij ons allemaal duurder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:59

Roos1 schreef:
Citaat:
Ik begin een voorkeur voor bepaalde organisaties te krijgen en dat heeft vooral te maken met een stukje planning.

Ik ben wel benieuwd waaruit jouw keus uit organisaties bestaat?

Is kwestie van een beetje ervaring met wie welke wedstrijd organiseert. De een heeft het gewoon wat beter in de greep dan de ander. Dat betekent dat ik voor volgend wedstrijdseizoen beter zal gaan kijken welke wedstrijd ik rijd. Dus als ik nu 2 jaar ervaren heb dat een bepaalde wedstrijd niet lekker loopt/matig bezocht wordt/voor geen meter deugt qua tijdsplanning, en een andere wedstrijd verloopt veel meer naar mijn smaak, ik dan wedstrijd 1 zal skippen uit m'n agenda en wedstrijd 2 zal rijden.
Je krijgt gewoon een bepaalde voorkeur. En als je in de wedstrijdkalenders kijkt, zie je toch dat e.e.a. soms dicht op elkaar zit qua planning. Ik ga volgend jaar gewoon anders plannen. Beter verdeeld, beter georganiseerde wedstrijden, en dan desnoods maar wat verder weg qua reizen.