[WN] Wat kan ik vragen voor mijn westernzadel (te koop)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tittel

Wat kan ik vragen voor mijn westernzadel (te koop)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 15:36

Ik heb een (merkloos) westernzadel. Hij is bruin, ziet er nog heel goed uit en inclusief beugels, singel en westernpad. Omdat ik zelf niet met dit zadel rijdt en hij alleen maar in de kast hangt onder een zadelhoes wil ik hem wel verkopen.

Wat kun je nu ongeveer voor een 2dehands westernzadel vragen?

Toekie

Re: Wat kan ik vragen voor mijn westernzadel (te koop)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:38

Heb je foto's?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:38

Hoe snel wil je het kwijt Lachen

Om redelijke info over een prijs te kunnen geven moeten we wel wat meer weten over dit zadel. Diverse foto's (met maten) zijn een must.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 15:45

Hij hoeft niet op stel en sprong weg, maar als ik er toch niks mee doe kan ik er beter iemand anders blij mee maken. Zo heb ik weer wat extra geld om bij een ander nieuw zadel te doen.

Ik zal vanavond even een paar foto's maken.

Zeg maar wat je weten wil, haha. Wat voor verschillende foto´s kan ik ht beste nemen en waar moet ik de maten van opmeten?

Klinkt misschien stom, maar heb totaal geen verstand van westernzadels. Heb het zadel voor een vriendin gekocht, maar die zag er door omstandigheden vanaf. Nu zit ik met het zadel. Ze heeft er misschien 5 keer meegereden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:01

Afbeelding
De donkere blauwe lijn geeft de zitting maat aan
De lichtere lijn de ruimte voor je bovenbenen.

Afbeelding
De eerste lijn (12cm) is voor de breedte direct op de schoft
De 2e lijn tussen de concho's (deze loopt iets scheef Knipoog ) voor de ruimte bij de schouders. (Dit zadel is erg smal.)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:06

't Is maar net wat de gek d'r voor geeft zeggen ze altijd en zo is het ook... Ik heb al drie jaar een Billy Cook zadel te koop, ben al twee keer in prijs gezakt (terwijl ik al helemaal niet belachelijk veel vroeg) en op dit moment is het voor de kwaliteit van m'n zadel zelfs aan de lage kant en nog ben ik het niet kwijt... Verder zakken vertik ik, dan laat ik het nog liever voor de sier in de kamer liggen ofzo.
Er moet net iemand zijn die jouw zadel leuk vind en vooral, op wiens paard het past...

Om de kwaliteit van jouw zadel te bepalen zou je ook even een foto van de zijkant moeten plaatsen...
Zo te zien is het trouwens niet merkloos, op de latigoholder staat een merkteken.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:13

Francis schreef:
Zo te zien is het trouwens niet merkloos, op de latigoholder staat een merkteken.

Zijn voorbeeldfoto's volgens mij. Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:18

Klopt, dit zijn 'mijn' foto's , dus niet van het betreffende zadel Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 17:21

Ja, ik zie het nu ook...sorry... ben er niet helemaal bij met m'n hoofd de laatste dagen, te veel zorgen om m'n 'kind'...
Maar had ik het toch goed gezien dat dát zadel niet merkloos is Tong uitsteken Clown

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 08:30

Door omstandigheden (paard in de wei met dik been) ben ik vergeten foto´s te maken en te meten. Zal het vanavond even doen en dan hier even plaatsen.

Bedankt voor de tips tot nu toe.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 08:36

Het verkopen van mijn westernzadel zit er niet meer in. Het is nu een verzekeringskwestie geworden. Zadel in goed vertrouwen uitgeleend om te passen, maar in 3 stukken (finaal kapot) terug gekregen. Is niet meer te repareren.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:50

nou daar ben je lekker mee. Hoop dat het netjes opgelost wordt.....

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 09:20

Dat hoop ik ook. Wil er niet teveel bij inschieten.

Weet iemand hoeveel geld er per jaar ongeveer afgeschreven wordt op een zadel? Dit i.v.m. de verzekering. Ik heb het zadel in december 2003 gekocht voor 450 euro. Wat zou ik er ongeveer van de verzekering minimaal voor terug moeten krijgen? Repareren is echt geen optie, aangezien het zadel in 3 stukken ligt en helemaal beschadigd is.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:24

Wat is er in ***snaam mee gebeurd dat het in 3 stukken is????? Heeft het paard er mee gerold, achter een hek blijven haken, of hebben ze er per ongeluk een kettingzaag doorheen gehaald???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:35

Per jaar moet je toch wel op dik 10% rekenen.
Maar ik weet niet of je -verzekeringstechnisch- moet uit gaan van jouw aanschafwaarde, maar van de nieuwwaarde en de leeftijd.

Verder maakt het uit of je 'geïndexeerd' verzekerd bent, dus dat de nieuwwaarde en de prijsstijgingen worden ingecalculeerd.

Ik vraag me ook wel af wat er met dat zadel gebeurd is. 'Goed vertrouwen' krijgt zo wel een deuk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:26

Tja, dat een nieuw zadel van 450 euro niet van de allerhoogste kwaliteit is lijkt me logisch, maar in drie stukken?? Dan moet je toch wel je best doen volgens mij...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:42

Da's mooi balen (om het zacht uit te drukken). Tsjonge, hoe krijgen ze het voor elkaar.

Ik ben eigenlijk alsnog benieuwd naar foto's (van hoe het er nu uit ziet)! Bloos

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 11:24

Mijn ouders hebben de pony (haflinger) voorbij zien komen. Ook andere mensen hebben de pony in rengalop door het park zien komen. Het hoofstel was kapot en het zadel hing onder de buik. Het zadel is dus gaan schuiven (ze had de singel voor onder de buik (koordsingel) aan de achterkant zitten en de leren singel voor de achterzijde op de plek waar je singel hoort. Hoop dat ik het zo begrijpelijk uitleg. Pony is dus met de benen in het zadel/beugels gekomen en hierdoor is het zadel in stukken getrokken. Mijn ouders vonden onderweg een stuk zadel en de pony stond helemaal over haar toeren bij de wei met het stuk zadel nog onder de buik. Wonder boven wonder is er met het meisje niks aan de hand en heeft de pony alleen schuurplekken.

Het is een merkloos zadel, dus de aanschafwaarde is gelukkig niet zo hoog. Daarbij komt ook nog eens dat ik het zadel gekocht had voor iemand anders. Ik wil er natuurlijk niet bij in schieten, dus hoop dat de verzekering me gunstig gezind is. Heb het zadel zelf niet vezekerd hiervoor (uitlenen), dus het wordt door haar (meisje die het zadel heeft geleend) ingediend bij haar eigen verzekering.

Ik zie het wel. Hoop natuurlijk dat het meevalt. Hoop toch wel minimaal 250 euro er voor terug te krijgen, anders heb ik wel heel erg veel verlies in een kleine 1,5 jaar.

Ik zal even kijken of ik een foto kan maken. Kunnen jullie even zien wat er nog van over is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:31

Jeetje wat een horrorverhaal. Ik begrijp nu wel dat het zadel kompleet kapot kan zijn. Hopelijk komt de pony snel over zijn angst heen.

En over de manier van opzadelen Huilen Huilen

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 11:57

Ik had het zadel in goed vertrouwen uitgeleend (was zelf op cursus en ze kwam het zadel halen bij mijn moeder) en ze vertelde dat ze ervaring had met westernzadels. Ze heeft haar verzorgpony bij ons in de wei staan. Ze wil ook graag een westernzadel kopen en daarom mocht ze die van mij proberen. Ze heeft dus nog nooit met een westernzadel gereden en al helemaal geen verstand van het opzadelen. En het ergste is nog wel dat ze ermee naar de jaarmarkt in ons dorp wilde gaan om kinderen op de pony te laten rijden met het westernzadel. Had er niet aan moeten denken dat dit op de markt gebeurt was.

Als ze me nou ook gewoon even had gevraagd om haar uit te leggen hoe je opzadeld. Dan was dit vast nooit gebeurt.

We weten nog niet helemaal zeker wat er nu precies gebeurt is. Haar verhaal is nogal warrig. Ben wel blij dat haar vader alles goed wil regelen en hoop dat de verzekeringsmaatschappij het ook netjes afhandeld.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:46

O o o o, wat kunnen mensen soms dom zijn.... gelukkig zijn er geen echt ernstige ongelukken gebeurd.