[WN] POLL: cap verplichting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je als westernruiter nog komen op een show, clinic of training als je daar verplicht een CE-gecertificeerde cap op moet?

Nee, onder geen voorwaarde zet ik een cap op, dan doe ik niet meer mee.
18 (16%)
Ja, als het echt moet start wel shows met cap, maar trainingen en clinics doe ik dan niet meer mee.
10 (9%)
Ja, Ik laat me niet tegen houden door de verplichting een cap te dragen.
82 (74%)

Totaal aantal stemmen: 110

PeppySan

POLL: cap verplichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 13:39

Ik zeg niet dat dit verplicht is!!!! maar wil wel eens de meningen peilen voor als ze een capverplichting echt door gaan zetten.
Dan weet ik of het nog zin heeft om iets te organiseren.

Het gaat dus niet over de vraag of het al dan niet verplicht zou moeten worden met cap te rijden, maar om de vraag of je nog naar georganiseerde activiteiten toe zou gaan als je daar verplicht een cap op zou moeten.

Anoniem

Re: POLL: cap verplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:43

Als ze een cap verplicht stellen, prima, dan doe ik wel mee met cap!

En anders beslis ik zelf wat ik doe, cap/hoed/niets op... dat is dan mijn eigen verantwoording, maar als het moet zet ik die cap wel op hoor!

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:19

Als het idd echt verplicht gesteld wordt, dan doe ik mee met een cap. Het zal niet iets zijn waardoor ik geen wedstrijden meer zal starten.. maar ik vind het wel een "western-outfit-verstorend" iets als het idd verplicht gesteld zou worden...!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:22

Veiligheid vind ik heel belangrijk. Dus ik vind het prima als er een verplichting zou komen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:24

ben het eens met de reacties voor mij. Het is alleen maar goed als
er zo'n verplichting zou komen. Veiligheid is heel belangrijk in de paardensport.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:38

ook mee eens Lachen veiligheid is het belangrijkste
maar verplichting vind ik niet noodzakelijk. Het
zou al fijn zijn als je m op mag !

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:38

Voor clinics e.d. zou ik em ook zonder verplichting al wel dragen... Op wedstrijden... tja, dan ben ik toch wel weer een trut... het oog wil ook wat en zo'n cap is nou eenmaal niet charmant. Als'ie verplicht wordt zal ik em wel opzetten, maar misschien dat ik dan voor de wedstrijden toch op zoek zou gaan naar een helm voor in een hoed ofzo...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:57

Als het verplicht gesteld wordt rijdt iedereen ermee en valt het dus niet meer op.
Ik zou het niet erg vinden hoor, wel zo veilig.
Kan je hoed ook niet meer afvliegen;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:43

Ik vind het geen probleem dat bijvoorbeeld de beginners en jeugd een cap moeten dragen tijdens de wedstrijden, maar ik vind als je amateur/open start toch met wedstrijden gewoon een hoed moet dragen. Op clinics vind ik dat ieder dat voor zich moet weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:47

Ik zou het alleen maar heel verstandig vinden.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:09

Wat mij betreft mogen ze het als keuze geven,wel of geen cap.
Maar niemand moet gaan vertellen dat het verstandig is of veilig of wat dan ook.Want dat in pure onzin.
Ik heb nog nooit zo een ding op gehad en zal het ook nooit doen,maarja dat is persoonlijk Cool
ook heb ik nog nooit iets meegemaakt of er van gehoort dat er ongelukken zijn gebeurt tijdens een show omdat er geen cap werd gedragen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:10

ondanks dat ik het verschrikkelijke ondingen vind en het geen gezicht vind op een wedstrijd zal ik toch aan de verplichting gaan voldoen. Iedereen is dan de klos dus....gedeelde smart...
Ik laat me niet weerhouden om trainingen en clinics te volgen als ik toch zo'n dop op mn kop zou moeten, want die trainingen of clinics vind ik belangrijker dan of ik voor paal loop... maar langer ophouden dan nodig is zal je mij niet zien doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:31

Ik moet hem zowiezo op aangezien ik 17 ben. Maar als ik 18 ben zal ik hem nog altijd dragen, en ik voel me absoluut niet anders als ik er wel een opheb. Juist andersom, ik voel me heel kaal zonder cap! Ze zitten lekker en het is niet zo'n grote moeite om hem op je hoofd te zetten. Ik heb trouwens ook genoeg te danken gehad aan mijn trouwe capjes om er voortaan altijd een op mijn bolletje te hebben...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:35

Sassy77 schreef:
ook mee eens Lachen veiligheid is het belangrijkste
maar verplichting vind ik niet noodzakelijk. Het
zou al fijn zijn als je m op mag !

hier idem dito. verplicht is niet noodzaak. maar mogen wel.

mocht er wel een verplichting komen heb ik em gewoon op. maar dat was jou wel bekent peppy Haha! Knipoog
zei de gek die vrijwel altijd met zo'n ding op rijd (en ja ik ben nogal gesteld op mijn hoofd, al zit daar alleen maar zaagsel in) Clown Cool

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:37

Ik weet vrijwel zeker dat ik zelf voor de veiligheid tijdens mijn eerste wedstrijden een cap zou dragen als dat zou mogen. Ik zal niemand er op aankijken wanneer hij/zij geen cap draagt in de ring, mocht het gewoon worden toegestaan, maar ik vind voor mezelf dat veiligheid voor 'uiterlijk vertoon' (om het maar even zo te zeggen) komt. Ik zou het in ieder geval een fijn idee vinden wanneer veiligheidscaps worden getolereerd op het wedstrijdterrein (en dan bedoel ik dus van de federatie en organisators), een verplichting vind ik niet zo zeer nodig.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:42

Ik rij dan geen wedstrijden en doe niet mee aan clinics of wat dan ook. Maar ik zal het gewoon dragen als het verplicht is. Ik ga daar niet zo veel problemen over maken.

@Miss_Montana, ik ben dan nog geen 18 maar ik rij zonder cap op dit moment Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:50

Ik moet het van mijn manege pas boven 18 mag je zelf kiezen Tong uitsteken En ook mijn verzekering, als ze ernaar vragen en er komt uit dat ik geen cap ophad ben ik de klos.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:30

ik zou niet meer zonder willen rijden, ik voel me absoluut niet meer veilig op een andere lokatie als ik niet mijn cap op heb.
als je er echt een keer goed vanaf gevallen bent en je ziet wat je cap heeft tegengehouden, dan..... maar goed ieder moet het voor zich zelf weten, maar heb dan wel respect voor diegene die hem wel wil dragen in de bak en ga niet allerlei opmerkingen naar iemands hoofd gooien

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:46

Ik rij zelf altijd zonder cap, deze ligt netjes in de kast. Als het verplicht wordt zal ik hem moeten dragen, maar ik vind dat dit iets is voor ieder persoonlijk, dus geen verplichting.
Als je wedstrijden rijdt vind ik dat je er zeker van moet zijn dat je je paard onder controle kunt houden, natuurlijk kan er altijd iets gebeuren, dat spreekt voor zich, het blijven dieren.
Wat ik me wel afvraag is of de cap ook verplicht is bij ZZ (of Z) dressuurruiters, waar ze ook met hoed rijden op de wedstrijden.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:10

Ik heb jarenlang zonder cap gereden en ook de noodzaak er nooit van ingezien.
Maar nu wel, misschien omdat je wat ouder wordt, kinderen hebt en een eigen bedrijf en je realiseert wat het betekend als er iets met je gebeurt.
Ik heb nu een nieuw jong paard en ik heb ook een cap gekocht. Hoewel hij heel braaf is rij ik hem toch met cap op. Ook de eerste keren op een wedstrijd en in het bos zal ik hem, zeker met losrijden, met cap op rijden. Gewoon voor de veiligheid.
Als ik Silvester nog eens start of in het bos rij, dan heb ik geen cap op. Maar ook dan zou het altijd nog eens verkeerd kunnen gaan.
Afgelopen weekend, tijdens een bosrit. Ik reed met Silvester in een rustige handgalop. Hij struikelt, kan zijn balans niet meer terugvinden en voor ik er erg in had lagen we samen op de grond. Dit liep gelukkig goed af en we hebben er beide niets aan overgehouden, maar het had ook anders kunnen gaan. (bv. als de bomen iets dichter bij waren geweest). Dan heb je met een cap toch wel een extra bescherming.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:45

Ze zijn lelijk, warm, jeuken op je hoofd, ik draag ze bij voorkeur nooit, maar als hst moet zet ik er eentje op. Als ik ga springen zet ik er altijd een op en bij een paard dat ik niet ken/vertrouw idem. Kortom: ik zou me niet laten weerhouden.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:06

Veiligheid vóór alles, toch? Maar je rijdt toch gewoon altijd op eigen risico? Ook op wedstrijden? Ik vind dat mensen dat gewoon zelf moeten weten Knipoog Eigen keus, maar als het verplicht werd zou ik het ook gewoon doen hoor. Op wedstrijden waar ik kijk vind ik het wel heel leuk om dan mensen helemaal compleet in westernoutfit te zien Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:31

Ik vind het oerlelijk en het zit ook niet echt ok.

Maar ik laat me er niet door weerhouden Knipoog

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:24

ik haaaaaat caps! ze zijn zweterig, lelijk en onhandig, en als het erg warm is krijg ik er hoofdpijn van! ik zal er altijd alles aan doen om ze niet te hoeven dragen.

Maar ik snap wel dat het voor de veiligheid is en ik zou het een goede zaak vinden als ze verplicht zouden zijn. Het is alleen erg jammer dat ik er dan ook een op moet.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:24

Ik ben geen ruiter, slechts een toeschouwer en moeder van een ruiter. Een ruiter die overigens niet uit "vrije wil" een cap draagt. Maar toch wil ik hier even op reageren. Ik zou het echt zonde van het plaatje vinden als er op wedstrijden caps ipv hoeden gedragen zouden worden. Tevens heb ik zowiezo iets tegen alles wat je verplicht wordt om je eigen veiligheid. Laat ieder dat voor zichzelf bepalen. Er is immers helemaal niks in het leven zonder risico's. Als je een stap verkeert zet kan je ook je enkel breken. En als je alle risico's tijdens de paardensport wil beperken kom je er niet met alleen een cap. Wat te denken van rugletsel en gebroken ledematen? Dan zouden alle ruiters als ridders gekleed moeten gaan. Dat zou er misschien niet eens zo heel gek uitzien, in een harnas! Cool