[WN] Westernles voor jong kind omgeving Bergen op Zoom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Christina

Westernles voor jong kind omgeving Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 06:51

Een collega van mij zoekt voor haar zes jarige dochter een manege waar dat meisje western les kan nemen. Kent iemand een stal/manege in Bergen op Zoom of omgeving waar dat mogelijk is?

Alvast bedankt.

crazycactus

Re: Westernles voor jong kind omgeving Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:21

6 jaar, is dat niet een beetje jong..... Dan mogen ze wel een klein westernzadel hebben, want zo jong passen ze nog niet eens in een 15 inch.

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 13:45

Ach, in Amerika zijn er ook kinderen die al met 4 jaar alleen op een Quarter zitten, dus waarom zouden kinderen in Nederland altijd eerst met Engels rijden moeten beginnen.

Jong geleerd is oud gedaan!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:40

Oh maar ze hoeven van mij niet eerst engels te leren rijden, liever niet eigenlijk. Maar ik zie dat die jonge kindertjes (mijn zoon is 5 en de dochter van mijn vriendin 7) maar moeilijk omgaan met de informatie. Soms is het begrip links en rechts nog niet zo duidelijk. En dan blijft het toch bij een beetje rondhobbelen. Ik denk dat 10 een goede leeftijd is om te starten met echt paardrijden, maar het is natuurlijk meegenomen als ze al wel balans hebben ed. Maar om echt serieus te gaan lessen, en zeker op een brede quarter is het toch wel moeilijk qua beenhulpen en zo. Ik heb zelf 2 hele lieve westernshetjes (maar woon helaas niet in de buurt) en 2 kinderzadels. Ik laat mijn zoontje wel rijden maar echt lesgeven gaat moeilijk (hij heeft waarschijnlijk pdd-nos en dat maakt het nog moeilijker), maar aan de longe of buiten aan het halstertouw naast mijn paard gaat heel goed en vind hij helemaal geweldig.
Maar in iedergeval succes met zoeken!!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:07

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:24

Speciaal voor deze leeftijds groep tot zo'n tien jaar geven wij lessen.
We hebben diverse kinder western zadels liggen.
En inderdaad je kan ze niets leren wat links en rechts betrefd, maar uit de reactie van sommige ouders vinden ze het bij ons leuker als toen op die engelse manege, waar alles moest, staan zit en zo.
Wij zijn vooral bezig met spelen met die kinderen, zodat ze leren omgaan met paarden en het gevoel krijgen, willen ze joggen dan gaan ze joggen, willen ze slalom om de pionnen dan doen we dat en zo spelenderwijs leren die kinderen de gangen en sturen. We leggen ze uit hoe het sturen werkt en de meeste paarden reageren ook alleen als ze het goed doen.

Oja en we nemen maar maximaal 2 kinderen in een les en niet 8 zoals bij de engelse maneges.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:30

Christina schreef:
Ach, in Amerika zijn er ook kinderen die al met 4 jaar alleen op een Quarter zitten, dus waarom zouden kinderen in Nederland altijd eerst met Engels rijden moeten beginnen.

Jong geleerd is oud gedaan!

Je moet erg oppassen met kinderen zo jong al echt laten paardrijden! Het is net zoiets als een 2-jarige inrijden.. een kindje van 4 of 6 is nog lang niet volgroeid... de groeischijven in bijv. de knie-gewrichten zijn nog lang niet volgroeid en een kindje heeft nog veel te veel kraakbeen overal zitten wat door bijv. te lang "wijdbeens" op een zadel zitten vervormen kan en daardoor kunnen er o.a. heupproblemen ontstaan op latere leeftijd. Plus dat zo'n kindje absoluut nog geen gevoel heeft voor onverwachte bewegingen van een paard (want hoe braaf ook, een paard kan altijd schrikken) en een klein kindje heeft ook nog geen goed evenwicht waardoor het er bij het minste of geringste af ligt!
Advies bij ons is om de kinderen pas echt te laten paardrijden als ze 8 of 9 zijn! Daarvoor kun je ze er best wel een x opzetten, maar absoluut geen half uur of uur de les in!
maar zoals je af en toe wel ziet, kindjes van 7/8 die al wedstrijdjes rijden met de A-pony's.. nou hoe slecht wil je het doen! laat staan de kinderen van 4 in Amerika op zo'n brede quarter Knipoog

(ik zeg dit vanuit mijn medisch oogpunt als fysiotherapeute zijnde!! Dus niet om tegen iemand aan te schoppen ofzo Knipoog Lachen )

(denk overigens aan de meisjes die turnen die op hun 18e helemaal versleten zijn en met allerlei braces om moeten lopen.. dat komt ook doordat ze er al op veel te vroege leeftijd heel intensief mee bezig zijn gegaan)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:53

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Mijn zoon begon over paardrijden te zeuren toen hij 3 1/2 was. Hij is op les gegaan toen hij 4 jaar was, eerst een half jaartje 1/2 uurtje per week, daarna 1 uur. Met 5 deed hij ook wedstrijden dressuur B en is hij zelfs rubriekskampioen geworden tussen kinderen tot 12 jaar. Dat links en rechts kan heel snel komen bij kinderen hoor. Hij is nu 20 en is in die 16 jaar er maar 1 jaar tussenuit geweest. Nu rijdt hij de laatste 4 jaar dagelijks 1 of meerdere paarden en mankeert niets aan knieën en heupen.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:34

Laika schreef:
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Mijn zoon begon over paardrijden te zeuren toen hij 3 1/2 was. Hij is op les gegaan toen hij 4 jaar was, eerst een half jaartje 1/2 uurtje per week, daarna 1 uur. Met 5 deed hij ook wedstrijden dressuur B en is hij zelfs rubriekskampioen geworden tussen kinderen tot 12 jaar. Dat links en rechts kan heel snel komen bij kinderen hoor. Hij is nu 20 en is in die 16 jaar er maar 1 jaar tussenuit geweest. Nu rijdt hij de laatste 4 jaar dagelijks 1 of meerdere paarden en mankeert niets aan knieën en heupen.

Uiteraard zijn er uitzonderingen Knipoog Ik bedoel het ook absoluut niet aanvallend ofzo, geef alleen mijn mening over hoe of wat...

Zelf zeurde ik ook al vanaf mijn vierde, maar mocht pas echt rijden toen ik 8 was.. ben er sindsdien ook bijna niet meer vanaf gekomen Lachen