Flyer is in april 3 jaar geworden. Door het vele grondwerk en zadelmak maken op jonge leeftijd, was het eerste contact tussen mijn zitvlak en zijn rug kinderspel...
Tijdens de eerste sessie(tjes) was hij enorm braaf; hoofdje laag, bocht nr links en rechts, WHO, ... Kortom alles ging vanzelf. Na enkele keren gereden te hebben, deden we ook kleine drafjes. Toen hield hij zijn hoofd wel erg hoog.
Mijn inziens 2 mogelijke oorzaken:
1. Pijn
2. paard is niet relaxed, vindt het akelig, is nog wat onwennig.
De eerste mogelijke oorzaak heb ik proberen uit te sluiten door een Air Ride pad te gebruiken.
De 2 laatste sessies probeert hij mij echt uit het zadel te krijgen. Op een elegante manier probeert hij met z'n 4 voetjes tegelijk zo hoog mogelijk in de lucht te springen.
Mijn reactie:
- op het moment dat hij neer komt, plooi ik zijn hals (ik rijd met halster) en laat ik hem kleine cirkeltjes stappen (heel kleine; met zijn neus bijna tegen m'n knie) tot hij terug relaxed is.
- vervolgens rijd ik nog enkele cirkels in draf totdat ik minimum 3 cirkels kan rijden zonder dat hij opnieuw bokt. Daarna stop ik, laat ik hem enkele minuten stilstaan en stijg ik af.
Ik rij hem nu gemiddeld 3x per week. Elke keer max 20 min.
Hoe denken de ervaren ruiters onder jullie hierover? Hebben jullie dit zelf al meegemaakt (de eerste ritjes zijn OK en daarna groot feest
ze voelen zich waarschijnlijk wat zekerder na die eerte stapjes)? Hoe reageren jullie en wat vinden jullie van mijn reactie? Tips etc... alles is welkom.PS Hoe gaat het met Digger Vera? Ik heb jullie verhaal gevolgd tot aan zijn eerste sessies. Ik herinner me nog dat ook hij toen zo enorm relaxed was. Is dit gebleven of heeft hij je ook uitgeprobeerd?
alvast bedankt!

Gebruik nog wel een opstapblok, om het voor haar én mij makkelijker te maken, maar toch...)