[WN] Leenzadel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Leenzadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 13:29

Vandaag werd toch wel duidelijk dat mijn vermoeden dat m'n 'oude' zadel niet op Dot past, waar is. Ik had er wel een zadelpaspersoon bij gehad (iemand wiens oordeel ik toch redelijk vertrouwde... ) die zei dat het nog wel een paar maandjes goed zou gaan, maar vanaf het begin dat ik begon met rijden had ik er al niet veel vertrouwen in. Mijn gevoel bleek dus juist. Een serieus geval van bridging en veel te nauw op de schouders, met een gevoellig rugje tot gevolg. Ik was er al wel bang voor toen Dot eergisteren begon te weigeren aan te draven en galoperen, terwijl ze dat tot dan toe zo braaf gedaan had. Nog wat geprobeerd met een extra (korrection air) pad, maar dat mocht ook niet baten, dus maar weer gestopt met rijden.
Vandaag is een perfect passende boom in bestelling gegaan, maar ja... dat duurt even. Tot die tijd zal ik dus iets anders moeten verzinnen, want we gingen net zo lekker en ik wil toch liefst wel doorrijden...

Nu kan ik voor die periode waarschijnlijk wel een engels zadel lenen, maar omdat ik me toch prettiger voel in een westernzadel, vroeg ik me af of er misschien iemand is die een boomloos westernzadel te leen heeft. Hoewel ik geen boomloos zadel wil kopen, denk ik dat het voor een aantal weken niet veel kwaad kan, zoveel rijd ik nog niet en het is zéker beter dan het zadel wat ik nu heb (wat er ook echt niet meer op komt nu).
Is er iemand die me hier mee kan helpen?

FlyingHigh

Re: Leenzadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:33

Mijn zadel past ook niet toppie meer op Kobus nu hij lekker in de spieren komt. Het is niet te smal maar nu zijn edele bibs in massa toeneemt, ligt het zadel niet lekker meer aan de achterkant, het zit vlakbij zijn heup. Ook ik ben dus zoekende naar een goed zadel en een koper voor mijn huidige zadel.....

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:45

Francis,kan je nog iets gedetailleerder uitleggen wat voor een vorm rug Dot heeft,dus niet wat NIET goed is ,maar welk zadel wel goed is.............?
(misschien iets tekenen en inscannen,zijaanzicht)
Ik begrijp het begrip bridge-ing nog steeds niet,is dat dat het zadel op de rug "wipt"of dat er geen steun op het middengedeelte is en alleen op schoft en achterkant leunt?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 15:09

Dot heeft een wat 'holle' rug zeg maar... ze is lichtjes overbouwd en rond in haar schouders. M'n huidige zadel is te smal op de schouder en de bars zijn te 'recht' waardoor het alleen op de schouder en op de achterkant draagt en je er in het midden onderdoor kunt kijken (= bridging). Omdat het op de schouder te smal is, drukt ze zelf tijdens het lopen met haar schouders het zadel ook nog eens naar achteren, waardoor ze nu dus gevoelige lendenen heeft. Ik ben al aan de gang geweest met m'n Korrektor Air Pad, maar daar viel niet tegen op te pompen... 't ligt gewoon voor geen meter! (Ik baal behoorlijk van het advies wat ik eerder gekregen heb... dacht dat deze persoon er toch wel kijk op had... Als ik dit eerder geweten had was m'n zadel nu klaar geweest en had ik Dot direct met m'n nieuwe zadel in kunnen rijden.)
Het gekke is wel dat als ik het aansingel het op één of andere manier van achter heel erg omhoog komt. Waarschijnlijk omdat het achter de schouders komt te liggen en zich daar dan 'ingraaft'... kortom, het komt niet meer op Dot.

Het nieuwe zadel krijgt meer schoudervrijheid, loopt aan de onderkant ietsje ronder en is in z'n totaliteit korter.

Overigens zal het groeien van spieren dusdanig weinig invloed hebben op de pasvorm dat het zadel wat ze nu krijgt bijna zeker blijft passen en mocht ze toch extreem veranderen dan zijn dat zulke kleine hoeveelheden ten opzichte van de boom, dat dat aan te passen valt. Dat is weer een voordeel van wat langer wachten met inrijden... Dot is qua 'vorm' wel zo'n beetje uitgegroeid.

Kreeg nog wel te horen dat m'n BC wel een super goed kwaliteitszadel is (wist ik natuurlijk, is een échte BC, niet de goedkopere fabrieksuitvoreing)... zonde dat het niet past. Dus als iemand nog een mooi en goed zadel zoekt...

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:21

Wie heb je er nu bij gehad om een passende boom te vinden? Hoe lang is de levertijd van je nieuwe zadel? Enne, wát voor een zadel wordt het?
Ikke nieuwsgierig????hhihiiiii..........yep, 'k wil alles weten!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 17:17

Louis v.d Kerkhof, a.k.a. Sablou, a.k.a. Vaquero Saddlery gaat voor Dot een perfect passend zadel maken wat helemaal zo wordt als ik het wil. Wát ik wil weet ik nog niet 100% zeker, maar het gaat ongeveer op dit zadel lijken, alleen met een A-fork. Dit omdat de boom die perfect op haar rug pastte alleen met A-fork te krijgen is. Ik kan wel een boom laten maken in bowmanstijl, (zoals de 'standaard' westernzadels dus) maar dat gaat nog es 6 tot 12 weken langer duren én is duurder, dus hebben we maar voor de A-fork gekozen.
Er komt ook íets minder tooling op de skirts en fork dan bij dit zadel en een donker kleurige seat (zwart of donkerbruin, daar ben ik nog niet helemaal uit) en misschien ook nog braiding in de kleur van de seat, langs de voorkant van de fork en achterkant van de cantle (ook daar twijfel ik nog over). Ook komt er aan mijn zadel geen backcinch en dus ook geen backcinchslot.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:19

Ik ben aan A-fork fan, maar dat is een kwestie van smaak Lachen
Als het de Wade-boom is, dan heb je ook extra draagvlak.

bugsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:30

Francis schreef:
Kreeg nog wel te horen dat m'n BC wel een super goed kwaliteitszadel is (wist ik natuurlijk, is een échte BC, niet de goedkopere fabrieksuitvoreing)... zonde dat het niet past. Dus als iemand nog een mooi en goed zadel zoekt...

Tell me more Haha!

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:04

Ik ben nu al benieuwd wat Sablou er weer van gaat maken. Haha!
Zal vast weer een stukje vakwerk worden!! Ja
Sorry, ben Sablou-fan Bloos . als ik ooit eens geld heb.... Clown

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 11:31

bugsy schreef:
Tell me more Haha!

Ik heb je ge-PB't