[WN] probleemstelling: Mensen in Nederland hebben een verkeerd...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henla

probleemstelling: Mensen in Nederland hebben een verkeerd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 13:02

....beeld van de westernsport.

Voor Nederlands moet ik een rapport schrijven. Ik heb de bovengenoemde probleemstelling genomen.

Jullie komen dit vast ook vaak tegen dat mensen denken dat western rijden cowboytje spelen is. Als je maar hard door de bak heen raced dan ben je aan het western rijden.

Mijn vraag is wat doen jullie er zelf aan om ervoor te zorgen dat die mensen gaan inzien dat western echt een sport is en veel meer is als rondjes racen in de bak?
Luisteren jullie niet naar deze mensen of proberen jullie ze serieus uitleg te geven en te laten zien wat het eigenlijk in houdt?

DubbelFun

Re: probleemstelling: Mensen in Nederland hebben een verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:06

Ik race niet door een bak heen (heb er geen Knipoog )
Maar gezien de snelheid waarmee ik af en toe de hei onveilig maak kan ik me indenken dat ik bijdraag aan dat waanbeeld, al zijn er ook zat 'engelse'ruiters die net zo hard scheuren Cool Dus mag je het niet meetellen.

Als er mensen serieus uitleg willen dan ben ik wel genegen om die te geven. Niet-serieuze uitspraken kunnen een navenant antwoord verwachten Cool

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:10

Ik rijd demo's dus moet nogal eens wat vooroordelen incasseren. Ik reageer daar niet op, maar laat gewoon zien wat ik kan. Vaak zijn mensen veel te eigenwijs om naar uitleg te luisteren omdat hun mening al gevormd is, gewoon laten zien waar het om gaat werkt meestal beter.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:18

Ligt helemaal aan de toon waarop commentaar/opmerkingen geplaatst worden.
Denigrerende opmerkingen die getuigen van arrogantie/domheid worden genegeerd of met een even denigrerende opmerking beantwoord.
Serieuze vragen of opmerkingen die getuigen van onwetendheid worden beantwoord met een serieus antwoord. Afhankelijk van de persoon/situatie kan dat een kort of uitgebreid antwoord zijn.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:36

...is het niet zo dat alles wat buiten het "normale"valt wordt bekritiseerd??...ik rij zelf dan geen western...Maar ik ben een paar maanden geleden mee gegaan met een curcus parelli..daar kijken mensen ook vreemd! en de ene vraag hoe het werkt en trekt daarna zn conclussie en er zijn mensen die alleen aan hun eigen systeem vasthouden en niet voor iets anders open staan(ze vinden het te zweverig of iets dergelijks)en aan die mensen wat uitleggen is verspilde moeite!!...... geloof dat dat ook zo met western is....

...maar als ze voorbij komen crossen, ga ik er lekker achter aan in mn dressuurzadeltje...EN KNALLEN MAAR!!..moeten ze met elk paard doen, wat ze ook voor rijstijl hebben, is alleen maar verfrissend

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:40

Heb onlangs nog mijn beste beentje voorgezet. Wij waren op vakantie. Hadden een huisje en stallen/wei gehuurd bij een engelse pensionstal. Kregen meteen te horen dat de eigenaar een ontzettende hekel aan westernruiters had. Want die trokken hun paard in de mond en scheurden heen en weer.

Er worden daar ook ruiterkampen gegeven en natuurlijk was er wel iemand die iets vroeg over westernrijden. We hebben met zijn allen een spontane demo gegeven met juist de nadruk op rustige beheersing. Dingen als één stapje voorwaarst, alleen de achterhand een stapje naar links, achterwaars en een bochtje. Galopje met extreem lange teugels. Dat soort dingen. En het had effect. Veel mensen vonden het leuk en de staleigenaar heeft zijn mening bijgesteld. In zo'n geval vind ik een uurtje daaraan besteden geen verloren tijd.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:51

Wanneer ik vertel dat ik aan western rijden doe, vragen de mensen inderdaad vaak nog eens: wat zei je? Springen? 'Nee, western'. Ah ja, met die koeien en lasso's enzo en rond die tonnen! Sjiek, heb je zo 'franjels' aan! En als je zo 'rodeo' rijd, nog nooit hard gevallen? Gevaarlijk hoor!....
Na dit 85 x gehoord te hebben probeer ik toch steeds rustig uit te leggen dat hetgeen ik doe dressuurmatig is met de specifieke kenmerken per onderdeel + meer uitleg over kleding en de manier van rijden (teugelhouding, handen, ...) De mensen weten gewoon niet beter volgens mij omdat het western rijden nog te onbekend is (springen, dressuuur, paardenrennen, is meer algemeen bekend) en naar mijn gevoel het 'achteruitgestoten' wereldje binnen de 'grote paardenwereld' is. Hiermee wil ik niemand aanwijzen hoor en zeker niet veralgemenen maar door de onwetendheid over het rijden zelf krijg ik ook soms het gevoel van 'onbegrip'....en dat is jammer.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:55

Maar ik blijf wel inderdaad er rustig bij en probeer mijn best te doen om er een beter beeld van te scheppen. Ik vind het soms zelfs interessant wat om te horen wat anderen 'denken' dat het is. Dan vraag ik soms zelf: hoe stel je je het voor? Over het algemeen staan de meesten er wel open voor, en ja....ik ben ook onwetend over sommige takken in de paardensport, ben ik ook blij als ze mij een woordje uitleg geven.

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:12

Wat ik vaak merk is dat sommige mensen er niet voor open staan om te luisteren wat je zegt. Oh dus het is een overkapte rodeo!!! Nou dan geeft ik ze de optie om eens een keer te komen kijken, en anders zeg ik het is niet zoals je denkt en loop weg.

Bij ons op stal heb ik hetzelfde gehad. ong 35 paarden en er was 1 westernruiter voordat ik er kwam. Zij rijdt reining met paarden die bij haar thuis staan. Het paardje bij ons op stal is al redelijk oud en staat al zeker 10 jaar hier, zodoende dat die ook hier blijft staan. Maar als ze ermee bezig is is het richting de reining.

Ik rustig bezig met de basis. En ja natuurlijk binnen 2 maanden de vraag, wanneer ga je ook van die mooie stops maken??? Ben pas een jaartje met hem bezig. En mijn hart ligt niet bij de reining, dus mijn antwoordt is zeker voor een paar jaar nog niet, als ik het al ooit zal doen. Kreeg ik van een paar meiden het antwoordt waarom ga je dan geen dressuur met hem rijden??? Nou daar ga ik niet eens meer op in.

Nou had ik laatst mijn aller eerste wedstrijd (zowel voor paard als ruiter) en kwamen er een aantal van stal langs om te kijken (oa. de eigenaar van stal). De groep die kwam kijken zijn allemaal serieus bezig met dressuur en/of aangespannen wedstrijden. Nou ze hebben hun ogen uitgekeken. Ze waren verbaasd over de manier hoe het er bij westernwedstrijden er aan toe ging, zo gezellig.
Na de wedstrijd heb ik het regelementen boek van de WRAN aan ze gegeven en zijn gelijk gaan doorspitten. Onder hem mum van nu kunnen we JOU ook eens vertellen wat je moet doen.

Mensen lijken er vaak niet voor open te staan meer geef je ze een kans dan laten ze je vaak versteld staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:14

Oh ik had dat in de klas toen ik het zei tegen vrienden dat ik zou beginnen met westernrijden. Maar ze waren er echt heel open voor! Waarschijnlijk omdat de meeste geen ruiters zijn. Een vriend zei zelfs: dat is toh net als dat linedansen ofzo? Hahahahaha! Haha! Mafketel! En op de andere manege waar mijn vzpony staat vragen ze heel veel zoals: hoe rijd je westernpaarden los? Is dat heel anders? enz enz! Ze zijn heel geinteresseerd en denken niet minderwaardig erover. Maar ik weet idd dat veel mensen er een ander beeld van hebben. Vooral een heel ruw en grof beeld maar dat is omdat ze gewoon niet verder willen kijken...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:31

henla_tent schreef:
te laten zien wat het eigenlijk in houdt?

Ik mijn beleving is dit het besten wat je er aan doen kan.
Laat zien dat het anders kan, keer op keer weer.
Toch moet ik ook opmerken, dat het beeld van de westernsport, wat jij aankaart, steeds minder vanzelf sprekend is, dan jou gestarte topic doet voor komen.
Steeds meer nette cowboy en girls betreden de diverse wedstrijd arena’s, die laten zien dat het ook gecontroleerd heel hard kan gaan.
Verder kom ik ook nog wel eens op gemiddelde dressuur en of springstallen op diverse plaatsen in het land, en daar heb ik ook een bepaald beeld bij.
Helaas ontbreekt mijn een beetje de tijd om hier verder op in te gaan, maar ik kan je mededelen, dat ik de goeie god op bloten knieën dank, dat wij western rijden.

Vriendelijke Groeten Peter Vet.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:14

PeterV schreef:
henla_tent schreef:
te laten zien wat het eigenlijk in houdt?

Ik mijn beleving is dit het besten wat je er aan doen kan.
Laat zien dat het anders kan, keer op keer weer.
Toch moet ik ook opmerken, dat het beeld van de westernsport, wat jij aankaart, steeds minder vanzelf sprekend is, dan jou gestarte topic doet voor komen.
Steeds meer nette cowboy en girls betreden de diverse wedstrijd arena’s, die laten zien dat het ook gecontroleerd heel hard kan gaan.

Verder kom ik ook nog wel eens op gemiddelde dressuur en of springstallen op diverse plaatsen in het land, en daar heb ik ook een bepaald beeld bij.
Helaas ontbreekt mijn een beetje de tijd om hier verder op in te gaan, maar ik kan je mededelen, dat ik de goeie god op bloten knieën dank, dat wij western rijden.

Vriendelijke Groeten Peter Vet.

Peter, hoe je met je paarden omgaat heeft niets te maken met de tak van de sport.
Wat je nu schrijft doet mij denken dat jij vind dat het er op de gemiddelde spring of dressuur stal slecht aan toe gaat.
Het is voor de gemiddelde spring of dressuur stal net zo vervelend om over 1 kam te worden geschoren als het is voor "ons" als degelijke westernruiters wanneer dat gebeurd.

Ik rij overigens beide, ik voel me ook niet Western Ruiter of Dressuur ruiter of Endurance ruiter ondanks ik voor alle 3 een startkaart heb. Ik rij paard en ik wou persoonlijk dat meer mensen het op die manier zagen ipv alles maar in hokjes te duwen.

Ik moet toegeven dat ik weinig mensen tegenkom die een slechte kijk op het Western rijden hebben, maar misschien is dat omdat de meeste mensen die ik ken zelf ook westernrijden Knipoog .

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:35

Wat ik alleen maar probeer aan te geven is, dat het beeld hebben in iets, vaak gerelateerd is, hoe andere er tegen aan kijken, of voorhouden vanuit een andere sport gezien.
Het beeld wat ik daarvan op mijn netvlies heb, zou dus ook net zo goed, kunnen dienen voor een rapport Nederlands, in een soort van gelijke strekking.
Dus over welke beeld hebben wij het hier, uit wie zijn gezichtsoogpunt wordt het bekeken?
Kortom waar hebben wij het over.
Met alle respect voor de topic starter, die aan geft dit onderwerp als probleemstelling te hebben genomen.
Sorry, dat ik er soms zo moe van wordt.
Ik ben toch niet de enige, die om mijn zelf heen hele goede veranderingen waarneem.
Dat een grote groep mensen er niet aan wil, of gewoon weg het niet zien wil, dat vind ik het waard, om een rapport vol met probleemstellingen over te schrijven.
Op voorhand geef ik dan een 10, voor Nederlands.
Okay, ik benader het weer net even anders, en niet omdat ik de dingen graag wil zien, zoals wij die met zijn alle graag willen zien.

Ben ik nog te volgen? Of is dit nou weer een epistel van mijn hand, dat ik alleen begrijp?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:44

Denk ut wel! Haha! Maar ik geloof da'k je wel een beetje volg hoor!
Ik denk ook dat het wel een beetje mee valt met het beeld dat de gemiddelde paardenliefhebber van het westernrijden heeft. De mensen die een "verkeerd" beeld hebben, hebben zich er waarschijnlijk nog nooit in verdiept. Maar datzelfde geldt ook voor andere kleinere hippische sporten.
Ik rij ook endurance en daarvan bestaat bij veel mensen ook nog wel eens het idee dat het "alleen maar" een soort veredeld buitenrijden is. Cool

Verder ben ik het wel met Jeddah eens! Ik hou er ook niet zo van om in een hokje geduwd te worden of in hokjes te denken.

Verder vind ik dat we ons niet zo druk hoeven te maken om het beeld dat anderen van de western sport hebben. Volgens mij groeit het aantal western ruiters gestaag en zolang dat zo is wordt het vanzelf bekender en het beeld duidelijker.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:46

Nee je bent wel te volgen Peter. De vraagstelling van Henla roept ook al een beeld op. En dat beeld is gebaseerd op meningen en vooroordelen in een aantal gevallen.

Een betere vraagstelling zou zijn: hoe kijken mensen aan tegen de westernsport als onderdeel van de paardensport in Nederland. Dat is neutraal.

Iedereen die ooit is begonnen met westernrijden heeft wel eens te maken gehad met vooroordelen. Ik herinner me nog de dag dat de kantine uitliep toen ik voor het eerst een westernzadel op Lanna legde. Ze kwamen vooral vertellen dat het echt geen gezicht was. Zo'n zadel op een dressuurpaard. Dat is dus een vooroordeel dat niet eens iets met de stijl van rijden te maken had, maar alleen met de optoming.

En Peter heeft gelijk als hij zegt dat er overal, bij alle disciplines binnen de paardensport, helaas heel vervelende dingen voorkomen. Ik heb dressuurmensen echt heel enge vastbindacties met de tong van een paard zien ondernemen, ook bij dressuur/springen/sgw klimmen sommige mensen veel te vroeg op hun paard, zetten ze luchtzuigers achter stroom in de stal en zijn er luchtzuigbanden met pinnen te koop, die in het vlees steken als een paard een verkeerde beweging maakt. Gelukkig rijden er in alle disciplines engels én western een heleboel goede sympatieke ruiters rond, die de moeite doen om hun paard goed te behandelen en netjes te rijden. Dat de westernsport zich op dat punt meer moet 'bewijzen' dan de engelse sport is logisch. Het blijft relatief nieuw in Nederland, beelden van optoming (sporen bijvoorbeeld) passen niet bij het gangbare beeld en sommige minder nette ruiters (die hun paard in de bek raggen, maar dat ook zouden doen als ze engels zouden rijden) bepalen nog steeds een deel van de vooroordelen.

En verder doen we het natuurlijk ook zelf. Ik zie ze ook tijdens wedstrijden. De mensen die een paard dat niet lekker heeft gelopen op de wedstrijd, na de westrijd nog gauw even stevig in de mond rukken Of een flink aantal keren laat spinnen onder het motto: dat zal hem leren. Deze ruiters zijn gelukkig wel steeds meer een minderheid. En ik ben ervan overtuigd dat als deze ruiters een engels gereden paard zouden hebben, hun gedrag niet zou veranderen. Wel hun optoming Lachen

mleppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:32

ik ben net zelf begonnen met western rijden en pas zei iemand op het werk dat het wel heel makkelijk was want je hoeft er alleen maar op te zitten en voor de rest toch niks! en die vond het zielig vanwege de sporen! ik heb wel proberen uit te leggen dat het echt niet zielig was als je ze maar goed gebruikt en dat het echt niet zo super makkelijk gaat (vind ik tenminste). maar het zijn vaak mensen die dat zeggen die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien! ik trek me er niet veel van aan!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:48

Goedzo, niks van aan trekken, dat doe je goed.
Waar werk je, en op welke plek kan ik deze collega van je vinden?
Dan zal ik deze persoon effe een dubbel bit in de mond hangen, dan ben je in ieder geval, van zo’n uit zijn nek pratende babbelbox af.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:10

Ik ben het ook met je eens Peter dat de sport echt aan het verbeteren is. Er zijn veel serieuze ruiters gekomen die hard hun best doen. En ja natuurlijk zullen er altijd ruiters zijn die hard zijn voor hun paard. Maar deze heb je inderdaad in alle takken van de western sport.
Het gezichtspunt waar vanuit deze stelling is opgesteld is eigenlijk van een totale leek. Ik ga hierover een betoog maken zodat ook deze mensen ervan overtuigd worden dat het een echte sport is.
En ik ben heel blij dat eigenlijk iedereen zo positief blijft reageren en leken dingen uit blijven leggen en laten zien. Ook ik probeer hieraan mijn steentje bij te dragen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:28

Okay, misschien heb je wat aan mijn beeld over de westernsport, waar wij ingerold zijn.
Neem in je betoog, cq rapport over dit onderwerp, een goed voorbeeld op, dat aanwijsbaar is, dat de westernsport, zeer volwassen aan het worden is. Een voorbeeld uit de reining.

Het kleine clubje wat door de jaren heen zo bepalend geweest is voor dit beeld, want ik weet natuurlijk wel waar jij het over hebt! Daar zijn het beste de veranderingen in waar te nemen.

Ik zelf, heb deels van nabij, en uit verslagen van andere, iets heel moois, wat ik op recht meen, kunnen aanschouwen.
Op een show, gaf ik een ruiter aan, nadat ik deze had zien rijden, dat het er louw uitzag, en dat ik toch wel wat pittiger gewent was, deze te zien rijden.
Antwoord, oh maar ik moet nog een keer starten, en gezien dat dit een jonge merrie is, moet ik deze zeker niet overbelasten. Zij moet nog groeien, en doe nu alleen maar een beetje ervaring met haar op, want haar tijd komt nog wel als zij wat ouder is.

Ik keek hem aan en dacht oeps. Fantastisch vond ik dit, om dit uit zijn mond te horen, en melde hem trots op hem te zijn, omdat hij de jaren dat hij bezig is met deze sport, aan beeld vorming heeft mee gewerkt.

De wedstrijd vorderde en de dag verstreek, waar hij meerdere paarden showde, wat resulteerde in 3 eerste plaatsen. Geweldig, met name gezien zijn manier van rijden.

Later is er ook nog wat over deze ruiter te lezen geweest, nadat hij voor het kader team uitgekomen is, in Italië. De bouwsteen van het team, werd hij genoemd. Geweldig.

Ik heb het over Walter Bouwmeester, die vriend en vijand verbaast, en waarover de Duitse reining sites volstaan met complimenten.
Hoe beeldvorming door de jaren veranderen kan, dat heeft hij in mijn ogen bewezen, waardoor ik deze ruiter heel hoog heb zitten. Geweldig.

Als wij met zijn alle, hier nu is achter gaan staan, en uitspreken en roepen, dan hebben wij al één hele grote probleemstelling uit de wereld weg genomen. Meewerken aan het beeld waarin problemen worden belicht, is tevens meewerken, en probleemstellingen als deze, levend te houden. Het is een cirkel waar je niet uit komt. Een ambassadeur aanwijzen, die in positieve zin verandert, daar zijn wij niet goed in, en daar gaat het volgens mijn fout.

Misschien denk ik weer wat anders, dan de gemiddelde, maar ik vind dat je een compliment verdienen moet. Geef deze dan ook, al is het alleen maar omdat er vaak ook niet voor geschroomd wordt, te zeggen, roepen en schrijven, wat er fout is. In mijn beleving hebben zij het in Duitsland begrepen, en ik vind dat wij hierin Nederland nog ver achterlopen.

Publicaties hier in Nederland, moeten altijd kritisch verwoord worden, en dat is waar ik een beetje gek van word. Wij zitten hier in een negatief spiraal, door er maar over te blijven praten en wijzen. Terwijl ik ervan overtuigd ben, als wij in staat zijn dit om te draaien, het positief zal gaan uitstralen en er meerdere gaan handelen, als de bovengenoemde ruiter.
Geef hem een schouder klop, dat verdient hij.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:41

Peter, bedoel je dat die ruiter dus eerst heeft meegewerkt aan een negatieve beeldvorming?

als dat zo is, dan is het fijn voor hem zelf, en voor de paarden dat die ruiter veranderd is.
maar om daar nu een schouderklopje voor te gaan geven ...........

ik moet dan weer terug denken aan een shoolmeester van de lagere school in Beets.
deze meester had groep 6,7 en 8 onder zijn hoede.
in groep 8 zaten een paar negatieve beeldvomende elementen Haha!
de meester had erg veel moeite met deze elementen, en had een belonings systeem uitgevonden. Pling
als het negatief beeldvormende element zich 'normaal' gedroeg, kreeg het een dropje. en werd geprezen voor zijn normale gedrag. _/-o_

binnen niet al te lange tijd kwamen er in groep 7 ook negatieve beeldvormende elementen. en de zak snoep werd steeeds groter.
en de positieve beeldvormende elementen ........... Nagelbijten / Gniffelen tsja........... Nagelbijten / Gniffelen ach........... Ach gut

nu ben ik niet bang dat dit met de western ruiters gaat gebeuren, maar ik zet toch een beetje mijn vraagtekens bij het schouderklopje voor "normaal' gedrag.

misschien heb ik het stukje wel verkeerd gelezen, of begrijp ik het niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:29

Ik denk ook dat mensen een ander beeld hebben omdat er zo weinig aandacht aan word besteed. Neem nou NK dressuur/springen. Studio sport besteed daar wel 5 hele minuten aan, maar NK western... Je ziet er gewoon niets van, ik vind dat echt heel zonde want volgens mij zijn dat best spectaculaire wedstrijden om te zien Ja En die sporen, vroeger riep ik ook dat dat zielig was maar wie zijn mening nooit verandert heeft zelden iets geleerd...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:28

Jos schreef:
Peter, bedoel je dat die ruiter dus eerst heeft meegewerkt aan een negatieve beeldvorming?

Nee, dat schrijf ik niet, dit topic gaat over beeldvorming van de westernsport, racen en of cowboytje spelen!

Jos schreef:
als dat zo is, dan is het fijn voor hem zelf, en voor de paarden dat die ruiter veranderd is.
maar om daar nu een schouderklopje voor te gaan geven ...........

Nee hier gaat het wederom niet om.

Jos schreef:
ik moet dan weer terug denken aan een shoolmeester van de lagere school in Beets.
deze meester had groep 6,7 en 8 onder zijn hoede.
in groep 8 zaten een paar negatieve beeldvomende elementen Haha!
de meester had erg veel moeite met deze elementen, en had een belonings systeem uitgevonden. Pling
als het negatief beeldvormende element zich 'normaal' gedroeg, kreeg het een dropje. en werd geprezen voor zijn normale gedrag. _/-o_

Slimme meester zeg!

Jos schreef:
binnen niet al te lange tijd kwamen er in groep 7 ook negatieve beeldvormende elementen. en de zak snoep werd steeeds groter.
en de positieve beeldvormende elementen ........... Nagelbijten / Gniffelen tsja........... Nagelbijten / Gniffelen ach........... Ach gut

Dus wat jij schets, is omdat deze meester de negatieven een dorpje gaf, als deze zich positief gedroegen, en dat de positieve zich negatief gingen gedragen, om uiteindelijk ook het dorpje te krijgen?
Ik ben nu even de weg met je kwijt Jos!

Jos schreef:
nu ben ik niet bang dat dit met de western ruiters gaat gebeuren, maar ik zet toch een beetje mijn vraagtekens bij het schouderklopje voor "normaal' gedrag.

Arme Roel, nooit geen schouderklopje en dorpje van jou gehad? Of allang gehad?

Jos schreef:

Jos, in mijn beleving gaat deze topic niet over negatief of positief, maar over volwassen worden van de sport. De topic begon over cowboytje spelen, of hard door de bak rijden, omdat mensen een keer barrel racen gezien hebben, en dat als beeld van de westernsport hebben. Dat je met deze topic twee kanten op kan, heb ik al aan gegeven.
Ik neem iemand als voorbeeld, die tevens een soort van boegbeeld is in de sport, omdat deze al jaren actief hierin is. Uit dit oogpunt haal ik dit voorbeeld aan gezien de ontwikkelingen die de sport doormaakt, en inmiddels een eigen topsport commissie heeft.
Dus als de topic starter in een rapport Nederlands wil duidelijk maken, dat het beeld van western rijden geen cowboytje spelen meer is, of in de bak rond racen is, is de door mijn genoemde ruiter, er een school voorbeeld van, hoe het kan lopen. Van cowboytje spelen, zoals deze sport heel vaak begonnen is voor de meeste onderons, tot bouwsteen van een team uitgroeien.
Jos, ik vind dit geweldig.
Laat de mensen weten, die het western rijden nog steeds associëren met cowboytje spelen en of racen, weten hoe volwassen de sport aan het worden is. Ik draag voor de topic starter een verhaal aan waarmee een probleemstellig, over beeldvorming, aantoonbaar, de wereld kan uit geholpen worden.

Ga je mij snappen nu?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:48

heeft niet iedere westernruiter in meer of mindere mate bijgedragen aan de negatieve beeldvorming??

Is het ook niet zo dat er langzaam een veranderde bewustwording te bespeuren is en deze ook dankzij(en soms ondanks Cool ) discussies op bv Bokt waar te nemen zijn??

Is het dan ook niet zo dat als men onder invloed van bovenstaand en door zelf in te zien dat tijden veranderen en men in staat is mee te veranderen men daarvoor best een schouderklopje mag krijgen??

Herkenning en erkenning zijn beiden belangrijk Cool

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:12

Jos schreef:

dus duidelijk een geval van verkeerd lezen en niet begrijpen Bloos

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 16:10

Dank je wel voor het voorbeeld peter. Deze ga ik zeker meenemen in mijn rapport