[WN] Lease merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Lease merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 09:41

Een kennis van me speelt met de gedachte om een nakomeling van haar hengst te willen. Nou is het natuurlijk lastig zonder merrie Haha! Bestaat er zo iets als een lease merrie in quarter/paint land? En zo ja, hoe werkt dat?

crazycactus

Re: Lease merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:44

Andersom ken ik het wel, maar op deze manier??????? Maar ja als je wel een veulen wil fokken, maar niet perse voor jezelf, waarom niet. Wel hele goede afspraken maken natuurlijk!!!!!!!!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:47

Je zou daar inderdaad goede afspraken over moeten maken en dan denk ik dat het best te doen is.
Ik zou mijn merrie Simply wel verleasen, maar 1 van mijn voorwaardes zou wel zijn dat ik het eens ben met de keuze van de hengst, ik zou niet willen dat er van mijn merrie een veulen komt waar ik niet achtersta.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:48

Met mijn merrie is al een aantal keren op verzoek van een hengsteneigenaar gefokt... dus ja, het komt voor Ja

Goeie afspraken maken, en op papier zetten!

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:51

Ik ken wel iemand die een hengst zoekt voor zijn merrie
en graag een veulentje wilt fokken, ik zal je een PB sturen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:00

Ik zou Dot 'op verzoek' laten dekken, maar de hengsteigenaar kreeg bedenkingen omdat ik toch wel énige vergoeding wilde... ik ga natuurlijk geen veulen 'weggeven'...
Ik heb begin dit jaar nog wel een oproep gedaan voor mensen die geïnteresseerd waren, maar kreeg toen geen reacties... mocht die kennis geïnteresseerd zijn mag'ie natuurlijk altijd contact opnemen...

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:40

Ik denk dat het belangrijk is dat je kennis eerst duidelijk weet zijn/haar verwachtingen zijn van het resultaat.

Er zijn meerdere mogelijkheden:

Goedkope optie: Als je goed zoekt en rondvraagt (vooral in Duitsland) kun je een leuke Quarter kopen voor 1000 tot 2000 euro, meestal een merrie met letsel die men niet zomaar naar de slacht wil brengen.
Als het veulen afgespeend is verkoop je de merrie weer.

Iets duurdere optie:Je least een merrie van iemand, via deze weg heb je meer kans dat je een betere merrie ter beschikking krijgt (bv via Francis of Jeddah). Het is natuurlijk van belang dat je daar duidelijke afspraken van op papier zet. Want volgens de nederlandse wetgeving is de eigenaar van de merrie ook de eigenaar van de vrucht, ook als je een AQHA lease contract hebt.

Duurste optie: Je koopt een dracht via embryo transfer. Zo heb je de beschikking over bewezen toplijnen met een show/offspring record.
Deze optie word meestal gebruikt door mensen die er in geloven dat hun hengst een potentiele vererver is en dat ook willen bewijzen.

Zoals je ziet keus genoeg, het is maar wat je wil natuurlijk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:52

jeddah schreef:
maar 1 van mijn voorwaardes zou wel zijn dat ik het eens ben met de keuze van de hengst, ik zou niet willen dat er van mijn merrie een veulen komt waar ik niet achtersta.

Ben ik helemaal met je eens, da's ook wel een voorwaarde die ik stel. 't Hoeft echt geen 'top'hengst te zijn, maar hij zal wel aan een aantal basisvoorwaarden moeten voldoen.
Daarnaast is een voorwaarde voor mij dat Dot gewoon bij mij blijft en het veulen ook hier geboren wordt. Ik ga Dot niet 'uit handen geven'...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:55

Precies, dat zal hij zeker. Hij hoeft helemaal geen top hengst te zijn, maar hij moet wel bij Simply passen en correct zijn, van bouw en karakter. Stel er komt een veulen uit met kromme benen omdat de hengst vreselijk op zijn benen staat! Dan zou men nog kunnen denken dat dat bij mijn merrie vandaan komt, terwijl zij recht staat (anders zou ik er ook niet mee gefokt hebben.)
Sim mag van mij ook bij een ander staan, mits ze veel in de wei mag en niet bereden wordt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:00

Ik vind idd dat de hengst dan wel de moeite waard moet zijn om mee te fokken, zowel als bouw als bloedlijn. Om zo maar voor de leut een veulen te fokken daar geloof ik niet in. Je wilt toch verbeteren en niet vermeerderen.....

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:39

Ik heb ook ervaring met het beschikbaar stellen van mijn merrie aan een hengsteneigenaar. Twee maanden voor de bevalling, heeft de hengsteneigenaar aangegeven dat hij niet meer geinteresseerd was in het veulen. Zat ik toch even met een veulen. Het is allemaal zeer goed gekomen en het veulen heeft wel een perfect ander adres gevonden, maar ik doe dit in ieder geval nooit meer. Als ik het veulen absoluut niet wilde hebben, zou de hengsteneigenaar 'm wel nemen, maar direct in de verkoop gooien en dat wilde ik weer niet, Bloos . Ik wil wel weten waar mijn fokprodukten heen gaan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:10

Ik zou ook zeker één en ander op papier zetten en notarieel laten bevestigen. Ik kan me niet veroorloven maanden met een gespeend veulen te blijven zitten (als ik dat kon betalen fokte ik zelf wel) dus er is wel een afnameplicht, ongeacht geslacht e.d... Wat de eigenaar er dan mee wil doen is aan hem/haar. Als ik een veulen zou verkopen en de nieuwe eigenaar verkoopt het daarna ook weer door heb ik er tenslotte ook niets over te vertellen. Onvoorziene omstandigheden kunnen zich natuurlijk altijd voordoen, daar moet dus vantevoren goed over nagedacht worden en afspraken over gemaakt worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:32

ALS ik mijn merries als lease-merries zou aanbieden :
-alleen 'ras'hengsten (Q/P)
-hengst naar keuze mits de hoogte redelijk bij die van mij past (1.50)
-merrie blijft bij mij staan
-met de merrie wordt niet gereisd
-vooraf een vergoeding voor het veulen te betalen
-alle kosten die direkt met de zwangerschap te maken hebben komen voor rekening van de veuleneigenaar
-bij niet afnemen veulen géén recht op geld retour
-datum waarop veulen wordt afgespeend en opgehaald wordt vooraf afgesproken.
-bij niet nakomen van bovenstaande vervalt recht op veulen.

Nog iemand interesse Cool

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:36

Nou Jolande, je kennis kan kiezen zoals je ziet Cool .
Ik denk idd dat het een kwestie is van hele goede afspraken maken, deze laten vastleggen en door beide partijen onder notarieel toezicht laten ondertekenen. Ik ken meerdere gevallen van merrie-eigenaren die voor een ander een veulen fokten en er vervolgens zelf mee bleven zitten. Dit zou je dus contractueel moeten ondervangen.

Persoonlijk zou ik er wat huiverig tegenover staan om 1 van mijn merries beschikbaar te stellen voor een lease. Je neemt toch behoorlijk wat risico met je merrie. Wat mij betreft weegt er geen contractverplichting of geld tegenop als het fout gaat met je merrie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:05

Maar dat risiko loopt je toch ook als je voor jezelf gaat fokken ??

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:06

Sugarmiss schreef:
Maar dat risiko loopt je toch ook als je voor jezelf gaat fokken ??

Ja, maar dan doe je het voor jezelf. Ik vind het toch anders als je het voor een ander doet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:14

Maar dat gaat alleen maar op als je vooraf besluit het veulen te houden. Alles wat je 'voor de verkoop' fokt is gelijk aan lease-fokken. IMO heeft lease-fokken dan nog voordelen, zeker voor wie niet de mogelijkheid heeft om, het veulen na spenen te houden en geen zin heeft in dure opfok/pensionkosten.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:15

Als je dan echt een veulen wilt van je eigen hengst, zou ik er voor kiezen een merrie er bij te kopen. Leasen lijkt me niks tussen het afsluiten van het contract en aflevering van het veulen zit bijna 2 jaar en dat is een hele tijd waar bij beide partijen heel wat kan gebeuren en je liever van je contract af wil. Je kunt er allebeide met de beste bedoelingen aan beginnen , maar er kan zoveel mis gaan dat ik er nooit aan zou beginnen.
En als je hengst echt iets speciaals is komt er vast wel iemand die een deksprong wil kopen, en als er dan een veulen van komt wat je aanstaat kun je dat altijd kopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:23

11 maanden draagtijd + 4 tot 6 maanden voor afspenen = 15 tot 17 maanden. Nog een eind weg van 24 maanden hoor Lachen

Zelf een merrie erbij kopen kan voor een hengstenhouder een dure opgave zijn: kosten merrie + stallingskosten voor 1,5 jaar + normaal 'onderhoud' smid/DA etc + kosten dekens e.d.. Die kosten liggen vele malen hoger dan een lease-merrie.
Natuurlijk kun je daarna de merrie wel weer verkopen, maar wat dat oplevert is ook nog maar afwachten. Verder zou ik me aan zo'n merrie gaan hechten en zou verkopen dus moeilijk zijn. Daar moet je toch stevig voor in je schoenen staan.
Natuurlijk als je de paarden aan huis hebt en voldoende gelegenheid hebt om ze te houden is dat kostentechnisch wel interessanter.

Het feit dat de vraag nu ligt voor een lease-merrie houdt al in dat er qua dekkingen niet zoveel animo voor is anders zouden er zeker al veulens van deze hengst te koop moeten staan óf het is een jonge hengst die nog geen nakomelingen heeft en waarvan de eigenaar eerst wil zien 'wat er uitkomt' voor de hengst echt gepromoot gaat worden of geruind.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:55

De veulens die ik op leasebasis (niet helemaal waar, want ik verleasde mn merrie niet) fokte werden verkocht als ze 24 uur oud waren zonder levensbedreigende aandoeningen.

De merrie bleef de hele periode gewoon mijn eigendom (werd dus niet ergens anders gestald oid), en na de geboorte werden de financiele zaken afgehandeld. Alles stond op papier, dus plicht tot leveren en plicht tot afname en vergoeding.

Denk ook aan eventuele dierenartskosten omtrent dekking en dracht. Betaald de hengsteneigenaar dat, of reken je dat door in de veulenvergoedig... En een risico dat er wat misgaat zit er altijd in.

Een voordeel vind ik dat ik, net als eerder genoemd, zelf geen geld heb om een veulen te fokken, maar dat er wel een paar hele mooie nakomelingen in de sport lopen van mijn merrie, en daar ben ik ook trots op!

Of het een bewezen hengst is maakt niet veel uit, dan gaat het erom of de nieuwe eigenaar er wat mee wil. Er loopt een nakomeling in de sport van een bewezen vader, maar het laatste veulen was van een onbekende vader, en die gaat t ook vast goed doen in de sport. Trouwens, als die mensen ermee gaan recreeren maakt het mij ook niet uit, ze hebben een leuke nakomeling van hun eigen hengst en zijn er superblij mee. Dat vind ik ook belangrijk. Dat liever nog als een zgn toekomstige topper die 10 trainers langsgebracht wordt omdat ie wel moet gaan presteren....

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:01

@ sugarmis, cher, francis, jeddah: wat vinden jullie een redelijke vergoeding voor het leasen van jullie merries, hoe zouden jullie dit berekenen??

Ik houd me hier veel mee bezig, zoals sommige van jullie wel zullen weten.
Niet dat ik mijn merries lease aan iemand anders, maar ben wel bezig met embryotransfers en dat gaat goed.
Het moeilijkste deel vind ik toch om de waarde van je merrie te bepalen, ik vind dat dit zwaar onderschat word, ik heb het hier dus niet over de directe kosten en risico maar over de waarde van de eicel.

De serieuze hengstenhouders zijn zich hier wel van bewust, als je hun een proven mare aanbied betaal je geen dekgeld alleen chutefee, maar de meeste amateurhengstenhouders denken allemaal dat ze een blok goud op stal hebben staan.
Wat deze mensen vaak niet begrijpen is dat alleen de merriehouders het voor het kiezen hebben en dat hun (de hengstenhouders) het maar moeten doen met wat ze aangeboden krijgen.

In mijn ogen is de hengstenhouder een toe leverancier van een halfproduct, de merrie houder is de geen die bepaalt wat het eindproduct wordt. Cool

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:32

Halloway, ik heb er nooit zo over nagedacht. Ik zou Simply wel aanbieden als Lease merrie, als de situatie er zou zijn met mensen waar ik me op mijn gemak bij voel. Over het financiele heb ik nooit gedacht, maar gezien de situatie nu alleen theoretisch zou zijn wil ik dat wel even doen.

Ik kan me voorstellen dat dit op 2 manieren kan:
a)iemand neemt Sim mee naar huis, op voorwaarde dat ze volledig verzekerd wordt. Alle kosten terwijl Sim daar staat zijn voor degene. Nog een voorwaarde is dat ze onder toezicht moet bevallen met mensen erbij die ervaren zijn, of hier thuis zou moeten bevallen.

b)Sim blijft hier en degene betaald mij haar verzorgings kosten, laten we het op 100 euro per maand houden. Sim zou dan ook weer verzekerd moeten zijn.

Uiteraard betaald degene die haar least voor alle kosten die bij een dekiking komen, dekgeld, inseminatie enzovoorts.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:13

@Halloway: ik vind het moeilijk een 'prijskaartje' aan mijn merrie te hangen. Net als elke Quarter heeft ze in haar bloedlijnen voldoende interessante namen, maar zelf heeft ze geen serieus wedstrijdverleden.
Wel al eerder veulens gehad waarvan foto's aanwezig zijn, die IMO goed op de benen staan (maar ik heb een rose bril Lachen )
Eén veulen is gestart in reining en cutting, de ander is fokmerrie wegens een ongeluk in de wei als jaarling waardoor ze niet intensief gereden kan worden.

De merrie is gezond en goed 'basis'materiaal, ook weer een rose bril natuurlijk, maar ik ben principieel genoeg om niet te willen fokken met merries die het niet aankunnen c.q. aanwezige/bekende fouten door kunnen geven.

Gezien haar pedigree/wedstrijd-achtergrond heb niet de illusie super-show veulens te fokken, dus ook de prijs is daar naar. Ik ben heel tevreden geweest met de prijs die ze hebben opgebracht (toendertijd rond de 4000 dulden).
Als iemand met die prijs een veulen goed kan laten presteren en met winst doorverkopen is dat hem gegund.
Wil iemand alleen reacreatief gaan rijden dan is dit een goede prijs voor een paard met vol papier.

Dus als ik nu bij eigen fok uit zou gaan van een verkoopprijs van rond de Euro 2000/2500, dan vind ik een leaseprijs* van Euro 1500 redelijk reëel.
*zie bovengenoemde 'eisen'. De leaseprijs is dus eigenlijk de verkoopprijs van het veulen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 11:30

Fijn te lezen dat er in elk geval mogelijkheden zijn! Ik zal het aan haar doorgeven incl. de reacties die ik via pb heb binnen gekregen. Thanx! Haar paard heeft een Canadees papier, ik geloof dat het een half paint is, maar ik zal het eens precies navragen. Hij is in elk geval zwart bont, ongeveer 1.48m hoog. Zijn benenwerk is prima, hij heeft niet echt grote bouwfouten Haha! Maar in elk geval alvast bedankt!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:36

Halloway schreef:
@ sugarmis, cher, francis, jeddah: wat vinden jullie een redelijke vergoeding voor het leasen van jullie merries, hoe zouden jullie dit berekenen??

Dat is altijd moeilijk... het ligt eraan hoe de afspraken verlopen.
Als ik de DA kosten betaal, reken ik dat door in de veulenprijs. Maar als dat door de hengsteneigenaar betaald wordt, wordt de veulenprijs minder etc. Verder zou ik de kosten berekenen van de periode dat ik mn eigen paard niet kan gebruiken (ongeveer een maandje of 4).

En uiteindelijk is het ook een kwestie van overleg tussen de hengsteneigenaar/veulenkoper en merrie eigenaar.
Het is voor mij een extra zekerheid dat ik zeker weet dat het veulen verkocht wordt. Ik heb dan een beperkte hengstenkeuze (vond ik geen probleem, het waren allen hengsten waar ik achter stond) maar wel zekerheid van afname.
Je kan als merrie eigenaar ook altijd kiezen voor een supercrack, dekgeld betalen, kosten maken en vervolgens twee jaar met het veulen blijven zitten voor wat voor reden dan ook.

Verder had ik ook de mazzel dat het echt liefhebbers betrof, dus hengsteneigenaren die graag zelf een veulen van hun eigen hengst wilde bezitten, maar daar geen merrie voor gaan kopen (met alle bijkomende kosten). Wat dat betreft heb je dan in eerste instantie ook een superbaas voor het veulentje (vind ik persoonlijk niet geheel onbelangrijk, en die eis kan je niet stellen als je een eigen fokproduct moet verkopen).
Vandaar dat ik me ook nooit aangesproken voel als 'men' het over 'vermeerderen' heeft Cool . Voor deze nieuwe paardjes is de baas al geregeld en ze zullen dus niet op de leur-markt belanden. Uiteraard is de nieuwe eigenaar geheel vrij om te verkopen, maar dat zal dan door omstandigheden zijn.