Dat er volgens het boekje een knop op moet zitten weet ik
Maar ik ben (nog) nergens lid van, en heb (dus) ook geen regelementenboekje.
Het zou gaan om WRAN wedstrijden, aangezien het paardje een welsh-pony betreft, dus geen rassenshows.
Ik ben langzamerhand op zoek naar HET zadel en vanwege endurance-ambities en de (in mijn ogen) voordelen van het endurance zadel (lichtgewicht, goede gewichtsverdeling, vaak korter dan het reguliere westernzadel... want dat is een ramp met mijn pony-beest + een betere ligging op arabisch-achtige paarden, omdat het overgrote deel van de endurance paarden arabisch bloed voerd ipv de Quarters in de western)
Veel van de westernzadels komen redelijk overéén met de endurance-zadels
(hebben ook een breder draagvlak, beugelophanging ook verder naar achteren dan bij bv dressuur, zitcomfort ruiter etc)
maar ik zit al gauw met een te lang zadel, te zwaar, of te weinig ruime bij de schouders.
Boomloze zadels ben ik niet in geïnteresseert, dus bespaar je de lange discussie waarom dat zo geweldig is

Suggesties voor zadel/merken zijn natuurlijk ook altijd welkom!:j
net als eventuele adressen om een zadel op maat te laten maken
(want aangezien de aanschafprijs toch al behoorlijk gaat worden, is dat misschien ook nog een optie, dan ben ik in ieder geval verzekerd van een goede pasvorm. Moet natuurlijk wel een vakkundig iemand zijn!!)Endurance is niet mijn hoofddoel met mijn pony, western ook niet, dat is plezier!
maar het is wel fijn als ik voor m'n plezier wat wedstrijdjes zou kunnen starten.
En dat bij de aanschaf van zo'n duur zadel ik wel gewoon beide disciplines kan starten. 
vandaar dat ik graag wil weten hoe het PRECIES zit met het zadel in de wedstrijden..

of zou je ook zonder zadel mogen starten?
rijd ik nu nl ook al

. Maar je kunt natuurlijk trendmakend bezig willen zijn