Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Maar ook dat verschilt per paard, ik heb ook quarters gereden die voor geen meter zaten, maargoed. Ik heb 10 jaar dressuur gereden en ergens voelde ik me niet echt op mijn gemak op dat paard. Wat je zegt Ludo, alles moest maar. Western ligt mij veel beter. Ook is het wel leuk om paardjes te trainen van dressuur naar western, ze vinden het namelijk bijzonder moeilijk om zonder begeleiding te rijden, aangezien wij met een losse teugel (heerlijk
) rijden
Ook dat scheelt voor het paard...niet meer dat geruk in die mond, dat gezaag enz. Maar dat verschilt weer per ruiter...als je af en toe naar wedstrijden kijkt...godskolere. 

vera schreef:en daarnaast ben ik het niet met XoNo eens dat western makkelijker is, sterker nog, ik vind het moeilijker.

) in me zit, dus in principe is de stap naar western nog erg moeilijk. Maar dat verschilt dus ook weer per paard. Bij mij gaat de overstap nu heel erg goed, desondanks het feit dat ik het nog maar een maand of 5 doe. Clautje schreef:Wat vinden jullie;
Western is een echtere paardensport als Dressuur?
Of;
Western is moeilijker als Dressuur? (moeilijk:te leren en uitvoeren)
Graag jullie mening.
Clautje schreef:Maar denken jullie dat ik een goede stap zet om nu ineen over te stappen op western rijden? en wie weet dan event. een goede stal/intructeur/manege in de omgeving van zuid-holland, leidschendam,den haag,nootdorp?

XoNo"]
[quote="vera schreef:en daarnaast ben ik het niet met XoNo eens dat western makkelijker is, sterker nog, ik vind het moeilijker.

seapy"]
[quote="XoNo"]
[quote="vera schreef:en daarnaast ben ik het niet met XoNo eens dat western makkelijker is, sterker nog, ik vind het moeilijker.

Smokey schreef:Changementen, snelle circels, langzame circels, tempi wisselingen aan de losse teugel ook wel neck reining, alleen op je zit, spinnen, roll backs en dat alles in vijf maanden?
Oeps, natuurtalent??
Ik heb er ook het goede paardje voor, ik rijd op een arabier waar alle knoppen op zitten, en al die dingen die jij hebt genoemd heb ik gedaan, op de changement na, die was ik vergeten
Maar die is heel moeilijk te oefenen omdat er in de les nagenoeg geen ruimte voor is. Maar inderdaad, spinnen, backrolls, nja...alles wat je opnoemde dus. Ik ben een hele snelle leerling