[WN] Waarvoor eenoors-hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarvoor eenoors-hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:41

Hoi iedereen!

Laatst zag ik iemand rijden met een westernhoofdstel waarbij ze een soort frontriem had die dus maar om 1 oor heen ging. Ook zag ik ooit in een winkel 2 aparte riempjes zeg maar voor om iedere oor 1 te doen. Volgens mij is dit verhaal nogal moeilijk te volgen dus zet ik er wel 2 foto's bij Haha! Waarvoor zijn deze hoofdstellen precies? Hebben ze een speciaal effect?

Afbeelding
Afbeelding

crazycactus

Re: Waarvoor eenoors-hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:53

Nee hoor ze hebben geen bepaald effect op het paard. Het tuig van een cowboy was vroeger heel eenvoudig, met zo min mogelijk frutsels zoals gespen en dergelijke. Het moest makkelijk te repareren zijn als ze midden op de prairie zaten. Daarom is het eenvoudige eenoorshoofdstel ontstaan. De simpelste vorm is de split ear. Dat is een stuk leer met een insnede waar het oor doorheen gaat. Van hier uit zijn er van die mooie showhoofdstellen ontwikkeld zoals op jouw foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:57

Ahaaaa, zo zit het dus! Dankjewel voor de uitleg! Ik vind het wel mooie hoofdstellen zeker voor shows enzo. Vooral het hoofdstel op de eerste foto met dat zilver Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:33

Ik heb ook een one-ear-kopstuk. Heb dat gekregen van een vriendin, en gebruik hem altijd. Waarom? Omdat het idd zo min mogelijk leer heeft, het is gewoon erg makkelijk om en af doen, is van goede kwaliteit, en gewoon een fijn ding. Heb het idee dat het voor het paard ook wel fijn is, zo min mogelijk leer aan je hoofd Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:01

Nou ja, mooi Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:36

Ik gebruik eigenlijk alleen maar one-ears. Ik vind ze heel mooi, en lekker praktisch (weinig te poetsen Haha! ) Ik vind paardenhoofden zowiezo veel te mooi om te verstoppen onder leer Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:09

Romkabouter schreef:
Nou ja, mooi Rolleyes

Ieder zijn eigen smaak Tong uitsteken

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:05

Ik vind ze ook mooi, maar durf ze niet goed te gebruiken. Ik heb het idee dat als mijn pony 1x flink met zijn kop schudt, het hele hoofdstel er zo afvliegt!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:15

Valt wel mee hoor, en je hebt ook eenoorshoofdstellen met een keelriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:20

Majo, het is me nog maar 1 keer overkomen, in stilstand Haha! Weet ook niet hoe ze het gedaan heeft. Maar het voordeel is dat je het snel weer om hebt Knipoog

Met normaal schudden gaat het er niet af hoor, je moet het toch goed passend om doen Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:33

Als het hoofdstel nieuw is, nog wat stug of met veel zilver (zoals een showhoofdstel) wil het er wel degelijk wat sneller afliggen als een gewoon hoofdstel.

Ik ben er niet zo'n voorstander van. Het geeft toch eenzijdige/ongelijke druk bij de oren, die vooral bij jonge paarden als hinderlijk ervaren wordt, en wat is er mooi aan als je gaat besparen op een frontriem en een keelriem moet gebruiken om het op zijn plaats te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:08

Lijkt me wel vervelend rijden als je steeds moet afstappen om het hoofdstel weer om te doen Haha! Hahahahaha! Dan wel ja, het moet idd wel goed liggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:28

Niet alleen vervelend maar ook gevaarlijk. Heel vaak worden er bij wedstrijden hengsten voorgesteld. Doorgaans staan die wel onder appel, maar toch wel slordig als hij even met zijn hoofd schudt (in de galop) en het hoofdstel ligt eruit...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:19

Cassidy schreef:
en wat is er mooi aan als je gaat besparen op een frontriem en een keelriem moet gebruiken om het op zijn plaats te houden?

Die keelriem zitten ook op hoofdstellen met een frontriem Tong uitsteken

Ik vind one en two ears juist erg mooi. Ik wil voor mijn paard ook zeker een two-ear kopen. Het liefst het keelriem eraan.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:58

Een éénoor kan je al kopen vanaf een tientje. En dat is geen veredelt karton hoor. Knipoog Ik rij er niet mee, heb er wel eentje hangen, ik kwijl namelijk echt bij V-brows, maar zie de voordelen zeker van lekker weinig leer!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:51

Cassidy schreef:
... wat is er mooi aan als je gaat besparen op een frontriem en een keelriem moet gebruiken om het op zijn plaats te houden?
Ik gebruik er een uit noodzaak, mijn appie heeft zo'n breed voorhoofd dat de gemiddelde frontriem te klein is (en zijn kaken te groot voor een keelriem...)

Hij heeft in verhouding niet eens een overdreven groot hoofd...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:53

Dat ken ik ja.........
zeer irritant. Ik knutsel altijd maar wat met de cob en full hoofdstellen.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:55

Ja, inderdaad, want van de full is de rest weer te groot....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:58

Suzanne, kun je dan niet gewoon een losse frontriem kopen in de ruitersportzaak, in maat Full? Dan zullen ze geen V's hebben, maar een gewone gladleren of met vlechtje oid is toch gewoon los te koop?
Ik zag ze trouwens ook los hangen bij HO volgens mij, met zo'n knoopje erin.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:04

Ik moet de frontriem en de keelriem dan apart kopen, keelriem past ook meestal niet. Voor het gewone werk vind ik de one-ear prima werken, maar ik wil graag een showhoofdstel met een zilveren V en die moet ik denk ik laten maken of vermaken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:06

Ik weet van de HO dat ze dat gewoon doen. Geen idee of dat standaard is voor westernwinkels, maar je zou ze anders in gedachten kunnen houden voor als je dat aan wilt schaffen. Stond daar toevallig met die man over te praten, omdat voor die van ons juist al snel alles te groot is Haha!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:09

Ik heb een zelfgemaakte two ear die prima bevalt. En zonder keelriem goed blijft zitten met zijn schaar eraan. Met een snaffletje kan hij hem idd afschudden. gelukkig staat Blizz snel aan gras vast.

Ik heb 1 voordeel ontdekt van deze hoofdstellen.. Met een grote voorpluk is het makkelijker!