[WN] verschil tussen pleasure, reining en trail....?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amigo1310

verschil tussen pleasure, reining en trail....?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 23:10

hallo allemaal,

ik ben niet zo van het western maar ik vind het geweldig om te zien en ik wil ook een wesetrn zadel aanschaffen voor buitenritten en door de natuur/strand enzo.

maar kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen reining, trail en pleasure is ?

in iedergeval bedankt!!!

groetjes Nathalie

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: verschil tussen pleasure, reining en trail....?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:22

Kijk op

http://www.dutchpainthorseclub.com/

Heb ik ook gedaan....ik check het nog steeds af en toe want ik raak nogal es in de war...haha... Haha!

En Ed Gosen (daar 'werk' ik bij op stal) is de voorzitter van de DPHC!!
Cool Haha! Cool
Knipoog

XX

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:24

Heej Nathalie! Ik heb wat gevonden! Dit komt van www.whoa.nl

Trail
In de trail bestaat het parcours uit hindernissen, die je tegen zou kunnen komen in de vrije natuur. Bij dit onderdeel speelt het vertrouwen tussen paard en ruiten een grote rol.
Voorbeelden van hindernissen zijn: openen en sluiten van een hek, over een brug rijden, over balken rijden, zijwaarts of achterwaarts een parcoursje afleggen tussen balken of pionnen door, het vervoeren van een object. Andere hindernissen mogen ook gebruikt worden, mits ze vastliggen, niet hoger zijn dan 45 cm en veilig zijn.
Gehoorzaamheid, intelligentie en het gemak waarmee het paard zich door het parcours beweegt, worden beoordeeld.

Pleasure
Dit is een heel rustig onderdeel. De ruiters rijden hier gezamelijk in de Arena. Iemand zegt wat de ruiters moeten doen, dat kan zijn: Walk (stappen), Jog (zo langzaam mogelijk draven), Lope (langzame galop), Back-up (achteruit) en reverse (keertwending, dit kan in de walk "reverse in walk" en dit kan in de jog "reverse in jog").
De bedoeling is dat het paard deze overgangen maakt met zo min mogelijk (zichtbare) hulpen van de ruiter en met zo min mogelijk (het liefst geen) verzet. Het paard dat dit het beste doet, wint.

Er kan ook gevraagd worden om een 'extended' of ' increase of forward motion' -gang. Dit betekent dat de gang uitgestrekt moet worden.

Fouten die puntenvermindering tot gevolg hebben:

* Ongecontroleerd hoog tempo in een of meer van de drie gangen.
* Overgang naar de verkeerde gang tot 5 passen
* Extreem langzaam tempo in een of meer van de drie gangen; de impuls verliezen
* Rijden in de niet gevraagde gang
* Aanraken van paard of zadel met de vrije hand
* Te hoge hoofdhouding van het paard
* Te lage hoofdhouding van het paard (oorpunten lager dan de schoft, tot 5 passen)
* Doorgebogen of gespannen hals van het paard zodat de neus achter de loodlijn is tot 5 passen.
* Naar voren gestrekte neus
* Open mond
* Stuikelen of vallen van paard
* Gebruik van sporen of romal voor de singel.
* Een afgestompt, ondervoed, sloom, of oververmoeid paard.
* Hinderen van andere deelnemers.

Fouten die diskwalificatie tot gevolg hebben:

* Wisseling van teugelhand; 2 handen aan de teugelbij optoming met bit
* Bij split-reins meer dan 1 vinger tussen de teugels
* Verkeerde galop meer dan 5 passen
* Terugvallen uit een gang

En Reining:
Reining is misschien wel het meest spectaculaire onderdeel van het western-rijden met zijn stops spins en rollbacks. Maar het is meer dan dat, er zit ook speedcontrol in, gewone en vliegende galopchangementen, het verzamelen aan de losse teugel, grote cirkels in harde galop, kleine in een langzame galop, rundowns enz...
Reining rijden met een paard is niet alleen hem begeleiden, maar iedere beweging gecontroleerd uitvoeren. Het beste reiningpaard zal gewillig begeleid en gecontroleerd de proef zonder het geringste verzet uitvoeren.
Iedere beweging die het paard uit zichzelf maakt word beschouwd als gebrek aan controle.
Alle afwijkingen van het exacte geschreven patroon worden beschouwd als een gebrek of tijdelijk verlies van controle en daarom vind puntenaftrek plaats op basis van de ernstigheid van de afwijking.
Na aftrek van alle fouten, die vermeld staan in het regelboek, tegenover de uitvoering van het patroon en de totale indruk van het paard, worden pluspunten gegeven voor vloeiendheid, netheid, gedrag, snelheid en gezag over de uitvoering van de verschillende manouvres. Het gebruik van gecontroleerde snelheidsveranderingen - die de moeilijkheidsgraad verhogen - maken de proef spannender en uitdagender voor het publiek om te zien.
De bouw van reining paarden is meestal anders dan die van pleasure, trail en halter paarden. Het hoeft natuurlijk niet. Ze zijn meestal erg klein en compact. Met veel bespiering bij de borst en schouders en een hoge en sterke kont.
Wat is?
Spinnen:
Het paard draait naar links of naar rechts waarbij het paard om het binnen achterbeen draait. Dat been blijft staan en met zijn voorbenen stapt hij over. Hoe lager het hoofd van het paard, hoe mooier.
Slidingstop:
Hierbij stopt het paard met zijn achterbenen en blijft hij voor doorlopen. Het mooiste is als het paard hierbij zijn hoofd naar beneden doet.
Met sliding ijders glijdt een paard als hij hem goed uitoefend op een goede ondergrond soms wel 8 à 9 meter.
Rollbacks:
Dat is een snelle draai van 180 graden. Hier draait het paard om zijn buitenbeen (of binnen, ligt eraan welke kant je op gaat), nu stapt hij alleen niet over maar springt hij.

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 21:02

aahh dank je wel voor het opzoeken!!! tot morgen