De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 11:44


shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:09

mijn 3 jarig paard is momenteel zwak in de knieen , hij wordt behandeld door een acupuncturist en ik wacht op de toestemming van hem om met mijn paard te beginnen

als je dit paard nu al zou inrijden is hij snel versleten , maar veel mensen zeggen ach hij is 3 hij moet dat maar kunnen

mijn gewone dierenarts ziet geen probleem met zijn knieen maar de acupuncturist zegt van wel
daarom wacht ik op zijn toestemming

wat ik eigenlijk wil bedoelen is dat veel mensen der vanuit gaan dat een paard op 3 klaar is om ingereden te worden
aan mijn paard is enkel te zien dat zijn achterhand nog wat slap is en je zou dan denken dat train ik wel sterker maar het zijn zijn knieen waar ik voor moet oppassen
ik zou mijn paard nog graag heel lang hebben en ik wil dat hij oud wordt bij mij en gezond blijft

waarom willen mensen toch altijd alles zo snel doen , neem toch je tijd !!!

MissPippin

Berichten: 2324
Geregistreerd: 21-06-02

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:37

zoals romkabouter al zegt lees de topics. iedere keer worden hier weer dezelfde vragen gesteld en altijd draaait het uit op grote meningsverschillen. blijkbaar heeft iedereen dus zelf zijn eigen mening erover en weten ze het allemaal, waarom moet je dan weer de vraag stellen? iedereen kan zelf goed bepalen wat goed is voor zijn of haar paard. kan je niet via een algemene vraag doen.

DubbelFun

Berichten: 88696
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:54

sunnygirl schreef:
iedereen kan zelf goed bepalen wat goed is voor zijn of haar paard. .
En dat is dus juist NIET het geval, zolang er nog geen mensen met röntgenogen rondlopen iig Clown

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:42

Mijn vraag is waarom worden voor dit onderwerp altijd western paarden aangehaald?????
In de dressuur, ren, draf en springsport doet men ook niet anders maar dat wordt nooit eens breed uitgemeten. Sterker nog als je daar iets van schrijft krijg je meteen te horen dat de geen vinger mag wijzen!

Het is niet goed paarden te jong in te rijden of beter gezegt te jong vol te gaan rijden.

Maar dit is echt niet een trend waarin de western sport alleen staat of voor op loopt.

Ga maar eens vragen op springstallen en dressuur stallen. Daar gebeurt precies het zelfde! Anders halen ze hun spring proeven voor drie jarigen bv niet om maar een voorbeeld van een Belgische springpaard fokster aan te halen. Ze was er niet blij mee maar zo is het gewoon. Dus denk maar eens na, met 3 jaar springen?????? Hoe oud was die toen die zadelmak werd gemaakt????
Ik zou graag zien dat dit onderwerp eens van de western pagina af gaat en bij een algemene site terecht komt waar het thuis hoort.

Ik ben het behoorlijk zat dat telkens de western sport op dit gebied de zwarte piet krijgt toegeschoven. Boos!

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:41

daar heb je gelijk in adrienne !

in elke tak van paardensport heb je dit probleem , ik spreek enkel voor de westernsport omdat ik veel esternruiters ken en weinig of geen dressuur- of springruiters

ik doel dus niet enkel op de westernsport maar over paarden inrijden in elk sport

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:12

Nou Adrienne, ik kan me voorstellen dat je het zat bent. Maar het is wel zo dat de westernsport de enige sport is waar het in redelijk grote kringen (en naar Amerikaans voorbeeld) gewoon is om een paard zo vroeg in te rijden. Ik weet dat er trainingstallen zijn in de dressuur en de springsport waar ze vroeger beginnen, maar deze bedrijven hangen dat zeer zeker niet aan de grote klok. En de gewone huis, tuin en keukenruiter wacht gewoon tot het betreffende paard drie jaar oud is voor ze het dier zadelmak maken. Doen ze dat niet, dan worden ze erop aangesproken door anderen. En dat gebeurt heel vaak. Misschien ligt daar het verschil wel Lachen

En misschien wel omdat aanlegwedstrijdjes voor jonge paarden dus bijvoorbeeld van 4 tot en met 7 jaar oud lopen. En misschien ook wel omdat die wedstrijden op het niveau van de paarden zijn toegepitst i.p.v. op het niveau van de ruiter.
viewtopic.php?f=29&t=250910&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:55

Nou als je denkt dat dat in de andere takken van sport minder gebeurd of zo als jij dan suggereerd "stil wordt gehouden" dan ga nog maar eens opnieuw rond kijken. Het is in alle takken van paardensport normaal om paarden op jonge leeftijd in te rijden. Daar staan de Amerikanen echt niet alleen in.

Misschien is het dus eerder het feit dat ze gewoon openlijk zeggen dat ze met jonge paarden beginnen, meer de rede waarom er zo over de western sport wordt gevallen dan ander sporten. Want het is echt in alle takken van paardensport zo. Ik hoor het uit alle verschillende takken en zie het ook gewoon om me heen. De meeste dressuur paarden worden met 2,5 zadel mak gemaakt de meeste springpaarden nog eerder gezien die met 3 moeten potentieel moeten laten zien. Ook de huis tuin en keuken paarden zoals jij dat noemt gaan met 2,5 max 3 vaak al onder het zadel net als de huis tuin en keuken western paarden. Die van mij werden dus bv alle twee aan het eind van hun 2 jarig zijn dus met 2 en 8 maanden zadelmak gemaakt. Om me heen waren er een aantal huis tuin en keuken dressuurpaarden die net zo vroeg of al eerder onder het zadel gingen. De jongste die ik mee gemaakt heb was nog geen 1! en tegen de tijd dat deze 2 was sprong het dier al 1m!!!!!!!

Je zegt dat dressuur en springstallen het niet aan de grote klok hangen. Nou dat wil dan niet zeggen dat het er niet is. In principe is dat nog erger ook want daar heb je dus totaal geen kijken op.

Dus laten we ophouden met dat pot verwijt de ketel gedoe en gewoon het over jong zadel mak maken in het algemeen hebben. Maar dan ook op een algemeen forum.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:15

Nou ik stel voor dat je dit topic dan op een niet-westerndeel van bokt nog een keer stelt. Want ik heb natuurlijk geen zicht op alle dressuurstallen. Maar wel op de enorm grote opfokstal bij ons in de buurt. Daar staat een enorme groep twenters gewoon nog een jaar te staan tot ze drie zijn en naar huis gaan. Bij mij op stal: klein opfokje met 7 paarden, wordt op geen van de twenters gereden. Alle pensionklanten wachten tot die paarden drie zijn. Kortom: ja het komt voor, maar lang niet zoveel als bij de westernsport en het is zeker niet geaccepteerd. Dat maakt wel degelijk verschil.

MissPippin

Berichten: 2324
Geregistreerd: 21-06-02

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:53

sugarmiss....volgens mij snap je niet wat ik bedoel

DubbelFun

Berichten: 88696
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:40

Ik denk het Blond , maar verklaar je nader Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:45

In mijn ogen is er wel degelijk een verschil tussen zadelmak maken (dus longeren, zadelmak en misschien een of twee keer een ruitertje erop) en doorrijden op jonge leeftijd tot op het niveau waar de paarden bijvoorbeeld moeten presteren gedurende de Futurity of idd die springwedstrijd voor driejarige. Je moet kijken en blijven kijken naar het paard, en niet alleen naar de kalender. Er zijn zat driejarigen die het werk nog niet aankunnen, en er zijn paarden van 2,5 waar je voorzichtig mee kunt beginnen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:09

En hoe zie je het verschil Cassidy?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:13

Het verschil zit erin dat je na het zadelmak maken het paard nog even het land opgooit.

Zadelmak maken en echt inrijden zie ik als twee heel verschillende dingen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:18

nee, daar zie ik het verschil wel in, al zie ik het nut er niet van in, maar hoe zie je welk paard je al wel met 2.5 jaar kan beginnen? Waar kijk je naar?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:41

Ik zou kijken naar maat, bouw, bespiering en geslacht. Naar gedrag (is hij er klaar voor?) en de situatie waarin ik een paard kan of moet houden.

freerider
Berichten: 87
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: niet ver weg

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:00

Zoals Cassidy het ziet, zo zie ik het ook wel een beetje.

Ook kan het op jonge leeftijd zadelmak maken gemakkelijker gaan
minder verzet en dus minder stress. Begin maar ééns aan een oudere hengst bijv.

Het zou leuk zijn om ééns een grote groep paarden ouder dan 10jaar die de futuritys gelopen hebben te vergelijken met een controle groep waarvan bekend is dat ze pas op latere leeftijd ingereden zijn. hoeveel procent is nog onbeperkt inzetbaar in de sport.

Leuk idee voor een student onder ons?

Happiness

Berichten: 4356
Geregistreerd: 12-12-04
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:41

Zoals cassidy het zegt doe ik het met mijn paardje.
Longeren een keer zadel erop en dan 1 of 2 keer mij erop zodat hij stap en draf kent en dan gaat hij het land op en als hij 3 is ongeveer ga ik weer verder.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:00

Ja maar wat is het nut ervan om er zo vroeg op te gaan zitten Blond

Anoniem

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:47

Ik ben het eens met Summertje. Ik hoor de laatste tijd idd ook in verschillende takken van paardensport veel over paarden die met 2,5 al ingereden worden. Wat ik ook erg vind is dat veel springstallen hun jaarlingen al over (hoge) hindernissen laten springen terwijl hun pezen daar nog niet eens goed voor ontwikkeld zijn. Maar mijn vraag is: wat is er mis mee om dat ene half jaartje gewoon te wachten? Is dat het ongeduld of de prestatiedrang van de mens? Of word het paard er soms slechter door?

Borrel
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-06-05

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:11

Ik ben het eens met Cassidy. Mijn paardje is bijna 2,5 ik speel met hem en daar in leg ik af en toe een (kunststof) zadeltje op zijn rug zodat hij kan wennen aan het idee. Het is al een erg forse net geruinde man en vindt het allemaal prima. Verder staat hij op het land en ik kijk wel hoe hij zich ontwikkeld (qua spieren, gedrag Enz.) idd geen haast....

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:52

Ook ik ben het eens met Cassidy. In mijn ogen zit er ook een heel groot verschil in zadelmak maken en echt rijden met als doel zo snel mogelijk presteren.

Mijn 2 jarige heeft ook al 1 keer een zadel opgehad. Is een keer of 2 gelongeerd, verder niets.
Wegens medische redenen mocht ze afgelopen 3 maanden niet los, alleen stappen. Om voor wat afwisseling te zorgen ben ik met het zadel aan de gang gegaan. En ga dat ook zeker voortzetten. Maar let wel, er komt niemand op dat ruggetje voordat ze minstens 3 jaar is.
Gisteren waren we voor controle in Utrecht, en gelukkig was de arts tevreden met hoe ze momenteel loopt. Maar hij wil wel dat ze "aan het werk" gaat.
En hij zei dus letterlijk, ga er maar eens opzitten...

Dat was ik dus niet van plan, tenzij het heel heeel noodzakelijk is!
Nu gaat ze dus regelmatig gelongeerd worden (op grote ruime volte) icm weidegang.

Maar ik vind ook dat er verschil is dus inrijden en inrijden...

FrnanDo
Berichten: 26
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: thuis

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:33

mijn paard is rond de 2,5/3 jaar is dat dan al oud genoeg om te beginnen met inrijden? want ik ben bang dat ik mijn paard dan verpest

of kan ik gewoon beginnen met inrijden?

ik zou het graag willen weten.

DubbelFun

Berichten: 88696
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:36

Weet je niet zeker hoe oud je paard is ?? Tussen 2,5 en 3 zit toch al 6 maanden Lachen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:22

Wacht anders voor de zekerheid nog 6 maanden, je hebt toch geen haast? Je wilt toch graag dat je paard nog 20 jaar meegaat? Dan kan je beter die 6 maanden ook nog wel even wachten...