[WN] Quarter, paint, Breedingstock.... Huh????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Quarter, paint, Breedingstock.... Huh????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 19:33

Hoe zit het nou als je een paint en een quarter gaat kruisen?

Apacho komt uit een QH merrie, en een paint hengst. Zelf is ie solid, dus breedingstock heb ik begrepen.
Maar als ie nou vlekken had gehad, had ie dan wel paint geweest? Of ook BS ivm de Quarter moeder?
En als je nou een merrie met een BS dekt, wat wordt het veulen dan?
Is een BS wel gewild of juist niet? En waarom?

etc etc etc Tong uitsteken

crazycactus

Re: Quarter, paint, Breedingstock.... Huh????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:58

De paints hebben een one parent rule, dus als Apacho vlekken had gehad was hij wel een paint.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:02

De quarter en paint stamboeken zijn zo aan elkaar verbonden dat een kruising wel als paint mag worden geregistreerd maar niet als quarter.
Een quarter mag alleen quarters in de stamboom hebben, in een paint pedigree worden quarters weer wel geaccepteerd.

Dus met vlekken wordt het gekruiste veulen dan een paint, en zonder vlekken een breeding stock paint.

Omdat paints (deels) op tekening worden gefokt zijn breeding stock paints niet zo populair voor de fok, en ook in de verkoop doen leuke vlekken het beter bij paints.
Waarom ze in een aparte klasse moeten van de APHA en waarom ze juist breeding stocks heten is mij een raadsel.

anybody?
Koe

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:03

BTW cactus werk jij nou elke dag je onderschrift bij??

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:10

Breedingstock, het woord zegt het al: fokvee.
Tegenwoordig worden breedingstocks ook gewoon in de show gebruikt (en gelukkig maar, er zitten verdomd goede paarden tussen!) In principe zijn het gewoon effen Paints...niets mis mee al denken sommigen er minderwaardig over.

Tegenwoordig is het zo:
Paint x Paint = Paint
Quarter x Quarter = altijd Quarter, ook als het een cropout (bonte) betreft.
Paint x Quarter = Paint (als hij vlekken heeft)
Paint x Quarter = Paint BS (als hij solid is)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:13

@kornelius: Bijna elke dag, vandaag moet ik het nog doen!!!! Goed dat je me helpt herinneren hihihi alhoewel de dag al weer bijna voorbij is....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:37

Een Paint (regular of breedingstock) gekruist met een Quarter is altijd een Paint.
Een Paint mét vlekken is altijd een regular Paint, ongeacht of hij een Quarter ouder heeft.
Een Paint zonder vlekken is een solid en wordt geregistreerd in het 'breedingstock'. Dat aparte deel van het stamboek is ontstaan omdat de solids wel Paints waren, maar niet voldeden aan de rasstandaard dat ze vlekken moesten hebben. Omdat je er wel mee mag fokken, werden ze dus apart geregistreerd.
Ze waren altijd een stuk minder populair omdat je er vroeger dus niet mee mocht showen. Sinds de invoering van Breedingstock klasses is dat echter verbeterd en nu er komend jaar ook Breedingstock klasses op de WorldShow uitgeschreven worden, zal dat alleen nog maar beter worden.
In Nederland zijn de BS klasses tegenwoordig ook heel aardig gevuld en hoeven ze dus zeker niet meer 'minder waard' te zijn.
Ik zeg altijd: Beter een goede breedingstock Paint dan een matige regular Paint.

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:59

Alleen voor de mensen met een kleine/ weinig gevulde portemonee (kleine kan ook vol zitten) is een BS aantrekkelijker om aan te schaffen. Veel fokkers (ook wij Verdrietig ) verkopen deze voor een beduidend minder hoog bedrag en dan met name de hegsten gaan voor een prikkie weg. Een BS merrie kan je nog laten dekken om te gokken op een vlekken paint, alleen zoals anderen ook al zeggen mensen durven die gok niet te nemen met een BS hengst.
De moeder van Apacho had namelijk vorig jaar wel een regular veulen en die is dus als paint geregistreerd en wat ze dit jaar krijgt is wachten tot 23 juni.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 23:39

Maar een goed paard heeft toch geen kleur? Natuurlijk, in een kleuren stamboek wel, dat begrijp ik ook. Maar Appie zou dus minder zijn, puur omdat ie geen vlekken heeft?
Een paint is in weze een QH met teveel wit, dus IMO is appie dan gewoon een QH.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 08:49

stef schreef:
Een paint is in weze een QH met teveel wit.
Dat gaat voor een hoop Paints idd op, daarom is ook het stamboek opgericht IMO.
Maar sindsdien is er veel bloed toegelaten wat wel bont was maar niets met Quarter te maken had (grade's) en daar gaat je uitspraak dus mank.

Verder heb je gelijk als je zegt dat een goed paard geen kleur heeft, maar als ik een Paint zou kopen dan wil ik toch wel dat hij vlekken heeft, anders kan ik net zo goed voor een Quarter gaan. (Iets wat tegenwoordig aardig gecombineerd kan worden sinds de Quarters ook vlekken mogen hebben Lachen )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 09:33

Tuurlijk sugar, maar als je een QH wilt kopen, zou je ook voor een BS kunnen gaan... Toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 12:11

Nee want met een BS kun je geen AQHA starten Lachen

Als je een Fries wilt koop je toch ook geen zwarte Tinker of Merens Cool

Gezien de vreemde gang van zaken zoals het nu is (Quarters met vlekken en Paints zonder vlekken) verwacht ik gewoon dat die 2 stamboeken zich op een of andere manier gaan samenvoegen, zodat de BS gewoon weer bij de Quarters kunnen worden ingeschreven. Misschien maak ik het nog mee Clown

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 12:16

Maar met een BS kan je wel APHA starten, en Pac punten halen met WRAN wedtsrijden waar je met een Quarter "niks" aan hebt! Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 12:58

Ik denk ook niet dat APHA en AQHA samen zullen gaan. Die twee organisaties 'liggen' elkaar niet zo. Onlangs op m'n Amerikaanse forum eens gepijld hoe de meningen hierover verdeeld waren... nou, die waren nagenoeg níet verdeeld, NO WAY was over het algemeen de reactie... Ik denk niet dat we dat voorlopig hoeven te verwachten.
Wel zal de APHA met de one parent rule komen en daarmee heb je straks dus gewoon twee gescheiden stamboeken. De Quarters en De Paints... Bij de Quarters mag veel wit (maar blijft 'onwenselijk' dus er zal echt niet op gefokt worden...zoveel crop outs zijn er nu ook weer niet, 't zijn juist vaak die 'grensgevallen' die van het dubbel registreren profiteren) Bij de Paints blijft het gewoon zo dat niet bont ook geregistreerd wordt, alleen móet er straks gewoon minimaal 1 Paintouder achter zitten. Heel terecht vind ik...
Ieder fokt binnen z'n eigen ras, Paints kunnen nog steeds 'buiten' het ras fokken met Quarters... ik zie het probleem niet.
En wat je dan kiest... tja, da's voor iedereen weer anders...

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 13:02

ik ben heel blij dat ik een bs heb gekocht

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:25

calemity_jane schreef:
ik ben heel blij dat ik een bs heb gekocht

Ik ben ook heel blij met mijn breeding stockjes Bloos . Maar ook met mijn regular(s) Bloos Bloos .