[WN] Zelf maken roundpenn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brendageene

Zelf maken roundpenn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 09:17

Bij ons op stal hebben we een buitenbak en we willen er best wel een roundpenn bij Clown Nou kan dit denk ik alleen gerealiseerd worden als we het zelf maken. Naast de bak is nog een stuk land wat gedraigneerd is (dus tussen de bak en de sloot) Is wel groot genoeg voor een roundpenn, maar komt dan wel bijna direct naast de sloot te liggen. Nou wil ik graag de volgende dingen nog weten:

Wat is de ideale afmeting voor een roundpenn? En wat de minimale?
Ik neem aan dat er een stukje afgegraven moet worden, hoe diep moet dat?
Moet je in de roundpenn dan ook weer worteldoek aanleggen net als in de bak? Wat zijn de kosten van het worteldoek?
Hoeveel zand heb je nodig om erin te storten en hoeveel zand? Wat zijn de kosten daarvan?

De omheining zal wel lukken, maar ik zit dus vooral met de bodem ervan. Kan de roundpenn ook gewoon op een ongedraingeerd stuk? Mochten we toch ruimte te kort hebben naast de sloot dan kan het nog achter de bak maar daar is het niet gedraigneerd.
We hebben ook nog lang geen concrete plannen, maar ben gewoon benieuwd of dat haalbaar is met de ruimte die we hebben en financieel gezien... Knipoog

crazycactus

Re: Zelf maken roundpenn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:41

Ik vind 15 meter toch wel een minimale maat van een round penn. Ik werk liever in een iets grotere van zo'n 18 meter.
Tja drainage of niet dat ligt natuurlijk een beetje aan wat voor grondsoort er onder ligt. Zitten jullie op zandgrond dan is het niet echt nodig maar op klei of veen wel. Ik zou een lekkere dikke laag zand in de round penn (niet te zwaar, maar ook geen harde reiningvloer) want je gaat meestal met jong spul aan het werk. Stel dat je er een keer afstuiterd dan is het wel prettig als het niet aanvoelt als beton. De kosten van zand zijn heel erg verschillend. Kan je het zelf halen bij een zandafgraving of moet je een kieper laten komen, daar zit heeeel erg veel verschil in.Wij hebben pas terug onze oude bak aflaten graven en een nieuwe laag zand erop,plus dat we hem een kwartslag gedraaid hebben, groter gemaakt en de rest van de ruimte verdeeld hebben in paddocks. In totaal hebben we een zandplaat van 50 bij 40 meter. Het zand hebben we zeg maar onder de wei vandaan gehaald die moest toch nog ingezaaid worden. Kosten van dit geheel (18 dagen een loonwerker aan huis met kraan en trekker met kieper, € 10.000 !!!!!!!
En dan heeft het zand ons nog niets gekost..... Dit is natuurlijk wel een extreem voorbeeld want het is een groot oppervlak.
Succes.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:25

Wij hebben gewoon een stuk van de (enorme) buitenbak afgezet met prikpaaltjes en lint. Voordeel: je kunt de paaltjes even weghalen en dan kan de pensionhouder er door heen met de trekker. Zodat je niet zelf hoeft te scheppen e.d. Werkt tot nu toe prima. Er is geen paard door het lint gelopen en het is lekker makkelijk opzetten en weer afbreken.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:38

Men neme...(recept voor een roundpenn 15 - 20 mtr doorsnee)

a) Een paar kubieke meter zand van groffe korrel. Vraag bij meer leveranciers want de prijzen van zand kan sterk uiteen lopen. Vraag ook naar de prijs van brengen. Grof zand laat water zeer goed door en daar je toch bij een sloot staat.....Neem niet te veel zand in 1 x keer want te veel/los is niet goed voor pezen en gestel van jonge paarden.

b) Wind doek. Dat is (vaak groene) doek waarmee planten- en boomkwekers hun aanplant beschermen tegen al te sterke wind. Dat doek is dubbel en iedere 2 meter zit daar een baan in gestikt, waar je een paal in kunt schuiven. De hoogte is vaak 2 meter.

c) Zet een cirkel uit. Sla in het midden een paal in de grond. Neem een touw en knop daar een ruime lus in, die om de paal gaat. Aan het einde weer een lus. Totaal lengte +/- 8 mtr = roundpenn van 16 mtr doorsnee. Door de lus een scherpe stok en krabben maar.... Rondje uitzetten.

d) Op de cirkel nu steeds afstanden van 2 mtr uitzetten (rechte lijn). Met een grondboor gaten boren (+/- 70 diep). In ieder gat een paal van 3 mtr.
Het laatste gat boor je dan voorbij de eerste (ingang = poort). In het laatst gat komt een dunnere/lichter paal want die moet er in/uit om als poort te dienen (ik heb hier een ijzer pijp de grond in geslagen waar een andere dunnere pijp makkelijk in en uit kan).

e) Het winddoek over de palen schuiven. Dat blijft bij 3 mtr. palen die 70 cm in de grond zitten dus 30 cm boven de grond.

E voila: 1 roundpenn.
Geen problemen met zetten. Geen problemen met afbreken. Geen problemen met de gemeente (bouwvergunning - want voor andere roundpenn's heb je vaak een bouwvergunning nodig). En heel erg goedkoop.

MVG Louis

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:13

Das wel een heel mooi bedachte Sablou. Eigen ontwerp? Goed bedacht van dat winddoek.

charene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:52

Hey sablou Haha! .......idd een winddoek is een super tip OK dan! ...........Laat mijn man nou kweker zijn.. Nagelbijten / Gniffelen ...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 23:49

Nou Louis, da's wel een héle mooie!! Ben zelf niet zo'n fan van een 'open' round-penn omdat die schat van mij zich letterlijk vrij makkelijk door het lint laat jagen. Dat winddoek lijkt me perféct!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 07:49

Dat is een hele goede ja, van dat worteldoek! Maar jij gebruikt dus geen doek op de bodem? Dus alleen het zand zo storten op de grond, moet je dan nog een stukje afgraven (is hier gewoon gras en voor zover ik weet is het kleigrond hier, als je niet draigneerd heb je iig een zwembad in je bak Tong uitsteken)

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 07:55

Hey Louis, ik kan me herinneren dat je er ook afgekeurde lopende band rubber in gebruikte, maar waarvoor ook alweer Verward

=^.,.^=

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:33

Wij hadden de luxe van 2 Roundpenn's (op 2 locaties).

Eén van winddoek (zoals beschreven) en één van spoorbielzen, met daarin wanden van oude transportbanden (dik rubber). Afhankelijk van bestemmingsplannen en locatie heb je voor een dergelijk "gebouw" (vast op/in de grond, hoger dan 140 cm boven maaiveld, etc., etc.) een bouwvergunning nodig (ja het moet niet gekker worden).
Dus hebben we deze (toch vrij dure) roundpenn afgebroken en zijn we ook die aan het vervangen door een "windtunnel".

Het voordeel van deze zware roundpenn is natuurlijk wel, dat je paard werkelijk niets kan afbreken en dat het zand op den duur tegen de wanden aan gaat liggen, waardoor ze in een soort kuipbocht kunnen galoperen.

Maar de windtunnel is zeker niet slecht, zeker niet in natte gebieden, want het regenwater kan zo onder de wand door lopen. EN nog belangrijker is: je hebt hem in no-time afgeroken en ergens anders staan...

MVG Louis