[WN] Bestaat er een stamboek voor halfbloed American paint horses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wings

Bestaat er een stamboek voor halfbloed American paint horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 12:15

Hoi iedereen,

Ik had even de vraag of er een ook een stamboek bestaat voor half paints, voor half quarters dat weet ik, maar half paint horses?

Ik heb 2 merrie's 1 paint merrie en 1 palomino merrie.
Nu had ik met de eigenaar van Skip the can dee (APHA) een zeer goede overeenkomst kunnen maken om de twee merrie's te laten dekken door hem. Maar nu vraag ik me af of ik het veulen volgend jaar kan inschrijven in een hulpstamboek voor half paint horses?

Groetjes,

Anja

Mikkee

Re: Bestaat er een stamboek voor halfbloed American paint ho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:18

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:24

Nee sorry... Je hebt in Amerika wel de Pinto Horse Association, maar daar heb je hier in Nederland weinig aan. In Amerika zijn er speciale Pinto wedstrijden, hier niet. Zelfde geldt voor het Indian Horse Registree, waar zowat alles te registreren is als het maar een beetje aan hun regels voldoet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:01

Natuurlijk is het leuk om een papiertje bij een paard te hebben, maar wat is de meerwaarde van een papier waar je hier in NL niets mee kunt ??

Het paard wordt er niet meer door waard, er worden geen wedstrijden oid voor georganiseerd ??
Ik weet dat het half-quarter register niets meer inhoudt dan dat je een A4-tje krijgt met een overzicht van de bekende namen van vader en moeder. Dit kost dan jaarlijks $25, je krijgt geen blaadje/krantje of wat dan ook.

Als je dat geld er voor over hebt, wil ik wel iets leuks voor je maken in Word en printen op een leuk papiertje Cool

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:03

Francis schreef:
Nee sorry... Je hebt in Amerika wel de Pinto Horse Association, maar daar heb je hier in Nederland weinig aan. In Amerika zijn er speciale Pinto wedstrijden, hier niet. Zelfde geldt voor het Indian Horse Registree, waar zowat alles te registreren is als het maar een beetje aan hun regels voldoet.

Dit is niet waar. Je kunt bij de AIHR alleen paarden registreren met minimaal 50% bewijsbaar amerikaans bloed. Je moet de papieren van de amerikaanse ouder mee sturen en foto's van het paard wat je wil laten registreren.
Je kunt er ook niet zo maar met alle quarter/paint/appie kruisingen terecht.
Als je kruising "draft" horse bloed voert. Wat dus neer komt op koudbloed paarden of koudbloed eigenschappen, wordt dit paard niet geregistreerd. Dus kruisingen met Haflingers, Tinkers enz enz worden niet geregistreerd.

Ik heb een AIH en kan de punten die ik hier haal op wedstrijden gewoon door geven en dan worden ze in Amerika bijgehouden zodat je ook certificaten kunt halen. Allemaal niet zo uitgebreid als bij de AQHA maar het is er allemaal wel.

Je krijgt trouwens een papier wat net zo officieel is als een AQHA papier.

Mijn Whirling Stardust en ik hebben zelfs al eens ik het blaadje gestaan van de AIHR. Dat vonden ze super leuk een echt AIH in Europa. Dat is nog vrij zeldzaam nl.

Dat Pinto stamboek stelt inderdaad niks voor daar kan alles in wat bont is.

Misschien lees ik het verkeerd, je hebt een Paint en een Palomino en een dekking met en Paint hengst.

Nou is Paint x Paint = Paint Haha!

Als die Palo een Quarter is dan is het
Paint x Quarter= Paint Haha!
Niks half dus Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:21

Die palomino hoeft geen Quarter te zijn Lachen

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:25

Sugarmiss schreef:
Die palomino hoeft geen Quarter te zijn

Vandaar dat er staat:
Adrienne schreef:

Als
die Palo een Quarter is ...

Haha! Haha! Knipoog
Misschien kan Wings daar meer over loslaten?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:52

Sorry hoor Arienne, maar als ik op de site van AIHR kijk staat daar toch echt dat je paarden kunt laten registreren zonder bekende afstamming, zolang ze maar aan het type voldoen. Kruisingen met Paints of Quarters, maar ook totale 'grade' horses (grade is engels voor kruising/rasloos)

Class M horses include breeding of modern type. They may have parents registered with the AQHA, APHC, APHA, APA, etc. Such ancestry will be shown on the registration certificate.

Class A horses are horses with unknown bloodlines, but who are definitely Indian Horse type. Most MA horses qualify for A registration as well as many so called grade or backyard horses. Class A horses are eligible to be inspected at age 4 or over and may be passed to Class AA.

Class P is for ponies of Indian Horse type. Eligible ponies include those with Galiceno, POA, etc, in their pedigrees. Ponies of unknown ancestry may also qualify.

Zelfs pony's die aan het type voldoen mogen geregistreerd worden.
Alleen als ze (deels) koudbloed gefokt zijn kunnen ze niet geregistreerd worden, maar zolang ze aan het type voldoen kan verder alles. In de omschrijving van de Indian Horse staat ook bijna bij elke eigenschap dat ze het meestal, gewoonlijk of vaak vertonen. Er zijn dus uitzonderingen mogelijk op die regels. Ik begin me zelfs af te vragen wie bepaald of je paard daar ingeschreven mag worden... zijn er keuringen of is het (net als bij de MHHR) een kwestie van een fototje opsturen.
Bij het Pinto stamboek heb je dan in ieder geval nog het kenmerk dat ze bont moeten zijn (ook daar kun je overigens je punten laten registreren als je paard daar geregistreerd staat en de Pinto's hebben zelfs een Worldshow die voor veel Paintfokkers minstens zo belangrijk is als die van de APHA).

Ik wil niks af doen aan jouw paardje hoor, begrijp me niet verkeerd, maar zolang elk paard zonder papieren, zonder dat bij wijze van spreken bekend is wie de ouders zijn, zomaar bij een stamboek toegevoegd kan worden, heb ik niet zo'n hoge pet op van zo'n stamboek. Leuk voor aan de muur, maar het zegt totaal niks.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:01

Het ligt er aan wat voor paard je hebt in welke klasse je valt zo te zien. Dusty is klasse M, het moderne type omdat ze een quartermoeder heeft. Dit zie je ook terug op haar papier. Ik denk dat de regels zijn bijgesteld, want toen we haar registreerden moest een paard voor de helft amerikaans bloed bezitten anders ging het niet door.
Maar op zich is het geloof ik een prima registry met een mooi papier.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:09

hoe kan je je paard daar in laten schrijven?

ElsJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:30

Hallo allemaal

Mijn jaarling heeft ook AIHR papieren. Hij is eigenlijk een echte paint, maar zijn vader werd, helaas, niet geregistreerd bij het paint stamboek, maar bij het AIHR.
Ik vind papieren eigenlijk nooit veel zeggen, het is het paard op zich wat je moet aanspreken. Maar nu kan ik toch laten zien welke afstamming hij heeft.
Verder ben ik er heel gelukkig mee. Leuk karakter en uiterlijk van een paint.

Wat er verder voor paarden geregistreerd staan bij dat stamboek maakt mij verder niet zo veel uit. Ik weet dat de mijne 100% quarter en paint is. 100 % Amerikaans dus en dat is de enige eis qua afstamming die ik had.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:41

Het paard hoeft er idd niet minder om te zijn.

Maar als je wedstrijdambities hebt kun je er niet mee op een rassenshow starten, alleen bij de WRAN.

Ook als je er mee wilt fokken scheelt het wel degelijk als er een 'vol' papier bij zit.

Dat maakt voor een hoop mensen nl wel uit.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 07:34

Citaat:
Maar als je wedstrijdambities hebt kun je er niet mee op een rassenshow starten, alleen bij de WRAN.

Ook als je er mee wilt fokken scheelt het wel degelijk als er een 'vol' papier bij zit.

Dat maakt voor een hoop mensen nl wel uit.

Klopt maar dat maakt in dit geval niets meer uit, als het geen volle quarter of paint is, kun je nu ook niet mee doen met de rassenshows of volgens een stamboek fokken.
Dus dan blijft de aihr een goede optie.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:18

Dan zou ik toch in ieder geval eerst kijken wat het kost. Éénmalig een klein bedrag voor zo'n papiertje is niet zo'n drama, moet je voor een APHA of AQHA paard ook betalen. Maar jaarlijks een flink bedrag, of zoals bij de MHHR (Medicine Hat Horse Registree) $100 (en dat was een jaar of 5 terug) betalen voor een papiertje waar je niks aan hebt... Dan bleef ik wel een papierloos paard rijden...

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:25

Als ik me niet vergis is het eenmalig. Maar dat weet Adrienne vast beter Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:44

Niet terug te vinden op de site, evenals hoe je lid kunt worden, hoe je je paard in kunt schrijven enz. enz.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:26

De site is enorm veroudert. Ik sta af en toe in contact met de "pesidente' van de AIHR. Ze zit in een gehucht ergens in Texas en heeft pas een paar maanden internet Haha!

Alles wat ze doet gaat nog met de hand. De internet site wordt dus ook bijgehouden (voor zo ver je dat bijhouden kunt noemen) door iemand anders.

Ik kan je vertellen dat ze erg serieus bezig is met het registry.
Ze heeft enorm veel hart voor het echte Indianen paard en doet haar best om het te promoten in de VS. Om dat ook nog eens voor die 3 Knipoog paarden in Europa te doen is wat veel gevraagt. Maar misschien als het er meer worden....

Je betaalt trouwens maar 1 keer een bedrag voor je registratie en verder kun je er voor kiezen het AIHR blaadje te willen ontvangen dat is niet meer dan een soort clubblad wat 4 keer per jaar verschijnt. Er staan gewoon verhaaltjes in over de paarden uit de registry. Er stonden dus ook hele stukken in over bv Hidalgo een van origine AIH.
Want de mustang valt ook binnen dit registry.

Jos, ik PB je ergens vandaag hoe je een paard daar kunt inschrijven. Ik heb nl alle formulieren zo thuis liggen.

ElsJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:38

Hoi

Mijn Jac zal niet eeuwig hengst blijven. Dus met dat probleem zit ik niet.

Wedstrijden zijn wel leuk. Maar ook dat is mijn hoofd-doelstelling niet.

Wat ik wel graag wil opmerken. Volgens mij kiezen toch meer mensen voor paarden met een "vol" papier. Ondanks hogere prijzen lijken ze toch beter te verkopen. Dat is toch ook iets om rekening mee te houden als je een veulen gaat fokken. Niemand heeft iets aan een dier wat misschien wat minder gewenst is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 23:17

Lijkt me eerlijk gezegd ook vrij logish dat mensen liever voor een 'vol' papier, zoals je dat noemt, gaan.
Zo'n 'gefabriceerd' papier, zoals ik het dan maar noem, zégt namelijk helemaal niets. Elk paard kan ingeschreven worden ookal is de afstamming van het dier totaal onbekend. Het papiertje zegt net zo veel als het eerst het beste A4tje wat je zelf uitdraait.
Een papier van een organisatie die al sinds jaar en dag de afstamming van paarden bijhoudt en controleert, zegt dan toch veel meer. Je weet welke bloedlijnen er achter je paard zitten en daamee, over het algemeen genomen, toch min of meer wat voor soort paard je in handen hebt. Is het geschikt voor datgeen wat jij er mee wilt doen? Zitten er erfelijke afwijkingen binnen een bepaalde bloedlijn? Zo'n papier krijg je er niet zomaar bij, dat ligt vast in jarenlange overerving.
Wil je een ras opbouwen, wat op zich natuurlijk een prima streven is, zo is uiteindelijk de Quarter, de Paint of welk ras dan ook ontstaan, dan zul je gewoon véél selectiever te werk moeten gaan, strengere eisen toepassen en daar ook een controle systeem en keuringen e.d. aan moeten hangen. Dan kun je met een F1 generatie bepaalde 'stamboomloze' dieren gebruiken, maar daarna zul je het 'binnen het ras' moeten opbouwen en alleen in het begin enkele fokdieren 'van buiten' toelaten na strenge keuring. Een 'breedingstock' opbouwen. Op die manier krijg je dan na enkele generaties 'zuiver' gefokte rasdieren. Maar zolang je maar alles blijft toelaten, blijft het een bij elkaar geraapt zooitje van, wat papier betreft, weinig waarde. (Pas op, ik haal de kwaliteit van de paarden hiermee niet naar beneden. Het gaat er hier niet om of die paarden wel of niet goed zijn of wel of niet geschikt zijn voor waar men ze voor heeft. Uiteraard is elk paard, papier of geen papier, altijd 'waardevol' voor z'n eigenaar. We hebben het hier nu puur over de functie van het 'papiertje' en het stamboek).

wings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 12:08

Hoi,

Mijn palomino merrietje heeft geen papieren, ik weet ook niet veel van haar ouders etc... Maar ze geeft wel zeer mooie veulentjes, en vooral zij heeft een pracht karakter, ze is super braaf en geeft ook dit karakter door aan haar veulentjes, (ze heeft er namelijk reeds 3 gehad). Het is echt een bijdrage om te fokken met zulke merrie als haar. Ik vroeg me enkel af of er een halfbloedstamboek bestond zoals bij de arabieren. Dankje voor de reacties hoor!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:14

Francis er staat inderdaad dat paarden zonder papier geregistreerd kunnen worden. maar dan gaat het wel om amerikaanse paarden. De basis is dat het paarden moeten zijn die van oudsher in de VS thuis horen. Ze zijn terug te traceren naar spaans bloed wat werd geimporteerd tijdens de kolonisatie.

Het is dus niet zo dat alles wat hier in Europa gefokt wordt in het AIHR kan worden ingeschreven. Dat is echt niet zo.

Ik zal de president van de AIHR eens een mailtje sturen en vragen om uitleg van de regels als ik die heb zet ik ze hier voor jullie neer.
Ik zal haar er op wijzen dat het voor nog al wat verwarring zorgt hier in Europa Knipoog Haha!

Dat "gefabriceerde" papier van de AIHR waar jij het over hebt is al 44 jaar oud
De AQHA is maar een jaar of 15 ouder Knipoog
En sterker nog het APHA is zelfs maar 43 jaar geleden opgericht.
Dus wat is gefabriceerd en wat is echt in jou ogen????????

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:45

Wat ik bedoel is dat er ook vandaag de dag nog paarden 'van buiten' binnen het stamboek toegelaten worden. Normaal gebeurt dat alleen als een ras nog in opbouw is.
Overigens is de APHA misschien wel later opgericht, maar de paarden die daar ingeschreven staan, hebben wel bloedlijnen die al veel langer geregistreerd worden. De APHA is n.l. een afsplitsing van de AQHA (die voordat ze zo heette overigens al langer het stamboek voerden dan vanaf de oprichtingsdatum... de bloedlijnen van die paarden worden dus al veel langer bijgehouden).
Maar nogmaals... ik bedoel niets 'onderuit' te halen, alleen een verschil duidelijk te maken tussen een stamboek met een jarenlange registratie en een stamboek wat 'op een andere manier' werkt. Vergelijk het met het Nederlandse Appaloosa stamboek... ook daar liggen geen jarenlange bloedlijnen vast...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:01

Ik denk echt dat er een verschil is tussen een Pinto stamboek (alles bont van warm tot koudbloed geen restrictie w b uiterlijke bouw/ kenmerken) en het AIHR.
Het AIHR is naar mijn idee te vergelijken met het KWPN. Daar kunen ook alle rassen met bepaalde kenmerken in worden opgenomen als ze maar voldoen aan het Warmbloed zijn.
Bij het AIHR is dat ook een bepaalde afstamming en of uiterlijke kenmerken. Een AIH is geen ras net zo min als een KWPN-er of NRPS-er een ras is. Maar dat maakt het papier van die paarden nog niet gefabriceerd. Ik geloof niet dat onze nederlandse trots blij zou zijn met de opmerking. Ach het stelt niks voor het is een gefabriceerd papier Cool Cool