Hoe weet ik of het zadel past?

Moderators: Angela, SayaJones

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Steefje

Hoe weet ik of het zadel past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 17:24

Ik wil graag een westernzadel kopen voor mijn arabiertje, maar ik weet niet precies hoe ik kan zien of het past. Zijn er bepaalde standaard zaken waar ik naar moet kijken?
En moet ik met de maat van het zadel ook rekening houden met m`n eigen "kontdikte"? Ik heb broekmaat 38. Nagoya is 4 jaar en ongeveer 1,50/1,52, een foto van haar:

Afbeelding

Welke maat zadel schatten jullie dat ze nodig heeft? Ik weet dat ik het natuurlijk ook moet passen, maar dan weet ik in welke richting ik moet zoeken Knipoog

DubbelDun

Re: Hoe weet ik of het zadel past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:40

Vanaf een foto kun je een paard geen passend zadel aanmeten, dus dat zal altijd in levende lijve moeten geburen. Lachen

Dingen om mee te nemen in je overweging:
Zittingrootte:
Gezien je kledingmaat heb je genoeg aan een 15". Als je zelf liever wat ruimer zit kun je ook een 15,5 of een 16" nemen. Let er wel op dat je de beugels op je eigen lengte kunt verstellen.

Zadel lengte
Het zadel mag niet te lang zijn, je moet minimaal 5 cm ruimte hebben voor de heupbotten, meer is alleen maar beter.

Zadelboom
Zo te zien is je paard niet echt breed, dus een Full valt af. Blijft over een Semi (middenmaat) of een Quarter (Small).

Pas het zadel zonder pad of ander dekje.
Het zadel mag niet op de schoft rusten, je moet er minimaal 2 vingers tussen kunnen steken, liefst meer.
Het zadel moet als het ware uit zichzelf een "vaste plaats" vinden. Het mag niet naar voren tuimelen (de achterkant komt dan omhoog).
De singel hoort in losse toestand een handbreedte achter de oksels van het paard te hangen.
De schouderbladen mogen niet knel zitten.
Ook als je aansingelt en er op gaan rijden mag dit alles niet gebeuren !!

Als het zadel aan al deze dingen voldoet laat er dan een onbevooroordeeld iemand naar kijken die er verstand van heeft voor de uiteindelijke beslissing.

Zoek je een zadel zonder pasproblemen wat door de meeste paarden als prettig wordt ervaren, verdiep je dan eens in boomloze zadels.

Je paard is nl nog jong en kan door meer training en ouder worden nl snel uit zijn zadel groeien.
Iets waar je met boomloos geen last van hebt. Knipoog

Zoek je een leuk sfeelvol stoer waxine / theelicht...
http://www.bokt.nl/markt/ad/454958/sfee ... ht-houders
Mooi nieuw western hoofdstel:
http://www.bokt.nl/markt/ad/455821/nieu ... -hoofdstel

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 07:33

Ik heb je een PB gezonden.

MVG Louis

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 09:53

Bedankt voor de reacties Lachen !!
Ik was al bang dat het een domme vraag zou zijn Bloos ... Nu ben ik weer wat wijzer. Ik ben sowieso van plan om iemand, die er veel verstand van heeft, te laten controleren of het zadel goed past.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie