Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
cynthiar schreef:Ik wilde inderdaad weten of er hier meer met een fjord western rijden en of jullie nog specifieke problemen tegen komen zoals bv discriminatie tijdens wedstrijden (wat met dressuur vaak het geval is), rijtechnische problemen.
** Nee, ik kom (juist) geen discriminatie tegen jegens mijn fjord. Ken ik overigens ook niet uit de dressuur. Mijn ervaring in de Engelse sport is dat het vooral de mindere ruiters zijn die lopen te miepen over discriminerende jury's; die een excuus zoeken voor hun eigen belabberde rijden.
Ik zeg niet dat het nooit voor zal komen, maar ik ken het persoonlijk niet. Tuurlijk heb ik wel eens gelach en gegniffel gehoord als ik ergens met m'n fjord aan kwam zetten. Maar als men dan ziet dat je er serieus mee bezig bent en het er eigenlijk ook niet zo beroerd uitziet, slaat dat vaak juist om in enthousiasme en respect.
Wel zie ik vaak verbazing als ik warm ga rijden voor de reining. Dat wordt niet snel verwacht met een fjord.
Maar ik ben nu meerdere keren allround kampioen geweest met Milena op wedstrijden, en daar krijgen we altijd hartstikke leuke en lieve reacties op!
Rijtechnisch kom je wel wat dingetjes tegen, zoals minder ruimte achter de kaak om te buigen, wat meer moeite met verzameling en bv het goed springen van changementen. Maar met een beetje begrip voor je paardje en een goede trainer die zich ook wil verdiepen in jou en je beestje, kun je een heel eind komen.
En wat ik ook graag wil weten welke onderdelen jullie doen en of jullie ook wedstrijden rijden.
** Ik rij wedstrijden met Milena. Ik heb 2x beginners gestart. 1x in 2003 en 1x in 2004 en toen reed ik in 1x zo'n klap punten bij elkaar dat ik door moest naar de Amateurs. Maar eerlijk gezegd heb ik daar nooit 'last' van gehad. In de amateurs ging het meteen op dezelfde manier verder. Ik start inmiddels ook in de Open, ondanks dat ik daarvoor een enorme drempel over moest. Zonder dat hij daar ook maar iets van af weet, is het Warren Staas geweest die mij onzichtbaar een schop onder de kont EN een schouderklop tegelijk gegeven heeft. De eerste keer dat ik Open reining reed, zat ik in een klasse waar hij ook in reed. Dus je raad het al, bibbers om af te gaan tegen een toch best bekende ruiter. Maar in de inrijbak bleek hij al een gewoon mens te zijnen mij ook als zodanig te zien want hij praatte gewoon tegen me, en vervolgens reed hij een verkeerd pattern en werd ik 2e. Pas vanaf dat moment rij ik in de Open net zo rustig de ring in als in de Amateur. Het is absoluut geen schande om van een Pro te verliezen (hoewel ik bijna nooit verlies want LEKKER RIJDEN is voor mij winnen!!!) en een Pro kan ook foutjes maken!
O ja, en welke onderdelen? Alles! Trail, horsemanship, reining, pleasure, maar ook westernriding en versatile. Waarbij horsemanship ons ' sterkste' onderdeel is, trail mijn eigen favoriet, reining Milena's favoriet en Westernriding en Versatile mijn grote dromen om eens ECHT mooi te kunnen rijden! Pleasure laat me volledig koud, maar ik start het omdat het heel goed is voor de ontwikkeling van zowel het paard als mijn eigen geduld
Ik rij zelf recreatief western omdat ik de mogelijkheid niet heb om naar wedstrijden te gaan inverband met vervoer. Ik doe pleasure en trail.
** Hartstikke leuk, lekker mee doorgaan! En misschien is er wel iemand die jou een keertje mee wil nemen naar een wedstrijd, zodat je je eens kunt meten aan anderen, als je dat leuk vindt!
Veel succes nog met je fjord!
o wacht effe dat kan korter: gewoon zoals elk paard.

Citaat:Daarom heeft Milena dus donkere topjes op haar oren!
leuk onderschrift!