[WN] overgaan op shank?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laukjefreak

overgaan op shank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 09:47

Ik rijd nu al een tijdje (4 jaar) western met mijn (verzorg)pony die nu ex-manege pony is. Ze werd altijd voor de beginners (denk aan de kleine kinderen) gebruikt en ik bracht haar af en toe uit op een wedstrijd. Nu heeft ze een nieuwe eigenaar, alleen staat Laukje dus nu ook ergens anders. Wij hebben zelf geen trailer, ik kan wel met wedstrijden een trailer lenen maar dat is ook beperkt. Nu heb ik al een half jaar geleden met mijn instructrice er over gehad waarom Laukje niet voor de gevorderden werd gebruikt, mijn instructrice zij dat de meeste ruiters haar geen waardig paard vonden om te rijden omdat ze een fjord was, of dat ze er niet verder mee kwamen omdat ze zo eigenwijs is. Ik geef toe ze is niet de makkelijkste helemaal niet vergeleken met mijn andere verzorgpaard die ik nu al 3 jaar op een billy allen rijd. Maar omdat ik met Laukje nu eigenlijk alles kan kwa sturen en hulpen geven dacht de eigenaar dat het mischien tijd werd om op een nieuw bitje over te stappen. Ik heb het hier met mijn instructrice overgehad en zij zij dat dit wel zou kunnen. Maar ik vraag me nu af: wat was nu het moment waarop jullie of jullie instructie aangaf het is tijd om over te gaan op een shank? En hebben jullie naar deze raad geluisterd? ik heb ook niet iedere week meer les omdat ik mijn andere verzorgpaard heb opgegeven ik wil namelijk verder met Laukje(Sonja en Milena zijn wat dat betreft mijn groote voorbeeld Dromen )
ik ga wel iedere zomer een week of 2 naar mijn manege om weer bij te lessen en te trainen, maar ik kan dit gewoon niet meer iedere week en aangezien mijn instructrice heeft aangegeven dat ze niet van plan is om thuis bij mensen les te gaan geven wordt dit ook lastig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:57

Alleen kunnen sturen en hulpen geven vind ik nog onvoldoende criteria om te bepalen wanneer het moment daar is om op shanks over te gaan.
Hoe zit het met de graad van verzameling en nageeflijkheid? Kun je 'm op trens ook al lekker rondsturen in alle gangen, op 1 hand?

Ik heb je al heel (te Haha! ) lang niet zien rijden, dus geen idee hoe het nu gaat?

Anoniem

Re: overgaan op shank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:58

laukjefreak schreef:
(Sonja en Milena zijn wat dat betreft mijn groote voorbeeld Dromen )

Haha! Ik zal 't 'r maar niet vertellen, gaat ze naast haar plates lopen Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:01

Tja als je verder wilt zul je ooit de overstap moeten maken. Zeker omdat het hier om een ouder paard gaat zou ik daar geen probleem in zien. Ze is door de wol geverfd, en omdat de overgang naar het rijden met 1 hand op westrijden nogal wat oefening vergt kan je dat best wel nu doen. Stel dat je van het jaar wel wat wedstrijden kan rijden (of start je nog in de b?) dan ben je er in iedergeval aan gewent en je paardje ook. Vlak voor een wedstrijd wisselen van bit omdat je moet is geen verstandige keuze.
Raar eigenlijk dat er nog steeds mensen zijn die fjorden minderwaardig vinden...... Ik heb altijd een zwak voor deze eigenwijze donderstenen. (Misschien wel omdat ik zelf ook wel eens eigenwijs kan zijn?????) Op de manege waar ik vroeger stage liep stond er ook een en die kreeg ik als een van de weinige over 1,20 heen.

laukjefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 10:17

Sonja schreef:
Alleen kunnen sturen en hulpen geven vind ik nog onvoldoende criteria om te bepalen wanneer het moment daar is om op shanks over te gaan.
Hoe zit het met de graad van verzameling en nageeflijkheid? Kun je 'm op trens ook al lekker rondsturen in alle gangen, op 1 hand?

Ik heb je al heel (te Haha! ) lang niet zien rijden, dus geen idee hoe het nu gaat?

Ik kan haar op 1 hand op een snaffel overal rijden geen probleem. nagefelijk rijden heb ik eigenlijk nooit met haar gedaan (niet bewust) omdat mijn instructrice dit zielig vond vanwege haar korte nek/hals. Het is wel zo dat als ik haar ontspannen rijd in walk en jog ze wel uitzichzelf met voorpluk op schoft hoogte loopt. Maar dan moet ik zelf ook lekker relaxt zitten, aangezien er niemand op stal rijdt of er nauwelijks verstand van heeft weet ik niet of dit nagefelijk rijden is!? Ik zal van de week mijn moeder even optrommelen om wat fotos te maken, in de galop heeft ze die hals nooit naar beneden. En we moeten een datum prikken zodat ik bij jou langskom! Ik mag nu alles weer doen! Pling en dna kan jij ook ff checken! Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:21

Hmmmm als ik dat zo lees zou ik niet te veel op het oordeel van die "instructrice" afgaan. Zielig om nageeflijk te rijden ivm een korte nek/hals.... *LOL* *LOL* *LOL* Arme Milena dan..... Tong uitsteken

laukjefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 10:22

crazycactus schreef:
Tja als je verder wilt zul je ooit de overstap moeten maken. Zeker omdat het hier om een ouder paard gaat zou ik daar geen probleem in zien. Ze is door de wol geverfd, en omdat de overgang naar het rijden met 1 hand op westrijden nogal wat oefening vergt kan je dat best wel nu doen. Stel dat je van het jaar wel wat wedstrijden kan rijden (of start je nog in de b?) dan ben je er in iedergeval aan gewent en je paardje ook. Vlak voor een wedstrijd wisselen van bit omdat je moet is geen verstandige keuze.
Raar eigenlijk dat er nog steeds mensen zijn die fjorden minderwaardig vinden...... Ik heb altijd een zwak voor deze eigenwijze donderstenen. (Misschien wel omdat ik zelf ook wel eens eigenwijs kan zijn?????) Op de manege waar ik vroeger stage liep stond er ook een en die kreeg ik als een van de weinige over 1,20 heen.

Ik start nog wel in de B ja dat klopt, ik was ook niet van plan om elke keer van bit te wisselen en daarom zat ik al net te denken mag je met een enkel gebroken shank in de B starten dan? of mag dat niet?
ik ben persoonlijk van fjorden al wel gecharmeerd maar met Laukje was het echte liefde op het eerste gezicht Bloos
ik zal dus fotos maken en die in een apart topic zetten dan kunnen jullie zien wat ik bedoel met het nagefelijk rijden!

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 10:24

@sonja dat snapte ik ook al nooit! vind het ook raar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:27

Met shank mag je in de beginnersklasses starten hoor, geen probleem. Natuurlijk wel op 1 hand.
Ik heb Milena uberhaupt nooit op 2 handen op wedstrijd gereden. Reed al op shanks toen ik voor het eerst startte.

Faiz ga ik wel eerst op 2 handen uitbrengen op snaffletje. Die is nog zo jong.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 10:28

dus dat zou dan geen probleem zijn alleen moet je rekening houden met het niet van handen mogen wisselen tog? ivm het hek etc.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 10:28

het gaat wel een beetje op slowchatten lijken zo haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:31

Met het hek heb je niet vaak problemen hoor, als je maar zorgt dat je er op alle manieren doorheen kunt Haha! Ik kan uberhaupt niet van hand wisselen, en toch kom ik er altijd wel weer doorheen. En als ik het kan, kan jij het zeker!
Kom maar lekker een keertje oefenen met Laukje, zetten we het hek ook in de bak en gaan we lekker freubelen! Overgangsbitje om eens te proberen heb ik ook wel voor je, hoef je niet meteen wat anders te kopen. Mag je ook gerust een tijdje meenemen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:38

Je mag niet meer van hand wisselen bij het hek!!! Dan wordt je gediskwalificeerd.

WTLFJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:16

Ik zou als ik jou was pas op een shankbit over gaan als alles op de trens in orde is. En dan is het nog de vraag met wat voor een shankbit ( Mondstuk/ type schaar ) je je paard wil gaan rijden. Wat de verzameling betreft zou ik toch op zoek gaan naar een betere trainer. Ook paarden met een kortere hals kunnen verzameld lopen. Succes.

laukjefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 11:39

crazycactus schreef:
Je mag niet meer van hand wisselen bij het hek!!! Dan wordt je gediskwalificeerd.

precies dat dacht ik ook al Bloos
hehe maar ik ga binnenkort naar Sonja samen met haar trainen en dan zal ik wel een lading kritiek over me heen krijgen Bloos maar dan heb ik mooi weer wat om te leren!

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 11:45

WTLFJ schreef:
Ik zou als ik jou was pas op een shankbit over gaan als alles op de trens in orde is. En dan is het nog de vraag met wat voor een shankbit ( Mondstuk/ type schaar ) je je paard wil gaan rijden. Wat de verzameling betreft zou ik toch op zoek gaan naar een betere trainer. Ook paarden met een kortere hals kunnen verzameld lopen. Succes.

Ik heb een goede trainer hoor, aleen was Laukje haar eerste lespaardje, en aangezien er alleen beginners opreden die naar 4 lessen overstapten op een ander paardje! ik heb in iedergeval besloten om met een shank met een enkelgebroken mondstuk te gaan rijden, vamidag komen de fotos van de verzameling of niet ik weet namelijk niet of ze verzameld loopt ik reed eerder een apaloosa en een quater en daar was het voor mij duidelijker(verzameling). en ik zal ook een foto maken van de desbetreffende shank waar ik mee wil gaan rijden! evt met een foto van hoe die zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:19

laukjefreak schreef:
ik heb in iedergeval besloten om met een shank met een enkelgebroken mondstuk te gaan rijden

Ik denk dat WTLFJ dat niet helemaal bedoelt. Niet alleen het feit of het mondstuk al dan niet gebroken is is belangrijk, de vorm van het mondstuk, de lengte en vorm van de scharen, maar ook het evenwicht in het bit speelt mee. Om nog maar niet te spreken over de mond van je paard. De ene heeft een grote mondspleet, de ander een kleine. Vorm en stand van de tanden, en persoonlijke voorkeur van het paard spelen allemaal mee.
Het is dus niet altijd van te voren te voorspellen waarmee je zult gaan rijden. Mijn merrie heeft bv ronduit een hekel aan bitten die te veel op de lagen inwerken (dus met meer tongvrijheid). Zij draagt liever meer op de tong. En ik heb ook een tijdje een ongebroken mondstuk geprobeert omdat dat lekker stabiel in de mond zou liggen. Maar voor ons werkt dat niet. Ik wil mijn paard zeg maar 'per mondhoek' verschillend kunnen benaderen als dat nodig is.
Ik heb Milena een hele tijd met een overgangsbit gereden, en elke keer kreeg ze weer kale plekjes en zelfs kleine wondjes bij de bevestiging van de kinketting, die vrij hoog boven de mondhoeken zat. Toen heb ik op een gegeven moment een Myler gekocht en het probleem was meteen verholpen. Werd meteen lekker geaccepteerd, de mond werd lekker nat met rijden etc. Superbitje!

Over het algemeen zou ik zeggen: volg het advies van WTLFJ op en zorg dat je alles eerst tot in de puntjes op trens beheerst. En dan heb ik het dus niet alleen over sturen en hulpen begrijpen, maar vooral OOK over een stukje nageeflijkheid en verzameling zonder directe aanleuning.
Dat het paard braaf met het hoofd naar beneden loopt, zegt me weinig tot niets. Misschien sjokt hij wel flink op de voorhand en is hij gewoon niet nageeflijk. En met nageeflijk bedoel ik niks meer of minder dan wijken voor druk op het bit.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 12:38

pff.. ik weet nu zeker dat ik heeel snel bij jou langs ga komen! paardrijden is niet makkelijk dat blijkt wel weer! ik ga nu rijden en mijn ma gata fotos maken en ik snap ook wel dat je op een foto niet alles kan zien maar goed, ik hoop dta jullie me meer kunnen inlichten!
groetjes lotte
owja @WTLFJ heb jij enig idee of er ook uitgebreide boeken zijn over de maat van het Mondstuk en het type schaar bestaan? en zo nee waar heb je dan je info vandaan? ik wil dta nemlijk ook wle leren!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:02

westernleekje hoor, maar wijken op het bit? Verward

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:09

Er staat: wijken voor druk op het bit dutske Knipoog

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 17:40

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 19:56

hij word geplaatst!

Yorel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:20

Hier is de foto dan:

Afbeelding

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 20:26

even commetaar naar mezelf: ellebogen ontspannen! en de foto is gemaakt op t moment van aansporen! vandaar de beenhouding!

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:38

He als jullie samen gaan trainen geef dan even een seintje. Als het kan wil ik dan ook wel mee rijden.