[WN] westernzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

taffy

westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 09:29

ik ben al een tijdje op zoek naar het! westernzadel.
maar voordat ik een zadelmaker wil benaderen wil ik toch eerst goed rondkijken waar ik allemaal op moet letten,zodat ik me niks aan laat smeren Knipoog
bijna alle zadels zijn ontzettend lang liggen zowat op de lendenen en zover ik zadels kan vinden zijn ze eigenlijk allemaal 16 inch.
terwijl ik een 15 inch nodig heb,
en als een zadel past hoe weet ik dan of die ook past als het paard beweegt.
want niet elke zadelmaker let daar toch op?
dus toen kwam ik voor de zoveelste keer uit op een boomlooszadel.
maar ook daar hoor ik verhalen over dat het niet goed is als je lichtrijdt op een boomlooszadel vanwege de stijgbeugelophanging?
en meer druk achter de schoft??
de keus word voor mij nu erg ingewikkeld maar ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik als best kan doen.
en als je een zadel adviseert waar ik die kan kopen

Wetsernfriek

Re: westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:46

ga opzoek naar een western zadel bij een goeie verkoper die past het zadel met jou of geeft het je mee om te passen. en jij zal net als ik moeten opzoek gaan naar een zadel dat maximum 70cm is of korter en met ronde afsnijdingen achteraan of als je het wat speciaal wil met die 6hoekige afsnijdingen, die zijn eigenlijk gemaakt voor de showzadel voor arabieren die hoeken maar nu wil iedereen ze bijna (zijn korter dus meer ruimte voor de lenenden) ik heb een zadel met ronde afhoekingen omdat ik dat mooier vind. je moet kijken of de shoft genoeg plek heeft, de rug, de lendenen.

als het erop ligt mag het geen glijbaan zijn of mag het niet op de shoft kleven anders krijg je drukvlekken.

wil je een goed zadel leg dan liever iets meer neer dan een goedkoop zadeltje dat niets waard is want het paard moet het knn verdragen en als je paard het verdraagt en jij zit er goedop dan ligt het goed.

15inch komt ook voor maar meestal niet zoveel maar op bestelling zijn ze wel te vinden ga maar bij ADJE en die heeft er heel veel in 16inch en een paar in 15inch en die kan er wel aangeraken in 15inch.

ook wat wil je doen met je paard? reinig,pleasure, trail, cutting, vrije tijd? dit hangt ook allemaal af van zadel tenzij je alles doet ga je best voor een all around zadel of een zadel met een reining boom. Bloos

dit zijn mijn tips