[WN] van engels naar western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

regine

van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 00:02

Ik vroeg me af of je op een paard wat alleen met een dressuurzadel gereden is, probleemloos met westernzadel kunt gaan rijden. Ik wil namelijk een western zadel kopen om buitenritten te gaan maken, maar ik heb geen idee of ik dat nog speciaal moet aanpakken de eerste keren met westernzadel rijden. Ik bedoel het is toch een heel ander zadel, ligt anders op de rug lijkt mij. Moeten paarden daar aan wennen? Hoe pak ik de 'overstap' het beste aan? Graag tips en advies. Alvast heel erg bedankt.

Anya

Re: van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 07:26

als je alleen van zadel wilt veranderen af en toe, dan kun je dat probleemloos doen. Als je wilt gaan westernrijden dan zul je les meoten nemen en als je de combi dressuur/western nastreeft is dat tot zeker niveau ook mogelijk maar dan moet je wel heel duidelijk zijn naar je paard. En les nemen natuurlijk.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 17:37

Ik wilde in eerste instantie voorlopig alleen van zadel wisselen voor een buitenrit. Ik ga voor het eerst sinds maanden straks weer op een paard zitten vanwege een rugblessure waaraan ik nu geopereerd ben. Ik denk meer steun te hebben van een westernzadel, maar heb hier nog nooit opgezeten. Het word dus een proef en ik weet niet of dat gaat werken of lukken. Mocht het bevallen wil ik inderdaad wel verder en les gaan nemen in het western rijden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:46

Kun je niet eerst een westernzadel lenen? Stel dat je rug weer op gaat spelen en je hebt wel een zadel gekocht. Vind ik toch zonde van je geld.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 18:11

nee helaas, dat is het moeilijke. ik ken helemaal niemand die western rijd.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:29

kan heel simpel dus, zie de volgende foto's, binnen een half uur gemaakt Haha!
Melody heeft nog nooit met een westernzadel gelopen Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:04

Zie ik het nou goed dat dat beest meteen maar een SHANKS in z'n mond gehangen heeft gekregen??????????????????????

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:57

Sonja

Zie ik het nou goed dat dat beest meteen maar een SHANKS in z'n mond gehangen heeft gekregen??????????????????????
======================================================

dat viel mij ook gelijk op!!!!!!!!!

dat je met een westernzadel gaat rijden is geen probleem hoor,is voor het paard alleen maar fijner omdat het gewicht beter verdeeld wordt.

ik heb mijn draver ook eerst 6,5 jr Engels gereden en toen van de 1 op de andere dag een westernzadel erop.

hij liep gelijk veel beter,veel ruimer en meer ontspannen.

maar ik zou wel zijn eigen bit inhouden en niet zoals -geral- een schaarbit,want dat is wel wennen.
Laatst bijgewerkt door Elles op 09-04-05 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verkapte advertentie verwijderd. Graag gewoon op EA plaatsen.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:16

Sonja schreef:

gebroken shanks, zelf heb ik 3 jaar les gehad, dus zie absoluut het probleem niet Haha!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 21:39

Ik ga niet van hoofdstel veranderen voorlopig. Maar een paard reageert nauwelijks op de verandering van druk op de rug door het westernzadel? Ik heb een paardje wat vrij rond is en een korte rug heeft namelijk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:46

Ik rij sinds kort ook wat western, en zit ook te denken aan een passend zadel te kopen een dressuur zadel rijdt dan toch niet zo lekker hoor!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:27

ik ben ook van de een op andere dag over gegaan op een westernzadel, mijn draver is van af zn 4e engels gereden (hij is nu 12)
Hij doet zn werk nu beter dan toen ik nog engels reed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:13

geral schreef:
Sonja schreef:

gebroken shanks, zelf heb ik 3 jaar les gehad, dus zie absoluut het probleem niet Haha!

Maar toch niet met DAT paard?
Dus waarom dan ineens een shanks erin? Omdat dat bij western hoort? Gestoord Dan heb je verrekte weinig geleerd in die drie jaar....

Maar vooruit, terug naar het topic maar weer want ik zal het toch wel weer niet begrijpen ofzo...

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:06

geral schreef:
Sonja schreef:

Maar toch niet met DAT paard?
Dus waarom dan ineens een shanks erin? Omdat dat bij western hoort? Gestoord Dan heb je verrekte weinig geleerd in die drie jaar....

Maar vooruit, terug naar het topic maar weer want ik zal het toch wel weer niet begrijpen ofzo...
[/quote]

Probeer eens te relativeren en relax een beetje, de optoming is ook puur gedaan voor de foto, niet eens om er echt mee te gaan rijden of trainen Clown
Dan kan ze ook tegen stang en trens in de dressuur, dus ajb reageer niet zo overdreven Koe
Als het nou een 3 jarige praktisch onbeleerd paard was, heb je alle reden zo kort door de bocht te reageren, maar dit slaat echt nergens op, echt weer bokt Clown
Doei!
[/quote]

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:26

Idd Geral ! Ze moeten niet zo dom reageren ! Jij hebt genoeg paardenervaring en weet wat je doet !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:33

Ik ben ervan overtuigd dat Geral wel weet wat ze doet qua rijden. Maar het plaatsen van een foto van een paard met shanks op twee handen gereden is in dit topic gewoon niet zo handig. Dat bedoelt Sonja. Er zijn al genoeg mensen die roepen dat westernruiters met zo'n enorme ijzerwinkel rijden, ze vergeten er dan bij te bedenken dat dit soort bitten alleen op één hand gereden mogen worden (in ieder geval tijdens een wedstrijd). De foto suggereert gewoon anders. Ik weet vrijwel zeker dat dit de bedoeling van Geral niet is, en dat Sonja gewoon reageert om een foto omdat deze een vooroordeel bevestigt. Het is natuurlijk niet zo dat je ieder dressuurgereden paard maar een westernzadel op kunt leggen en shanks in de mond stoppen en gewoon vooruit rijden. Een westernzadel wordt een dressuurpaard niet anders van... zo'n bit meestal wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 06:54