[WN] Springen met westernzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebelletje

Springen met westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 16:54

heey mensen,

Zoals de titel al zegt: kun je met een westernzadel eigenlijk springen...ja daar bedoel ik geen grote hoogtes mee, maar bijvoorbeeld balkjes of wat hoger denk hierbij aan 30cm?

Een vriendin van me zei namelijk dat het kon, maar lijkt me niet zo fijn om eerlijk te zijn.... Bloos

groetjes Haha!

Henla

Re: Springen met westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:56

Ik heb laatst een in-uitje van 40 cm gesprongen met mijn westernzadel. Ging prima Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:04

Ik spring regelmatig over boomstammen tot 50 cm. Zolang je je gewicht maar goed in het midden houdt is dat geen enkel probleem.
En dan heb ik nog wel 2 zadels met allebei een hoge pommel én een hoge cutting/barrelknop. Haha!

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:12

Ja, 50 60 cm dat doe ik ook wel. Mijn quartertje kan prima springen, dus die heeft nogal wat lucht boven de hindernissen Haha!
Is dus wel eens lastig als je met je vest achter de hoorn blijft steken.
Verder heb ik er ook niet te veel problemen mee.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:13

Deze vraag is al vaker voorbij gekomen. Ik spring ermee tot een meter, hoger niet. Van de week toevallig nog een oxer van 90 cm gesprongen. Ik bleef toen wel met mijn tshirt aan de knop hangen waardoor die nu 4 maten groter is Haha! Maar ik heb hem heel charmant in mijn broek gestopt en nog een keer gesprongen en toen ging het prima.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:17

Ik doe het nooit meer.
Nu heb ik een paard dat goed en hoog springt. Ook kleine sprongetjes springt ze hoog. En na twee keer knop in mijn maag wissel ik het westernzadel toch maar even om voor mijn oude springzadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:34

Anya schreef:
En na twee keer knop in mijn maag wissel ik het westernzadel toch maar even om voor mijn oude springzadel.
Gaat bij mij een beetje moeilijk buiten als er een boom over het pad ligt Knipoog , door die knop ik heb ik juist geleerd om goed in het midden te blijven zitten Bloos

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:37

Je kunt heel goed in het midden blijven zitten. Tot je paard besluit om gewoon alles op 1.20 m te springen. Dan kun je kiezen: buigen en die knop, of je hangt wel heel erg achter over. En dat laatste is net zo onfijn als het eerste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:41

Anya schreef:
Je kunt heel goed in het midden blijven zitten. Tot je paard besluit om gewoon alles op 1.20 m te springen. Dan kun je kiezen: buigen en die knop, of je hangt wel heel erg achter over. En dat laatste is net zo onfijn als het eerste.

Ik heb geen sprinkanonnen, ze springen niet hoger dan strikt noodzakelijk is, alleen is de rem daarna weleens zoek Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:51

ik spring met Banjer ook regelmatig met westernzadel hoor... het zit niet altijd even lekker, maar als je niet over een hindernis van 1.20 heen gaat, dan gaat het best... Clown
en als je je beugels goed kort maakt, dan komt de knop met een beetje geluk net niet in je maagstreek... Haha!
ik zal wel vragen of een keer iemand foto's wil maken... Haha!

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:56

Ik heb me altijd laten vertellen dat springen met een westernzadel heel slecht is voor de rug van je paard. Nu ik erover nadenk zou ik ook niet precies een goeie reden weten.......

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 00:01

Nou het ligt volgens mij aan de ruiter.
Als je uit draf springt, dan ga je gewoon lichtrijdend op de hindernis aan en hop daar gaat ie...
Western of Engels maakt daar volgens mij geen verschil in.
Als je natuurlijk zelf terugknots in het zadel na de sprong (hetgeen dat moet ik toegeven mij ook echt wel eens gebeurd is) dan is dat niet echt een feest voor je paard. Maar dat is het ook niet in een engels zadel. Ik denk wel dat er met westernzadel weinig gesprongen wordt en misschien knotsen mensen dan sneller in de rug van hun paard, simpelweg omdat ze niet zoveel springen. Verward
En een engels zadel - een springzadel dan wel hè - geeft fijn veel steun aan de knie en dat heb je natuurlijk niet met onze zadels.
Kwestie van een beetje oefening dus.
Enne..... je kunt beter nog met je T-shirt achter de knop blijven hangen, als met je blouse Haha! Haha! Want daar - zo kan ik je verzekeren - springen echt de knopen af.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 07:27

Ik spring ook wel eens met mijn westernzadel. Maar ik rijd altijd met bodyprotector na een naar incident en dan heb je geen last van knop in je maag. Zit een stevig stuk protector tussen Haha!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 07:43

Natascha schreef:
Ik spring ook wel eens met mijn westernzadel. Maar ik rijd altijd met bodyprotector na een naar incident en dan heb je geen last van knop in je maag. Zit een stevig stuk protector tussen Haha!

Die ervaring heb ik ook......
2 weken geleden nog eens in een dolle bui een steiltje genomen, oef, toen was ik erg blij met mijn protector want mijn dametje is een erg voorzichtige springer en gaat er goed ruim overheen! -klonk-

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:51

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:51

Liever niet met mijn cuttingzadel, nadat mijn borstbeen hardhandig in aanraking gekomen is met de knop. Met mijn roper heb ik er niet zo'n last van want die knop is veel kleiner. Mijn ruin mag ook heel graag springen, en neemt ook idioot hoge sprongen over 30cm.
Laatst waren we in de les bezig met changementen dmv een lope over, toen vond mijn merrie het nodig om daar met wel 75 cm over heen te springen, en als je daar dan niet op bedacht bent is zo'n westernzadel niet echt comfortabel.

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:47

ik doe het met present ook regelmatig en dat gaat eigenlijk altijd prima Lachen alleen tja afentoe is mn paard wat enthousiaster en dan raak je wel eens de knop op een rare vervelende manier hahaha. maar ja dan laat ik er meestal nog een keer over een laag balkje heen stappen en dan springt ze de keer daarna weer rustig
groetjes fabske

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 18:22

ligt er ook een beetje aan hoe hoog je paard springt Clown want mijntes die springt soms met een reusachtige sprong over een balkje heen en dan voelt dat niet zo lekker als je dan de knop tegen komt......

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:05

Vind het zelf maar niets, hoorn zit in de weg.....

joquarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:46

Als mijn kids willen springen doe ik gezellig mee met mijn westernzadel , het enige probleem is inderdaad dat ik nog wel eens met mijn jas achter de knop blijf hangen , heel gezellig als je paard na de sprong er meteen vandoor gaat , dan doe je dus ff helemaal niets meer.