[WN] Westernrijden met een Fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Truckster

Westernrijden met een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 11:35

Ik ben de trotse eigenaar van een friese merrie,maar mijn voorkeur voor rijstijl ligt meer bij het westernrijden.Helaas ken ik nog geen mensen die westernrijden met hun fries.Kortom: wie o wie rijdt er ook western met zijn fries.Ervaringen/suggesties zijn heel erg welkom!!!
(het is niet de bedoeling dat ik op wedstrijdniveau western ga rijden hoor,het is puur recreatief bedoelt)

hobbelheks

Re: Westernrijden met een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:28

wat bedoel je met recreatief?
heb wel eens iemand met een welshcob western zien rijden en dat zage re erg gaaf uit Lachen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:32

ik rijd sinds enkele weken western met mijn engels gereden draver! gaat prima... zelfs nog beter! dus ik zou t gewoon proberen

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:37

Hoi, ik heb 2 maanden geleden een fries in de wedstrijden gezien in Oosterwolde. Hij deed overal in mee. Het leek super gaaf een fries met een
westernzadel, en hij deed het ook heel goed. Ik zou het gewoon doen/proberen als ik jou was. Ik rij met een haflinger en krijg ook vaak commentaar waarom ik geen quarter koop, maar ik zou het mooi proberen als ik jou was. heel veel plezier ermee.

Groetjes Marja en Shadow

anita199

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:52

nou ik ken niemand die op een fries western rijd

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:27

Wij hebben een kennis die vroeger een fries had genaamd Elvis (?????zal wel roepnaam geweest zijn) Geweldig mooi dier, en hij deed het super. Op buitenritten bond hij een draagbare radio achterop zijn zadel, stom gezicht hoor. Ze doen het prima, hier in de buurt woont ook nog iemand met een fries, die is door mijn buurvrouw westernbeleerd, maar helaas doen die mensen er niets mee.

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:47

IK,

Ik heb er net mijn eerste privé-les mee gehad.Het gaat prima hoor.
Ben ook lang aan het denken geweest of het wel met mijn fries kon, er zijn er inderdaad nog niet veel die in de westernwereld meelopen.
Je moet er alleen rekening mee houden dat hij veel zwaarder gebouw is dan de meeste paarden waarmee western wordt gereden.
Ik zeg altijd gewoon proberen, veel hangt gewoon van je paard af. Wat hij kan en wil, je moet nooit iets lichamelijk vragen bijvoorbeeld waarvoor hij gewoon de bouw niet heeft.
Ikzelf ga gewoon kijken in welke discipline wij het meest tot ons recht zullen komen.

Gewoon gaan doen, en samen genieten.

Patricia

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:37

Haha! ik ken er 2!
eentje rijd trail met haar fries
en de ander reining! vooral de reining fries doet het erg goed!

PlauGenGuy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:21

Bij mij in de les liep een fries mee. Een ruin, mogelijk is die in Oosterwolde gesignaleerd. De man die hem reed lest nu in Sneek, nog steeds western hoor.
Wat mij betreft kan je met elk paard western rijden. Toegegeven de een zal het beter doen als de ander, maar dat heb je in elke tak van sport.
Ikzelf ben eigenaar van een Appie, maar die kan nog niet bereden worden, dus in de tussentijd les ik gewoon op een hele grote KWPN-er. 1.66m hoog en groot, maar ik kan prima alle dingen met hem doen. Dus als gewoon lekker wilt rijden met je paard moet je dat doen!!!

PS: mocht je ooit naar een wedstrij gaan met een fries, let dan goed op de reacties van mensen, want sommigen staan met hun mond open te kijken. Suc6 OK dan!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:50

Klopt een jaartje of 6 terug reed er zelfs al een fries mee, in Joure in de pleasure, recreatief, waarom niet????

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:42

elk paardje kan het aan, als je er maar in gelooft en zelf grenzen op stelt. ik zelf rij met een arabier en doet het ook super, hij doet reining en pleasure maar trail zal niks voor hem zijn hij is te lui en heft zijn voeten op en dan weer niet en tikt hij alles aan, poort en brug geen probleem. dus verlang ik niet dat hij trail zal knn. alles kan het aan. ik heb een tinker, engelse volbloed, haflingers, ... gezien dus waarom geen fries, veel succes met je paardje en laat wat foto's zien als hij opgetuigd is. moet wel prachtig zijn pikzwart paard, pikzwarte lange manen en western betuigd. Haha!

en wat zou je willen doen? al enig idee? probeer de basis eerst en dan kan je zien in wat hij het liefste werkt. en elk paardje een pleasurebasis geven is héél goed, en reiningoefeningen voor de lenigheid dat zijn goeie basispunten Knipoog

Truckster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 16:18

thanks voor jullie reacties!!!ben blij te horen dat er meer mensen zijn die net als ik denken dat een fries ook western zou kunnen rijden.Maar het ligt er natuurlijk wel aan wat je met hem wilt doen en op welk niveau.Ik wil graag een goede basis leggen en dan merk ik vanzelf wel wat mijn paard kan en wij beiden leuk vinden. Haha!

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:04

kennissen van mij rijden ook western met een fries

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:51

Shadowboy schreef:
Hoi, ik heb 2 maanden geleden een fries in de wedstrijden gezien in Oosterwolde. Hij deed overal in mee. Het leek super gaaf een fries met een
westernzadel, en hij deed het ook heel goed. Ik zou het gewoon doen/proberen als ik jou was. Ik rij met een haflinger en krijg ook vaak commentaar waarom ik geen quarter koop, maar ik zou het mooi proberen als ik jou was. heel veel plezier ermee.

Groetjes Marja en Shadow

Die heb ik ook gezien, deed het best leuk ja!

Ik zou het gewoon proberen, als ik jou was!

Sjietaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:22

Tuurlijk kun je ook western rijden met n fries, Ik rijd zlf ook western.
Je raad nooit met wat voor n paard, namelijk n belgisch trekpaard Tong uitsteken , hij kan heel leuk n reining proefje lopen, in het begin ging het niet zo soepel, maar nu gaat t steeds beter..
Zo zie je maar dat je met zware paarden en minder westernachtige paarden ook prima western kan rijden. 'N Quarter of Paint staat leuk, maar tis ook lang nie altijd n prima paard hoor! Ook die kunnen minder goed zijn!
Ik rijd dan wel geen wedstrijden, ze lachen je vierkant uit als je mee n trekpaard komt, maar togh het gaat erom dat ze het wel kunnen!
Ik zou als ik jou was er gewoon voor gaan! Succes

Sjietaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:31

Njaa.. Kwas Ff Wa Vergete Melden.. Op Datk ZeiDat Quarters En Paints Leuk Staan En Nie Altijd Even Goed Zijn..
Das Nie Bedoeld Alsof T Geen Goeie Paarden Zijn Oor. Maar Dat Er Togh Soms Ook Mindere Paarden Tussen Zitten! Ma Das In Ieder Ras Zow.. En Ook In Iedere Tak vd Paardensport..!
Kheb Zelf Altijd N Quarter Gehad, N Toppertje Oor!
Dus Ik Wil Ze Nie Afkrake.. Dat Jullie T Ma Ff Wete Haha!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:27

Jij moet toch eens gaan oefenen met je klinkers en medeklinkers, volgens mij is jou schrijfstijl niet toegestaan Clown

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:28

smax schreef:
Jij moet toch eens gaan oefenen met je klinkers en medeklinkers, volgens mij is jou schrijfstijl niet toegestaan Clown

mell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 22:49

hoi

ik vind het wel stoer staan,
rij namelijk ook western met een belg,
ze zijn niet zo wendbaar maar het is gewoon leuk,
en het zit veel lekkerder.

groetjes

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:04

Als ik me niet vergis werd er ooit een Fries Nederlands Kampioen in de Reining. Het zag er niet super spectaculair uit maar het was technisch perfect.

Sjietaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:11

Sorry van mijn schrijfstijl.. Tong uitsteken Ik zal proberen gewoon ABN te tikken.. Ja t valt niet mee hoor om ABN te tikken als je doorgaans iedere dag plat zeeuws typt Clown

Maar goed..
Net zoals er word gezegt de belgen zijn niet zo wendbaar.. Maar ze zitten keilekker en zijn ook nog eens keicool in hun koppie Lachen
Het zijn gewoon leuke beesten om mee te rijden.. En zon westernzadel op zo'n 'dikke knol' staat echt wel keigaaf Haha!